Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma
Yıl: 2003 Cilt: 36 Sayı: 1-2 Sayfa Aralığı: 25 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma
Öz: Bu çalışmanın amacı, dereceli puanlama anahtarı (rubric) kullanarak öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerini ifade etme yollarından biri olan sunu yapma davranışlarını değerlendirmektir. Araştırma, bir özel okulun 24 öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Sunu yapma davranışı için; üç performans görevi, yol gösterici açıklamalar ve nasıl değerlendirileceğini gösteren dereceli puanlama anahtarı öğrencilere verilmiştir. Öğrencilerden bu üç görevden birini seçmesi ve buna sunu yapmak üzere hazırlanmaları istenmiştir. Sunuları, öğretmen ve sınıftaki öğrenciler değerlendirmiştir. Ayrıca her sunu kameraya kaydedilmiş, okuldaki Fen Bilgisi öğretmenlerine değerlendirmeleri için izletilmiştir. Çalışmanın sonunda araştırmaya katılan öğrenci ve öğretmenlere “dereceli puanlama anahtarı” ile değerlendirmenin eğitime katkısı bir anketle sorulmuştur. Yapılan analizlerin sonucuna göre öğretmen ve izleyici öğrencilerin her üç performans görevine ait vermiş oldukları puanların ortalamalarıyla performans görevlerinin tümü için vermiş oldukları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı, öğretmenlerin sunulara verdikleri puanlar arasında yüksek bir uyum olduğu belirlenmiş ve bu puanların tutarlı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca sunu yapan öğrencilerin sınıf öğretmenlerinden aldıkları puanlarla, 1. dönem fen bilgisi dersinden aldıkları notlar arasında 0.72; izleyici öğrencilerin sunulara verdikleri puanlarla, sunu yapan öğrencilerin 1. dönem fen bilgisi notları arasında ise 0.49 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anket sonuçları öğretmen ve öğrencilerin, dereceli puanlama anahtarı kullanmanın eğitime katkı getirdiğine inandıklarını ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alison, A. T. (1999). Authentic Assessment. England: Friends & Friends Puplishing.
- Brookhart, S. M. (1999). The Art and Science of Classroom Assessment: The Missing Part of Pedagogy. ASHE-ERIC Higher Education Report (Vol. 27, No.1). Washington, DC: The George Washington University, Graduate School of Education and Human Development.
- Brown, J. D., Hudson T. (1998). The alternatives in language assessment. Tesol Quarterly, 32, 657.
- ERIC (1998, Agust). Implementing Performance Assessment in The Classroom. Web: www.ed.gov/databases/ERIC_Diagets/ed423312.html
- Goodrich, A. H. (2001). The effects of instructional rubrics on learning to write. Current Issues in Education, 4, (4).
- Haladyna, T. M. (1997). Writing Test Item to Evaluate Higher Order Thinking. USA: Allyn & Bacon.
- Kutlu, Ö. (2002). Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeni Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarını İçerme Düzeyi. Uluslararası Katılımlı 2000’li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. 29-31 Mayıs, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi.
- Marzano, R. J.; Pickering, D. & Mctighe, J. (1993). Assessing Student Outcomes. Virginia: ASCD Puplishing.
- Mehrens, W. A. (1992). Using Performance Assessment for Accountability Purposes. Educational Measurement. 11, (4) 3-9.
- O’Malley, J. M., Pierce, V. D. (1996). Autentic Assessment. Boston: Addison-Wesley Puplishing Compony, Inc.
- Popham, J. W. (1997). What’s wrong and what’s right with rubric. Educational Leadership. 55, (2), 12
- Popham, J. W. (2000). Modern Educational Measurement. Needham: Allyn & Bacon.
- Stark, J. F. (1998). Measurement and Evaluation in Education. Ohio: Great & Great Puplishers.
- Stiggins, R. J. (1991). Facing The Challenges of New Era of Educational Assessment. Applied Measurement in Education. 4, 263-272.
- Stiggins, R. J. (1994). Student-Centered Classroom Assessment. New York: Macmillan Publishing Company.
- Şahin, B. (2003). Matematik Dersinde Kavram Haritası Yöntemini Kullanarak Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | ASLANOĞLU ERMAN A, Kutlu Ö (2003). Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. , 25 - 36. |
Chicago | ASLANOĞLU ERMAN Aslıhan,Kutlu Ömer Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. (2003): 25 - 36. |
MLA | ASLANOĞLU ERMAN Aslıhan,Kutlu Ömer Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. , 2003, ss.25 - 36. |
AMA | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. . 2003; 25 - 36. |
Vancouver | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. . 2003; 25 - 36. |
IEEE | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö "Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma." , ss.25 - 36, 2003. |
ISNAD | ASLANOĞLU ERMAN, Aslıhan - Kutlu, Ömer. "Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma". (2003), 25-36. |
APA | ASLANOĞLU ERMAN A, Kutlu Ö (2003). Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 25 - 36. |
Chicago | ASLANOĞLU ERMAN Aslıhan,Kutlu Ömer Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 36, no.1-2 (2003): 25 - 36. |
MLA | ASLANOĞLU ERMAN Aslıhan,Kutlu Ömer Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.36, no.1-2, 2003, ss.25 - 36. |
AMA | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2003; 36(1-2): 25 - 36. |
Vancouver | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2003; 36(1-2): 25 - 36. |
IEEE | ASLANOĞLU ERMAN A,Kutlu Ö "Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36, ss.25 - 36, 2003. |
ISNAD | ASLANOĞLU ERMAN, Aslıhan - Kutlu, Ömer. "Öğretimde Sunu Becerilerinin Değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric) Kullanılmasına İlişkin Bir Araştırma". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 36/1-2 (2003), 25-36. |