Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 96 - 117 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER

Öz:
Günümüzde yeni neslin, düşünce ve fikirlerini ifade etme, siyasal alanda görüşlerini beyan etme, çevresindekileri politik hareketlere teşvik etme, seçilmiş siyasi liderleri sosyal medya üzerinden takip etme konularında inisiyatif alabildiğine ilişkin bulgular elde edilmektedir. Bu kapsamda 2015 Haziran seçimlerine ilişkin 1011 Twitter kullanıcısının mesajları incelenerek siyasal eğilimi belirlenmeye çalışılmış ve seçilen örneklem üzerinden 364 kullanıcın Twitter mesajları 2015 Kasım seçimleri çerçevesinde tekrar analiz edilerek siyasal eğilimdeki değişiklikler ortaya konmuştur. Her ne kadar ülkemizde var olan genelde sosyal medya bu çalışma kapsamında Twitter kullanım oranı ve kitlesi seçmen kitlesi ile birebir örtüşmediği bulgusu söz konusuysa da, bilimsel araştırma çabalarının bu alanda yaygınlaşması adına kullanıcıların Twitter hesaplarındaki siyasal eğilimi tespit edilmesi gelecek adına önemli bir adım olarak görülmektedir. Bu bağlamda 2015 Haziran seçimi çerçevesinde örneklemin % 68.2'sinin politik eğiliminin saptandığı görülmüştür ki bu veri Türkiye'de 11.6 milyon kullanıcısı olan sosyal medya mecrası Twitter'ın gelecekte kamuoyu yoklamaları ve politik eğilim saptamaları için alternatif bir kaynak olabileceğine ilişkin umut vadetmektedir. 2015 Kasım seçimlerinde aynı 1011 Twitter kullanıcısının 364'üne uygulanan analiz aracılığıyla ise son seçim döneminde siyasal eğilimde saptanan oynaklığın seçmenin bir kısmını Twitter üzerinden politik söylemde bulunmamaya, diğer kısmını ise daha aktif ve keskin politik tutum geliştirmeye ittiği görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

POLITICAL TENDENCY OF 2015 JUNE AND NOVEMBER GENERAL ELECTIONS: TWITTER AS A NEW PUBLIC OPINION MEASUREMENT TOOL

Öz:
Today there are strong evidences that the younger generations are more open to post their own thoughts about issues, post links to political material, encourage others to take political action, belong to a political group on a social networking site, and follow elected officials on social media. In line with this statement a sample of 1011 Twitter users’ messages were analyzed in order to understand the political sentiment of Twitter users in 2015 general elections and furthermore 364 Twitter users were drawn from the same sample regarding the November 2015 elections to detect the changes within the political sentiment. However, the general finding states that the different characteristics and gap between social media/Twitter users and voters of the election, for the sake of the scientific researches we need to analyse the political tendencies of the Twitter users in Turkey. We found out regarding June elections that % 68.2 of Twitter users in our sampling have political tendencies which give us hope for the Twitter’s prediction power as reliable data source and an alternative for the opinion polls for the 11.6 million twitter user population in Turkey. Moreover, conducting the further analyse of 364 Twitter account within the same sample for the 2015 November election period, we found out a volatile political sentiment which as a result led some Twitter users’ became politically inactive in Twitter, whereas it also led active and sharp political participation for the others
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıncı-Vural, B. ve Bat, M. (2009). Siyasal Seçim Kampanyalarında Yeni İletişim Teknolojileri ve Blog Kullanımı: 2008 Amerika Başkanlık Seçimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz. Journal of Yaşar University , çevrimiçi makale, 4 (16), 2745-2778. Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Aziz, A. (2013). İletişime Giriş. (5. bs) İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Babacan, M. E., Haşlak, İ., Hira, İ. (2011). Sosyal Medya ve Arap Baharı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(2) 2011, 63-92.
  • Barbera, P. (2015). Birds of the Same Feather Tweet Together: Bayesian Ideal Point Estimation Using Twitter Data. Political Analysis, 23(1):76-91.
  • Baruh, L., Bal, H. M., Cemalcılar, Z. (2015). A Multidimensional Privacy Orientation Scale: Development and Validation with Turkish Twitter Users. B. Akdenizli (Ed.) Digital Transformations in Turkey: Current Perspectives in Communication Studies (s.3-20), Lanham, Maryland:Lexington Books.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Telli Aydemir, A. (2014).
  • Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı. Bilig, 68, 59-96.
  • Blumler, J. ve Kavanagh, D. (1999). The Third Age in Political Communication: Influences and Features. Political Communication, 16, 209-230.
  • Bostancı, M. (2014). Siyasal İletişim 2.0. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 85-92.
  • Bruns, A. (2011). How Long Is a Tweet? Mapping Dynamic Conversation Networks On Twitter Using Gawk and Gephi. Information, Communication & Society, 15(9),1323-1351.
  • Bruns, A. ve Burgess, J.(2012). (Not) The Twitter Election: The Dynamics of the #ausvotes Conversation in Relation to the Australian Media Ecology. Journalism Practice, 6(3), 384-402.
  • Charlot, M. (1986). L’emergence du front National” Revue française de science politique. 36(1),1-45, FÉVRIER.
  • Christensen, C. (2012). Twitter Revolutions? Political Activism and Dissent in an Age of Social Media. New York:Peter Lang.
  • Conover, M. D. , Ratkiewicz, J., Francisco, M., Goncalves,B., Flammini, A., Menczer, F. (2011). Political Polarization on Twitter. Proceedings of the Fifth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Erişim: 28 Mayıs 2015, http://www.aaai. org/ocs/index.php/ ICWSM/ICWSM11/paper/viewFile/2847%3Cbr/3275
  • Çalışkan, Ö. (2013). Ahlak Kavramının Kelime Olarak Siyasi Söylem İçerisinde Kullanılması: Sosyal Medya Ortamı Olarak Twitter Örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 20-50.
  • Çetin, S. (2015). 2014 Yerel Seçimlerinde Büyükşehir Başkan Adaylarının Twitter Kullanımları Üzerine Karşılaştırmalı Analiz. Global Media Journal Turkish Edition, 5 (10),87-119.
  • Dang-Xuan, L. Stieglitz, S., Wladarsch, J., ve C. Neuberger (2013). An Investigation of Influentials and the Role of Sentiment in Political Communication on Twitter during Election Periods. Information, Communication &Society, 16(5),795-825.
  • Daventry, J. (2015).Turkey’s General Elections 2015. Erişim: 09 Haziran 2015, http://www. jamesinturkey. com/elections/turkeys-general-election-2015/
  • Doğu, B., Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., İslamoğlu, G., Telli Aydemir, A. (2014). Milliyetçi Hareket Partisi’nin Alternatif Mecra Arayışında 2011 Genel Seçimleri ve Twitter Kullanımı. Global Media Journal: Turkish Edition, 4 (8), 96-125.
  • Engin, E. (5 Temmuz 2007). Sanal Alemde Seçim Bereketi. Birgün gazetesi.
  • Gayo-Avello, D. (2012). “I Wanted to Predict Elections with Twitter and all I got was this Lousy Paper” A Balanced Survey on Election Prediction using Twitter Data. arXiv preprint. Erişim:21 Nisan 2015, http://www.researchgate.net/publication/224871790
  • Gaffney, D. (2010) #iranElection: Quantifying Online Activism. Web Science Conference (WebSci10) Sunumları Basımı, Extending the Frontiers of Society On-Line, 26-27
  • Nisan, Raleigh, NC, USA. Erişim 10 Mart 2015,http://journal.webscience.org/295/2/ websci10_submission_6.pdf
  • Genart (2014). Türkiye Twitter Kullanıcı İstatistikleri. Erişim:05 Ocak 2015, http://www. medyatwitter.com/turkiye-twitter-kullanici-istatistikleri-2014/
  • Genel, M. G. (2012). Siyasal İletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı: 12 Haziran 2011 Seçimleri Twitter Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2(4). Erişim: 07 ocak 2015, http://www.tojdac.org/tojdac/ VOLUME2-ISSUE4_files/ tojdac_v02i405.pdf
  • Gidengil, E., ve Karakoç, E. (2014). Which Matters More in the Electoral Success of Islamist (successor) Parties–Religion or Performance? The Turkish Case. Party Politics,1-14 çevrimiçi versiyon. Global Web Index’s Social Media Report (GWI) (2015). GWI Insight Report: Social Media Engagement. Erişim: 05 Ocak 2015, http://insight. globalwebindex.net/social-media-engagement-q1-2015.
  • Gürsakal, N. (2009). Sosyal Ağ Analizi. Bursa:Dora Yayıncılık.
  • Güz, N. (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Hayes, A. F., ve Krippendorff, K. (2007). Answering the Call for a Standard Reliability Measure for Coding Data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı ve Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırmaları Dergisi, 32, 151-175.
  • Hong, S.ve Nadler, D. (2012).Which Candidates Do the Public Discuss Online in an Election Campaign? The Use of Social Media by 2012 Presidential Candidates and its Impact on Candidate Salience. Government Information Quarterly, 29, 455-61.
  • Hürriyet gazetesi (20 Mart 2014). Hürriyet.com.tr (21 Mart 2014.) Twitter Neden Tamamen Yasaklandı. Erişim:24 Haziran 2015, http://www.hurriyet.com.tr/twitter-nedentamamen-yasaklandi-26057641
  • Hürriyet.com.tr (23 Temmuz 2015). Twitter’ın Kapandığı Gün Gül’ün Ofisi Twitter Hesabı Açtı. Erişim: 24 Haziran 2015, http://www.hurriyet.com.tr/twitterin-kapandigi-gungulun-ofisi-twitter-hesabi-acti-29616580
  • Hürriyet.com.tr (21 Mart 2014). Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’den Yasağa Rağmen Tweet. Erişim:24 Haziran 2015, http://www.hurriyet.com.tr/cumurbaskani-abdullah-guldenyasaga-ragmen-tweet-26053467
  • Işık, M. (2009). Kamuoyu Araştırmalarının Güvenirlik ve Geçerlilik Sorunları. A. Özkan (Der.) Siyasetin İletişimi. İstanbul: Tasam Yayınları. Erişim: 20 Temmuz 2015, http://www. siyasaliletisim.org/index.php/ariv/makale/743-kamuoyu-aratrmalarnn-guevenilirlikve-gecerlilik-sorunlar.html
  • Jansen, B.J., Zhang, M. M., Sobel, K. (2009).Twitter Power: Tweets as Electronic Word of Mouth. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(11), 2169-2188.
  • Java, A., Song, X., Finin, T., ve Tseng, B. (2007). Why We Twitter: Understanding Microblogging Usage and Communities, in: Proceedings of the 9th WebKDD and 1st SNA-KDD 2007 Workshop on Web Mining and Social Network Analysis, 12 Ağustos 2007-San Jose:ACM, Springer, 56-65. Erişim 12 Temmuz 2015, http://ebiquity.umbc.edu/_file_ directory_/papers/369.pdf
  • Jungherr, A. ve Jürgens, P. (2010). The Political Click: Political Participation through E-Petitions in Germany. Policy & Internet, 2(4),131-165.
  • Kaczmirek, L., Mayr, P., Vatrapu, R., Bleier, A., Blumenberg, M., Gummer, T., Hussain, A., Kinder-Kurlanda, K., ve diğerleri (2014). Social Media Monitoring of the Campaigns for the 2013 German Bundestag Elections on Facebook and Twitter. GESIS-Çalışma Makalesi,31. Erişim: 10 Eylül 2014, http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1312/1312.4476. pdf
  • Keskin, F.ve Karaaslan-Şanlı, H. (2014). Demokrasi Tartışmaları Bağlamında 2011 Milletvekili Genel Seçimleri ve Medya Üzerine Niceliksel Bir Analiz. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1). Erişim: 12 Mart 2015, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/49/1881/19764.pdf
  • Konda 2015 Seçmen Analiz Raporu, Erişim:10 Haziran 2015, http://survey.konda.com.tr/rapor/ KONDA_7HaziranSand%C4%B1kveSe%C3%A7menAnaliziRaporu.pdf
  • Kushin, M. J. ve Yamamoto, M. (2010). Did Social Media Really Matter? College Students’ Use of Online Media and Political Decision Making in the 2008 Election. Mass Communication and Society, 13(5), 608-630.
  • Larsson, A.O. ve Ihlen, O. (2015). Birds Of A Feather Flock Together? Party Leaders On Twitter During The 2013 Norwegian Elections. European Journal of Communication, 30(6),666-681.
  • Larsson, A. O. ve Moe, H. (2012). Studying Political Microblogging: Twitter Users in the 2010 Swedish Election Campaign. New Media & Society,14 (5),729-747.
  • Metaxas, P., Mustafaraj, E. ve Gayo-Avello, D. (2011). How (Not) to Predict Elections. PASSAT/ SocialCom 2011 Konferans Kitabı, 2011 IEEE Third International Conference on Privacy, Security, Risk and Trust ve 2011 IEEE Third International Conference on Social Computing (SocialCom), Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society,165-71. Mutlu, E. (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Nielsen Twitter Consumer Survey (2014). The Digital Consumer Report February 2014. Erişim: 05 Ocak 2015,http://www.nielsen.com/us/en/insights/reports.html?tag=Category %3AConsumer
  • O’Dell, J (2010). Could Twitter Data Replace Opinion Polls?. Mashable, Erişim:10 Ekim Mayıs 2014, http://mashable.com/2010/05/11/twitter-data-opinion-polls/
  • Özkan, N. (18 Mart 2015). Araştırmacılar Bizleri Aldatıyor mu? Radikal Gazetesi, Erişim: 10 Haziran 2015, http://www.radikal.com.tr/yazarlar/necati-ozkan/arastirmacilar-bizlerialdatiyor -mu-1315675/
  • Palmer, A. ve Koenig-Lewis, N. (2009). An Experiential, Social Network--Based Approach to Direct Marketing. Direct Marketing: An International Journal, 3 (3), 162-176.
  • Polat, B. ve Tokgöz, C. (2014). Twitter User Behaviors in Turkey: A Content Analysis on Turkish Twitter Users. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (22), 244-251.
  • Postman, N. (2004). Teknopoli (M. E. Yılmaz, Çev.)Istanbul: Gelenek Yayınları.
  • Thorndyke, J. (2011). The Role of Agenda Setting in Social Media: A Look at the Relationship Between Twitter and the Mass Media’s Agenda. Elon University. Erişim: 03 Mart 2015, http://www. jordanthorndyke.com/work/agendasetting_twitter.pdf
  • Tongut, S. ve Akman E. (2014). Sosyal Medyanın Siyasi Partiler Tarafından Kullanılması: 2014 Yerel Seçimleri ve CHP İstanbul Büyükşehir Başkan Adayı Mustafa Sarıgül’ün Twitter Kullanımı. “Turkish Studies (International Periodical for the Languages and History of Turkish), 9(5),117-137.
  • Tumasjan, A., Sprenger, T. O., Sandner, P. G. ve Welpe, I. M. (2010). Predicting Elections with Twitter: What 140 Characters Reveal about Political Sentiment. Fourth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media Konferans Kitabı: 178–185. Erişim: 10 Ocak 2015, http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM10/paper/ viewFile/1441/1852
  • Twitter Resmi İnternet Sitesi (2015). Erişim:03 Ocak 2015, https://about.twitter.com/company Wallsten, K.(2007). Agenda Setting and the Blogsphere: An Analys of the Relationship between Mainsteam Media and Political Blogs. Review of Policy Research, 24(6), 567-587.
  • We are Social Raporu (2015). Erişim: 15 Ocak 2015, http://wearesocial.net/blog/2015 /01/ digital-social-mobile-worldwide-2015/
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya. Selçuk İletişim, 7 (1), 5-15.
  • Yavaşgel, E. (1997). Siyasal İletişim Kuramı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 4, 219-233
  • Yeniçeri-Alemdar, M. ve Köker, N. E. (2011). Siyasi Partilerin 2007-2011 Türkiye Genel Seçimlerinde Web Sitesi Kullanımı ve Karşılaştırmalı Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 225-254.
  • Yüksel, O. (10 Nisan 2015). Sosyal Medya ve Seçimler II.Bölüm. Medya Akademi. Erişim: 30 Haziran2015, http://www.medyaakademi.org/2015/04/10/sosyal-medya-ve-secimlerii-bolum/
  • Yüksek Seçim Kurulu, 2015. Erişim: 10 Haziran 2015, http://www.ysk.gov.tr/.
APA Toker H, Erdem S, ÖZŞARLAK P (2017). 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. , 96 - 117.
Chicago Toker Huriye,Erdem Sabri,ÖZŞARLAK Pınar 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. (2017): 96 - 117.
MLA Toker Huriye,Erdem Sabri,ÖZŞARLAK Pınar 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. , 2017, ss.96 - 117.
AMA Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. . 2017; 96 - 117.
Vancouver Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. . 2017; 96 - 117.
IEEE Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P "2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER." , ss.96 - 117, 2017.
ISNAD Toker, Huriye vd. "2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER". (2017), 96-117.
APA Toker H, Erdem S, ÖZŞARLAK P (2017). 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 96 - 117.
Chicago Toker Huriye,Erdem Sabri,ÖZŞARLAK Pınar 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. Erciyes İletişim Dergisi 5, no.1 (2017): 96 - 117.
MLA Toker Huriye,Erdem Sabri,ÖZŞARLAK Pınar 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. Erciyes İletişim Dergisi, vol.5, no.1, 2017, ss.96 - 117.
AMA Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. Erciyes İletişim Dergisi. 2017; 5(1): 96 - 117.
Vancouver Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P 2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER. Erciyes İletişim Dergisi. 2017; 5(1): 96 - 117.
IEEE Toker H,Erdem S,ÖZŞARLAK P "2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER." Erciyes İletişim Dergisi, 5, ss.96 - 117, 2017.
ISNAD Toker, Huriye vd. "2015 HAZİRAN VE KASIM SEÇİMLERİNDE SİYASAL EĞİLİM: YENİ BİR KAMUOYU ÖLÇÜMLEME ARACI OLARAK TWİTTER". Erciyes İletişim Dergisi 5/1 (2017), 96-117.