Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 207 - 217 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öz:
Amaç: Bu çalışmamızda Akdeniz ve Ege bölgemizde yaygın olarak tüketilen, bitkisel gıdalardan elde edilmiş özütlerin akciğer kanserinin bir tipi olan küçük hücreli olmayan insan akciğer kanseri hücrelerinde (PC-3 ve PC-14) protein, mRNA ve aktivite düzeylerinde aromataz ifadesi üzerine etkilerini araştırdık.Yöntem: Bu amaçla sitotoksik etki kristal viyole boyası kullanılarak belirlendi. In vivo ve in vitro aromataz aktivitesi florometrik olarak tayin edildi. Aromataz protein ifadesi antihCYP19 antikorları kullanılarak Western blot ile mRNA ifadesi uygun primerler kullanılarak ters transkriptaz polimeraz zincir reaksiyonu yöntemi ile belirlendi.Bulgular: Laurus nobilis, Mentha piperita, Crocus sativus'dan elde edilen özütler PC14 ve PC-3 hücre hatlarında aromataz aktivitesini sırasıyla %32, %44, %36 ve %42, %32, %56 oranlarında azaltmıştır, protein ve mRNA seviyelerinde anlamlı değişiklikler gözlenmemiştir. Allium porrum'dan elde edilen özüt PC-14 hücrelerinde aromataz aktivitesi ve mRNA ifadesini sırasıyla %52 ve 2,5-kat azaltırken, aromataz protein düzeyinde bir değişiklik yapmamış, PC-3 hücrelerinde herhangi bir etki göstermemiştir. Sonuç: Bu çalışmada elde edilen bulgular, Laurus nobilis, Mentha piperita, Crocus sativus ve Allium porrum etkili aromataz inhibitörü içerdiğini göstermektedir Sonuç olarak, bu gıdaların küçük hücreli olmayan insan akciğer kanseri riskini azaltmada potansiyel rolleri ve etki mekanizmalarını anlamak için bu sebzelerin içeriğini araştıran ileri çalışmalara ihtiyaç vardır
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Genetik ve Kalıtım Biyokimya ve Moleküler Biyoloji

Investigation of aromotase inhibition by several dietary vegetables in human non–small cell lung cancer cell lines

Öz:
Objective: In this study we have investigated the effect of extracts obtained from well-known vegetable diets consumed commonly in Mediterranean and Aegean regions of Turkey on the expression of aromatase at protein, mRNA and activity levels in human non–small cell lung cancer cells- PC-3 and PC-14 cell lines. Method: For this purpose, cytotoxicity was determined by using crystal violet stain. In vivo and in vitro aromatase activity was determined flourometrically. The expression of aromatase in protein and mRNA levels was detected by Western blotting using anti-hCYP19 and reverse transcriptase- polymerase chain reaction using suitable primers, respectively. Result: Extracts obtained from Laurus nobilis, Mentha piperita, Crocus sativus reduced aromatase activity 32%, 44%, 36% and 42%, 32%, 56% in PC-14 and PC-3 cell lines, respectively, no significant changes were observed in protein and mRNA levels. Whereas extract obtained from Allium porrum decreased aromatase activity and mRNA level only in PC-14 cell lines by 52% and 2,5-fold, respectively, without significant influence on aromatase protein level.Conclusion: The results obtained in this study have shown that Laurus nobilis, Mentha piperita, Crocus sativus and Allium porrum do contain effective aromatase inhibitors. Therefore, further studies investigating the content of these vegetables are necessary to understand the potential role and mechanism of action of these foods in reducing the risk of non-small cell lung carcinomas
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Genetik ve Kalıtım Biyokimya ve Moleküler Biyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] Ghosh D, Griswold J, Erman M, Pangborn W. Structural basis for androgen specificity and oestrogen synthesis in human aromatase. Nature 2009;457(7226):219-23.
  • [2] Hong Y, Yu B, Sherman M, Yuan YC, Zhou D, Chen S. Molecular basis for the aromatization reaction and exemestane-mediated irreversible inhibition of human aromatase. Molecular endocrinology (Baltimore, Md) 2007;21(2):401-14.
  • [3] Stabile LP, Davis AL, Gubish CT, Hopkins TM, Luketich JD, Christie N, et al. Human non-small cell lung tumors and cells derived from normal lung express both estrogen receptor alpha and beta and show biological responses to estrogen. Cancer research 2002;62(7):2141-50.
  • [4] Patrone C, Cassel TN, Pettersson K, Piao YS, Cheng G, Ciana P, et al. Regulation of postnatal lung development and homeostasis by estrogen receptor beta. Molecular and cellular biology 2003;23(23):8542-52.
  • [5] Pietras RJ, Marquez DC, Chen HW, Tsai E, Weinberg O, Fishbein M. Estrogen and growth factor receptor interactions in human breast and non-small cell lung cancer cells. Steroids 2005;70(5- 7):372-81.
  • [6] Selvaggi G, Scagliotti GV. Histologic subtype in NSCLC: does it matter? Oncology (Williston Park, NY) 2009;23(13):1133-40.
  • [7] Weinberg OK, Marquez-Garban DC, Fishbein MC, Goodglick L, Garban HJ, Dubinett SM, et al. Aromatase inhibitors in human lung cancer therapy. Cancer research 2005;65(24):11287-91.
  • [8] Hershberger PA, Vasquez AC, Kanterewicz B, Land S, Siegfried JM, Nichols M. Regulation of endogenous gene expression in human non-small cell lung cancer cells by estrogen receptor ligands. Cancer research 2005;65(4):1598-605.
  • [9] Hong N, Yaylayan VA, Raghavan GS, Pare JR, Belanger JM. Microwave-assisted extraction of phenolic compounds from grape seed. Natural product letters 2001;15(3):197-204.
  • [10] Hancer D. Çipura (sparus auratal., 1758) beyin dibenzilfloresein 0-debenzilaz enziminin karakterize edilmesi. Yüksek Lisans. Denizli: Pamukkale, 2007.
  • [11] Akca H, Yenisoy S, Yanikoglu A, Ozes ON. Tumor necrosis factor-alpha-induced accumulation of tumor suppressor protein p53 and cyclin-dependent protein kinase inhibitory protein p21 is inhibited by insulin in ME-180S cells. Clinical chemistry and laboratory medicine : CCLM / FESCC 2002;40(8):764-8.
  • [12] Smith PK, Krohn RI, Hermanson GT, Mallia AK, Gartner FH, Provenzano MD, et al. Measurement of protein using bicinchoninic acid. Analytical biochemistry 1985;150(1):76-85.
  • [13] Stresser DM, Turner SD, McNamara J, Stocker P, Miller VP, Crespi CL, et al. A high-throughput screen to identify inhibitors of aromatase (CYP19). Analytical biochemistry 2000;284(2):427-30.
  • [14] Laemmli UK. Cleavage of structural proteins during the assembly of the head of bacteriophage T4. Nature 1970;227(5259):680-5.
  • [15] Sen A, Arinc E. Preparation of highly purified cytochrome P4501A1 from leaping mullet (Liza saliens) liver microsomes and its biocatalytic, molecular and immunochemical properties. Comparative biochemistry and physiology Part C, Pharmacology, toxicology & endocrinology 1998;121(1-3):249-65.
  • [16] Mah V, Seligson DB, Li A, Marquez DC, Wistuba, II, Elshimali Y, et al. Aromatase expression predicts survival in women with early-stage non small cell lung cancer. Cancer research 2007;67(21):10484-90.
  • [17] Miller WR. Aromatase and the breast: regulation and clinical aspects. Maturitas 2006;54(4):335-41.
  • [18] Hung H. Dietary quercetin inhibits proliferation of lung carcinoma cells. Forum of nutrition 2007;60:146-57.
  • [19] Rice S, Mason HD, Whitehead SA. Phytoestrogens and their low dose combinations inhibit mRNA expression and activity of aromatase in human granulosa-luteal cells. The Journal of steroid biochemistry and molecular biology 2006;101(4- 5):216-25.
  • [20] Paez JG, Janne PA, Lee JC, Tracy S, Greulich H, Gabriel S, et al. EGFR mutations in lung cancer: correlation with clinical response to gefitinib therapy. Science (New York, NY) 2004;304(5676):1497-500.
  • [21] Lynch TJ, Bell DW, Sordella R, Gurubhagavatula S, Okimoto RA, Brannigan BW, et al. Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-smallcell lung cancer to gefitinib. The New England journal of medicine 2004;350(21):2129-39.
  • [22] Renoir JM, Marsaud V, Lazennec G. Estrogen receptor signaling as a target for novel breast cancer therapeutics. Biochemical pharmacology 2012 doi: 10.1016/j.bcp.2012.10.018. [Epub ahead of print]
  • [23] Jan R, Huang M, Lewis-Wambi J. Loss of pigment epithelium-derived factor: A novel mechanism for the development of endocrine resistance in breast cancer. Breast cancer research : BCR 2012;14(6):R146. [Epub ahead of print]
  • [24] Samarth RM, Panwar M, Kumar A. Modulatory effects of Mentha piperita on lung tumor incidence, genotoxicity, and oxidative stress in benzo[a]pyrene-treated Swiss albino mice. Environmental and molecular mutagenesis 2006;47(3):192-8.
  • [25] Liu MM, Huang Y, Wang J. Developing Phytoestrogens for Breast Cancer Prevention. Anti-cancer agents in medicinal chemistry 2012. May 2. [Epub ahead of print]
  • [26] Mayhoub AS, Marler L, Kondratyuk TP, Park EJ, Pezzuto JM, Cushman M. Optimization of the aromatase inhibitory activities of pyridylthiazole analogues of resveratrol. Bioorganic & medicinal chemistry 2012;20(7):2427-34.
  • [27] Khan SI, Zhao J, Khan IA, Walker LA, Dasmahapatra AK. Potential utility of natural products as regulators of breast cancerassociated aromatase promoters. Reproductive biology and endocrinology : RB&E 2011;9:91.
  • [28] van Duursen MB, Nijmeijer SM, de Morree ES, de Jong PC, van den Berg M. Genistein induces breast cancer-associated aromatase and stimulates estrogen-dependent tumor cell growth in in vitro breast cancer model. Toxicology 2011;289(2-3):67-73.
  • [29] Edmunds KM, Holloway AC, Crankshaw DJ, Agarwal SK, Foster WG. The effects of dietary phytoestrogens on aromatase activity in human endometrial stromal cells. Reproduction, nutrition, development 2005;45(6):709-20.
  • [30] Aggarwal BB, Shishodia S. Molecular targets of dietary agents for prevention and therapy of cancer. Biochemical pharmacology 2006;71(10):1397-421.
  • [31] Kaliora AC, Kountouri AM, Chemopreventive Actiity of Mediterranean Medicinal Plants. in Georgakilas A, ed. Cancer Prevention – From Mechanisms to Translational Benefits. Croatia: InTech, 2012;261-84.
  • [32] Li Y, Upadhyay S, Bhuiyan M, Sarkar FH. Induction of apoptosis in breast cancer cells MDA-MB-231 by genistein. Oncogene 1999;18(20):3166-72.
  • [33] Zhu H, Cheng H, Ren Y, Liu ZG, Zhang YF, De Luo B. Synergistic inhibitory effects by the combination of gefitinib and genistein on NSCLC with acquired drug-resistance in vitro and in vivo. Molecular biology reports 2012;39(4):4971-9.
  • [34] Shih A, Zhang S, Cao HJ, Boswell S, Wu YH, Tang HY, et al. Inhibitory effect of epidermal growth factor on resveratrol-induced apoptosis in prostate cancer cells is mediated by protein kinase C-alpha. Molecular cancer therapeutics 2004;3(11):1355- 64.
  • [35] Gadgeel SM, Ali S, Philip PA, Wozniak A, Sarkar FH. Genistein enhances the effect of epidermal growth factor receptor tyrosine kinase inhibitors and inhibits nuclear factor kappa B in nonsmall cell lung cancer cell lines. Cancer 2009;115(10):2165-76.
  • [36] Tavakkol-Afshari J, Brook A, Mousavi SH. Study of cytotoxic and apoptogenic properties of saffron extract in human cancer cell lines. Food and chemical toxicology : an international journal published for the British Industrial Biological Research Association 2008;46(11):3443-7.
APA ÇELİK G, AKÇA H, ŞEN A (2013). İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. , 207 - 217.
Chicago ÇELİK Gurbet,AKÇA Hakan,ŞEN Alaattin İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. (2013): 207 - 217.
MLA ÇELİK Gurbet,AKÇA Hakan,ŞEN Alaattin İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. , 2013, ss.207 - 217.
AMA ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. . 2013; 207 - 217.
Vancouver ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. . 2013; 207 - 217.
IEEE ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A "İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması." , ss.207 - 217, 2013.
ISNAD ÇELİK, Gurbet vd. "İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması". (2013), 207-217.
APA ÇELİK G, AKÇA H, ŞEN A (2013). İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. Türk Biyokimya Dergisi, 38(2), 207 - 217.
Chicago ÇELİK Gurbet,AKÇA Hakan,ŞEN Alaattin İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. Türk Biyokimya Dergisi 38, no.2 (2013): 207 - 217.
MLA ÇELİK Gurbet,AKÇA Hakan,ŞEN Alaattin İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. Türk Biyokimya Dergisi, vol.38, no.2, 2013, ss.207 - 217.
AMA ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. Türk Biyokimya Dergisi. 2013; 38(2): 207 - 217.
Vancouver ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması. Türk Biyokimya Dergisi. 2013; 38(2): 207 - 217.
IEEE ÇELİK G,AKÇA H,ŞEN A "İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması." Türk Biyokimya Dergisi, 38, ss.207 - 217, 2013.
ISNAD ÇELİK, Gurbet vd. "İnsan küçük hücreli olmayan akciğer kanser hücrelerinde çeşitli gıdalar tarafından aromataz inhibisyonunun araştırılması". Türk Biyokimya Dergisi 38/2 (2013), 207-217.