Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 451 - 482 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin prizma konusuna yönelik matematiksel alan bilgilerini incelemektir. Durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırma, farklı hizmet süresine sahip ortaokullarda görev yapan altı matematik öğretmeni ile yürütülmüştür. Öğretmenlerin seçiminde amaçlı örnekleme yöntemi esas alınmış, veri toplama süreci 2013-2014 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme, yarı-yapılandırılmış gözlem ve doküman incelemesi teknikleri ile toplanarak veri üçlemesi (üçgenleme) yapılmıştır. Uygulama boyunca yapılan görüşmeler ile gözlemlerin tamamı ses kaydına alınmış, üç öğretmenin ders anlatımları da video kaydına alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, içerik ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen verilerin analizinde Nvivo 8 paket programı kullanılmıştır. Çalışma sonunda, öğretmenlerin genelde, prizma kavramını tanımlamada, temel elemanlarını belirlemede ve küpün farklı yüzey açınımlarını tanıma konusunda sıkıntı yaşadıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

EXAMINATION OF MIDDLE SCHOOL MATHEMATICS TEACHERS' MATHEMATICAL CONTENT KNOWLEDGE: THE SAMPLE OF PRISM

Öz:
The purpose of the present study was to examine the Mathematical Content Knowledge (MCK) of Middle School Mathematics Teachers (MSMT) on prism concept. The purposive sampling strategy was used in the study with the design of case study. The participants were composed of six MSMT having different number of experienced years. The triangulation was made by using the techniques of semi-structured interviews, semi-structured observation and document analysis. In the data collection process, the interviews and observations were recorded by audio recordings and the lessons of three teachers were recorded by video camera. The data were analyzed by the techniques of qualitative data. In the analysis of data obtained, content and descriptive analysis techniques were used. The packet program of Nvivo 8 was used in the analysis of MCK. At the end of the study, it was determined that teachers often had difficulties about defining the concept of prism, to identify the key elements and the recognition of the different surface development of the cube.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altaylı, D., Konyalıoğlu, A., Hızarcı, S., Kaplan, A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarmın üç boyutlu cisimlere ilişkin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern ve African Journal ofEducational Research, 10, 4-24.
  • Altun, M. (2005). İlköğretim ikinci kademede (6, ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (4. baskı). Bursa: Aktuel.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1--25.
  • Arslan-Kılcan, S. (2006). İlköğretim matematik öğretmenlerinin kesirlerle bölmeye ilişkin kavramsal bilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Aslan-Tutak, F. (2009). study of geometry content knowledge of elementary preservice teachers: the case of quadrilaterals. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Florida.
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16--25.
  • incelenmesi: Bir ders imecesi (Lesson Study) çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ball, D. L. (1991).Research on teaching mathematics: making subject-matter knowledge part of the equation. In J. Brophy (Ed.), Advances in research onteaching (Vol. 2, pp. 1-48). Greenwich: JAI Press.
  • Ball, D. L., Hill, H. C., Bass, H. (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third grade, and how how can we decide? American Educator, 29(3), 14-46.
  • Ball, D. L. McDiarmid, G.W. (1990). The subject matter preparation of teachers. Handbook for Reseach on Teacher Education, In R.Houston (Ed.), Newyork: Macmillan, 437-449.
  • Bolat, M. Sözen, M. (2009). Knowledge levels of prospective science and physics teachers on basic concepts on sound (sample of Samsun city). Procedia Social and Behavioral Science 1231--1238.
  • Bozkurt, A. Koç, Y. (2012). Investigating first year elementary mathematics teacher education students" knowledge of prism. Educational Sciences: Theory Practice, ]2(4), 2949-2952.
  • Chapman, O. (2005). Constructing pedagogical knowledge of problem solving: preservice mathematics teachers. In H. L. Chick, J. L. Vincent (Eds), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology ofMathematics Education, (Vol 2), 225-232.
  • Edwards, B. Ward, M. B. (2008). The role of mathematical definitions in mathematics and in undergraduate mathematics courses. In M. P. Carlson and C. Rasmussen (Eds.), Making the connection: Research and teaching in undergraduate mathematics (pp. 223-232). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  • Gökbulut, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarma yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online, 14(1), 55-71.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Erdem, E., Başıbüyük, K., Soylu, Y. (2015). Investigation of pedagogical content knowledge of middle school prospective mathematics teachers on the cone topic in terms of some components. Journal of Cognitive and Education Research 1(1), 18-40.
  • Gökkurt, B., Koçak, M., Soylu, Y. (2016, Mayıs). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna yönelik alan bilgileri ve öğretim stratejileri bilgilerinin incelenmesi. 8. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresinde sunulan sözlü bildiri, Çanakkale.
  • Grossman, P.L. (1990). The making of teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  • Güler, S. Yücelyiğit, S. (2011). İlköğretim öğretmen kitabı matematik 8. Istanbul: Hayalgücü Yaymcılık.
  • Hacısalihoğlu, H. H. (2002). Lise geometri 3. İstanbul: Serhat Yayınları.
  • Hine, G. S. C. (2015). Strengthening pre-service teachers' mathematical content knowledge. In Teaching and learning uncapped. Proceedings of the 24th Annual Teaching Learning Forum (pp. 1-11). Perth: The University of Western Australia.
  • Karal-Eyüboğlu, I. S. (2011). Fizik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgi gelişimi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Koç, Y. Bozkurt, A. (2011). Evaluating pre-service mathematics teachers' comprehension level of geometric concepts. In B. Ubuz, (Ed.), The Proceedings of the 35th annual meeting of the international group for the psychology ofmathematics education (pp. 335). Ankara, Turkey
  • Koçak, M., Gökkurt, B., Soylu, Y. (2014, Mayıs). Matematik öğretmeni adaylarının silindir kavramıyla ilgili pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. 13. Matematik Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Lenhart, S. T. (2010). The ejfect of teacher pedagogical content knowledge and the instruction of middle school geometry. Unpublished doctoral dissertation, University of Liberty.
  • Linchevsky, L., Vinner, S., Karsenty, R. (1992). To be or not to be minimal? Student teachers' Views about definitions in geometry. In W. Geeslin and K. Graham (Eds.), Proceedings ofthe lö'h Annual Conference ofthe International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 48-55). Durham, NH: PME.
  • Ma, L. (1999). Knowing and teaching elemantary mathematics. Teachers understanding of fundamental mathematics in China and United States. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Mcmillian, H. J. Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.
  • Miles, M.B. Huberman, A. M. (1994).Qaalitative data analysis (2. Baskı).NeWbury Park, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2009). İlköğretim matematik dersi 6--8 smlflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Ortaokul matematik dersi (5,6, ve sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları, Seta Analiz, 7, 3-35.
  • Pala, A.(2007). Öğretim yöntem ve teknikleri. Ş.Tan (Edt.), Öğretim ilke ve yöntemleri (5.34-35). Ankara: Pegem Akademi.
  • Papick, I. J. (2011). Strengthening the mathematical content knowledge of middle and secondary mathematics teachers. Schempp, P., Manrooss, D. Tan, S. (1998). Subject expertise and teachers' knowledge. Journal of Teaching in Physical Education, 7, 1- 15.
  • Shulman L. (1986). Paradigms and research programs in the study of teaching: contemporary perspective. In M, Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching. NY: Macmillian Publishing Company.
  • Tahan, Ş. G. (2013). İlköğretim matematik ders kitabı. Ankara: Can Matematik Yayınları.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarınm pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim, 38(169), 80-95.
  • Tekin--Sitrava, R. Işıksal-Bostan, M. (2014). An investigation into the performance, solution strategies, and difficulties in middle school students" calculation of the volume of rectangular prism. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 2-27.
  • Tsamir, P., Tirosh, D., Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples: the case of triangles. Educational Studies in Mathematics, 69(2), 81-95
  • Uşak, M. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çiçekli bitkiler konusundakipedagojik alan bilgileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, S. (1997). Ders geçme ve kredili sisteme göre geometri 3. İstanbul: Önde Yayıncılık.
  • Van de Walle, J. A.,Karp, K. S., Bay-Williams, J. W. (2014). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. baskı).(ÇeV. S. Durmuş). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning of mathematics. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp. 65-81). Hingham, MA: Kluwer Academic Publishers.
  • Weber, K., Porter, M., Housman, D. (2008). Worked examples and conceptual usage in understanding mathematical concepts and proofs. In M. P. Carlson and C. Rasmussen (Eds.), Making the connection: Research and teaching in undergraduate mathematics (pp. 245-252). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  • Yemen-Karpuzcu, S. Işıksal-Bostan, M. (2013). Geometrik cisimler: silindir, prizma, koni, piramit ve kürenin matematiksel anlamı. İ.Ö. Zembat, M. F. Özmantar, E. Bingölbali, Şandır, H. ve A. Delice (Edt.), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 278-279). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldız, Z. (2009). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacimleri konularında bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim 8. sınıf öğrenci tutumu ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zazkis, R. Chernoff, E. J. (2008). What makes counter example exemplary? Educational Studies in Mathematics, 68,195-208.
  • Zazkis, R. Leiken, R. (2008). Exemplifying definitions: case of square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131-148.
  • Zeidler, D. L. (2002). Dancing With Maggots and Saints: Visiens for: subject matter knowledge content knowledge in science teacher education reform. Journal of Science TeacherEducation, l3(1), 27-42.
APA GÖKKURT ÖZDEMİR B, soylu y (2016). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. , 451 - 482.
Chicago GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,soylu yasin ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. (2016): 451 - 482.
MLA GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,soylu yasin ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. , 2016, ss.451 - 482.
AMA GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. . 2016; 451 - 482.
Vancouver GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. . 2016; 451 - 482.
IEEE GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ." , ss.451 - 482, 2016.
ISNAD GÖKKURT ÖZDEMİR, Burçin - soylu, yasin. "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ". (2016), 451-482.
APA GÖKKURT ÖZDEMİR B, soylu y (2016). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 451 - 482.
Chicago GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,soylu yasin ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.2 (2016): 451 - 482.
MLA GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,soylu yasin ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.2, 2016, ss.451 - 482.
AMA GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(2): 451 - 482.
Vancouver GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(2): 451 - 482.
IEEE GÖKKURT ÖZDEMİR B,soylu y "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.451 - 482, 2016.
ISNAD GÖKKURT ÖZDEMİR, Burçin - soylu, yasin. "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ: PRİZMA ÖRNEĞİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/2 (2016), 451-482.