Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler

Yıl: 2012 Cilt: 2 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 95 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler

Öz:
Özellikle Arkaik Dönem başında Ionia kutsal alanları zengin buluntu kontekstleri sergilemektedir. Bu alanlarda pek çok ithal objenin bulunması Doğu ile yeni oluşturulmuş iletişim ağlarının bir sonucu olabilir. Oryantal objelerin sunularda kullanımı, bazı tip nesnelere bu dönemde özel bir ilgi olduğunu düşündürmektedir. Anlaşılan Yakın Doğ u'nun büyük güçleri ile ilişkilerin güçlenmesi ve Akdeniz Dünyası ile devamlı bağlantıda olmak bu dönem görülen değişimlerin biçimlenmesinde özel bir öneme sahiptir. Yine de bu dönüşümün bütün kutsal alanlarda aynı biçim veya aynı yoğunlukta olmadığı gözlemlenebilir. Dolayısıyla kutsal alan kontekstlerinin daha detaylı olarak incelenmesi İ.Ö. VII. yüzyılda görülen değişimlerin doğası ve limitlerini anlamak için kritik bir değere sahiptir. Bu yüzden Samos Heraion ve Ephesos Artemision gibi bölgenin çok önemli iki kutsal alanının sunu objelerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi, tarihsel arka plan hakkında önemli ipuçları verme potansiyeline sahip görünmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji Kültürel Çalışmalar Antropoloji

The Oriental objects from the Heraion of Samos and the Artemision of Ephesus Sanctuaries

Öz:
Especially during the beginning of the archaic period, Ionian sanctuaries display a rich material content.The presence of an important amount of foreign objects in these sanctuaries can be considered as a result of the newly established communication network with the East. The redistribution of oriental objects as offerings allows us to assume the existence of a constant interest in certain types of objects.It seems that a constant and continuous connectivity within the Mediterranean regions and the intensification of relations with major powers of the Orient have a particular importance in all the changes at that time. However, it appears that this mutation does not work in all the sanctuaries to the same extent and in the same way, and a deeper study of the contexts of sanctuaries is critical to understand the nature and limits of the changes during the seventh century. A comparison of the Heraion Samos and Artemison Ephesos, two very significant sanctuaries of the region may provide further information about the historical context
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji Kültürel Çalışmalar Antropoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alroth, B. (1989), Greek Gods and Figurines. Uppsala.
  • Bammer, A. (2008). Der Peripteros und sein Vorganger. Ed. U. Muss. Die Archaologie der ephesischen Artemis, 243-249. Wien.
  • Bammer, A. (1998). Sanctuaries in the Artemision of Ephesus. Ed. R. Hagg. Ancient Greek Cult Practise from the Archaeological Evidence, 27-47. Stockholm.
  • Bammer, A. (1993). Fouilles à l’Artémision d’Éphèse (Période Géometrique et Archaique) Nouvelles Données. Révue Archéologique, 1993, 187-199.
  • Bammer, A. (1992), Ivories from the Artemision at Ephesus. Ed. J. L. Fitton, Ivory in Greece and the Eastern Mediterranean from the Bronze Age to the Hellenistic Period, 185-204. London.
  • Bammer, A. (1991/92). “Multikulturelle Aspekte der frühen Kunst im Artemision von Ephesos”. Öjh, 61, Beiblatt , 17-54.
  • Bammer, A. (1991a). Les sanctuaires de l’Artémision d’Ephèse. Ed. R. Etienne, & M. T. Le Dinahet, L’espace sacrificiel dans les civilizations méditerranéennes de l’Antiquité, 127-130. Paris.
  • Bammer, A. (1991b). “Les Sanctuaires de VIII et VIIe siècles à l’Artémision d’Éphèse”. RA, 1991, 63-84.
  • Bammer, A. (1990). “A Peripteros of the Geometric Period in the Artemision of Ephesus. AnatSt 40, 137-160.
  • Bayburtluoğlu, C. (1977). Erythrai II, Pişmiş Toprak Eserler. Ankara.
  • Bayburtluoğlu, C. (1975). Erythrai, Coğrafya, Tarih, Kaynaklar. Kalıntılar. Ankara Beaumont, L.A.  Archontidou-Argyri, A. (1999). New Work at Kato Phana, Chios: The Cato Phana Archaeological Project. BSA, 94, 265-287.
  • Boardman, J. ( 1967). Excavations in Chios, 1952-1955: Greek Emporio, BSA Suppl.6, London Braudel, F. (1989). Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, İstanbul.
  • Brize, P. (1997). “Offrandes de l’Epoque Géométrique et Archaique à l’Héraion de Samos”. Ed. J. De la Genière. Héra: Images, Espaces, Cultes. 123-139. Naples . Burkert, W. (1992). The Orientalizing Revolution. Near Eastern Influence on Greek Culture in the Early Archaic Age, London
  • Buschlor E.  Schleif, H. (1933). “Heraion von Samos :Der Altarplatz der Frühzeit”. MDAI (A) 58, 146-173.
  • Cook, J. M. (1951). “Archaeology in Greece- Old Smryna”. JHS 71, 231-253.
  • Dewailly, M. (2001). “Le Sanctuaire d'apollon a Claros. Place et fonction des dieux d'apres leurs images”. MEFRA 113, tome 1, 365-382.
  • Etienne, R. (2010). Historiographie, théories et concepts. Ed. R. Etienne. La Méditerranée au VIIe siècle av. J.-C., 3-26. Paris.
  • Etienne, R. ( 2006). Compte rendu. “W.V. Harris éd. Rethinking the Mediterranean. Oxford University Press, Oxford (2005)”. Topoi, 14, 743-746.
  • Forstenpointner, G., Kerschner, M.,  Muss, U. (2008). Das Artemision in der spaten Bronzezeit und der frühen Eisenzeit. Ed. U. Muss, Die Archaologie der ephesischen Artemis, 33-46. Wien Foxhall, L. (1998). “Cargoes of the heart’s desire. The character of trade in the archaic Mediterranean world”. Ed. N. Fisher,  H. Wan Wees, Archaic Greece. New Approaches and New Evidence, 295 – 309. Swansea.
  • Gans, U. (1991). “Die Grabung auf dem Zeytintepe”. IstMitt 41,137-140.
  • Greaves, A.M. (2000), “Miletos and the sea: a stormy relationship”. Ed. G.J. Oliver. The Sea in Antiquity, 39-62. Oxford.
  • Gschwantler, K.  Freiberger, V. (2008). Goldschmiedetechnische Beobachtungen zu den Löwenkopffibeln aus dem Artemision in Ephesos. Ed. U. Muss, Die Archaologie der ephesischen Artemis, 185-200. Wien.
  • Guralnick, E. (1992). East to West : Near Eastern Artifacts from Greek Sites. Ed. Editions Recherches sur les Civilisations. La circulation des biens, des personnes et des idées dans le Proche-Orient ancient. Rencontre Assyriologique Internationale 8-10 juillet 1991, 327-338. Paris.
  • Gültekin, H. (1968). “Erythrae kazısında bulunan fayans figürinler”. Türk AD, 17, 101-116.
  • Harris, W.V. (2005). “The Mediterranean and Ancient History”. Ed. W.V. Harris. Rethinking the Mediterranean, 1-42. Oxford.
  • Heredotos, The Persian Wars. Ed. A. D. Godley (200412). Cambridge: Loeb. Horden, P.,  Purcell, N. (2000). The Corrupting Sea. Oxford.
  • Hölbl, G. (2008a). “Agyptisches Kulturgut im archaischen Artemision”. Ed. U. Muss. Die Archaologie der ephesischen Artemis, 209-222. Wien
  • Hölbl, G. (2008b). “Akdeniz’de İ.Ö. I. binyıl başlarında Mısır Kültür Varlığı”. Ed. W. Seipel, Efes Artemisionu. Bir Tanrıçanın Kutsal Mekanı, 281-295. İstanbul
  • Jantzen, U. (1972). Agyptische und Orientalische Bronzen aus dem Heraion von Samos, Samos VIII, Bonn.
  • Kilian-Dirlmeier, I., (1985). “Fremde Weihugen im griechischen Heiligtümer von 8. Bis zum Begin des 7. Jahrhunderts”. JRGZM 32, 215-254.
  • Klebinder-Gauss, G. (2008a). Weihagen aus Bronze. Ed. U. Muss, Die Archaologie der ephesischen Artemis, 149-156. Wien.
  • Klebinder-Gauss,G. (2008b). “Ephesos und seine Beziehungen zur phrygischen Bronzekunst”. Ed. U, Muss. Die Archaologie der ephesischen Artemis, 235-240. Wien.
  • Kraft, J. C.  Kayan, İ.,  Brückner, H.  Rapp, G. (2000). “A Geologic Analysis of Ancient Landscapes and the Harbors of Ephesus and the Artemision in Anatolia”. Öjh, 69, 175-232.
  • Kraft J. C., Kayan İ.,  Brückner H. (2001). “The Geological and Paleogeographical Environs of the Artemision”. Ed. U. Muss, Der Kosmos der Artemis von Ephesos, 123-133. Wien.
  • Kyrieleis, H. (1993). “The Heraion at Samos”. Ed. N. Marinatos,  R. Hagg. Greek Sanctuaries New Approaches, 125-153. London, New York.
  • Kyrieleis, H. (1980). “Archaische Holzfunde aus Samos”. MDAI (A), 95, 87-147
  • Linders, T. (1987). “Gods, Gifts, Society”. Ed. T. Linders,  G. Nordquist. Gifts to the Gods, 115-122. Uppsala.
  • Mallwitz, A. (1981). “Kritisches zur Architektur Griechenlands im 8”. und 7. Jahrhundert. AA, 1981, 599-642.
  • Morris, S.P. (2006). “The View from East Greece. Miletus, Samos and Ephesus”. Ed. C. Riva,  N.C.
  • Vella. Debating Orientalization. Multidisciplinary approaches to change in the ancient Mediterranean, 66-84. London.
  • Muss, U. (2008a). “Gold des Meeres : Bernstein aus dem Artemision von Ephesos”. Ed. U. Muss. U., Die Archaologie der ephesischen Artemis, 95-102. Wien .
  • Muss, U. (2008b). “Elfenbein und Bein aus dem Artemision von Ephesos”. Ed. U. Muss. Die Archaologie der ephesischen Artemis, 103-116. Wien.
  • Patera, I. (2006). Offrir en Grèce ancienne: rites et objets autour de certains sanctuaires et fêtes de Déméter. Paris (yayınlanmamış doktora tezi, EPHE)
  • Polignac, F. De. (1997). “Héra, le navire et la demeure: offrandes, divinité et société en Grece archaique”. Ed. J. De la Genière. Héra: images, espaces, cultes, 113-122. Naples.
  • Rupp, D.W. (1983). “Reflections on the Development of Altars in the Eight Century B.C”. Ed. R. Hagg. The Greek Renaissance of the Eight Centuries B.C.: tradition and innovation, 101-107. Stockholm.
  • Saint-Pierre, C. (2005) Les offrandes orientales dans les sanctuaires du monde grec à l’époque archaique. Paris (yayınlanmamış doktora tezi, Université Paris 1).
  • Schattner, T.G. (1990), Griechische Hausmodelle: Untersuchungen zur frühgriechischen Architektur. MDAI (A), Beiheft 15. Berlin.
  • Schmidt, G. (1968). Kyprische Bildwerke aus dem Heraion von Samos, Samos VII, Bonn Senff, R. (2006). “Form and Function of Sanctuaries in Archaic Miletos”. REA,108, 159-172.
  • Simon, C.G. (1997). “The Archaeology of Cult in Geometric Greece. Ionian Temples, Altars and Dedications”. Ed. S. Langdon. New Light on a Dark Age, 125-143. Columbia.
  • Simon, C.G. (1986). The Archaic Votive Offerings and Cults of Ionia. Ann Arbor (Yayınlanmamış doktora tezi).
  • Treziny, H. (2006). Urbanisme Archaique des villes Ioniennes: Un Point de vue Occidental. REA, 108, 225-247.
  • Walter, H. (1990). Das Griechische Heiligtum dargestellt am Heraion von Samos. Stutgart
APA EREN K (2012). Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. , 87 - 95.
Chicago EREN Kenan Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. (2012): 87 - 95.
MLA EREN Kenan Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. , 2012, ss.87 - 95.
AMA EREN K Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. . 2012; 87 - 95.
Vancouver EREN K Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. . 2012; 87 - 95.
IEEE EREN K "Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler." , ss.87 - 95, 2012.
ISNAD EREN, Kenan. "Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler". (2012), 87-95.
APA EREN K (2012). Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2(1), 87 - 95.
Chicago EREN Kenan Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 2, no.1 (2012): 87 - 95.
MLA EREN Kenan Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.2, no.1, 2012, ss.87 - 95.
AMA EREN K Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2012; 2(1): 87 - 95.
Vancouver EREN K Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2012; 2(1): 87 - 95.
IEEE EREN K "Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2, ss.87 - 95, 2012.
ISNAD EREN, Kenan. "Samos Heraion ve Ephesos Artemis Kutsal Alanlarındaki Oryantal Objeler". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 2/1 (2012), 87-95.