Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 192 Sayfa Aralığı: 211 - 232 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması

Öz:
Çocuklar, yetişkinlere göre gürültüye karşı daha fazlasavunmasızdır. Çünkü onların akustik çevreyi seçme ve kontrolyetenekleri oldukça sınırlıdır. Günümüzde gürültülü kirliliğininözellikle işitme duyusu ve dil gelişimini henüz tamamlanmamışolan çocukları çok daha olumsuz etkilediği bilinen bir gerçektir. Buaraştırmanın amacı bir anasınıflarındaki gürültü düzeylerini tespitetmek ve gürültünün kontrol edilmesine yönelik eğitimuygulamalarını değerlendirmektir. Araştırma bir anaokulununanasınıfında 5-6 yaşlarında 23 öğrenci ile gerçekleştirilmiş bireylem araştırmasıdır. Araştırmanın başlıca verileri desibel metreile yapılan ölçümler, gözlemler ve görüşmelerden oluşmaktadır.İlk ölçümde anasınıfında ölçülen gürültü düzeyinin [83,79 dB(A)]standartların oldukça üzerinde olduğu tespit edilmiştir.Anasınıfındaki gürültünün düşürülmesine yönelik eğitimuygulamaları sonunda desibel metre ile gürültü düzeyi [74,52dB(A)] olarak tespit edilmiştir. Bu ölçümler gürültü düzeyindeyaklaşık 10 dB(A) azalma olduğunu göstermektedir. Görüşme vegözlem sonuçları da sınıf öğretmeni ve öğrencilerde gürültükirliliğine karşı bir farkındalık, duyarlılık, tutum ve bazı olumludavranış değişikliklerin oluştuğunu göstermiştir. Bu bulgularışığında okulda sükûnetli bir öğrenme ortamı oluşturmak içingürültü farkındalık ve duyarlılık eğitiminin anasınıfındanbaşlayarak verilmesi önerilmektedir. Anasınıfında gürültü veeğitim uygulamalarının tanıtımı ve yaygınlaştırılmasıtartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri Akustik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, B. (2016). Uyurgezer fil. İstanbul: Can Çocuk Yayınları.
  • Akman, Y., Ketenoğlu, O., Evren, H., Kurt, L. ve Düzenli, S. (2000). Çevre kirliliği. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • American Speech-Language-Hearing Association. (2005). Guidelines for addressing acoustics in educational settings. http://www.asha.org/members/deskref-journals/deskref/default adresinden erişildi.
  • Arı, R. ve Saban, H. (1999). Sınıf yönetimi. Konya: Günay Ofset.
  • Babisch, W., Schulz, C., Seiwert, M. ve Conrad, A. (2012). Noise annoyance as reported by 8-to 14-yearold children. Environment and Behavior, 44(1), 68-86.
  • Berg, F. S., Blair, J. C. ve Benson, P. V. (1996). Classroom acoustics: The problem, impact, and solution. Language Speech and Hearing Services in Schools, 27, 16-20.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda akustik düzenleme ve gürültü. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67.
  • Bulunuz, N. (2014). Noise pollution in Turkish elementary schools: Evaluation of noise pollution awareness and sensitivity training. International Journal of Environmental & Science Education, 9(2), 215-234.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N. ve Tavşanlı, Ö. F. (2017). An evaluation of primary school students’ views about noise levels in school. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 725-740.
  • Butts, D. P., Hofman, H. M. ve Anderson, M. (1994). Is direct experience enough? A study of young children’s views of sounds. Journal of Elementary Science Education, 6(1), 1-16.
  • Choi, C. Y. ve McPherson, B. (2005). Noise levels in Hong Kong primary schools: Implicatons for classroom listening. International Journal of Disability, Development and Education, 52(4), 345-360.
  • Christidou, V., Dimitriou, A., Barkas, N., Papadopoulou, M. ve Grammenos, S. (2015). Young noise researchers: An intervention to promote noise awareness in preschool children. International Journal of Baltic Science Education, 14(5) 569-585.
  • Crandell, C. C., Smaldino, J. J. ve Flexer, C. (2004). Sound field amplification: Applications to speech perception and classroom acoustics (2. bs.). San Diego, CA: Singular Press.
  • Cüceloğlu, D. (2016). Başarıya götüren aile. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği. (2010). T.C. Resmi Gazete, 27601 4 Haziran 2010. http://www.resmi-gazete.org/tarih/20100604-5.htm adresinden erişildi.
  • Dockrell, J. E. ve Shield, B. (2004). Children’s perception of their acoustic environment at school and at home. The Journal of the Acoustical Society of America [JASA], 115(6), 2964-2973. doi:10.1121/1.1652610
  • Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. ve Wood-Robinson, V. (1994). Making sense of secondary science: Research into children’s ideas. London: Routledge.
  • Environmental Protection Agency. (2016). Noise pollution. https://www.epa.gov/aboutepa/epa-launchnoise-control-program adresinden erişildi.
  • Eshach, H. (2014). Development of a student-centered instrument to assess middle school students’ conceptual understanding of sound. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 10(1), 1-14. http://journals.aps.org/prstper/abstract/10.1103/PhysRevSTPER.10.010102 adresinden erişildi.
  • Grebennikov, L. (2006). Preschool teachers’ exposure to classroom noise. International Journal of Early Years Education, 14(1), 35-44.
  • Güney, E. (1998). Çevre sorunları. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Hernandez, M. I., Couso, D. ve Pinto, R. (2012). The analysis of students’ conceptions as a support for designing a teaching/learning sequence on the acoustic properties of materials. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 702-712.
  • Houle, M. E. ve Barnett, G. M. (2008). Students’ conceptions of sound waves resulting from the enactment of a new technologyenhanced inquiry-based curriculum on urban bird communication. Journal of Science Education and Technology, 17(3), 242-251.
  • Huang, T. H. (2009). Student learning of measurement and sound: examining the impact of teacher professional development (Doktora tezi). University of Pittsburgh. ProQuest Dissertations and Thesis veritabanından erişildi. (No. 3400489).
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları: Ankara.
  • Lautrey, J. ve Mazens, K. (2004). Is children’s naive knowledge consistent? A comparison of the concepts of sound and heat. Learning and Instruction, 14(4), 399-423.
  • Maraş, E. E. ve Maraş, H. H. (2012, 6-7 Aralık). Gürültünün insan sağlığı üzerine etkilerini araştıran anket ve değerlendirme çalışması. Çevre ve İnsan Sağlığı Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Ankara.
  • Maxwell, L. E. ve Evans, G. W. (1999). Design of child care centers and effects of noise on young children. Minneapolis, MI: Design Share.
  • McCloud, C. (2016). Bugün bir kova doldurdun mu?. İstanbul: Butik Yayınları.
  • Morfey, C. L. (2001). Dictionary of acoustics. Academic Press: San Diego.
  • Morgan, A. (2015). Gürültücü Güven. İstanbul: Redhouse Kidz Yayınları.
  • Noiseaware. (2014). Educational scenario. http://www.noiseawareness.gr/en/node/51 adresinden erişildi.
  • O'Brien, R. (2003). An overview of the methodological approach of action resaerch. http://www.web.ca/~robrien/papers/arfinal.html adresinden erişildi.
  • Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri, ve Kontrol Edilmesi. (2015). http://www.okuldagurultu.net/urunler/ adresinden erişildi.
  • Özbıçakçı, Ş., Çapık, C., Aydoğdu, N., Ersin, F. ve Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 223-236.
  • Özcan, M. (2012). Okulda üniversite modelinde kavramsal çerçeve: Eylemdeki vizyon. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(1), 107-132.
  • Polat, S. ve Buluş Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün eğitim öğretim ortamına etkileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş sözlü bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Polat, S. ve Buluş Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82.
  • Prasher, D. (2000). A European concerted action on noise pollution health effects reduction – NOPHER. Noise Health, 2(7), 1-3. http://www.noiseandhealth.org/text.asp?2000/2/7/1/31747 adresinden erişildi.
  • Rath, T. ve Reckmeyer, M. (2016). Senin kovan ne kadar dolu?. İstanbul: Butik Yayınları.
  • Reason, P. ve Bradbury, H. (Ed.). (2001). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. London: Sage Publications.
  • Schick, A., Meis, M. ve Reckhardt, C. (2000). Noise stress in classrooms. VIII. Oldenburg Symposium on Psychological Acoustics sempozyumunda sunulmuş bildiri.
  • Schlittmeier, S. J., Hellbrück, J. ve Klatte, M. (2008). Does irrelevant music cause an irrelevant sound effect for auditory items?. European Journalof Cognitive Psychology, 20(2), 252-271.
  • Shield, B. ve Dockrell, J. (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. Journal of the Acoustical Society of America, 123(1), 133-144.
  • Sozen, M. ve Bolat, M. (2011). Determining the misconceptions of primary school students related to sound transmission through drawing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1060-1066.
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47.
  • Tamer Bayazıt, N., Küçükçifçi, S. ve Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 10(2), 169-181.
  • Treagust, D. F. ve Kam, G. A. (1985). Noise pollution - an overlooked issue in the science curriculum. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 8(1), 34-39.
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
  • Waye, K. P., van Kamp, I. ve Dellve, L. (2013). Validation of a questionnaire measuring preschool children’s reactions to and coping with noise in a repeated measurement design. British Medical Journal BMJ Open, 3(5). doi:10.1136/bmjopen-2012-002408.
  • West, E. (2012). Learning for everyday life: Students’ standpoints on loud sounds and use of hearing protectors before and after a teaching–learning intervention. International Journal of Science Education, 34(16), 2583-2606.
  • World Health Organization. (2003). WHO technical meeting on exposure-response relationships of noise on health. Bonn: World Health Organization - Regional Office for Europe.
  • World Health Organization. (t.y.). Children and noise: Children’s health and the environment. WHO training package for the health sector. http://www.who.int/ceh/capacity/noise.pdf adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, M. ve Altunkasa, M. F. (1999). Çevre: Kız meslek liseleri için temel ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
APA BULUNUZ M, OVALI D, İRİ ÇIKRIKÇI A, MUTLU E (2017). Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. , 211 - 232.
Chicago BULUNUZ Mızrap,OVALI Deniz Ece,İRİ ÇIKRIKÇI Ayşegül,MUTLU Elfide Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. (2017): 211 - 232.
MLA BULUNUZ Mızrap,OVALI Deniz Ece,İRİ ÇIKRIKÇI Ayşegül,MUTLU Elfide Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. , 2017, ss.211 - 232.
AMA BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. . 2017; 211 - 232.
Vancouver BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. . 2017; 211 - 232.
IEEE BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E "Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması." , ss.211 - 232, 2017.
ISNAD BULUNUZ, Mızrap vd. "Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması". (2017), 211-232.
APA BULUNUZ M, OVALI D, İRİ ÇIKRIKÇI A, MUTLU E (2017). Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim, 42(192), 211 - 232.
Chicago BULUNUZ Mızrap,OVALI Deniz Ece,İRİ ÇIKRIKÇI Ayşegül,MUTLU Elfide Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim 42, no.192 (2017): 211 - 232.
MLA BULUNUZ Mızrap,OVALI Deniz Ece,İRİ ÇIKRIKÇI Ayşegül,MUTLU Elfide Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.192, 2017, ss.211 - 232.
AMA BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 211 - 232.
Vancouver BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 211 - 232.
IEEE BULUNUZ M,OVALI D,İRİ ÇIKRIKÇI A,MUTLU E "Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması." Eğitim ve Bilim, 42, ss.211 - 232, 2017.
ISNAD BULUNUZ, Mızrap vd. "Anasınıfında Gürültü Düzeyi ve Kontrol Edilmesine Yönelik Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Eylem Araştırması". Eğitim ve Bilim 42/192 (2017), 211-232.