Yıl: 2012 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 124 - 137 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*

Öz:
Özet: Bu araştırma, ilköğretim öğrencilerinin fen okuryazarlığının bir alt boyutu olan Fen-TeknolojiToplum-Çevre(FTTÇ) ilişkisini algılama düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada,öğrencilerin FTTÇ ilişkisini algılama düzeyindeki değişimleri sınıf seviyeleri ve öğrenim gördükleriokulların sosyoekonomik çevresine bağlı olarak ele alınmıştır. Araştırma bir durum tespit çalışması olupnitel çalışma durum desenlerinden çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırma 2006-2007 eğitimöğretim yılı içerisinde Kırşehir ilinde bulunan, üst sosyoekonomik çevrenin okulunu temsil eden birilköğretim okulunda ve alt sosyoekonomik çevrenin okulunu temsil eden bir ilköğretim okulunda olmaküzere iki okulda yapılmıştır. Araştırma verilerinin temelini bu okullara devam eden 40 öğrenci ile yapılanyarı yapılandırılmış mülakatlar oluşturmaktadır. Araştırmada mülakatlara ek olarak "fen-teknoloji-toplum-çevre ile ilişkili hikâyeler", "Bilimsel Süreç Becerileri (BSB) testleri" ve "fotoğraflar" veri toplamaaraçları olarak kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde, kodlamayadayalı içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim öğrencilerinin FTTÇ ilişkisini algılamadüzeylerinin sınıf seviyesi yükseldikçe düzenli olmayan bir şekilde değiştiği ve alt ve üst sosyoekonomikçevre okullarındaki öğrencilerin FTTÇ ilişkisini algılayabildikleri görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Determination of Elementary School Students' Perceptions on Science-Technology-SocietyEnvironment (STSE) Relations (Sample Of Kirsehir City).

Öz:
The purpose of this research is to identifyelementary school students' perceptions on STSE relations, which is a subscale of scientific literacy. Inthis research, how elementary school students' perceptions on STSE have changed due to grade level andsocioeconomic environment of the schools have been discussed. This research was designed as aqualitative study which includes multiple cases. Research has been done in two elementary schools, onerepresenting high socioeconomic environments and the other representing low socioeconomicenvironments. The schools were both situated in Kirsehir in 2006-2007 school year. Data mainlydetermined with semi-structured interviews with 40 students attending to the schools mentioned above.Additionally, short stories related to science-technology-society-environment relations, science processskills test, and pictures prepared by the researcher were used to collect data. Data were qualitativelyanalyzed with content analysis by coding. At the end of the research, it has been observed that elementaryschool students' perceptions on STSE relations have been changed disorderly with the changing gradelevel.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afacan, Ö. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeyleri ve Bilimsel Tutumlarının Tespiti (Kırşehir İli Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgün, Ş. (2001). Fen Bilgisi Öğretimi. (Geliştirilmiş 7. baskı).Giresun: Pegem A Yayıncılık. Arıca, H. (1998). İstatistik "Yöntemler ve Uygulamalar". Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Başdağ, G. (2006). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bell, B. (1981). When is an Animal, not an Animal? Journal of Biological Education, 15(3), 213-218.
  • Demetriou, D., Korfiatis K., and Constantinou C. (2009). A 'Bottom-Up' Approach to Food Web Construction. Journal of Biological Education, 43 (4), 181-187.
  • DiEnno C. M. and Hilton S. C.(2005). High School Students' Knowledge, Attitudes, and Levels of Enjoyment of an Environmental Education Unit on Nonnative Plants. The Journal of Environmental Education, 37 (1): 13-25.
  • Drissner, J. Haase H. M., Hille K. (2010). Short-term Environmental Education - Does it work? - An evaluation of the 'Green Classroom'. Journal of Biological Education, 44 (4): 149-155.
  • Eilam, B. (2002). Strata of Comprehending Ecology: Looking Through the Prism of Feeding Relations. Science Education, 86, 645-671.
  • Hassard, J. (2000). Science As Inquiry. Good year books. Parsippany, New Jersey.
  • Kattmann, U.(2001). Aquatics, Flyers, Creepers and Terrestrials-Students' Conceptions of Animal Classification. Journal of Biological Education, 35(3), 141-147.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. Ankara: Kazancı Kitap Ticaret A.Ş.
  • Killerman, W. (1996) Biology Education in Germany: Research into the Effectiveness of Different Teaching Methods. International Journal of Science Education, 18(3), 333-346.
  • Kinchin, I.M. (1999). Investigating Secondary-School Girls' Preferences for Animals or Plants: a Simple "Head to Head" Comparison Using to Unfamiliar Organisms. Journal of Biological Education, 33(2): 95-99.
  • Krathwohl, D. R. (1998). Methods of Educational and Social Science Research: An Integrated Approach. New York: Longman.
  • Leeds National Curriculum Science Support Project. (1992). Children's Ideas About Ecosystems. İnternet Erişim: http://www.learner.org/courses/essential/life/support/pdf/2_Ecosystems.pdf
  • Matthies, P. L. (2002). The Influence of an Educational Program on Children's Perception of Biodiversity. The Journal of Environmental Education, 33(2): 22-31.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Second Edition.
  • National Research Council. (NRC). (1996). National Science Education Standards. National Academy Press. Washington DC.
  • O-Saki, K. M., and Samiroden, W.D. (1990). Children's Conceptions of `Living' and `Dead'. Journal of Biological Education, 00219266, Autumn 90, 24 (3).
  • Rubin, H. J. and Rubin, I. S. (1995) Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Schatzman, L. and Strauss, A. (1973). Field Research. England Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Schollum, B. (1983). Arrows in Science Diagrams: Help or Hindrance for Pupils?. Research in Science Eucation, 13, 45-59.
  • Senior, R. (1983). Pupils' Understanding of Some Aspects of Interdependency At Age Fifteen. Unpublished MED Thesis, University of Leeds.
  • Shepardson, D. P. Wee, B. Priddy, M. and Harbor, J. (2007). Students' Mental Models of The Environment. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 327-348.
  • Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Bilimsel Süreç Becerileri Kazanımlarının Tespiti ve Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taşdemir, M. (2000). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Villalbi, R. M. and Lucas, A.M. (1991). When is an Animal not an Animal? When it Speaks English! Journal of Biological Education. 00219266, Fall 91, 25 (3).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yip, Y. D. (2000). Bringing Life Back to The Biology Laboratory-Investigations with Mealworms. Journal of Biological Education, 34 (2): 101-104.
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara.
APA AFACAN Ö, Aydoğdu M, MACAROĞLU AKGÜL E, Taşar M (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. , 124 - 137.
Chicago AFACAN ÖZLEM,Aydoğdu Mustafa,MACAROĞLU AKGÜL Esra,Taşar Mehmet Fatih İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. (2012): 124 - 137.
MLA AFACAN ÖZLEM,Aydoğdu Mustafa,MACAROĞLU AKGÜL Esra,Taşar Mehmet Fatih İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. , 2012, ss.124 - 137.
AMA AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. . 2012; 124 - 137.
Vancouver AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. . 2012; 124 - 137.
IEEE AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*." , ss.124 - 137, 2012.
ISNAD AFACAN, ÖZLEM vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*". (2012), 124-137.
APA AFACAN Ö, Aydoğdu M, MACAROĞLU AKGÜL E, Taşar M (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 124 - 137.
Chicago AFACAN ÖZLEM,Aydoğdu Mustafa,MACAROĞLU AKGÜL Esra,Taşar Mehmet Fatih İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.2 (2012): 124 - 137.
MLA AFACAN ÖZLEM,Aydoğdu Mustafa,MACAROĞLU AKGÜL Esra,Taşar Mehmet Fatih İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.2, 2012, ss.124 - 137.
AMA AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 8(2): 124 - 137.
Vancouver AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 8(2): 124 - 137.
IEEE AFACAN Ö,Aydoğdu M,MACAROĞLU AKGÜL E,Taşar M "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.124 - 137, 2012.
ISNAD AFACAN, ÖZLEM vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) İlişkisini Algılama Düzeylerinin Tespiti (Kırşehir İli Örneği)*". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (2012), 124-137.