Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 683 - 702 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin sözcük ve tümce anlambilim açısından yapısına ilişkin öğrenci görüşlerini, bu metinlerin Türkçe programı ile uygunluğunu belirlemektir. Araştırma, ders kitaplarındaki metinlerin anlam yapılarına ilişkin sözcük, tümce ve sözce boyutlarında belirli bir çerçeve belirlemesi açısından önemlidir. Araştırmada ders kitaplarındaki metinlerin anlam yapılarına ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 31 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçek hazırlanmış ve bu ölçek Malatya ilinde beş eğitim bölgesinden 15 ortaokulda 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Örnekleme sürecinde her bölgeden sosyoekonomik açıdan alt, orta ve üst olmak üzere üçer okul seçilerek toplam 15 ortaokulda araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu okullarda eğitim gören toplam ve 1.304 tanesi SPSS programına yüklenerek değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen bulgular benzer çalışmalar ile karşılaştırılarak cinsiyet, sınıf, sosyo-ekonomik yapı, anne ve baba eğitim durumları açısından yorumlanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The Self-Sufficiency Perceptions of Students About The Structures Of Meaning In Texts In Turkish Main Course Books

Öz:
The objective of this study is to get the ideas of students in terms of lexical semantics, semantics in clauses in texts in Turkish Course books in 6, 7, 8 grades and to determine the compatibility of these texts with Turkish Programme. At the second phase of the study, it is aimed to determine the opinions of students about meaning structures in texts in course books. Therefore, a questionnaire consisting of 31 items was prepared in accordance with 5-likert type and this questionnaire were applied to students attending 6,7,8 grades in 15 secondary schools located in 5 different regions in province of Malatya. When choosing schools, social-economical situations were taken into consideration and three schools in each region were selected according to low, medium, and upper-leveled social-economical situations. The questionnaire were applied to 1.370 students in these schools and 66 questionnaires were labeled as invalid due to some sorts of reasons and so, 1.304 questionnaires were subjected to evaluation through SPSS program. By comparing the findings with similar studies, they were interpreted in various variables. The research is vital in terms of setting up a specific framework for meaning structures in course books which are one of the most important materials used in teaching mother tongue in which there are words, phrases and statements.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksan, D. (1989). Kavram alanı-kelime ailesi ilişkileri ve Türk yazı dilinin eskiliği üzerine. TDAY - Belleten, 253-262.
  • Aksan, D. (2003). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim (III. Cilt). Ankara: TDK Yayınları.
  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Alkayış, M. F. (2004). Türkçeyi iyi bilmeyen ya da yeni öğrenen bireylerin mecazlar konusunda karşılaştıkları güçlükler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Atay, A. (2010). Anlam kötüleşmesine uğramış güzel bir kelime: don. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 3(1), 1-11.
  • Aydın, E. (2006). Eski Türk yazıtlarında benzetme ilgisiyle kurulmuş cümleler üzerine. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 65-72.
  • Baranoğlu, Ş. (2011). Ad vermede zıtlık ve benzerlik. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,6(1) . Bayrav, S. (1998). Yapısal dilbilimi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Biray, N. (2007). Türkiye Türkçesi ile Kazak Türkçesindeki cümlelerin çeşitleri bakımından karşılaştırılması üzerine bir deneme. Dil Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Cemiloğlu, M. (2009). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel. Chomsky, N. (2002). Dil ve zihin. A. Kocaman (Çev.). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Coşkun, S. (2008). Anlam değişmelerinin sebep olduğu anakronik bakış ve hadis yorumlarındaki yanıltıcılığı. EKEV Akademi Dergisi, 35.
  • Coward, R. ve Ellis, J. (2008). Dil ve maddecilik ,V. Kılıç (Çev.). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • Çakır, C. (2004). Anlamın bağlam açısından incelenmesi: kökanlambilim ve artanlambilim. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 245-255.
  • Çetin, E. (2009). Orhon yazıtlarında 'itaat' kavramı. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(8).
  • Demir, N. ve Aslan, S. (2010). Sıklık kopyası örneği olarak istek kipi-(Y)A. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4).
  • Demirel, Ö. (2005). Yapıca olumlu anlamca olumsuz cümleler hakkında bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 33.
  • Demirtaş, A. (2012). Kutadgu Bilig'de 'yorı-' fiili üzerine. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4).
  • Ercilasun, A. B. (2008). La enklitiği ve Türkçede bir 'pekiştirme enklitiği teorisi. Dil Araştırmaları Dergisi, 2, 35-56.
  • Eren, A. (2009). Dîvânü Lugâti't-Türk'ün manzum parçalarında insan ve toplum ile İlgili benzetmeler. Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, 2(9).
  • Erol, H. A. (2008). Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine anlam değişmeleri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • İlhan, N. (2005). Türkçede olumsuzluk. Karaman Dil Kültür ve Sanat Dergisi, T.C. Karaman Valiliği Yayınları, Ankara: TBBM Basımevi, 271-279.
  • İlhan, N. (2007). Birleşik cümle kuruluşunda şart cümlesi ya da zarf grubu. İstanbul Kültür Üniversitesi Uluslararası Türk Dili Ve Edebiyatı Kongresi, 27-28 Ağustos 2007, İstanbul.
  • İşcan, A. (2011). Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2).
  • Karademir, F. (2012). Türkiye Türkçesinde emir kip(lik)i üzerine. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4).
  • Karaköse, S. (2010). Divan şiiri sevgili tipindeki abartıların simgesel boyutuna birkaç örnek. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of İnternational Social Research], Klâsik Türk Edebiyatı Özel Sayısı-Prof. Dr. Turgut Karabey Armağanı, 3(15).
  • Keklik, M. (2013). Dilbilimsel açıdan şiir dili ve bu bağlamda Baki'nin gazellerinde alışılmamış bağdaştırmalar duygu değeri ve uzak çağrışımlar. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(9).
  • Kılıç, V. (2009). Anlambilime giriş temel kavramlar. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi grameri (şekil bilgisi). Ankara: TDK Yayınları.
  • Korkmaz, Z. (2007). Gramer terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • Korkut, E. (1996). Şiirde duygu değeri ve "aşk". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 31-35.
  • Kurtoğlu, Ö. ve Uçar, A. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan sözvarlığının derlem temelli incelenmesi; E. Yılmaz, M. Gedizli, E. Özcan, Y. Koçmar (Yay. Haz.).
  • Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Üzerine Çalışmalar, Ankara: Pegem Akademi, 93-102.
  • Marshall, J. (1994). Anadili ve yazın öğretimi, C. Külebi (Çev.). İstanbul: Çağdaş Yayınları.
  • Nalbant, M. V. (2006). Buldan Türkülerinde metaforlu ve metonomili (deyim aktarmalı ve ad aktarmalı) sözcükler. Buldan Sempozyum, Kasım, 23-24.
  • Nuhoğlu, M. M. (2007). Türkçe öğretimi etkinlikleri. Ankara: Nobel.
  • Önem, E. (2011). Bireysel dil kullanımını etkileyen etkenler. Dil Dergisi, (Nisan-MayısHaziran), 152.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(3).
  • Sağlam, Y., Kanadlı, S. ve Uşak, M. (2012). Bağlamın öğrencilerin kavram imajı üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (4).
  • Sarıtaş, S. (2009). Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin günümüzdeki adlar ve ad verme hakkındaki görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 422-433.
  • Sav, B. (2003). Anlam değişmeleri üzerine artzamanlı bir inceleme. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 147-166.
  • Shakhin, Z. (2013). Türkçe ve Rusça ünlemlerin çeviri sorunları. İdil, 2(6) .
  • Şenel, M. (2009). Küfür etmenin lanet ve beddua okumanın çağdaş yolu: şarkı ve türküler. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(8).
  • Uzun, N. E. (1988). Türkçenin öğretimi için soru tümcesi türleri üzerine bir sınıflama denemesi. Dil Dergisi.
  • Üşenmez, A. (2008). Tün sözü üzerine. Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic, 3(1).
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimler sözlüğü. İstanbul: Multilingual. Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri; yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Yaylagül, Ö. (2005). Dîvânü Lûgâti't-Türk'teki ad aktarmalı (metonymic) yapılar. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 2(4).
  • Yetkiner, N. K. (2009). Çeviribilim edimbilim ilişkisi üzerine. İzmir: İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldız, C. (2003). Ana dili öğretiminde çağdaş yaklaşımlar ve Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
APA Demir S, SİNAN A (2017). Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. , 683 - 702.
Chicago Demir Sezgin,SİNAN AHMET TURAN Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. (2017): 683 - 702.
MLA Demir Sezgin,SİNAN AHMET TURAN Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. , 2017, ss.683 - 702.
AMA Demir S,SİNAN A Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. . 2017; 683 - 702.
Vancouver Demir S,SİNAN A Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. . 2017; 683 - 702.
IEEE Demir S,SİNAN A "Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları." , ss.683 - 702, 2017.
ISNAD Demir, Sezgin - SİNAN, AHMET TURAN. "Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları". (2017), 683-702.
APA Demir S, SİNAN A (2017). Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 683 - 702.
Chicago Demir Sezgin,SİNAN AHMET TURAN Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2017): 683 - 702.
MLA Demir Sezgin,SİNAN AHMET TURAN Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2017, ss.683 - 702.
AMA Demir S,SİNAN A Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 683 - 702.
Vancouver Demir S,SİNAN A Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 683 - 702.
IEEE Demir S,SİNAN A "Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.683 - 702, 2017.
ISNAD Demir, Sezgin - SİNAN, AHMET TURAN. "Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Anlam Yapıları Üzerine Öğrencilerin Özyeterlik Algıları". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/2 (2017), 683-702.