ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ
Yıl: 2016 Cilt: 45 Sayı: 210 Sayfa Aralığı: 303 - 317 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ
Öz: Dış dünyadan gelen uyaranların duyumlar yoluyla bilişe aktarılması sayesinde nesneler ve olaylar algılanır, adlandırılır, sınıflanır ve bilişte şekillenir. Şekillenme sürecini pek çok değişken etkiler. Bu araştırmada ortaokul 5.sınıflarda "çoklu ortam" dan gelen uyaranların öğrencilerin kavramları anlamlandırma eğilimleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön-test ve son-test modeline dayalı deneysel yöntem kullanılmış; deneysel yöntemden elde edilen veriler nitel karakterli betimsel yöntemle desteklenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından kavramların kullanımdaki işlevselliğine dönük bir test geliştirilmiştir. Deney grubunda yer alan öğrencilerin ünite kavramlarıyla ilgili çağrışımlarını güçlendirecek ve zihinsel hazırlığını destekleyecek şekilde resimler, animasyonlar, fotoğraflar, kavram bulmacaları vb, öğretim materyalleri kullanılmış, kontrol grubunda ise öğretim mevcut haliyle sürdürülmüştür. Araştırmada, kontrol grubu ve deney grubu öğrencilerine olgular içinde kavramların yer aldığı metinler yazdırılmıştır. Her iki grubun olgusal metinlerde kullandıkları kavramların anlamsal işlevleri karşılaştırılmıştır. Elde dilen bulgular çerçevesinde öğretmenlere ve öğreticilere kavram öğretimindeki eksiklerinin giderilmesine, kavram öğretimi sürecinde kullanılan öğretim materyallerinin geliştirilmesine yönelik bazı öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
MIDDLE SCHOOL STUDENTS' TENDENCIES ON INTERPRETATION OF CONCEPTS
Öz: Objects and events are comprehended, named, categorized and take shape in cognition through transferring stimuli coming from external world to cognition through senses. A great deal of factors influence the process of configuration. This research aims to determine the effect of "multimedia stimuli" on cognitive usage of concepts. For this purpose, at fifth grades in middle school, the effect of multimedia stimuli on students' tendency of explanation the concepts were analyzed. In this study the experimental procedure which is based on pretest-posttest design was used; the data obtained via experimental procedure were supported with qualitative descriptive method. A test facing the functionality in the use of concepts was developed for data collection by the researchers. Teaching materials such as images, animations, photos, concept puzzles that will strengthen the association on unit concepts and to support the mental preparation of students were used in the empiric study group while teaching continued in its present form in the control group. In the study, the control study group and the control experiment group students wrote texts involving the concept. Semantic functions of the concepts used in the factual text of both groups were compared. In the framework of findings, some suggestions were made for the development of teaching materials used in the teaching process of concepts and elimination of deficiencies in teaching concepts to teachers and instructors.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acat, M. B.(2003). Kavram haritalarının Türkçe öğretiminde kullanımı. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Yönetimi, 34, ss. 168-193.
- Aksan, D. (1993). Her yönüyle dil 3. Ankara: Türk Dil Kurumu. Barsalou, L. W. & Wiemer-Hastings, K. (2005). Situating abstract concepts. In D. Pecher& R. A.
- Zwaan (Eds.), The Grounding of Cognition: The role of perception and action in memory, language, and thinking. Cambridge: Cambridge University.
- Başkan, Ö. (2003). Bildirişim. İstanbul: Multilingual. Boot, I. (2010). Metaphors in abstract thought. Unpublished doctora thesis. Erasmus Universiteit Roterdam in Netherlands.
- Bundy, A., Lane, S. & Murray, E. (2002). Sensory integration (2nd ed.). Philadelphia: PA: F. A. Davis Company.
- Caramelli, N., Setti, A. & Maurizzi, D. (2005). Concrete and abstract concepts in school age children. Psychology of Language and Communication, 8, 2.
- Ekici, G., Kurt, Hakan & Gökmen, A. (2015). Duygusal semantik farklılığa göre öğretmen adaylarının bilgisayara yükledikleri değerler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), ss.71-86.
- Erdem, S.(2010). Atasözlerinde metaforların işleyişi. Millî Folklor, 22, 88, ss.33-37.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, ögretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), ss.693-712
- Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38 (169), ss.126-141
- Karabağ, S. (1995). Dil edinim sürecinde sözcüklerin anlamlandırılması ve sözcük gelişimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Klausmeier, H. J. (1975). Conceptual development during the school years. ERIC Number: ED107374
- Martorella, P. H. (1986). Teaching concepts. James M. Cooper (ed) Classrom teaching skills. London: Heat and Company.
- Merrill, M.D., Tennyson, R.D. & L.O. Posey (1992). Teaching concepts: An instructional design guide.
- New Jersey: Educational Technology Publications Englewood Cliffs. Özdemir, E. (2002). Dilin öte yakası. İstanbul: Yapı Kredi.
- Saussure, F. de. (1976). Genel Dilbilim Dersleri I. (Çev.: B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu.
- Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretme-kuramdan uygulamaya. Ankara, Spot Matbaası.
- Tennyson, R. D. (1980). Instructional control strategies and content structure as design variables in concept acquisition using computer-based instruction. Journal of Educational Psychology, 72, 525-532.
- Ülgen, G.(2001). Kavram geliştirme. Ankara: Nobel.
- Willis, J. (2008). How your child learns best. Naperville, IL: Source books.
- Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA | BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2016). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. , 303 - 317. |
Chicago | BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. (2016): 303 - 317. |
MLA | BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. , 2016, ss.303 - 317. |
AMA | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. . 2016; 303 - 317. |
Vancouver | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. . 2016; 303 - 317. |
IEEE | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ." , ss.303 - 317, 2016. |
ISNAD | BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ". (2016), 303-317. |
APA | BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2016). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. Milli Eğitim, 45(210), 303 - 317. |
Chicago | BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. Milli Eğitim 45, no.210 (2016): 303 - 317. |
MLA | BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. Milli Eğitim, vol.45, no.210, 2016, ss.303 - 317. |
AMA | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. Milli Eğitim. 2016; 45(210): 303 - 317. |
Vancouver | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ. Milli Eğitim. 2016; 45(210): 303 - 317. |
IEEE | BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ." Milli Eğitim, 45, ss.303 - 317, 2016. |
ISNAD | BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMLARI ANLAMLANDIRMA EĞİLİMLERİ". Milli Eğitim 45/210 (2016), 303-317. |