Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 191 Sayfa Aralığı: 323 - 349 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmada farklı lisans programlarında istatistik dersi veren öğretim elemanlarının uygulamalarının istatistik okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bir devlet üniversitesinin dokuz farklı lisans programında istatistik dersleri veren dokuz öğretim elemanının dersleri bir dönem boyunca gözlenmiştir. Çalışmanın nitel verilerini sınıf içi gözlemler, alan notları ve öğretim elemanları ile yapılan okuryazarlığı modeli bileşenlerinin göstergelerinin yer aldığı ve istatistik okuryazarlığı uygulamalarını değerlendirmek amacıyla rubrik kullanılarak analiz edilmiştir. Programlarda bileşenlere yönelik uygulamalardaki farklılaşmaların istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığını belirlemek için Ki-Kare bağımsızlık testi yapılmıştır. İstatistik derslerinde öğretim elemanlarının uygulamalarında program ve bileşenlere göre farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Öğretim elemanlarının uygulamalarında daha çok temel kavramların bilinmesi bileşenine yer verdikleri ve istatistiksel süreç bileşenine yönelik uygulamalara ise daha az yer verdikleri ortaya çıkmıştır. Uygulamalarda odaklanılan bileşen ve göstergelerdeki programlara göre farklılaşmaların tüm bileşenler için yapılan Ki-Kare analizleri sonucu istatistiksel olarak da anlamlı olduğu tespit edilmiştir. İstatistik dersi uygulamalarında istatistik okuryazarlığı için anahtar nitelik taşıyan göstergeler elde edilmiştir. Bu göstergeler istatistik derslerinin içeriğinin belirlenmesinde ve uygulamaların tasarlanmasında dikkate alınması halinde lisans öğrencilerinin istatistik okuryazarlık düzeylerinin yükseltilmesi yönünde önemli bir adım atılmış olacaktır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bargagliotti, A. E. (2012). How well the NSF do funded elementary mathematics curricula align with the GAISE report recommendations?. Journal of Statistics Education, 20(3), 1-26. 27 Kasım 2014 tarihinde http://www.amstat.org/publications/jse/v20n3/bargagliotti.pdf adresinden erişildi.
  • Ben-Zvi, D. ve Garfield, J. (2004). Statistical literacy, reasoning and thinking: Goals, definitions and challenges. D. Ben-Zvi ve J. Garfield (Ed.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking içinde (s. 3-16). The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Ben-Zvi, D. ve Garfield, J. (2008). Introducing the emerging discipline of statistics education. School Science and Mathematics, 108(8), 355-361.
  • Biggeri, L. ve Zuliani, A. (1999). The Dissemination of statistical literacy among citizens and public administration directors. ISI 52nd Session, Helsinki, Finland.
  • Carmichael, C., Callingham, R., Watson, J. ve Hay, I. (2009). Factors influencing the development of middle school students’ interest in statistical literacy. Statistics Education Research Journal, 8(1), 62- 81.
  • Chance, B. L. (2002). Components of statistical thinking and implications for instruction and assessment. Journal of Statistics Education, 10(3). 10 Ocak 2011 tarihinde www.amstat.org/publications/jse/v10n3/chance.html adresinden erişildi.
  • Chick, H. L. ve Pierce, R. (2012). Teaching for statistical literacy: Utilising affordances in real-world data. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 339-362.
  • delMas, R. C. (2002). Statistical literacy, reasoning, and learning: A commentary. Journal of Statistics Education, 10(3). 10 Ocak 2011 tarihinde http://www.amstat.org/publications/jse/v1On3/delmas_intro.html adresinden erişildi.
  • Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-51.
  • Gal, I. ve Garfield, J. (1997). Curricular goals and assessment challenges in statistics education. I. Gal ve J. B. Garfield (Ed.), The assessment challenge in statistics education içinde (s. 1-13). The Netherlands: International Statistical Institute/IOS Press.
  • Garfield, J. B. ve Ben-Zvi, D. (2008). Developing students’ statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. New York: Springer.
  • Garfield, J. B. ve delMas, R. (2010). A web site that provides resources for assessing students’ statistical literacy, reasoning and thinking. Teaching Statistics, 32(1), 2-7.
  • Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education Report. (2005). A pre - K–12 curriculum framework. American Statistical Association.
  • Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education Report. (2006). College report of the guidelines for assessment and instruction in statistics education project.
  • Hassad, R. A. (2007). Development and validation of a scale for measuring instructors’ attitudes toward conceptbased or reform-oriented teaching of introductory statistics in the health and behavioral sciences (Yayımlanmamış doktora tezi). Touro University, USA.
  • Hovermill, J., Beaudrie, B. ve Boschmans, B. (2014). Statistical literacy requirements for teachers. K.
  • Makar, B. de Sousa ve R. Gould (Ed.), Sustainability in statistics education: Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014). Flagstaff, Arizona: USA.
  • Hybsova, A. ve Leppink, J. (2015). On the statistical literacy of prospective natural science teachers: A practical model. I. Krejčí, M. Flégl ve M. Houška (Ed.), Proceedings of the 12th International Conference Efficiency and Responsibility in Education içinde (s. 206-211). Prague, Czech Republic: Czech University of Life Sciences Prague.
  • Leppink, J., Broers, N. J., Imbos, T., Van der Vleuten, C. P. M. ve Berger, M. P. F. (2012). Prior knowledge moderates instructional effects on conceptual understanding of statistics. Educational Research and Evaluation, 18(1), 37-51. doi:10.1080/13803611.2011.640873
  • Mittag, J. H. (2010). Promoting statistical literacy: A European pilot project to bring official statistics into university and secondary school classrooms. C. Reading (Ed.), International Conference on Teaching Statistics (ICOTS-8) içinde (s. 11-16). Ljubljana, Slovenia.
  • Murray, S. ve Gal, I. (2002). Preparing for diversity in statistics literacy: Institutional and educational implications. B. Phillips (Ed.), Proceedings of the sixth international conferences on the teaching of statistics (ICOTS-6). Durban, South Africa
  • Newton, J., Dietiker, L. ve Horvath, A. (2011). Statistics education in the United States: Statistical reasoning and the statistical process. C. Batanero, G. Burrill ve C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics- Challenges for teaching and teacher education içinde (s. 5-8). 18. ICMI / IASE Çalışması.
  • Özmen, Z. M. (2015). Farklı lisans programlarında okuyan öğrencilerin istatistik okuryazarlığının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye.
  • Packer, A. (1997). Mathematical competencies that employers expect. L. A. Steen (Ed.), Why numbers count: Quantitative literacy tomorrow’s America içinde (s. 137-154). New York: The College Board.
  • Ramirez, C., Schau, C. ve Emmioğlu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57-71.
  • Reston, E. D. (2005). Assessing statistical literacy in graduate level statistics education. Paper presented at the 55. Session of the International Statistical Institute, Sydney, Australia. 23 Aralık 2011 tarihinde http://iase-web.org/documents/papers/isi55/Reston.pdf adresinden erişildi.
  • Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3). 10 Ocak 2011 tarihinde http://www.amstat.org/publications/jse/v10n3/rumsey2.html adresinden erişildi.
  • Schield, M, (2008). Statistical Literacy Skills Survey: Project Kaleidoscope and Project Quirk. 26 Aralık 2011 tarihinde http://www.statlit.org/pdf/2008SchieldPKAL.pdf adresinden erişildi.
  • Sharma, S., Doyle, P., Shandil, V. ve Talakia'atu, S. (2012). Developing statistical literacy with year 9 students: A collaborative research project. C. Smith (Ed.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics.
  • Tukey, J. (1977). Exploratory data analysis. Reading, MA: Addison-Wesley. Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1-8.
  • Watson, J. M. (1997). Assessing statistical literacy using the media. I. Gal ve J. B. Garfield (Ed.), The assessment challenge in statistics education içinde (s. 107-121). Amsterdam: IOS Press, The International Statistical Institute.
  • Watson, J. M. (2006). Statistical literacy at school: Growth and goals. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Watson, J. M. ve Callingham, R. A. (2004). Statistical literacy: From idiosyncratic to critical thinking. G.
  • Burrill ve M. Camden (Ed.), Proceedings of IASE roundtable on curricular development in statistics education içinde (s. 116-162.). Lund, Sweden. Voorburg, The Netherland.
  • Weiland, T. (2017). Problematizing statistical literacy: An intersection of critical and statistical literacies. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 33-47. doi:10.1007/s10649-017-9764-5
  • Whetstone, D. H. (2014). Investigating the discrepancies between student perceptions and faculty expectations of graduate-level statistics preparation (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). James Madison University, Virginia.
APA ÖZMEN Z, BAKİ A (2017). Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. , 323 - 349.
Chicago ÖZMEN ZEYNEP MEDİNE,BAKİ Adnan Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. (2017): 323 - 349.
MLA ÖZMEN ZEYNEP MEDİNE,BAKİ Adnan Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. , 2017, ss.323 - 349.
AMA ÖZMEN Z,BAKİ A Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. . 2017; 323 - 349.
Vancouver ÖZMEN Z,BAKİ A Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. . 2017; 323 - 349.
IEEE ÖZMEN Z,BAKİ A "Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi." , ss.323 - 349, 2017.
ISNAD ÖZMEN, ZEYNEP MEDİNE - BAKİ, Adnan. "Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi". (2017), 323-349.
APA ÖZMEN Z, BAKİ A (2017). Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 323 - 349.
Chicago ÖZMEN ZEYNEP MEDİNE,BAKİ Adnan Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim 42, no.191 (2017): 323 - 349.
MLA ÖZMEN ZEYNEP MEDİNE,BAKİ Adnan Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.191, 2017, ss.323 - 349.
AMA ÖZMEN Z,BAKİ A Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(191): 323 - 349.
Vancouver ÖZMEN Z,BAKİ A Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(191): 323 - 349.
IEEE ÖZMEN Z,BAKİ A "Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi." Eğitim ve Bilim, 42, ss.323 - 349, 2017.
ISNAD ÖZMEN, ZEYNEP MEDİNE - BAKİ, Adnan. "Farklı Programlarda İstatistik Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Uygulamalarının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında Değerlendirilmesi". Eğitim ve Bilim 42/191 (2017), 323-349.