Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 2195 - 2212 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

-

Öz:
Bu araştırmanın amacı veri toplayıcı farklılığının duyuşsal özelliklere ilişkin (fen öğrenmeye ilişkin motivasyon ve fene karşı tutum) Likert ölçeklerden elde edilen puanların geçerlik ve güvenirlik niteliklerine yansımasını incelemektir. Araştırmada veri toplama ile ilgili eğitim almış 4 araştırmacı ve eğitim almayan 7 fen bilimleri öğretmeni, 391 kişilik 9. sınıf öğrencisinden (I. Grup = 200, II. Grup = 191) oluşan bir gruptan veri toplamışlardır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” ve “Fen Bilgisi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veri toplama uygulamaları 4 aşamada yürütülmüştür; araştırmacılarca yapılan 4 hafta aralıkla 2 uygulama ve öğretmenlerce yapılan 4 hafta aralıkla 2 uygulama. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizi, Cronbach alfa güvenirlik analizi, ölçüt geçerliliği için Pearson korelasyon testi, uygulamalar arasındaki ortalama farkı testi için t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda genel olarak motivasyonun ve tutum düzeylerinin yüksek olduğu, ama farklı uygulayıcılardan elde edilen faktör yapılarının her iki ölçek için farklılaştığı, güvenirlik değerlerinde de farklılıklar oluştuğu tespit edilmiştir. Ölçeklerden elde edilen skorlar arasındaki ölçüt geçerliliği her uygulama için sağlanmıştır. Uygulamalar arasındaki farklılık testi sonucu öğretmenlerce yapılan motivasyon ölçeğinin iki uygulaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akpınar, E., Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 93-100.
  • American Educational Research Association. (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: National Council on Measurement in Education. Başer, M. (1996). Kavram değiştirme yönteminin öğrencilerin ısı ve sıcaklık kavramlarını anlamalarına ve fen tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez. yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Behi, R., & Nolan, M. (1996). Causality and control: Threats to internal validity. British Journal of Nursing, 5(6), 374-377.
  • Bilgin, İ. ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli öğrenmenin 8. sınıf öğrencilerinin fen dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. İlköğretim Online, 4(2), 32-45.
  • Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and task-value in predicting college students’ course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26, 553–570.
  • Brener, N. D., McManus, T., Galuska, D. A., Lowry, R., & Wechsler, H. (2003). Reliability and validity of self-reported height and weight among high school students. Journal of Adolescent Health, 32(4), 281-287.
  • Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Madison, WI: McGraw Hill.
  • Cavaş, P. (2011). Factors affecting the motivation of Turkish primary students for science learning. Science Education International, 22(1), 31-42.
  • Coe, R. (2002). It’s the effect size, stupid: What effect size is and why it is important. Retrieved from http://www.leeds. ac.uk/educol/documents/00002182.html
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.  Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • Del Greco, L., Walop, W., & McCarthy, R. H. (1987). Questionnaire development: 2. validity and reliability.  CMAJ: Canadian Medical Association Journal, 136(7), 699-700.
  • Douglas, L. (2006). Motivational factors, learning strategies and resource management as predictors of course grades. College Student Journal, 40(2), 423-428.
  • Eryilmaz, A. (2002). Effects of conceptual assignments and conceptual change discussions on students’ misconceptions and achievement regarding force and motion. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1001-1015.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.). New York: McGraw-Hill Publishing Co.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. ve Şahpaz, Ö. (1994, Eylül). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Gömleksiz, M. N., & Bulut, I. (2006). An evaluation of elementary school students’ opinions toward science classes. Eurasian Journal of Educational Research, 23, 106-116.
  • Hoyle, R. (2000). Confirmatory factor analysis. In H. E. A. Tinsley, & S. D. Brown (Eds.), Handbook of applied multivariate statistics and mathematical modeling (pp. 465- 497). California: Academic Press.
  • Kahyaoğlu, M. (2013). A comparison between gifted students and non-gifted students’ learning styles and their motivation styles towards science learning. Educational Research and Reviews, 8(12), 890-896.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kenar, İ. ve Balcı, M. (2012). Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği: İlköğretim 4 ve 5. sınıf örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 201-210.
  • Koballa, T. R., & Glynn, S. M. (2007). Attitudinal and motivational constructs in science learning. In S. Abell & N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 75–102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Köksal, M. S. (2012). Adaptation study of motivation toward science learning questionnaire for academically advanced science students. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, 21(1), 29–44.
  • Marsh, H. W., Balla, J. R., & McDonald, R. P. (1988). Goodnessof-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Marsh, H. W., & Hocevar, D. (1988). A new more powerful approach to multitrait-multimethod analysis: Application of second-order confirmatory analysis. Journal of Applied Psychology, 73, 107-117.
  • Miyazaki, A. D., & Taylor, K. A. (2008). Researcher interaction biases and business ethics research: Respondent reactions to researcher characteristics. Journal of Business Ethics, 81, 779–795.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2009). Take the test: Sample questions from OECD’s PISA assessments. Paris: Author.
  • Oğuz Çakır, B. Z. (2011). The influence of argumentation based instruction on sixth grade students’ attitudes toward science, conceptual understandings of physical and chemical change topic and argumentativeness (Master’s thesis, Middle East Technical University, Department of elementary science and mathematics education, Ankara). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079.
  • Özyılmaz, A. G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu zekâ kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459–470.
  • Pintrich, P. R., & De Groot E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–50.
  • Pol, L. G., & Ponzurick, T. G. (1989). Gender of interviewer/ gender of respondent bias in telephone surveys. Applied Marketing Research, 29, 9–13.
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling (2nd ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Rogers, T. F. (1976). Interviews by telephone and in person: Quality of responses and field performance. Public Opinion Quarterly, 40, 51–65.
  • Savran, A., & Çakıroğlu, J. (2001). Preservice biology teachers perceived efficacy beliefs in teaching biology. Hacettepe University Journal of Education, 21, 105–112.
  • Serin, G. (2009). The effect of problem based learning instruction on 7th grade students’ science achievement, attitude toward science and scientific process skills (Doctoral dissertation, Middle East Technical University, Department of Secondary Science and Mathematics Education, Ankara). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. New York: John Wiley.
  • Simpson, R. D., Koballa, T. R., Oliver, J. S., & Crawley, F. E. III. (1994). Research on the affective dimension of science learning. In D. L. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (pp. 542–558). New York: Macmillan.
  • Singh, K., Graville, M., & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interests and academic engagement. Journal of Educational Research, 95(6), 323–332.
  • Sondergeld, T. A., & Johnson, C. A. (2014). Using Rasch measurement for the development and use of affective assessments in science education research. Science Education, 98(4), 581–613.
  • Tatar, N., & Kuru, M. (2009). Inquiry-based learning approach versus descriptive methods: Effects on elementary students’ attitudes towards science. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142-152.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi [Measurement of attitudes and data analysis with SPSS]. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Temiz, B. (2010).  İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin “Vücudumuzda Sistemler” ünitesindeki akademik başarı ve fene karşı tutumlarına örnek olay destekli 5E öğretim modelinin etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Tuan, H., Chin, C., & Shieh, S. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 634-659.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Wallen, N. E., & Fraenkel, J. R. (2001). Educational research: A guide to the process. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 231-247
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarına yönelik tutumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 2-18.
  • Yılmaz, H., & Çavaş Huyugüzel, P. (2007). Reliability and validity study of the Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL) Questionnaire. Elementary Education Online, 6(3), 430–440.
  • Yumuşak, N., Sungur, S., & Çakıroğlu, J. (2007). Turkish high school students’ biology achievement in relation to academic self-regulation. Educational Research and Evaluation, 13, 53-69.
APA Köksal M, ertekin p, ÇOLAKOĞLU Ö (2014). -. , 2195 - 2212.
Chicago Köksal Mustafa,ertekin pelin,ÇOLAKOĞLU Özgür Murat -. (2014): 2195 - 2212.
MLA Köksal Mustafa,ertekin pelin,ÇOLAKOĞLU Özgür Murat -. , 2014, ss.2195 - 2212.
AMA Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö -. . 2014; 2195 - 2212.
Vancouver Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö -. . 2014; 2195 - 2212.
IEEE Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö "-." , ss.2195 - 2212, 2014.
ISNAD Köksal, Mustafa vd. "-". (2014), 2195-2212.
APA Köksal M, ertekin p, ÇOLAKOĞLU Ö (2014). -. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(6), 2195 - 2212.
Chicago Köksal Mustafa,ertekin pelin,ÇOLAKOĞLU Özgür Murat -. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.6 (2014): 2195 - 2212.
MLA Köksal Mustafa,ertekin pelin,ÇOLAKOĞLU Özgür Murat -. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.6, 2014, ss.2195 - 2212.
AMA Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö -. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(6): 2195 - 2212.
Vancouver Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö -. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(6): 2195 - 2212.
IEEE Köksal M,ertekin p,ÇOLAKOĞLU Ö "-." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.2195 - 2212, 2014.
ISNAD Köksal, Mustafa vd. "-". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/6 (2014), 2195-2212.