2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması
Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 731 - 749 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması
Öz: Bu çalışma çokkültürlü eğitim anlayışının 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan Hayat Bilgisi programlarında ne ölçüde yer aldığının belirlenmesi ve karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Doküman olarak Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi dersi öğretim programları ele alınmıştır. Programda yer alan kazanımlardan doğrudan ve dolaylı çokkültürlülükle ilgili kazanımların süre/ders saati açısından yüzdeleri verilmiştir. Etkinliklere yönelik bulgular ise toplam kazanım sayılarına göre oranlanmıştır. Elde edilen bulgular tablo haline getirilerek sunulmuştur. 2009 yılında yayınlanan programda yer alan 292 kazanımın 15'inde çokkültürlü eğitim anlayışına uygun kazanım tespit edilmiştir. 2015 yılında ise 146 kazanımın 6'sında çokkültürlü eğitime yer verilmiştir. Programlarda yer alan etkinlikler açısından incelendiğinde 2009 yılında yayınlanan programda çokkültürlü eğitim anlayışına yer verilen 15 kazanımın 11'inde çokkültürlülüğe uygun etkinlik yer almıştır. 2015 yılında yayınlanan programda ise etkinliklere yer verilmemiştir. 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi programında çokkültürlü eğitim anlayışına gereken önemin verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
A Comparison of 2009 and 2015 Life Studies Curriculum in Context of Multicultural Education
Öz: This study aims to determine to extent what understanding of multicultural education incorporated into Life science curriculum set forward in 2009 and 2015 years and to comparise both of them. In order to obtain findings towards purpose stated above, documen analysis in qualitative research methods was used. Attainments about multicultural education in Life science curriculum have been examined and hours/percent of attainments have been included. The data about activities have been considered in terms of total number of attainments of 292 attainments in 2009 life science curriculum, 15 attainments are approprite for the understanding of multicultural education. Also, there are 6 attainments including multiculturalism of 146 in 2015 curriculum. When it comes to activities in curriculum, especially in 2009 curriculum, from 15 attainments regarded as suitable to multiculturalism, 11 attainments have activities approprite for multiculturalism. But, there are no activities about it in 2015 curriculum. Consequently, it has been not emphasized sufficently on multiculturalism 2009 and 2015 curriculum.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acun, I., Demir, M., Akar, C. & Leman Goz, N. (2010) The relationship between criticalthinking skills and citizenship behaviours, in P. Cunningham & N. Fretwell (eds.)Lifelong Learning and Active Citizenship. London: CiCe, pp. 495 - 500
- Ahn, J. H., (2013), Visualizing Race: Neoliberal Multiculturalism and the Struggle forKoreanness in Contemporary South Korean Television, Unpublished DoctoralDissertation, The University of Texas at Austin.
- Açıkalın, M. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar: Çokkültürlü veKüresel Eğitim. İlköğretim Online. C.9, S.3, ss.1226-1237.
- Anıl, D., Yavuz, G. (2010). Öğretmen Adayları İçin ÇokkültürlüEğitime Yönelik TutumÖlçeği Güvenirlik Ve Geçerlik Çalışması. International Conference on NewTrends in Education and Their Implications. 1056-1062. ISBN: 978 605 364 1049
- APA. (2002). Guidelines On Multicultural Education, Training, Research, Practice And Organizational Change For Psychologists. 19 Kasım 2012 tarihinde http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines/homepage.html adresinden alınmıştır.
- Arslanoğlu, İ. (2001). Kültür ve Medeniyet Kavramları, Hacı Bektaş Veli AraştırmaDergisi, 2001/15.
- Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem veTekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği).Kastamonu Eğitim Dergisi. C.19, S.1, ss. 113-126.
- Başbay, A., Bektaş, Y. (2009). Çokkültürlülük Bağlamında Öğretim Ortamı ve ÖğretmenYeterlikleri. Eğitim ve Bilim. Cilt 34, Sayı 152
- Cırık, D. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi. S.34,ss. 27-40.
- Coşkun, M. K. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumları (İlahiyat-Eğitim DKAB Karşılaştırılması),Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. S.34, ss. 33-44.
- Çoban, A. E., Karaman, N. G., Doğan, T. (2010). Öğretmen Adaylarının KültürelFarklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göreİncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. (10) 1.
- Demir, S. (2012).ÇokkültürlüEğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçinÖnem Derecesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages,Literature and History of Turkish or Turkic. C. 7, S.4, ss. 1453-1475.
- Demircioğlu, E. Özdemir, M. (2014) Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi.Ege Eğitim Dergis., C.15, S.1, ss.211-232.
- Duverger, M. (2004). Siyaset Sosyolojisi (Çev. Tekeli). İstanbul: Varlık Yayınları.
- Erden, M., & Akman, Y. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
- Ergil, D. (1995). Çok Kültürlülük ve Çok Dillilik. Ankara Üniversitesi Siyasal BilimlerDergisi, C.50, S.1, ss. 160-167.
- Ertürk, S. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
- Gencer, Z. (2011). ÇokkültürlüToplumlarda İletişim: Divriği Örneği. GümüşhaneÜniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. S. 1, ss.186-205.
- Guiso, L., Paola Sapienza, P. and Luigi Zingales, L. (2006). Does Culture AffectEconomic Outcomes? Journal of Economic Perspectives. Volume 20, Number 2:23-48
- Güngör, E. (1986). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul: Ötüken Yayınevi.
- İyi, S. (2003). Çağdaş Açılımlarıyla Kültür Kavramı ve İoanna Kuçuradi. MaltepeÜniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. S. 1. ss. 22-35.
- Karaçam, M. Ş., Koca C. (2012). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çok KültürlülükFarkındalıkları. Spor Bilimler Dergisi. C. 23, S. 3, ss. 89-103.
- Keskin, Y., Yaman, E. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı ve Ders KitaplarındaYeni Bir Paradigma: ÇokkültürlüEğitim. Turkish Studies International PeriodicalFor The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C.9, S. 2, ss.933-960.
- MEB. (2005). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı veKılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
- MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı veKılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
- MEB. (2015). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı veKılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
- Park, G. C., Watson, S. L. (2011). Multicultural Education İn Korea. Multiculturaleducation. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ955928.pdf adresinden 30.03.2016tarihinde.
- Peterson, P. B. (1991). Multiculturalism as a Generic Approach to Counseling. Journal ofCounseling and Development, 70, 6-12.
- Polat, S. (2009). Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri.International Online Journal of Educational Sciences, 1(1). 154-164.
- Polat, S. (2012). Okul Müdürlerinin Çok Kültürlülüğe İlişkin Tutumları. HacettepeÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 42, ss. 334-343.
- Polat, İ., Kılıç, E. (2013). Türkiye'de ÇokkültürlüEğitim ve ÇokkültürlüEğitimdeÖğretmen Yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. C.10,S.1, ss. 352-372.
- Soysal, İ., (1985). İletişim İnkılabı ve Milli Kültür. Erdem Dergisi, 1(1).
- Tay, B., Baş, M. (2015a). ÇokkültürlüEğitim Anlayışı Temelli Öğrenme - ÖğretmeYaklaşımı, G. Ekici, (Ed.), Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretmeyaklaşımları-3, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (p. 73-74),
- Tay, B., Baş, M. (2015b). 2009 ve 2015 Yılı Hayat Bilgisi Dersi Öğretim ProgramlarınınKarşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.10, S.2, ss.341-374.
- Topçu, N. (1961). Yarınki Türkiye. İstanbul: Yağmur Yayınevi.
- Turan, M. (1994) Kültür Değişimleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat FakültesiVakfı Yayınları.
- Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı Eğitim. Adana: Baki Kitabevi.
- Ülken, H. Z.(1948). Millet ve Tarih Şuuru, İstanbul: Pulhan Matbaası.
- Ültanır, G. (2003). Eğitim ve Kültür İlişkisi Eğitimde Kültürün Hangi Boyutlarının GençKuşaklara Aktarılacağı Kaygısı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 23, S. 3, ss.291-309.
- Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Kültür Algılarının İncelenmesi. AhiEvran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 13, S. 1, ss. 77-92.
- Yazıcı, S., Başol, G., Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin ÇokkültürlüEğitim Tutumları: BirGüvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi. S. 37, ss. 229-242.
- Yeşil, S. (2009). Kültürel Farklıkların Yönetimi ve Alternatif Bir Strateji: Kültürel Zeka.Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari BilimlerFakültesiDergisi, S. 16, ss. 100-131.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayınları.
APA | AKAR C, KEYVANOĞLU A (2016). 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. , 731 - 749. |
Chicago | AKAR Cüneyt,KEYVANOĞLU Ahmet 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. (2016): 731 - 749. |
MLA | AKAR Cüneyt,KEYVANOĞLU Ahmet 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. , 2016, ss.731 - 749. |
AMA | AKAR C,KEYVANOĞLU A 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. . 2016; 731 - 749. |
Vancouver | AKAR C,KEYVANOĞLU A 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. . 2016; 731 - 749. |
IEEE | AKAR C,KEYVANOĞLU A "2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması." , ss.731 - 749, 2016. |
ISNAD | AKAR, Cüneyt - KEYVANOĞLU, Ahmet. "2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması". (2016), 731-749. |
APA | AKAR C, KEYVANOĞLU A (2016). 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 731 - 749. |
Chicago | AKAR Cüneyt,KEYVANOĞLU Ahmet 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2016): 731 - 749. |
MLA | AKAR Cüneyt,KEYVANOĞLU Ahmet 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.731 - 749. |
AMA | AKAR C,KEYVANOĞLU A 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 731 - 749. |
Vancouver | AKAR C,KEYVANOĞLU A 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 17(2): 731 - 749. |
IEEE | AKAR C,KEYVANOĞLU A "2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.731 - 749, 2016. |
ISNAD | AKAR, Cüneyt - KEYVANOĞLU, Ahmet. "2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2016), 731-749. |