ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN
Yıl: 2016 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 79 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN
Öz: Amaç: Bu araştırma Çocuk-Ergen Sağlık Davranışları Sosyal Destek Ölçeği'ni Türkçeye uyarlamak, geçerlilik ve güvenirliğini değerlendirmek amacıyla yapıldı. Yöntem:Bu araştırmaÇocuk-Ergen Sağlık Davranışları Sosyal Destek Ölçeğiningeçerlik ve güvenirlik çalışmalarını gerçekleştirmek amacıyla metodolojik olarak gerçekleştirildi.Araştırmanın evrenini Ekim 2013Temmuz 2014 tarihleri arasında Malatya il merkezinde ortaokul kademesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturdu. Ölçeğin çeviri süreci ardından kapsam ve yapı geçerliliği yapıldı. Uzman görüşlerinin alınmasından sonra kapsam geçerlilik indeksi hesaplandı,yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi, güvenirlik için madde analizleri ve iç tutarlık analizi yapıldı Bulgular: Ölçeğin kapsam geçerlilik indeksi .99 olarak bulundu.Faktör analizinde ölçek maddeleri, özdeğeri 1'i aşan 5 faktörde toplandı. Bu 5 faktörün toplam varyansın% 66.92'sini açıkladığı belirlendi. Maddelerin faktör yükleri .48-.89 arasında değişmekteydi.60 madde olan Sağlık Davranışları Sosyal Destek Ölçeğinin, faktör analizine göre 5 alt boyuttan (annem, babam, öğretmenlerim, sınıf arkadaşlarım ve yakın arkadaşlarım) oluştuğu saptandı. Ölçek ve alt boyutlar için Cronbach alfa katsayıları 0.92 ile 0.98 arasında bulundu. Sonuç: Çalışma sonucunda "Sağlık Davranışları Sosyal Destek Ölçeği"nin Türk toplumu için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlendi.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akın YD, Ceyhan E. Resmi ve Özel Genel Lise Öğrencilerinin Ailelerinden, Arkadaşlarından ve Öğretmenlerinden Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Açısından Kendini Kabul Düzeylerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi 2005; 2(2): 69- 88.
- Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik Ve GeçerlikGüvenirlik, 3. Baskı, Ankara: Detay yayıncılık, 2014: s.514
- Ardahan M. Sosyal Destek ve Hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Yüksekokulu Dergisi 2006; 9(2): 68-75.
- Aktürk Z, Acemoğlu H. Tıbbi Araştırmalarda Güvenilirlik ve Geçerlilik. Dicle Tıp Dergisi 2012; 39(2): 316-19
- Bokhorst CL, Sumter SR, Westenberg M.Social Support From Parents, Friends, Classmates, And Teachers in Children And Adolescents Aged 9 to 18
- Years: Who is Perceived as Most Supportive. Social Development 2010; 19(2): 418-26.
- Burn N, Grove SK. The Practice of Nursing Research. Conduct, Critique, and Utilization 4th Edition. WB. Philadeplhia, Saunders Company, 2001: p.840-41.
- Büyüköztürk Ş. Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2002; 32(1):470-83
- Büyüköztürk Ş. Çakmak EK. Akgün ÖE. Karadeniz Ş. Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 1. Baskı, Ankara: Pegem Akademi; 2008, s.90-131
- Büyüköztürk Ş. İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. 14. Baskı, Ankara: Pegem Akademi; 2011, s.167-169
- Çakmur H. Araştırmalarda Ölçme-GüvenirlikGeçerlilik, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2012; 11(3): 339-44
- Cohen S, Wills TA. Stress, Social Support, And The Buffering Hypothesis. Psychologcial Bulletin, 1985; 98(2): 310-57.
- Çokluk Ö. Şekercioğlu G. Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi; 2014, s.206-7
- Durmuş B. Yurtkoru ES. Çinko M. Sosyal Bilimlerde SPSS Veri Analizi. 5. Baskı, İstanbul:Beta Yayıncılık; 2013, s.89-100
- Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004; 30(3): 211-16.
- Kapıkıran Ş, Özgüngör S. Ergenlerin Sosyal Destek Düzeylerinin Akademik Başarı ve Güdülenme Düzeyi İle İlişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2009; 16(1):21-30.
- Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 21. Baskı, Ankara: Nobel Yayım Dağıtım; 2009, s.147-53
- King KA, Tegerson JL, Wilson BR. Effect of Social Support on Adolescents' Perceptions of And Engagement in Physical Activity. Journal of Physical Activity andHealth 2008; 5(5): 374-84.
- Kong F, Zhao J, You X. Self-Esteem as Mediator And Moderator of The Relationship Between Social Support And Subjective Well-Being Among Chinese University Students. Social Indicators Research 2013; 112(1): 151-61.
- Malecki CK, Demaray MK. Measuring Perceived Social Support: Devolopment of The Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS). Psychology in The Schools 2002; 39(1): 1-18.
- Mattson M, Hall JG. Health as Communication Nexus: A Sevice-Learning Approcach. 1 Edition. Dubuque, Kendall Hunt Publishing Company, 2011. p.181-218.
- Menon V, Demeray MK. Child and Adolescent Social Support Scale for Healty Behaviors: Scale Development and Assesment of the Relation Between Targeted Social Support and Body Size Dissatisfaction. Children's Health Care 2013; 42(1): 45-66.
- Noronha AM, Mekoty N.Social Support Expectations From Health Care Systems: Antecedents And Emotions. International Journal of Healthcare Management 2013; 6(4): 269-75.
- Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. 4. Baskı, Eskişehir: Kaan Kitapevi; 2002.p.661-76
- Reblin M, Uchino BN. Social and Emotional Support And Implication For Health. Curr Opin Psychiatry 2008; 21(2): 201-05.
- Seçer İ. SPSS ve LİSREL ile Pratik veriAnalizi, Analiz ve Raporlaştırma. 1 Baskı, Ankara:Arı Yayıncılık; 2013,p.171-81
- Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi.4. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları; 2005, s. 34-51
- Yıldırım İ. Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Geliştirilmesi Güvenirliği ve Geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi1997; 13: 81-7.
- Yüksel G, Baydemir K. İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçları Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2010(1); 8:1-20.
APA | Çelebioğlu A, YAYAN E (2016). ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. , 79 - 85. |
Chicago | Çelebioğlu Ayda,YAYAN Emriye Hilal ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. (2016): 79 - 85. |
MLA | Çelebioğlu Ayda,YAYAN Emriye Hilal ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. , 2016, ss.79 - 85. |
AMA | Çelebioğlu A,YAYAN E ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. . 2016; 79 - 85. |
Vancouver | Çelebioğlu A,YAYAN E ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. . 2016; 79 - 85. |
IEEE | Çelebioğlu A,YAYAN E "ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN." , ss.79 - 85, 2016. |
ISNAD | Çelebioğlu, Ayda - YAYAN, Emriye Hilal. "ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN". (2016), 79-85. |
APA | Çelebioğlu A, YAYAN E (2016). ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(2), 79 - 85. |
Chicago | Çelebioğlu Ayda,YAYAN Emriye Hilal ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19, no.2 (2016): 79 - 85. |
MLA | Çelebioğlu Ayda,YAYAN Emriye Hilal ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.19, no.2, 2016, ss.79 - 85. |
AMA | Çelebioğlu A,YAYAN E ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2): 79 - 85. |
Vancouver | Çelebioğlu A,YAYAN E ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2): 79 - 85. |
IEEE | Çelebioğlu A,YAYAN E "ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19, ss.79 - 85, 2016. |
ISNAD | Çelebioğlu, Ayda - YAYAN, Emriye Hilal. "ÇOCUK -ERGEN SAĞLIK DAVRANIŞLARI SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİNİN". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19/2 (2016), 79-85. |