Yıl: 2016 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 91 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, çocukların oyuncak tercihleri toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Çalışmada 118 çocuğun oyuncak tercihleri, oyuncağı tercih etmeme nedenleri ve bu nedenlerin toplumsal cinsiyet algısı ile ilişkisi ortaya koyulmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından seçilen 22 oyuncak görseli ve yine araştırmacılar tarafından oluşturulmuş "Oyuncak Tercihi Görüşme Formu" üzerinden toplanmıştır. Araştırma sonucunda, kız ve erkek çocukların oyuncak seçimlerinin farklılaştığı ve çocukların toplumsal cinsiyetlerine uygun seçimlerde bulundukları belirlenmiştir. Çocuklarının yaşları arttıkça oyuncaklara ilişkin seçici davrandıkları ve oynadıkları oyuncak sayısının ve çeşitliliğin azaldığı belirlenmiştir. Çocukların yaşları ilerledikçe oyuncakları cinsiyetçi nedenlerden dolayı seçmedikleri; çocuğun yaşı büyüdükçe oyuncaklara ilişkin daha kalıp yargısal tercihlerde bulunduğu, bu tutumun küçük yaşlarda pek görülmediği belirlenmiştir. Ayrıca, çocukların oyuncak tercihlerinin oyuncağın rengi, aile, akran ve sosyal çevrenin bakış açısından ve ebeveynler arasındaki geleneksel rol paylaşımından etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan erkek çocuklarının oyuncaklara ilişkin daha kalıpyargısal ve cinsiyetçi yanıtlar verdikleri; kız çocuklarının tercihlerinin erkeklere oranla daha esnek olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları

Girişimci Devlet, Yenilikçi Finansman: Türkiye İçin Bir Politika Arayışı

Öz:
Günümüz dünyasında teknoloji ve bilgi piyasasındaki değişim ve gelişmelerin iş dünyasının en önemli oyuncularından olan işletmeler için bir belirsizlik ortamı yarattığını söylemek mümkündür. Belirsizlik, işletmelere birtakım risklere katlanmayı zorunlu kılmakta, değişimi ve yeniliği yönetim anlayışının bir parçası yapmayı, aynı zamanda bahsedilen olgulardan hareketle sürekli bir yenileşmenin gerekliliğine işaret etmektedir. İşletmelerin mevcut belirsizlikleri azaltmasının yolu; araştırma-geliştirme faaliyetleri sonucunda geliştirecekleri farklı ürün ve hizmetlerin sayısını ve miktarını artırmalarına bağlıdır. Bu sayede işletmeler rekabet üstünlüğünü ele geçirecek ve pazardaki yerlerini sağlamlaştırabileceklerdir. Bu çalışma işletmeler için yenilik olgusu etrafında Ar-Ge faaliyetlerinin önemi ve bu faaliyetlerin finansmanında yaşadıkları finansal sorunları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları

Entrepreneurial State, Innovative Financing: Seeking a Policy for Turkey

Öz:
In today's world, it's possible to say that the changes and developments in technology and information market generates an uncertainty for business that is one of the most important actor of the business world. Uncertainty urges business to withstand some risks and also to make innovation and change as a part of management approach, it vigorously points out the necessity of continuous and permanent innovation and change efforts subject to the mentioned topic. The way of reducing the current uncertainty for the business substantially depends on increasing the amount and number of different products and services which would be developed in R&D activities. With doing so, businesses will take the competition superiority of the market and strengthen their market situation. This study aims to emphasize the importance of R&D activities for businesses through the phenomenon of innovation and prepared to unveil their problems in financing these activities.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları

Examination of the Toys Preferences in Children Aged 3-6 in the Context of Gender

Öz:
In this study, toys preferences of children in the context of gender are examined. 118 children's toys preferences, the reasons of not preferring the toys and the relations between those reasons and gender perception are revealed in the study. The research data were collected thorough 22 toy image chosen by the researchers and the "Interview Form of Toy Preference" created by researchers. At the end of the study, it's found that children make their preferences according to their genders. Children are selective about toys with the increase of their ages. It's also identified that childrenmake judicial and sexist preferences about toys when their ages increase. Moreover, it is found that toy preferences are affected by family, tradinational role sharing between parents,peer and social environment as well as toy color. On the other hand, it is found that boys give more judicial and sexist responses than girls.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aras, G., Müslümov. A. (2010). "Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisinde KOBİ'lerin Yeri: Finansman, Ekonomik Sorunları ve Çözüm Önerileri", http://www.emu. edu.tr/smeconf/turkcepdf/Bildiri_33.PDF.
  • Alabay, E. & Yağan Güder, S. (2014). Oyuncak reklamlarının mesajı: "Bana cinsiyetini söyle, sana oyuncağını söyleyeyim..." Akdeniz Üniversitesi I. Dil, Kültür ve Edebiyat Çalıştayı, 5 Haziran 2015, Antalya, 1-16.
  • Asheim, B.T., Coenen, L. (2005). 'Knowledge bases and Regional Innovation Systems: Comparing Nordic Clusters', Research Policy, Vol.34, Issue: 8, ss.1173-1190.
  • Bee, H. & Boyd, D.(2009). Çocuk gelişim psikolojisi (Çev. Ed. O. Gündüz). İstanbul: Kaknüs Yayınları
  • Ay, S. (2008). "Risk Sermayesi ve Kobilerin Finansmanında Risk Sermayesinin Önemi", Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. Sayı:4, Cilt.2, ss.1-8. http://www.paradoks.org, ISSN 1305-7979.
  • Cook, J.L. & Cook, G. (Eds.) (2005). Becoming who we are: The development of self, gender and morality. In Child development principles and prespectives. 366-422. Pearson.
  • Aypek, N. (2001). "KOBİ Finanslama Sürecinde Yeni Finansman Teknikleri", 1.Avrasya Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler Kongresi, Bişkek.
  • Cowan, G. & Hoffman, C.D. (1986). Gender stereotyping in young children: evidence to support a concept-learning approach. Sex Roles, 14(3/4), 211-224.
  • Bekçi, İ., Usul, H. (2001). "Göller Bölgesindeki Küçük ve Orta Boy İşletmelerin Finansal Sorunları ve Çözüm Yolları", Süleyman Demirel Üniversitesi, İİBF Fakültesi. Sayı: 6, Cilt.1, ss. 111-125.
  • Çelebi Öncü, E. ve Ünlüer, E. (2012). Preschoolers' views about gender related games and toys. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5924 - 5927.
  • Bozkaya, A., Pottelsberghe De La Potterie, B.V. (2008). "Economics of Innovation and New Technology", Vol.17, Issue.1-2, ss. 97-122.
  • Çiftçi, A. (2008). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin kadınlık ve erkeklik rollerini algılayış biçimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Carpentier, C., Suret., J. M. (2006). "Some Evidence of the External Financing Costs of New Technology-Based Firms in Canada", Venture Capital. Vol.8, Issue.3, ss. 227-252.
  • Fagot, B. I. & Hagan, R. (1991). Observations of parent reactions to sex stereotyped behaviors: age and sex effeets. Child Development, 62, 617-628.
  • Chang, H-J.; Grabel, I. (2005), Reclaiming Development: An Alternative Economic Policy Manual, London: Zed Book
  • Freeman, N. K. (2007). Preschoolers' perceptions of gender appropriate toys and their parents' beliefs about genderized behaviors: miscommunication, mixed messages, or hidden truths?. Early Childhood Education Journal, 34(5), 357-366.
  • Chopra, Aneesh (2014). Innovative State: How New Technologies Can Transform Government, NewYork: Atlantic Monthly Press
  • Güney, O. (2012). 5-6 yaş çocuklarında algılanan cinsiyet kalıpyargılarına ilişkin ebeveyn beklentileri ile oyuncak tercihleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çolakoğlu, M. H. (2002). "Kobi Rehberi", TOBB Genel Yayın No Genel : 359.
  • Halim, M. L.; Ruble, D.; Tamis LeMonda, C. ve Shrout, P.E. (2013). Rigidity in gendertyped behaviors in early childhood: a longitudinal study of ethnic minority children. Child Development, 84(4), 1269-1284.
  • Elçi, Ş. (2008). "İnovasyon Rehberi: Kârlılık ve Rekabetin El Kitabı", İNOMER.
  • Hupp, J.M.; Smith. J.L.; Coleman, J.M. & Brunel, A.M. (2010). That's a boy's toy: Gender-typed knowledge in toddlers as a function of mother's marital status. The Journal of Genetic Psychology, 171(4), 389-401.
  • Ercan, M. (2014). "Nasıl Bir Ulusal Yenilik Sistemi Olmalı?", Radikal Gazetesi. http://www.radikal.com.tr/yazarlar/metin-ercan/nasil-bir-ulusal-yenilik-sistemiolmali-1196002/ (Yayınlanma Tarihi: 07.06.2014, Erişim Tarihi: 23.01.2016).
  • Klikovich, K., K., S. (2014). Gender neutrality in ads, from a marketing communication perspective. Bachelor Thesis, Aarhus University Business and Social Science, Denmark.
  • Freel, M. S. (2007). "Are Small Investors Credit Rationed?", Small Business Economics, Vol. 28, ss. 23-35.
  • Lam, V.L. & Leman, P.J. (2003). The influence of gender and ethnicity on children's inferences about toy choice. Social Development, 12(2), 269-287.
  • Freeman, C. (1987) Technology Policy and Economic Performance: Lessons from Japan, London, Pinter.
  • Maccoby, E. E. (1998). The two sexes: growing apart, coming together. (2nd Ed.). London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Giudici, G., Paleari, S. (2000). "The Provision of Finance to Innovation: A Survey Conducted Among Italian Technopark", Small Business Economics. Vol.14, ss. 1-37.
  • Murray, T.L. (2004). Constructions of gender: comparing the perceptions of children from traditional vs. egalitarian families. Unpublished Doctoral Dissertation. Institute of Advanced Psychological Studies Adelphi University.
  • Hadjimanolis, A. (1999). "Barriers to Innovation for SMEs in a Small Less Developed Country", Technovation. Vol. 19, pp. 561-570.
  • Panarese, P. (2015). Selling gender. The representation of boys and girls in italian toy commercials. Italian Journal of Sociology of Education, 7(3), 335-361.
  • İpekten, O. B. (2006). "Risk Sermayesi Finansman Modeli", Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7. 1: 385-408.
  • Raag, T. & Rackliff, C.L. (1998). Preschoolers' awareness of social expectations of gender: relationships to toy choices. Sex Roles, 38, 685- 700.
  • Johnson, C. (1982). MITI and the Japanese Miracle: The Growth of Industrial Policy, Stanford, CA: Stanford University Press
  • Ruble, D.N.; Taylor, L.J.; Cyphers, L.; Greulich, F.K.; Lurye, L.E. & Shrout, P.E. (2007). The role of gender constancy in early gender development. Child Development, 78(4), 1121-1136.
  • Kiper, M. (2009). "Uluslararası ATGİ İşbirlikleri İçin Modeller Yaratan ve Model Alınan Bir Program: EUREKA", s. 73.
  • Sandnabba, N.K. & Ahleberg, C. (1999). Parents' attitudes and expectations about children's cross-gender behavior. Sex Roles, 40(3/4), 249-262.
  • Kökçam, M. B. (1999). "Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Finansman Sorunları ve Çözüm Önerileri".
  • Taş, I. ve Yağan Güder, S. (2012) Anasınıfı çocuklarının oyun ve oyun arkadaşı tercihlerinde cinsiyet unsurunun incelenmesi. 3. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, 314-315. Adana 12-15 Eylül 2012.
  • Kuğu, T. D. (2004). "Finansman Yöntemi Olarak Risk Sermayesi", Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Sayı.1, Cilt.2, ss.141-153.
  • TÜİK, (2015). Gelir ve yaşam koşulları araştırması, sayı: 18633, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18633.
  • Lenger, A. (2006). "Bölgesel Yenilik Sistemleri ve devletin Rolü: Türkiye'deki Kurumsal Yapı ve Devlet Üniversiteleri", Ege Akademik Bakış, Sayı 2, Cilt.6, ss. 141-155.
  • Weisgram, E.S.; Fulcher, M. & Dinella, L.M. (2014). Pink gives girls permission: Exploring the roles of explicit gender labels and gender-typed colors on preschool children's toy preferences. Journal of Applied Developmental Psychology, 35. 401-409.
  • Lundvall, B. A. (1992). "National System of Innovation: Towards A Theory of Innovation and Interactive Learning", Pinter Press: London.
  • Wood, E.; Desmarais, S. & Gugula, S. (2002). The impact of parenting experience on gender stereotyped toy play of children. Sex Roles, 47(1/2), 39-49.
  • Malerba, F. (1999). 'Sectoral Systems of Innovation and Production', DRUID 1999 Conference on National Innovation Systems, Industrial Dynamics and Innovation Policy Rebild, June 9-12, 1999
  • Yağan Güder, S. (2014). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mazzucato, Mariana (2013). The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myths, London: Anthem Press
  • Yağan Güder, S. ve Güler Yıldız, T. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 424-446.
  • Müftüoğlu, T. (1991). "Türkiye'de Küçük ve Orta ölçekli İsletmeler, Sorunlar ve Öneriler", Ankara.
  • Yıldız, F. Ü. & Kayılı, G.(2014). An investigation of preschool children's toy preferences according to different variants. International Conference on Global Trends in Academic Research, June2-3, 2014, Bali, Indonesia.
  • Neubauer, F., Lank, A. G. (1998). "The Family Business: Its Governance for Sustainability", London: Macmillan Press.
  • OECD (2005) Oslo Manual, Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data,3. Versiyon, OECD: Paris.
  • Romano, C. A., Tanewski, G. A., Smyrnios, K. X. (2000). "Capital Structure Decision Making : A Model For Family Business", Journal of Business Venturing. Vol.16, ss. 285-310.
  • Sanayi Bakanlığı (2015). http://www.sanayi.gov.tr
  • Tiryakioğlu, M. (2015). Teknolojik Yetenek Transferi: Türkiye için Bir Politika Arayışı, Ankara: Orion Yayınları
  • Tiryakioğlu, M. ve Alçın, S. (2010) 'Regional Innovation Strategies: Eurpoe and Turkey' Tunca, M.Z. (derleme) Sustainable Economic Development and the Influence of Information Technologies: Dynamics of Knowledge Society Transformation, USA, IGI Global Press, 253-269.
  • Toffler, A. (1981) Gelecek Korkusu: Şok, Çev: Selami Sargut, İstanbul, Altın Kitaplar Yayınları.
  • Turan, K. K. (2009). "Basel II'nin KOBİ'lere Etkileri ve Türk İnşaat Sektörü Üzerine Bir Araştırma", Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE.
  • Türköz, P. (2008). "Kobi'lerde Finansman Sorunları ve Bankaların Kobi'lere Yaklaşımı: Isparta Alan Araştırması", Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi SBE.
  • Uslu, M. Z., Önal. Y.B. (2007). "Yatırım Projeleri", Adana: Karahan Kitabevi
  • Yavuz, M. (2008). "İhracatta Alternatif Finansman Teknikleri", Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüt Merkezi.
  • Yücel, H. (2000). "Uluslararası Pazarlara Açılmada Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Rolü", Uzmanlık Tezi. Ankara: Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı Araştırma Dairesi.
APA YAĞAN GÜDER S, Böyükaslan A, Alabay E, Tiryakioğlu M (2016). 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. , 91 - 111.
Chicago YAĞAN GÜDER SEVCAN,Böyükaslan Adem,Alabay Erhan,Tiryakioğlu Murad 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. (2016): 91 - 111.
MLA YAĞAN GÜDER SEVCAN,Böyükaslan Adem,Alabay Erhan,Tiryakioğlu Murad 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. , 2016, ss.91 - 111.
AMA YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. . 2016; 91 - 111.
Vancouver YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. . 2016; 91 - 111.
IEEE YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M "3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi." , ss.91 - 111, 2016.
ISNAD YAĞAN GÜDER, SEVCAN vd. "3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi". (2016), 91-111.
APA YAĞAN GÜDER S, Böyükaslan A, Alabay E, Tiryakioğlu M (2016). 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 91 - 111.
Chicago YAĞAN GÜDER SEVCAN,Böyükaslan Adem,Alabay Erhan,Tiryakioğlu Murad 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no.1 (2016): 91 - 111.
MLA YAĞAN GÜDER SEVCAN,Böyükaslan Adem,Alabay Erhan,Tiryakioğlu Murad 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.8, no.1, 2016, ss.91 - 111.
AMA YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 8(1): 91 - 111.
Vancouver YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 8(1): 91 - 111.
IEEE YAĞAN GÜDER S,Böyükaslan A,Alabay E,Tiryakioğlu M "3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, ss.91 - 111, 2016.
ISNAD YAĞAN GÜDER, SEVCAN vd. "3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Oyuncak Tercihlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (2016), 91-111.