Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 102 - 119 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi

Öz:
Duygu kelimesinin kökü latince 'movere' yani hareket etmek anlamından gelmektedir. Duygular; hüzün, sevinç, haz, şaşkınlık, gibi bireyin iç dünyasının yansımaları olarak ortaya çıkmakta ve ortamdaki durumlara verilen tepkileri birbirinden ayırt etmeye yarayan durumları ve iletişim sürecinin temelini de beraberinde oluşturmaktadır. Duygu yönetimi bazlı iletişimde, özellikle 21. yüzyılda artarak karmaşıklaşmakta olan formel ilişki biçimlerinin barındırdığı olumsuzlukları törpülemekte ve kurum içi enerjinin olumlu anlamda artmasına sebep olmaktadır. Duyguları yönetmek aslında duyguların farkına varmak, onları tanımak ve yön verebilme yetisine sahip olmak ve en temelinde iletişim kurma becerisidir. Bu duyguları gerektiğinde iletişim için etkili bir biçimde kullanabilme süreci ise insanların duygusal gelişmişliğine işaret etmektedir. Bir başka açıdan ise duygu yönetimi, insanların karar verme ve iletişim kurma süreçlerinde duygularını ne tamamen yok etmeye çalışması ne de onların kontrolüne kendini bırakması demektir. Bu noktada ortaya başka bir kavram da çıkmakta ve ona da duygusal emek denmektedir. Kavram ilk defa 1983'lü yıllarda Arlie Russell Hochschild tarafından kullanılarak literatürdeki yerini almıştır. Kurumsal firmalarda, çalışanın verdiği hizmet süresi boyunca karşısındakiyle kurduğu iletişim sürecinde, kurumun kendisinden beklediği davranışları sergilemek zorunda olma durumu olarak ifade edilmektedir. Böylece duygu yönetimi ve duygusal emek bir bütünün iki tarafını oluşturmaktadır. Bu makalede temel olarak duygu yönetimi, duygularla iletişim ve duygusal emek tanımlandıktan halkla ilişkiler alanına nasıl bir katkı sağladığı kuramsal olarak tartışılacaktır
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Siyasi Bilimler Halkla İlişkiler İktisat

Emotional Labor Management In Terms of Public Relations

Öz:
The root of the word emotion originates from the latin word ”movere” that means to move. Feelings; such as sadness, joy, pleasure, surprise emerge as the reflections of the inner world of the individual and serve to distinguish the reactions against the current circumstances and form the basis of the communication processes along with them. Terms associated with emotions emerged in this process. These terms are emotional climate, emotional intelligence and emotion based communication. Thus, human knowledge is deepening each day at the point of emotion management communication, Emotion management based communication, especially in the 21st century, eases the increasing the negative effects of the complex in-house formal relations and leads to an increase in the positive energy in the corporation. Managing emotions is actually to be aware of the emotions, having the ability to recognize and direct them and to have the ability to communicate fundamentally. The process that incorporates using these feelings for an effective communication points to people’s emotional development. At another aspect, emotion management means neither working to destroy completely their decision making and forming communicaition processes nor leaving itself under their control. At this point, another terms emerges and it is called emotional labor. This term was used as the first time in 1983 by Arlie Russell Hochschild and has taken its place in the literature since then. In corporate companies, it is defined as the necessity of exhibiting the behaviour that the company anticipates from the worker in the process of forming communicaion with the other side during his service time. Thus, emotion management and emotional labor make up the two sides of a whole. In this article, how the contribution to the field of public relations has been defined as emotion management, communication with emotions and emotional labor has been theoretically debated
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Siyasi Bilimler Halkla İlişkiler İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Albrecht, K. (2006). Social Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Al, E. (2015). Göz ve Kamera Bağlamında Görüntünün Gerçeklik, İktidar ve Bakış ile Olan İişkisi, İstanbul: Form Baskı Yayınları.
  • Anık, C. (2016). Siyasal İkna, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Anık, C. (2015). Meşruiyetin Sosyal Psikolojisi, İstanbul. Kaknüs Yayınları
  • Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Anık, C. (2013). Sendikalar Geleceğini Arıyor, Ankara: Hizmet-İş Sendikası yayınları
  • Anık, C. (2005). Yarınki Siyaset, Ankara: Nobel Yayınları
  • Campell, J. P. ve M. D. Dunette. (1970). Managerial Behavior, Performance and Effectiveness. Newyork: Mc Graw Hill.
  • Cutlip, S. M, A. H. Center ve G. M. Broom, (1985). Effective Public Relations. New Jersey: Prentice Hall Inc
  • Ekman, P. (1973). Cross-Culture Studiesof Facial Expression. Ekman, P. (Ed.).
  • Darwin and Facial Expression: A Century of Research in Review. New York: Academic Press, 1973, 169-222.
  • Erdem, A., Akbaba, E. (2007), “Halkla İlişkiler Nedir Ne Değildir?” İçinde, Ed: Metin Işık, Tüm Yönleriyle Halkla İlişkiler ve Tanıtım (s.181-206): Konya, Eğitim Kitabevi Yayınları,
  • Ertekin, Y. (1978). Örgüt İklimi. Ankara: Ortadoğu Amme İdaresi Yayınları.
  • Grunig James E, (2005), Halkla İlişkilerde ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, (Çev. Elif Özsayar), İstanbul: Rota Yayınları.
  • Goleman, D. (1998). Duygusal Zeka. (B. S. Yüksel, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Goleman, D. (2006). Sosyal Zeka. (Ç. D. Osman, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart. Berkeley: University of California Press.
  • Jefkins, F. (1989). Public Relations. London: Pitman Publishing.
  • Kaptagel, İ, G. (1984). Tıpsal Psikoloji (2. b.). İstanbul: Beta Basım.
  • King, K. S. (2006). Imagineering for Health. Hunaworks: Theosophical Publishing House.
  • Marston, J. (1963). The Nature of Public Relations. USA: McGraw Hill Book Comp.
  • Meyer, J. P. ve N. J. Allen. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morris, J. A. Ve Feldman D. C. (1996). The Academy of Management Review: The Dimensions, Antecedents, and Consequences of Emotional Labor Vol. 21, No.4, pp. 986-1010: New York.
  • Robbins, S. P. (2002). Organizational Behavior. New Jersey: Prentice Hall.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat, (2004), Halkla İlişkiler, İstanbul: Aktüel yayınları.
  • Yaylacı, Ö. G. (2006). Kariyer Yaşamında Duygusal Zekâ. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Abraham, R. (1998). Emotional Dissonance in Organizations: A Conseptualization of Consequences, Mediators and Moderators. Leadership and Organizational Development Journal. 19.3, 137-146.
  • Ashforth, B. E. ve R. H. Humphrey. (1993). Emotional labor in service roles: The influnce of identity. Academy of Management Review. 18.1, 88-115.
  • Boyd, C. (2002). Customer violence and employee health and safety. Work, Employment and Society. 16.1, 151-169.
  • Bulan, H, F, J. E. Rebecca ve S. W. Amy. (1997). Doing for Others on the Job: The Affective Requirements of Service work, Gender, and Emotional well-Being. Social Problems. 44.2, 235–256.
  • Brotheridge, C. M. ve A. Grandey. Alicia. (2002). Emotional Labor and Burnout: Comparing Two Perspectives of “People Work”. Journal of Vocational Behavior. 60, 17– 39.
  • Chu, K. H. L. ve S. K. Murman (2006). Development and Validation of the Hospitaliy Emotional Labor Scale. Tourism Management. 27, 1181-1191.
  • Chau, S, L. Jason, J. Dahling, E. L. Paul ve J. M. Diefendorff. (2009). A Predictive Study of Emotional Labor and Turnover. Journal of Organizational Behavior. 30, 1151– 1163.
  • Deaux, K. (1985). Sex and Gender. Annual Review of Psychology. 36.1, 49-81.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor. Journal of Occupational Health Psychology. 5.1, 95-110.
  • Güngör, M. (2009). Duygusal emek kavramı: Süreci ve sonuçları. Kamu-İş Dergisi. 11.1, 167-184.
  • Heuven, E. ve A. B. Bakker. (2003) Emotional Dissonance and Burnout Among Cabin Attendants. European Journal of Work and Organizational Psychology. 12.1, 81- 100.
  • Hochschild, A. R. (1979). Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure. American Journal of Sociology. 85.3, 551-575.
  • Lashley, C. (2002). Emotional Harmony, Dissonance and Deviance at Work. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 14.5, 255-257.
  • Mann, S. (2007). Expectations of emotional display in the workplace. Leadership and Organizational Development Journal. 28.6, 552-570.
  • Martinez-Inigo, D, T. Peter, M. A. Carlos and H. David. (2007). Emotional Labour and Emotional Exhaustion: Interpersonal and Intrapersonal Mechanisms. Work and Stress. 21.1, 30–47.
  • Miller, K, I. J. Considine. ve J. Garner. (2007). Let me tell you about my job: Exploring the terrain of emotion in the workplace. Management Communication Quarterly. 20.3, 231-260.
  • Organ, D. W. (1997). Organizational Citizenship Behavior: It’s Construct Clean-Up Time. Human Performance. 10, 85–97.
  • Podsakoff, P. M. (2000). Organizational Citizenship Behaviours; Acritical Review of the Theoretical and Emprical Literature and Suggestion for Future Research. Journal of Management. 26.3,
  • Pugliesi, K. (1999). The Consequences of Emotional Labor: Effects on Work Stress, Job Satisfaction, and Well-Being. Motivation and Emotion. 23.2, 125–154.
  • Rafaelli, A. , Sutton, R. I. (1989). When Clerks Meet Customers: A Test of Variables Related to Emotional Expression on the Job. Journal of Applied Psychology. 74, 385-393.
  • Seçer, H. Ş. (2007). Çalışma yaşamında duygular ve duygusal emek: Sosyoloji, psikoloji ve örgüt teorisi açısından bir değerlendirme. Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi. 50, 813-834.
  • Sutton, R. I. ve Rafaelli, A. (1988). Untangling the Relationship Between Displayed Emotions and Organizational Sales: The Case of Convenience Stores. Academy of Management Journal. 31.3, 461-487.
  • Thoits, P. A. (1989). The Sociology of Emotions. Annual Reviews Social. 15, 317– 342.
  • Wharton, A. S. ve R. C. Erickson. (1993). Managing Emotions on the Job and at Home: Understanding the Consequences of Multiple Emotional Roles. Academy of Management Review. 18, 3. 457-486).
APA SONCU A, BEKMAN M (2017). Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. , 102 - 119.
Chicago SONCU AYŞE GÜL,BEKMAN Müge Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. (2017): 102 - 119.
MLA SONCU AYŞE GÜL,BEKMAN Müge Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. , 2017, ss.102 - 119.
AMA SONCU A,BEKMAN M Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. . 2017; 102 - 119.
Vancouver SONCU A,BEKMAN M Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. . 2017; 102 - 119.
IEEE SONCU A,BEKMAN M "Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi." , ss.102 - 119, 2017.
ISNAD SONCU, AYŞE GÜL - BEKMAN, Müge. "Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi". (2017), 102-119.
APA SONCU A, BEKMAN M (2017). Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(44), 102 - 119.
Chicago SONCU AYŞE GÜL,BEKMAN Müge Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 0, no.44 (2017): 102 - 119.
MLA SONCU AYŞE GÜL,BEKMAN Müge Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, vol.0, no.44, 2017, ss.102 - 119.
AMA SONCU A,BEKMAN M Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2017; 0(44): 102 - 119.
Vancouver SONCU A,BEKMAN M Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2017; 0(44): 102 - 119.
IEEE SONCU A,BEKMAN M "Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0, ss.102 - 119, 2017.
ISNAD SONCU, AYŞE GÜL - BEKMAN, Müge. "Halkla İlişkiler Açısından Duygusal Emek Yönetimi". İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 44 (2017), 102-119.