Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 595 - 608 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmada, mobil ortamlarda kullanılan Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) kullanılabilirliği değerlendirilmiş ve bu ortamlar için kullanılabilirliği arttırmak için önerilerde bulunulmuştur. Çalışmanın kapsamı, yaygın olarak kullanılan KAÇD'leri ele almak ve bu sistemleri cinsiyet, yaş, teknolojik okur-yazarlık ve çevrimiçi ders deneyimi değişkenlerine göre mobil ortamlarda kullanılabilirliğini değerlendirmektir. Araştırma kapsamında CSUQ anketinin Türkçe'ye çevrilmesi ile hazırlanmış ölçek kullanıcılara yöneltilmiştir. Veriler SPSS 20 programı ile işlenmiştir. Elde edilen verilere göre, değerlendirilen sistemler arasında kullanılabilirlik, sistem yararlılığı, bilgi kalitesi ve arayüz kalitesi açısından anlamlı bir fark vardır. Ayrıca sadece yaş değişkeni; kullanılabilirlik, sistem yararlılığı ve bilgi kalitesi değişkenlerinin sistemler arasında farklılık göstermesinde rol oynamaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri

Evaluation of Massive Open Online Courses (MOOC) Usability in Mobile Platforms

Öz:
In this study, Massive Open Online Courses (MOOC) used in mobile platforms were evaluated, and attention was drawn to actions that are necessary to improve the usability of these platforms. The scope of this study is to handle the widely used systems, and to evaluate usability of these systems according to gender, age, technological literacy and online course background variables. In this study, a survey which was prepared by translating CSUQ into Turkish was addressed to users. The survey data was processed with SPSS 20 program. According to the findings, there was a significant difference among systems in terms of system usability, system usefulness, information quality and interface quality. Moreover, only age variable has a significant effect in the differences among systems in terms of system usability, system usefulness and information quality
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baggaley, J. (2011). Harmonising global education: from Genghis Khan to Facebook. London and New York: Routledge.
  • Bevan, N. (1995, July). Human-computer interaction standards. Proceedings of the 6th International Conference on Human-Computer Interaction. Yokohama, Japan, Elsevier, 885-890.
  • Crispin, W. (2012). MOOCs and other ed-tech bubbles. Erişim adresi: http://edtechnow.net/2012/12/29/moocs-and-other-ed-tech-bubbles Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: teoriden pratiğe. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Daniel, J. (2012). Making sense of moocs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, 18.
  • De Freitas, S. (2013) MOOCs: The final frontier for higher education. Erişim adresi: http://benhur.teluq.uquebec.ca/ted/Ressources/mooc.pdf
  • Downes, S. (2013) Quality of massive open online courses by Stephen Downes. Erişim adresi: http://mooc.efquel.org/week-2-the-quality-of-massive-open-online-courses-by-stephendownes/#sthash.YOitClcH.dpuf
  • Efiloğlu Kurt, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakış açılarının teknoloji kabul modeli ve bilgi sistemleri başarı modeli entegrasyonu ile belirlenmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(3), 223-234.
  • Ferenstein, G. (2013) Online education is replacing physical colleges at a crazy fast pace. Erişim adresi: http://techcrunch.com/2013/02/11/a-huge-month-online-education-isreplacing-physical-colleges-at-a-crazy-fast-pace/
  • Gore, H. (2014). Massive open online courses (MOOCs) and their impact on academic library services: exploring the issues and challenges. New Review of Academic Librarianship, 20(1), 4-28.
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürses, E. (2005). Web sitelerinde kullanılabilirlik çalışmaları ve kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri. Akademik Bilişim 2005, Adana.
  • Harding, N. (2012) The massive oppen-online-course online course revolution hits the UK. Erişim adresi: http://thepositive.com/mooc-massive-oes-uk/ İşman, A. (1998). Uzaktan eğitim. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Jakson, N. M. (2013). What shapes the future?. Business Officer, 38-45.
  • Jones, V. ve Jo, H. J. (2004). Ubiquitous learning environment: an adaptive teaching system using ubiquitous technology. Proceedings of the 21st ASCILITE Conference. Perth, Western Australia, 468-474.
  • Laxmi, V. ve Gure, G. S. (2015). Massive open online courses: new imperative in education. International Journal of Research in Engineering, IT & Social Sciences, 5(3). Mehaffy, G. L. (2012). Challenge and change. Educause Review, 47, 25-41.
  • Nielsen, J. (1993). Usability engineering. London: Academic Press.
  • Olson, G.M. ve Olson, J. S. (2003). Human-computer interaction: psychological aspects of the human use of computing. Annual Review of Psychology, 54, 491-516.
  • Oran, M. K. veKaradeniz, Ş. (2007). İnternet tabanlı uzaktan eğitimde mobil öğrenmenin rolü. Akademik Bilişim 2007, 31 Ocak-2 Şubat 2007, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Pappano, L. (2012) The year of the MOOC. The New York Times. Erişim adresi: http://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-aremultiplying-at-a-rapid-pace.html?pagewanted=1&_r=0 Roger, K. D. (2011). Mobile learning devices. Bloomington: Solution Tree Press.
  • Shah, D. (2014) Online courses raise their game: a review of MOOC stats and trends in 2014.
  • Erişim adresi: https://www.edsurge.com/n/2014-12-26-moocs-in-2014-breaking-downthe-numbers Sharples, M. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers and Education, 34, 177-193.
  • Siemens, G. (2013). Massive open online courses: innovation in education. McGreal, R., Kinuthia W., Marshall S.(Yay. haz.), Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice içinde (ss.5-16). Canada: Commonwealth of Learning, Athabasca University.
  • Steven, D. ve Kitchenham, A. (2011). An analysis of mobile learning in education, business, and medicine. Kitchenham A. (Yay. haz.), Models for Interdisciplinary Mobile Learning:Delivering Information to Students içinde (ss.1-25). IGI Publication.
  • Voss, B. D. (2013). Massive open online courses (MOOCs): A primer for university and college board members. An AGB White Paper. Association of Governing Boards, Washington, D.C.
  • Waldrop, M. M. (2013, March). Online learning: campus 2.0: Massive open online courses are transforming higher education - and providing fodder for scientific research. Nature Magazine, 495, 160-163.
APA İŞGÖR ŞİMŞEK E, TURAN B (2017). Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. , 595 - 608.
Chicago İŞGÖR ŞİMŞEK ESRA,TURAN BÜLENT ONUR Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. (2017): 595 - 608.
MLA İŞGÖR ŞİMŞEK ESRA,TURAN BÜLENT ONUR Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. , 2017, ss.595 - 608.
AMA İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. . 2017; 595 - 608.
Vancouver İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. . 2017; 595 - 608.
IEEE İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B "Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi." , ss.595 - 608, 2017.
ISNAD İŞGÖR ŞİMŞEK, ESRA - TURAN, BÜLENT ONUR. "Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi". (2017), 595-608.
APA İŞGÖR ŞİMŞEK E, TURAN B (2017). Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 595 - 608.
Chicago İŞGÖR ŞİMŞEK ESRA,TURAN BÜLENT ONUR Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2017): 595 - 608.
MLA İŞGÖR ŞİMŞEK ESRA,TURAN BÜLENT ONUR Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2017, ss.595 - 608.
AMA İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 595 - 608.
Vancouver İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 595 - 608.
IEEE İŞGÖR ŞİMŞEK E,TURAN B "Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.595 - 608, 2017.
ISNAD İŞGÖR ŞİMŞEK, ESRA - TURAN, BÜLENT ONUR. "Mobil Ortamlarda Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerin (KAÇD) Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/2 (2017), 595-608.