Yıl: 2015 Cilt: 30 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 91 - 105 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Zhang (2003) tarafından geliştirilen İşlemsel Uzaklık Ölçeğini Türk kültürüne uyarlamak ve ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizlerini gerçekleştirmektir. Araştırmaya Amasya, Anadolu, Bartın ve Maltepe Üniversitesilerinde uzaktan eğitim yoluyla ön lisans, lisans ve yüksek lisans düzeylerinde öğrenim gören 357 üniversite öğrencisi katılmıştır. Uyarlama sürecinde öncelikle ölçeğin dil eşdeğerliği incelenmiş ve dil eşdeğerliğine sahip olduğu görüldükten sonra geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi ile uyarlanan ölçeğin yapı geçerliği incelenmiş ve orijinal formla uyumlu olduğu görülmüştür. Ardından aracın güvenilirliğine ilişkin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ile düzeltilmiş madde-toplam korelâsyonu hesaplanmış ve t testi kullanılarak üst %27'lik ile alt %27'lik grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı incelenmiştir. Yapılan analiz sonuçları uyarlanan ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğunu, faktörlerin Cronbach alfa katsayılarının .76 ile .95 arasında değiştiğini göstermektedir. Türkçe forma ilişkin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise .92 olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar ölçeğin, çevrimiçi ortamlarda işlemsel uzaklık algısının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, J. C., Gerbing D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness of fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155--173.
  • Anderson, T. (2003). Modes of interaction in distance education: Recent developments and research questions. In D.
  • M. Moore (Ed.), Handbook of Distance Education (129--144). Mahwah, NJ: Erlbaum. Beldarrain, Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-- 153.
  • Bischoff, W. R. (1993). Transactional distance, interactive television, and electronic mail communication in graduate public health and nursing courses: Implications for professional education. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Hawaii.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press Brown.
  • Burgess, J. V. (2006). Transactional distance theory and student satisfaction with web--based distance learning courses. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of West Florida.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Educational Sciences: Theory Practice, 4(2), 207--239.
  • Chen, Y. J., Willits, F. K. (1998). Dimensions of educational transactions in videoconferencing learning environment. American Journal of Distance Education, 13, 1--2 1.
  • Chen, Y. J. (2001a). Transactional distance in world wide web learning environments. Innovations in Education and Teaching International, 38(4), 327--338.
  • Chen, Y. J. (2001b). Dimensions of transactional distance in world wide web learning environment: factor analysis. British Journal ofEducational Technology, 32(4), 459--470.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019--1031.
  • Cookson, P. S., Chang, Y. (1995). The multidimensional audio conferencing classification system (MACS). The American Journal ofDistance Education, 9(1).
  • Çağıltay, K., Graham, C. R., Lim, B., Craner, J. (2001). The seven principles of good practice: practical approach to evaluating online courses. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20.
  • Dron, ., Seidel, C., Litten, G. (2004). Transactional distance in blended learning environment. ALT--J, Research in Learning Technology, 12(2), 163--174.
  • Durrington, V. A., Berryhill, A., Swafford, J. (2006). Strategies for enhancing interactivity in an online environment. College Teaching, 54(1), 190--193.
  • Force, D. (2004). Relationships among transactional distance variables in asynchronous computer conferences: correlational study. Unpublished Doctoral Dissertation. Athabasca University.
  • Garrison, D. R. (2006). Cognitive presence for effective asyncronous online learning: The role of reflective inquiry, self--direction and metacognition. [Çevrimiçi: http://WWW.communitiesofınquiry.com/documents/SLOAN%2OCP%2OChapter%202003.doc], Erişim tarihi: 25 Mart 2013.
  • Gorsky, P., Caspi, A. (2005). critical analysis of transactional distance theory. Quarterly Review of Distance Education, 6(1), 1--ll.
  • Gunawardena, C., Mclsaac, M. (1996). Distance education. In Jonassen, D. (Ed.), Handbook of Research for Educational Communications and Technology (403--437). New York: Simon and Shuster Macmillan.
  • Holec, H. (1981). Autonomy andforeign language learning. Oxford: Pergamon. Hopper, D. A. (2000). Learner characteristics, life circumstances, and transactional distance in distance education setting. Unpublished Doctoral Dissertation. Wayne State University.
  • Hu, L. T., Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fıt indexes in covariance structural analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), l--55.
  • Huang, H. M. (2000). Moore's theory of transactional distance in an online mediated environment: Student perceptions on the online courses. Unpublished Doctoral Dissertation. Seattle Pacific University.
  • Huang, H. M. (2002). Student perceptions in an online mediated environment. International Journal of Instructional Media, 29(4), 405--422.
  • Ilgaz, H. ve Aşkar, P. (2009). Çevrimiçi uzaktan eğitim ortamında topluluk hissi ölçeği geliştirme çalışması. 3.
  • Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu. 7--9 Ekim, Trabzon, Türkiye. Jung, I. (2000a). Enh ancing teaching and learning through research: Focusing on web--based distance education. Enhancing Learning and Teaching through Research, Jung, 1. (2000b). Internet--based distance education bibliography (1997--1999). [Çevrimiçi: http://www.ed.psu.edu/acsde/annbib/annbib.asp], Erişim tarihi: 27.05.2013.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın, Ankara.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd Edition ed.). New York: The Guilford Press.
  • Littleton, K., Whitelock, D. (2005). The negotiation and co--construction of meaning and understanding within postgraduate online learning community. Learning, Media and Technology, 30(2), 147--164.
  • Lowell, N. O. (2004). An investigation offactors contributing to perceived transactional distance in an online setting.
  • Unpublished Doctoral Dissertation. University of Northern Colorado.
  • Marsh, H. W., Balla, J. R., McDonald, R. P. (1988). Goodness of fıt indexes in confırmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391--410.
  • Moore, M. G. (1972). Learner autonomy: The second dimension of independent learning. Convergence, 5(2), 76--88.
  • Moore, M. G. (1973). Toward theory of independent learning and teaching. Journal of Higher Education, 44(9), 661--679
  • Moore, M. G. (1993). Theory of transactional distance. Keegan, D. (Ed.), Theoretical principle of distance education. Routledge.
  • Moore, M. G., Kearsley, G. (1996). Distance education: systems view. Toronto: Wadsworth.
  • Moore, M. G. (1997). Theory of transactional distance. Keegan, D. (Ed.), Theoretical Principles of Distance Education. London: Routledge.
  • Olpak, Y. Z. ve Kılıç Çakmak, E. (2010). E--öğrenme ortamları için sosyal bulunuşluk ölçeğinin uyarlama çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 142--160.
  • Özgüven, E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Parker, A. (1999). Interactivity in distance education: The critical conversation. The Journal of Educational Telecommunications, 8(1), 15--30.
  • Pascarella, E. T., Terenzini, P. T. (2005). How college aflects students: thirddecade of research (Volume 2). San Francisco: Jossey Bass.
  • Rourke, L., Anderson, T. Garrison, D. R., Archer, W. (2001). Assessing social presence in asynchronous, text-- based computer conferencing. Journal of Distance Education, 4(3), 51--70.
  • Rumble, G. (1986). The planning and management of distance education. New York: St Martins Press.
  • Saba, F., Shearer, R. (1994). Verifying key theoretical concepts in dynamic model of distance education. American Journal ofDistance Education, 8(1), 36--59.
  • Sandoe, C. (2005). Measuring transactional distance in online courses: The structure component. Unpublished Doctoral Dissertation. University of South Florida.
  • Seferoğlu, S. S., Doğan, D., Duman, D. (2011). E--öğrenme ortamlarında toplumsal buradalığın arttırılması için kullanılabilecek iletişim araçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı (ABI ), 2--4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Schwier, R. A., Balbar, S. (2002). The interplay of content and community in synchronous and asynchronous communication: Virtual communication in graduate seminar. Canadian Journal of Learning and Technology, 28(2).
  • Stein, D. S., Wanstreet, C. E., Calvin, J., Overtoom, C., Wheaton, J. E. (2005). Bridging the transactional distance gap in online learning environments. The American Journal of Distance Education 9(2), 105--118.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-- 74.
  • Swain, C. (2002). Improving traditional teaching using findings from distance education. Eflective Teaching, 5(2).
  • Swan, K. (2001). Virtual interaction: Design factors affecting student satisfaction and perceived learning in asynchronous online courses. Distance Education, 22(2), 306--331.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn Bacon.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Wang, S. K. (2008). The effects of synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners' sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59--74.
  • Webster, J., Hackley, P. (1997). Teaching effectiveness in technology--mediated distance learning. Academy of Management Journal, 40(6).
  • Wheeler, S., Reid, F. (2005). matter of perception? Transactional distance and student support in distance education. In EDEN 2005 Annual Conference. Lifelong E--learning. Bringing e--learning close to lifelong learning and working life: new period of uptake (pp. 20--23).
  • Zhang, A. (2003). Transactional distance in web--based college learning environments: Toward measurement and theory construction. Unpublished Doctoral Dissertation. Virginia Commonwealth University.
APA YILMAZ R, KESER H (2015). İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. , 91 - 105.
Chicago YILMAZ Ramazan,KESER Hafize İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. (2015): 91 - 105.
MLA YILMAZ Ramazan,KESER Hafize İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. , 2015, ss.91 - 105.
AMA YILMAZ R,KESER H İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. . 2015; 91 - 105.
Vancouver YILMAZ R,KESER H İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. . 2015; 91 - 105.
IEEE YILMAZ R,KESER H "İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması." , ss.91 - 105, 2015.
ISNAD YILMAZ, Ramazan - KESER, Hafize. "İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması". (2015), 91-105.
APA YILMAZ R, KESER H (2015). İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 91 - 105.
Chicago YILMAZ Ramazan,KESER Hafize İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, no.4 (2015): 91 - 105.
MLA YILMAZ Ramazan,KESER Hafize İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.30, no.4, 2015, ss.91 - 105.
AMA YILMAZ R,KESER H İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(4): 91 - 105.
Vancouver YILMAZ R,KESER H İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(4): 91 - 105.
IEEE YILMAZ R,KESER H "İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, ss.91 - 105, 2015.
ISNAD YILMAZ, Ramazan - KESER, Hafize. "İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/4 (2015), 91-105.