Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 351 - 370 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili ABD ve Kanada'da hazırlanmış tezlerin değerlendirilmesidir. Araştırma analitik araştırma modelindedir. Araştırma verileri doküman inceleme kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın veri kaynağı, "Sosyal Bilgiler Eğitimi" alanında yapılmış ve Proguest merkezine ulaştırılmış 153 lisansüstü tezden oluşmakta olup, tezlerin değerlendirilmesi Kırcaali-İftar'ın (2005), Gay ve Airasian'dan (2000) uyarladığı, "Sosyal Bilimler Araştırmalarını Değerlendirme Ölçütleri Formu" ndan yararlanılarak yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre yurtdışında Sosyal Bilgiler Eğitimiyle ilgili yoğun olarak "öğretim programı-kitap-kişi inceleme", "vatandaşlık eğitimi, küresel eğitim, öğretmen yetiştirme" konularının çalışıldığı belirlenmiştir. Özellikle dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen araştırmacıların insan hakları, vatandaşlık eğitimi, barış eğitimi gibi insanlığın geleceğini etkileyecek konuları çalıştığı belirlenmiştir. Bu anlamda Türkiye'deki çalışma konularının gözden geçirilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. Araştırmada elde edilen sonuçların; Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili yurtdışı araştırmalara bilimsel bakış açısı getireceği ve Türkiye'de yapılacak araştırmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları

The Evaluation of the Theses in the Field of Social Studies in The U.S.A and Canada

Öz:
The aim of this research is the evaluation of the theses related to Social Studies education in the U.S.A and Canada. The research is a analytical research model. Research data are obtained by document analysis. Research database is determined as 153 the master theses that performed on "Social Studies education" field and sent to proquest center. Evaluation of the theses has been performed by using of "the evulation form of social studies researches" that was developed by Gay and Airasian(2000). According to the findings of this study abroad extensively about Social Studies Education "Analysis of teaching programme-coursebook-person", "Citizenship Education, Global Education Programme, teacher training" it was determined that the subjects studied.The results obtained by the research are hoped to develop a scientific point of view to the foreign studies related to Social Studies education and to light the way for the studies that will be performed in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağaoğlu, E., Ceylan, M., Kesim, E., Madden, T. ve Altınkurt, Y., (2005). Okul yönetimiile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sözlü Bildiri, II. Lisansüstü EğitimSempozyumu, 26-28 Ekim 2005. İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Bolton, N. (2008). Social Studies Education In The Context of Standards-BasedEducation Reform. Doktora Tezi. Louisville University, Kentucky
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F.(2009).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA kademi Yayıncılık:Ankara.
  • Chapin, J. R. (1974). "Social studies dissertations: 1969-1973" ERIC Clearinghouse forSocial Studies/ Social Science Education, Boulder, Colo.; Social Consortium, Inc.,Boulder, Colo.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among fivetraditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ersoy, A. (2015). Doktora öğrencilerinin ilk nitel araştırma deneyimlerinin günlükleraracılığıyla incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 549-568, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.030.
  • Gay, L. R. ve Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies foranalysis andapplication. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Geçit, Y., Kartal, A. (2010). Türkiye'deki Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma KonularıÜzerine Bir İnceleme. International Conference on New Trends in Education andTheir Implications, 11-13 Kasım, Antalya-Turkey.
  • Gross, R. E. & De la Cruz, L. (1971)."Social studies dissertations: 1963-1969" ERICClearinghouse for Social Studies/ Social Science Education, Boulder, Colo.;Social Consortium, Inc., Boulder, Colo.
  • Hepburn, M. A. & Dahler, A. (1983). "Social studies dissertations: 1977-1982." ERIC Clearinghouse for Social Studies/ Social Science Education, Boulder, Colo.;Social Consortium, Inc., Boulder, Colo.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırcaali, İftar, G. (2005). "Sosyal Bilimler Araştırmalarını Değerlendirme Ölçütleri".Yayımlanmamış Araştırma Raporu.
  • McCreight, B. (1971). The Status of Drug Abuse Education in the Social StudiesCurricula of Texas Public Senior High Schools. Doktora Tezi. Baylor University,Texas.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). Sosyal Bilgiler (4-5. Sınıf) Programı. Ankara:Milli Eğitim Yayınları.
  • Oruç, Ş., Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanında Yapılan Tez Çalışmaları
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler Arası Bir Bakış. C.Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi (1-28). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Previte, M. A. (1997). Sirley H. Engle:Decision Making in Social Studies Educatıon.Doktora Tezi. Penn State Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Pennssylvania.
  • Saxe, D,.W.,; Jackson, M., L., ve Mraz, M. (1994). "Dissertation Research in SocialStudies" ERIC Clearinghouse for Social Studies/ Social Science Education,Boulder, Colo.; Social Consortium, Inc., Boulder, Colo.
  • Sidehamer, M. S. (1984). Global Education As Viewed By Elementary School Principal inPennsylivania: A Descriptive Study. Penn State University, Pennsylivania.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. M.E.B. Yayınları, İstanbul.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayınları.
  • Spring, J. (2005). The American School: 1642-2004. New York: Mc Graw Hill, SixthEdition.
  • Şahin, M., Yıldız, D.G., Duman, R. (2011). Türkiye'deki Sosyal Bilgiler Eğitimi TezleriÜzerine Bir Değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2).96-121.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Tarman, B. (2006). Analysis of the Controversial Issues in Turkısh Social Studies/HistoryEducation in Regard to the European Union Standards. Unpublished DoctoralDissertation, Penn State University, Pennsylvania.
  • Tarman, B. ve Acun, İ. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Yeni Bir Sosyal BilgilerHareketi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1). 1-16.
  • Tarman, B., Acun, İ., Yüksel, Z. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki TezlerinDeğerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9(3):725 -746.
  • Tarman, B., Güven, C. ve Aktaşlı, İ. (2011). Türkiye'de sosyal bilgiler eğitimi alanındayapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi ve alana katkıları. SelçukÜniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 32, 391-410.
  • Wilson, J. M. (2009). Issues-Centered Education: Harold Ordway Rugg and theFundamental Purpose of Social Studies. Doktora Tezi. Saint Louis University,Saint Louis.
  • Wrubel, Paul R.; Ratliff, Roosevelt(1978). "Dissertation Research in Social Studies 1973-1976" ERIC Clearinghouse for Social Studies/ Social Science Education, Boulder,Colo.; Social Consortium, Inc., Boulder, Colo.
  • Yapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi üzerine bir bibliyografya denemesi.Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), 346-364.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. SeçkinYayıncılık:Ankara.
APA CANBULAT T, Avcı G, SİPAHİ S (2016). ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. , 351 - 370.
Chicago CANBULAT Tuncay,Avcı Görkem,SİPAHİ Selma ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. (2016): 351 - 370.
MLA CANBULAT Tuncay,Avcı Görkem,SİPAHİ Selma ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. , 2016, ss.351 - 370.
AMA CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. . 2016; 351 - 370.
Vancouver CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. . 2016; 351 - 370.
IEEE CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S "ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi." , ss.351 - 370, 2016.
ISNAD CANBULAT, Tuncay vd. "ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi". (2016), 351-370.
APA CANBULAT T, Avcı G, SİPAHİ S (2016). ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 351 - 370.
Chicago CANBULAT Tuncay,Avcı Görkem,SİPAHİ Selma ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2016): 351 - 370.
MLA CANBULAT Tuncay,Avcı Görkem,SİPAHİ Selma ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.351 - 370.
AMA CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 351 - 370.
Vancouver CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 351 - 370.
IEEE CANBULAT T,Avcı G,SİPAHİ S "ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.351 - 370, 2016.
ISNAD CANBULAT, Tuncay vd. "ABD ve Kanada'da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2016), 351-370.