Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 192 Sayfa Aralığı: 233 - 261 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

-

Öz:
Araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocuklara yönelik hazırlanan Seslerin Renkli Dünyası Programının çocukların fonolojik farkındalık becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desende planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Eskişehir il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 60-72 aylık çocukların devam ettiği okul öncesi eğitim kurumları arasından tesadüfi örnekleme yöntemi kullanarak belirlenmiştir. Deney grubunda 24, kontrol grubunda 19 çocuk araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu” ve Erken Çocukluk Dönemi Fonolojik Duyarlılık Ölçeği (EÇDFDÖ) kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına öntest uygulandıktan sonra, deney grubundaki çocuklara araştırmacı tarafından Seslerin Renkli Dünyası Programında yer alan etkinlikler sekiz hafta boyunca ve haftada üç gün birer saatlik oturumlar süresince sırayla uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunda yer alan çocukların öntest- sontest fonolojik farkındalık toplam puanları ve ölçeğin alt boyutları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını incelemek amacıyla 2x2 karma ANOVA yapılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubunun kontrol grubuna göre hem fonolojik farkındalık toplam puanında hem de ölçeğin tüm alt boyutlarında anlamlı düzeyde bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Bu sonuç, Seslerin Renkli Dünyası Programının fonolojik farkındalık becerilerini geliştirmede etkili olduğunu göstermektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking & learning about print. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatistiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Aktan Kerem, E. (2001). Okul öncesi dönem çocuklarında okuma gelişimi ve okumaya hazırlık programının etkisinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktan, E. (1996). Çocuğun dil gelişiminde fonolojik duyarlılığın (sesbirim duyarlılığı) karşılaştırılmalı olarak incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Altun, D., Erden, F. T. ve Snow, C. E. (2016). Filizlenen okuryazarlık: Okul öncesi dönem ses ve yazı farkındalığı becerilerini besleyen ev-içi kaynakların incelenmesi. Pegem Atıf İndeksi, 505-530.
  • Anthony, J. L. ve Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 255-259.
  • Anthony, J. L., Lonigan, C. J., Burgess, S. R., Driscoll, K., Phillips, B. M. ve Cantor, B. G. (2002). Structure of preschool phonological sensitivity: Overlapping sensitivity to rhyme, words, syllables, and phonemes. Journal of Experimental Child Psychology, 82, 65-92.
  • Backus, A. (2005). Codeswitching and language change: One thing leads to another?. International Journal of Bilingualism, 9, 307-340.
  • Ball, E. ve Blachman, B. (1991). Does phoneme awareness training in kindergarten make a difference in early word recognition and developmental spelling?. Reading Research Quarterly, 26, 49-66.
  • Bayraktar, V. (2013). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programı'nın anasınıfına devam eden 6 yaş grubu çocukların yazı farkındalığı becerilerine ve ilkokul birinci sınıftaki ses farkındalığı ve okuma-yazma becerilerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayraktar, V. ve Temel, F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programının çocukların okumayazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 8-22.
  • Beauchat, K. A., Blamey, K. L. ve Walpole, S. (2010). The building blocks of preschool success. Guilford Press.
  • Bekman, S. (1998). Eşit fırsat (Anne çocuk eğitim programı'nın değerlendirilmesi). İstanbul: Anne-Çocuk Eğitim Vakfı Yayıncılık.
  • Bowey, J. A. ve Francis, J. (1991). Phonological analysis as a function of age and exposure to reading instruction. Applied Psycholinguistics, 12, 91-121.
  • Bradley, L. ve Bryant, P. E. (1983). Categorizing sounds and learning to read- A causal connection. Nature, 301, 419-421.
  • Bradley, L. ve Bryant, P. E. (1985). Rhyme and reason in reading and spelling. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Bruce, T. ve Spratt, J. (2008). Essentials of literacy from 0-7: children’s journey into literacy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Bryant, P. (1990). Phonological development and reading. P. D. Pumfrey ve C. D. Elliot (Ed.), Children's difficulties in reading, spelling and writing: Challenges and responses içinde (s. 63-82). London: The Falmer Press.
  • Bryant, P. E., MacLean, M., Bradley, L. L. ve Crossland, J. (1990). Rhyme and alliteration, phoneme detection, and learning to read. Developmental Psychology, 26(3), 429-438.
  • Bryen, D. N. ve Gerber, A. (1987). Metalinguistic abilities and reading: A focus on phonological awareness. Journal of Reading, Writing, and Learning Disabilities International, 3(4), 357-367.
  • Burns, P. C., Roe, B. D. V. ve Ross, E. P. (1992). Teaching reading in today’s elemantary schools. USA: Houghton Mifflin Company.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caravolas, M. ve Bruck, M. (1993). The effect of oral and written language input on children's phonological awareness: A cross-linguistic study. Journal of Experimental Child Psychology, 55, 1-30.
  • Cassady, J. C. ve Smith, L. L. (2004). Acquisition of blending skills: Comparisons among body coda, onset-rime, & phoneme blending tasks. Reading Psychology, 25(4), 261-272.
  • Catts, H. W., Gillispie, M., Leonard, L. B., Kail, R. V. ve Miller, C. A. (2002). The role of speed of processing, rapid naming, and phonological awareness in reading achievement. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 509-524.
  • Catts, H. W., Herrera, S., Nielsen, D. C. ve Bridges, M. S. (2015). Early prediction of reading comprehension within the simple view framework. Reading and Writing, 28(9), 1407-1425.
  • Chaney, C. (1992). Language development, metalinguistic skills, and print awareness in 3-year-old children. Applied Psycholinguistics, 13, 485-514.
  • Chard, D. J. ve Dickson, S. V. (1999). Phonological awareness: Instructional and assesment guideliness. Intervention in School and Clinic, 34(5), 261-270.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. bs.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Crone, D. A. ve Whitehurst, G. J. (1999). Age and schooling effects on emergent literacy and early reading skills. Journal of Educational Psychology, 91(4), 604-614.
  • Cullinan, B. E. (2000). Read to me: Raising kids who love to read (düzenlenmiş bs.). New York: Scholastic.
  • Daly, E. J., Chafouleas, S. M., Persampieri, M., Bonfiglio, C. M. ve LaFleur, K. (2004). Teaching phoneme segmenting and blending as critical early literacy skills: An experimental analysis of minimal textual repertoires. Journal of Behavioral Education, 13(3), 165-178.
  • Daly, E. J., Johnson, S. ve LeClair, C. (2009). An experimental analysis of phoneme blending and segmenting skills. Journal of Behavioral Education, 18, 5-19.
  • Dickinson, D. K. ve Snow, C. E. (1987). Interrelationships among prereading and oral language skills in kindergarteners from two social classes. Early Childhood Research Quarterly, 2, 1-25.
  • Dodd, B., Crosbie, S., McIntosh, B., Teitzel, T. ve Ozanne, A. (2000). Preschool and primary inventory of phonological awareness (PIPA). London: Psychological Corporation.
  • Durgunoğlu, A. Y. ve Öney, B. (1999). A cross-linguistic comparison of phonological awareness and word recognition. Reading and Writing, 11, 281-299.
  • Ecenbarger, L. (2006). Method Mania: Activities to teach phonological awareness skills and strategies. USA: Author House.
  • Ehri, L. C., Nunes, S. R., Willows, D. M., Schuster, B. V., Yaghoub-Zadeh, Z. ve Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel’s meta-analysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250-287.
  • Erdoğan, Ö. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık becerileri ile okuma ve yazma becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, Ö. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık becerileri ile okuma becerileri arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 37(166), 41-51.
  • Erkan Süel, E. (2011). İlköğretim 1. sınıf üstün ve normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin fonolojik farkındalık düzeylerinin okuma başarıları üzerine etkisinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2. bs.). London: Sage.
  • Gillon, G. T. (2006). Phonological awareness intervention. R. J. McCauley ve M. E. Fey (Ed.), Treatment of language disorders in children içinde (s. 279-308). Baltimore, MD: Brookes.
  • Gillon, G. T. (2007). Phonological awareness: From research to practice. New York, NY: Guilford Press.
  • Goswami, U. ve Bryant, P. (1990). Phonological skills and learning to read. UK: Erlbaum.
  • Gräsel, C., Gutenberg, N., Pietzsch, T. ve Schmidt, E. (2004). Zwischenbericht zum Forschungsprojekt. Hören — Lauschen — Lernen: Umsetzung und Evaluation des Würzburger Trainingsprogramms zur Vorbereitung auf den Erwerb der Schriftsprache.
  • Gunning, T. G. (2000). Phonological awareness and primary phonics. USA: Allyn & Bacon.
  • Hatcher, P., Hulme, C. ve Ellis, A. (1994). Ameliorating reading failure by integrating the teaching of reading and phonological skills: The phonological linkage hypothesis. Child Development, 65, 41-57.
  • Hempenstall, K. (1997). The role of phonemic awareness in beginning reading: A review. Behaviour Change, 14(4), 201-214.
  • Hempenstall, K. (2002). Phonological processing and phonics: Towards an understanding of their relationship to each other and to reading development. Australian Journal of Learning Disabilities, 7(1), 4-29.
  • Hogan, T. P., Catts, H. W. ve Little, T. D. (2005). The relationship between phonological awareness and reading. Language, Speech, and Hearing Services in School, 36(4), 285-293.
  • Hoien, T., Lundberg, I., Stanovich, K. E. ve Bjaalid, I. (1995). Components of phonological awareness. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 7, 171-188.
  • Hulme, C., Hatcher, P. J., Nation, K., Brown, A., Adams, J. ve Stuart, G. (2002). Phoneme awareness is a better predictor of early reading skill than onset-rime awareness. Journal of Experimental Child Psychology, 82(1), 2-28.
  • Juel, C. (1988). Learning to read and write: A longitudinal study of 54 children from first through fourth grades. Journal of Educational Psychology, 80, 437-447.
  • Justice, L. M. ve Ezell, H. K. (2001). Written language awareness in preschool children from low-income households: A descriptive analysis. Communication Disorders Quarterly, 22, 123-134.
  • Justice, L. M. ve Kaderavek, J. N. (2004). Embedded-explicit emergent literacy intervention IBackground and description of approach. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 35(3), 201-211.
  • Justice, L. M. ve Pullen, P. C. (2003). Promising interventions for promoting emergent literacy skills: Three evidence-based approaches. Topics in early childhood special education, 23(3), 99-113.
  • Justice, L. M., Invernizzi, M. A. ve Meier, J. D. (2002). Designing and implementing an early literacy screening protocol suggestions for the speech-language pathologist. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 33(2), 84-101.
  • Karakelle, S. (2012). Fonolojik farkındalık ve harf bilgisinin ilkokuma becerisi üzerindeki etkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 24, 45-56.
  • Karaman, G. (2006). Anasınıfına devam eden farklı sosyo-kültürel seviyedeki çocukların fonolojik duyarlılıklarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karaman, G. ve Üstün, E. (2011). Anasınıfına devam eden çocukların fonolojik duyarlılıklarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 267-278.
  • Kargın, T., Ergül, C., Büyüköztürk, Ş. ve Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik erken okuryazarlık testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 237-268.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2017). Okul öncesi eğitim programı etkinlik kitabındaki etkinliklerin ses bilgisi farkındalığı açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 14-30.
  • Kirby, J. R., Parrila, R. ve Pfeiffer, S. L. (2003). Naming speed and phonological awareness as predictors of reading development. Journal of Educational Psychology, 95(3), 453-464.
  • Lane, H. B. ve Pullen, P. C. (2004). Phonological awareness assessment and instruction: A sound beginning. Prentice Hall.
  • Lefebvre, P., Trudeau, N. ve Suttun, A. (2011). Enhancing vocabulary, print awareness and phonological awareness through shared storybook reading with low-income preschoolers. Journal of Childhood Litearcy, 11(4), 453-479.
  • Lepola, J., Lynch, J., Kiuru, N., Laakkonen, E. ve Niemi, P. (2016). Early oral language comprehension, task orientation, and foundational reading skills as predictors of grade 3 reading comprehension. Reading Research Quarterly, 51, 376-390.
  • Liberman, I. Y. ve Shankweiler, D. (1985). Phonology and the problems of learning to read and write. Remedial and Special Education, 6, 8-17.
  • Liberman, I. Y., Shankweiler, D., Fischer, F. W. ve Carter, B. (1974). Explicit syllable and phoneme segmentation in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 18, 201-212.
  • Lonigan, C. J., Burgess, J. L., Anthony, J. L. ve Baker, T. (1998). Development of phonological sensitivity in 2-to-5-year-old children. Journal of Educational Psychology, 90(2), 294-311.
  • Lovett, W. M., Lacerenza, L. ve Borden, L. S. (2000). Putting struggling readers on the PHAST track: A program to integrate phonological and strategy-based remedial reading instruction and maximize outcomes. Journal of Learning Disabilities, 33, 458-76.
  • Lundberg, I., Frost, J. ve Peterson, O. (1988). Effects of an extensive program for stimulating phonological awareness in preschool children. Reading Research Quarterly, 23, 263-284.
  • Lundberg, I., Larsman, P. ve Strid, A. (2012). Development of phonological awareness during the preschool year: The influence of gender and socio-economic status. Reading And Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(2), 305-320.
  • Lundberg, I., Olofsson, A. ve Wall, S. (1980). Reading and spelling skills in the first school years predicted from phonemic awareness skills in kindergarten. Scandinavian Journal of Psychology, 21, 159-173.
  • Maclean, M., Bryant, P. ve Bradley, L. (1987). Rhymes, nursery rhymes, and reading in early childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 33, 255-281.
  • Mann, V. A. ve Brady, S. (1988). Reading disability: The role of language deficiencies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 811-816.
  • McCardle, P., Scarborough, H. S. ve Catts, H. W. (2001). Predicting, explaining, and preventing children's reading difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 16(4), 230-239.
  • McGee, L. M. (2005). The role of wisdom in evidence-based preschool literacy curricula. Maloch, B., Hoffman, J., Schallert, D., Fairbanks, C. ve Worthy, J. (Ed.), 54th yearbook of the National Reading Conference içinde (s. 1-21). Oak Creek, WI: National Reading Conference.
  • McGee, L. M. ve Morrow, L. M. (2005). Teaching literacy in kindergarten. London: The Guilford Pres.
  • Munger, K. A. ve Blachman, B. A. (2013). Taking a “simple view” of the dynamic indicators of basic early literacy skills as a predictor of multiple measures of third‐grade reading comprehension. Psychology in the Schools, 50(7), 722-737.
  • Muter, V., Hulme, C., Snowling, M. ve Taylor, S. (1997). Segmentation, not rhyming, predicts early progress in learning to read. Journal of Experimental Child Psychology, 65, 370-396.
  • Nancollis, A., Lawri, B. A. ve Dodd, B. (2005). Phonological awareness intervention and the acquisition of literacy skills in children from deprived social backgrounds. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 36(4), 325-335.
  • National Early Literacy Panel. (2008). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. 10 Mayıs 2017 tarihinde http://www.nifl.gov/earlychildhood/NELP/NELPreport adresinden erişildi.
  • Oliver, B. R., Dale, P. S. ve Plomin, R. (2005). Predicting literacy at age 7 from preliteracy at age 4. Psychological Science, 16(11), 861-865.
  • Olson, R., Wise, B., Conners, F., Rack, J. ve Fulker, D. (1989). Specific deficits in component reading and language skills: Genetic and environmental influences. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 339- 348.
  • Oudeans, S. M. K. (2003). Integration of letter-sound correspondences and phonological awareness skills of blending and segmenting: A pilot study examining the effects of instructional sequence on word reading for kindergarten children with low phonological awareness. Learning Disability Quarterly, 26, 258-280.
  • Özcan, A. O. ve Özcan, A. F. (2014). Türk çocuklarının ses gelişim özellikleri ve ilk okuma yazma öğrenme. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67-86.
  • Petscher, Y. ve Kim, Y. S. (2011). The utility and accuracy of oral reading fluency score types in predicting reading comprehension. Journal of School Psychology, 49(1), 107-129.
  • Phelps, S. (2003). Phonological awareness training in a preschool classroom of typically developing children (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). East Tennessee State University.
  • Phillips, B. M., Clancy-Menchetti, J. ve Lonigan, C. J. (2008). Successful phonological awareness instruction with preschool children: Lessons from the classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 28(1), 3-17.
  • Purcell-Gates, V. (1996). Stories, coupons, and the TV guide: Relationships between home literacy experiences and emergent literacy knowledge. Reading Research Quarterly, 31(4), 406-428.
  • Rack, J. P., Hulme, C. ve Snowling, M. (1993). Learning to Read: A theoretical synthesis. Advances in Child Development & Behaviour, 24, 99-132.
  • Raisor, L. J. (2006). A comparison of phonological awareness intervention approaches (Doktora tezi). ProOuest Dissertations and Theses veritabanından erişildi. (UMI No: 3217598)
  • Richgels, D. J., Poremba, K. J. ve McGee, L. M. (1996). Kindergarteners talk about print: Phonemic awareness in meaningful contexts. The Reading Teacher, 49, 632-642.
  • Riedel, B. W. (2007). The relation between DIBELS, reading comprehension, and vocabulary in urban first‐grade students. Reading Research Quarterly, 42(4), 546-567.
  • Rief, S. F. ve Stern, J. M. (2010). The dyslexia checklist: A practical reference for parents and teachers. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Roth, E. ve Schneider, W. (2002). Langzeiteffekte einer Förderung der phonologischen Bewusstheit und der Buchstabenkenntnis auf den Schriftspracherwerb. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 16(2), 99-107.
  • Sarı, B. (2012). Erken çocukluk dönemi fonolojik duyarlılık ölçeği (EÇDFDÖ)'nin geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Sarı, B. ve Aktan Acar, E. (2013). Erken çocukluk dönemi fonolojik duyarlılık ölçeğinin (EÇDFDÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2195-2215.
  • Sayar, F. ve Turan, F. (2012). Okuma gelişiminde üst dil farkındalığı, sesbilgisel süreçler ve bellek süreçlerinin etkisi: Kısa süreli bellek ve çalışma belleği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 13(2), 49-64.
  • Scarborough, H. S. (2009). Connecting early language and literacy to later reading (dis) abilities: Evidence, theory, and practice. F. F. Campell, J. Soler ve G. Reid (Ed.), Approaching difficulties in literacy development: Assessment, pedagogy and programmes içinde (s. 23-38). California: SAGE.
  • Schneider, W., Kuspert, P., Roth, E., Vise, M. ve Marx, H. (1997). Short- and long-term effects of training phonological awareness in kindergarten: Evidence from two German studies. Journal of Experimental Child Psychology, 66, 311-340.
  • Schneider, W., Roth, E. ve Ennemoser, M. (2000). Training phonological skills and letter knowledge in children at risk for dyslexia: A comparison of three kindergarten intervention programs. Journal of Educational Psychology, 92(2), 284.
  • Schuele, M. C. ve Boudreau, D. (2008). Phonological awareness intervention: Beyond the basics. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 39, 3-20.
  • Share, D., Jorm, A., MacLean, R. ve Mathews, R. (1984). Sources of individual differences in reading acquisition. Journal of Educational Psychology, 76, 1309-1327.
  • Silva, C. ve Martin, M. A. (2003). Phonological skills and writing of presyllabic children. Reading Research Quarterly, 37, 466-483.
  • Snow, C. E., Burns, M. S. ve Griffin, P. (1998). Preventing reading difficulties in young children committee on the prevention of reading difficulties in young children. Washington, DC: National Research Council.
  • Solomons, B. (1992). Phonemic awareness training: An early intervention program. NSW, Australia: Macquarie University.
  • Spector, J. (1995). Phonemic awareness training: Application of principles of direct instruction. Reading and Writing Quarterly, 11, 37-51.
  • Stahl, S. A. ve Murray, B. A. (1994). Defining phonological awareness and its relationship to early reading. Journal of Educational Psychology, 86, 221-234.
  • Stanovich, K. E. (1988). The right and wrong places to look for the cognitive locus of reading disability. Annals of Dyslexia, 38, 154-157.
  • Stanovich, K. E. (2000). Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press.
  • Stanovich, K., Cunningham, A. ve Cramer, B. (1984). Assessing phonological awareness in kindergarten children: Issues of task comparability. Journal of Experimental Child Psychology, 38, 175-190.
  • Storch, S. A. ve Whitehurst, G. J. (2002). Oral language and code-related precursors to reading: evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38(6), 934.
  • Sulzby, E. (1985). Children's emergent reading of favorite storybooks: A developmental study. Reading Research Quarterly, 458-481.
  • Suortti, O. ve Lipponen, L. (2014). Phonological skills and ability to perceive auditorily the structure of a word at the level of a single phoneme at ages 2-6. Journal of Early Childhood Literacy, 1-24.
  • Torgesen, J. K., Al Otaiba, S. ve Grek, M. L. (2005). Assessment and instruction for phonemic awareness and word recognition skills. H. W. Catts ve A. G. Kamhi (Ed.), Language and reading disabilitiesiçinde (2. bs., s. 127-156). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Torgesen, J. K., Morgen, S. T. ve Davis, C. (1992). Effects of two types of phonological awareness training on word learning in kindergarten children. Journal of Educational Psychology, 84, 364-370.
  • Treiman, R. (1983). The structure of spoken syllables: Evidence from novel word games. Cognition, 15, 49-74.
  • Treutlein, A., Zöller, I., Roos, J. ve Schöler, H. (2008). Effects of phonological awareness training on reading achievement. Written Language & Literacy, 11(2), 147-166.
  • Turan, F. ve Akoğlu, G. (2011). Okul öncesi dönemde sesbilgisel farkındalık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 64-75.
  • Turan, F. ve Gül, G. (2008). Okumanın erken dönemdeki habercisi: Sesbilgisel farkındalık becerisinin kazanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 265-284.
  • Tyler, A. A., Osterhouse, H., Wickham, K., Mcnutt, R. ve Shao, Y. (2014). Effects of explicit teacherimplemented phoneme awareness instruction in 4-year-olds. Clinical Linguistic & Phonetics, 28(7-8), 493-507.
  • Ukrainetz, T. A. (2006). Scaffolding young children into phonemic awareness. T. A. Ukrainetz (Ed.), Contextualized language intervention: Scaffolding preK–12 literacy achievement içinde (s. 429-467). Eau Claire, WI: Thinking Publications.
  • Ukrainetz, T. A., Nuspl, J. J., Wilkerson, K. ve Beddes, S. R. (2011). The effects of syllable instruction on phonemic awareness in preschoolers. Early Childhood Research Quarterly, 26, 50-60.
  • United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2004). The plurality of literacy and its implications for policies and programmes. (ED-2004/WS/31 cld. 16763). Paris: Author.
  • Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 118-134.
  • Van Kleeck, A., Gillam, R. B. ve McFadden, T. U. (1998). A study of classroom-based phonological training for preschoolers with speech and/or language disorders. American Journal of SpeechLanguage Pathology, 7, 65-76.
  • Vaughn, S., Fletcher, J. M., Francis, D. J., Denton, C. A., Wanzek, J. ve Wexler, J. (2008). Response to intervention with older students with reading difficulties. Learning and Individual Differences, 18, 338-345.
  • Wagner, R. K. (1988). Causal relations between the development of phono logical processingabilities and the acquisition of reading skills: A meta-analysis. Merrill-Palmer Quarterly, 34, 261-279.
  • Wagner, R. K. ve Torgesen, J. K. (1987). The nature of phonological processing and its causal role in the acquisition of reading skills. Psychological Bulletin, 101, 192-212.
  • Wagner, R. K., Torgesen, J. K. ve Rashotte, C. A. (1994). Development of reading related phonological processing abilities: New evidence of bidirectional causality from a latent variable longitudinal study. Developmental Psychology, 30, 73-87.
  • Weber, J., Marx, P. ve Schneider, W. (2007). Die Prävention von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten: Bei Kindern mit nichtdeutscher Herkunftssprache durch ein Training der phonologischen Bewusstheit. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 21(1), 65-75.
  • Weiner, S. (1994). Effects of phonemic awareness training on low-and middle-achieving first graders' phonemic awareness and reading ability. Journal of Reading Behavior, 26(3), 277-300.
  • Whitehurst, G. J. ve Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872.
  • Whitehurst, G. J. ve Lonigan, C. J. (2001). Emergent literacy: Development from prereaders to readers. Handbook of Early Literacy Research, 1, 11-29.
  • Wright, J. A., Stackhouse, J. ve Wood, J. (2008). Promoting language and literacy skills in the early years: Lessons from interdisciplinary teaching and learning. Child Language Teaching and Therapy, 24(2), 155-171.
  • Yangın, B. (2009). Hazırbulunuşluk ile ilk okuma ve yazma başarımları arası ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 316-326.
  • Yopp, H. K. (1988). The validity and reliability of phonemic awareness tests. Reading Research Quarterly, 23, 159-177.
  • Yücel, D. (2009). Sesbilgisel farkındalık (fonolojik farkındalık) eğitiminin okuma sorunu olan çocuklar üzerindeki etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
APA Parpucu N, Dinç B (2017). -. , 233 - 261.
Chicago Parpucu Nurbanu,Dinç Berrin -. (2017): 233 - 261.
MLA Parpucu Nurbanu,Dinç Berrin -. , 2017, ss.233 - 261.
AMA Parpucu N,Dinç B -. . 2017; 233 - 261.
Vancouver Parpucu N,Dinç B -. . 2017; 233 - 261.
IEEE Parpucu N,Dinç B "-." , ss.233 - 261, 2017.
ISNAD Parpucu, Nurbanu - Dinç, Berrin. "-". (2017), 233-261.
APA Parpucu N, Dinç B (2017). -. Eğitim ve Bilim, 42(192), 233 - 261.
Chicago Parpucu Nurbanu,Dinç Berrin -. Eğitim ve Bilim 42, no.192 (2017): 233 - 261.
MLA Parpucu Nurbanu,Dinç Berrin -. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.192, 2017, ss.233 - 261.
AMA Parpucu N,Dinç B -. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 233 - 261.
Vancouver Parpucu N,Dinç B -. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 233 - 261.
IEEE Parpucu N,Dinç B "-." Eğitim ve Bilim, 42, ss.233 - 261, 2017.
ISNAD Parpucu, Nurbanu - Dinç, Berrin. "-". Eğitim ve Bilim 42/192 (2017), 233-261.