TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 226 - 238 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ

Öz:
Aynı zamanda bir tanıtım etkinliği olan reklam, mesajı aracılığı ile öncelikle satma işlevini yerine getirir. Reklam bir ürünü satmaya çalışırken genellikle kültür tarafından belirlenen dil, imgeler, fikirler ve değerlere başvurmaktadır. Televizyon reklamları ise tüketici ile kurmayı hedeflediği ilişkiyi hareketli olarak sunabilmesi ile dikkat çekmektedir. Televizyon reklamlarının avantajları olarak, göze ve kulağa aynı anda hitap etmesi ve mesajın diğer kitle iletişim araçlarına göre daha kolay algılanabilir olması karşımıza çıkmaktadır.Reklam iletisinin algılanarak, anlamlandırılması aşamalarında göstergebilimciler yapısalcı yaklaşımdan yararlanarak çözümlemeler gerçekleştirmektedir. Televizyon reklamlarında her sahne bir gösterge içermektedir. Göstergeler, gördüğümüz ve görenin ardındaki gerçeği anlamak ve yorumlamak için kullanılan bir anlamlandırma biçimidir. Görsel göstergebilimde imgenin önemi çok büyüktür. Toplumlar giderek artan biçimde görsel iletişimin ve görsel kültürün egemenliğindedir. Reklam filmleri kullandıkları görsel-işitsel öğelerle ve mesajı kodlama biçimleriyle son derece dikkat çekici ve akılda kalıcı yapımlar olmak zorundadır. Bu çalışma içerisinde; görsel göstergebilim kuramı çerçevesinde Türk Hava Yolları'nın TV'de yer alan "Hayal Edince" reklam filmi çözümlenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

INDICATIVE INVESTIGATION IN TV COMMERCIALS AND THE ANALYSIS OF THE TURKISH AIRLINES COMMERCIAL "IMAGINE"

Öz:
Commercial, which is also a promotional event, primarily fulfills sales function through message. When a commercial tries to sell a product, it usually refers to the language, images, ideas and values mainly set by the culture. TV commercials take attention as they can be mobile when presenting the target relationship they aim to establish with the consumers. The advantages of TV commercials are that; they appeal to the eyes and the ears simultaneously and compared to other media, messages delivered through them can be perceived more easily. Semioticians use the constructivist approach to make analysis of the processes in which the advertisement is perceived and interpreted. Every scene in a TV commercial includes an indicator. Indicators are a form of meaning used to understand and interpret the truth behind what we see. The image plays a significant role in visual semiotics. Societies are ever increasingly dominated by visual communication and visual culture. Commercial films have to be extremely eye-catching and memorable productions with their audio-visual elements and message codes. In this paper; Turkish Airlines' TV commercial 'Let's Imagine' will be analyzed within the framework of visual semiotics.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agocuk, Pelin, (2013). "Amarcord Filmi Özelinde Göstergebilimsel Film Çözümlemesi ve Anlamlandırma", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), s.7-18.
  • Atabek Ü. ve Atabek, G. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek: İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Barthes, Roland, (1993). Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Campaign Türkiye (2014). Türk Hava Yolları: #hayaledince, http://www.campaigntr.com/2014/04/23/72769/turk-hava-yollari-hayaledince/. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • Çağlar, Bilgehan, (2012). "Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim", LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), s.22-34.
  • Çağlar, İ. ve Kılıç, S. (2011), Genel İletişim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kahraman, Ayşe Derya, (2014). "Kullanıcı Dostu Arayüzlerin Grafik Tasarım Öğeleri ile Nitelik ve Niceliklerinin Artırılması", Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 1(1), s.87-97.
  • Olgundeniz, S.S. ve Parsa, A.F., (2014). "Reklam Dünyasında İmgenin Gücü "Arçelik ve Vestel Reklamlarında Robot Karakterlerle Yaratılan Evren", NWSA-Humanities, 9(2), s.95-106.
  • Pektaş, Hasip, (1987). "Reklam Nedir? İşlevi ve Etkileri Nelerdir?", http://www.hasippektas.com/reklam.html. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • Pektaş Turgut, Özden, (2004). "Banner Reklâmlarının Grafik Tasarım Açısından İncelenmesi", Yüksek Lisans Sanat Eseri Raporu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Rifat, Mehmet, (1992). Göstergebilimin ABC'si, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Teker, Ulufer, (2002). Grafik Tasarım ve Reklam, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Yiğit, Er Yiğit, (2013). "Reklam Filmlerinde Kullanılan Kinetik Tipografi Uygulamalarının Görsel İletişim Açısından İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi.
APA ÖZ PEKTAŞ H (2017). TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. , 226 - 238.
Chicago ÖZ PEKTAŞ HATİCE TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. (2017): 226 - 238.
MLA ÖZ PEKTAŞ HATİCE TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. , 2017, ss.226 - 238.
AMA ÖZ PEKTAŞ H TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. . 2017; 226 - 238.
Vancouver ÖZ PEKTAŞ H TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. . 2017; 226 - 238.
IEEE ÖZ PEKTAŞ H "TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ." , ss.226 - 238, 2017.
ISNAD ÖZ PEKTAŞ, HATİCE. "TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ". (2017), 226-238.
APA ÖZ PEKTAŞ H (2017). TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(2), 226 - 238.
Chicago ÖZ PEKTAŞ HATİCE TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 7, no.2 (2017): 226 - 238.
MLA ÖZ PEKTAŞ HATİCE TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.7, no.2, 2017, ss.226 - 238.
AMA ÖZ PEKTAŞ H TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2017; 7(2): 226 - 238.
Vancouver ÖZ PEKTAŞ H TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2017; 7(2): 226 - 238.
IEEE ÖZ PEKTAŞ H "TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7, ss.226 - 238, 2017.
ISNAD ÖZ PEKTAŞ, HATİCE. "TV REKLAMLARINDA GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELEME VE TÜRK HAVA YOLLARI "HAYAL EDİNCE" REKLAM FİLMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 7/2 (2017), 226-238.