Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 902 - 914 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilkokul müdürlerinin etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın verileri 2016-2017 öğretim yılında Bolu il merkez ilçe sınırları içerisinde yer alan ilkokullarda görev yapan 257 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri Sharma (2010) tarafından geliştirilen ve Cerit, Kadıoğlu Ateş ve Kadıoğlu (baskıda) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği" ile, Hoy (2014) tarafından geliştirilen ve Yıldırım (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Algılanan Okul Etkililiği Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada etkili liderlik nitelikleri ile okul etkililiği arasında olumlu ve anlamlı ilişki olduğu ve etkili liderlik niteliklerinin okul etkililiğinin anlamlı bir yordayıcı olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Aile Çalışmaları

The Relationship Between Primary School Principals' Effective Leadership Behaviours and School Effectiveness

Öz:
The purpose of the this study was to explore the relationship between primary principals' effective leadership qualities and school effectiveness. Data in this study were collected from a total number of 257 classroom teachers. Classroom teachers' perceptions of school effectiveness was measured using perceived school effectiveness scale developed by Hoy (2014) and was adapted by Yıldırım (2015), and effective leadership qualities was measured using effective leadership qualities developed by Sharma (2010) and was adapted by Cerit, Kadıoğlu Ateş ve Kadıoğlu (in review). Mean, standard deviation, correlation and regression test used in analysis of the data. Data analysis indicated that there was a significant positively correlation between effective leadership qualities and perceived school effectiveness, and effective leadership qualities was significantly predictor of perceived school effectiveness.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aubrey, C., Godfrey, R. ve Harris, A. (2013). How do they manage? An investigation of early childhood leadership. Educational Management Administration & Leadership, 41(1), 5- 29.
  • Arslan, H., Satıcı, A. ve Kuru, M. (2006). Devlet ve özel ilköğretim okullarının etkililiğinin araştırılması. Eğitim ve Bilim, 31 (142), 15-25.
  • Ayık, A. ve Ada, Ş. (2009). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkililiği arasındaki ilişki. Gaziantep Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 429-446.
  • Babaoğlan, E., Nalbanti, A. ve Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisi. 12.
  • Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi 11-13 Mayıs 2017, Başkent Üniv., Ankara. Balcı, A. (2001). Etkili okul. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Bolanle, A. O. (2013). Principals' leadership skills and school effectiveness: The case of South Western Nigeria. World Journal of Education, 3(5), 26-33.
  • Boonla, D. ve Treputtharat, S. (2014). The relationship between the leadership style and school effectiveness in school under the Office of secondary education area 20. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 991-996.
  • Cerit, Y., Kadıoğlu Ateş, H. ve Kadıoğlu, S. (Baskıda). Etkili okul müdürlerinin liderlik nitelikleri ile öğretmenlerin değişime açık olma düzeyleri arasındaki ilişki. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi,
  • Creemers, B. P.M. ve Reezigt, G. (1997). School effectiveness and improvement: Sustaining links. School Effectiveness and Improvement, 8 (4), 96-429.
  • Day, C., Gu, Q ve Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.
  • Day, C., Harris, A., Hadfield, M., Tolley, H., ve Beresford, J. (2000). Leading schools in times of change. Buckingham: Open University Press.
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37 (1), 15- 24.
  • Fook, C.Y. ve Sidhu, G.K. (2009). Leadership characteristics of an excellent principal in Malaysia. International Education Studies, 2(4), 106-116.
  • Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. Jossey-Bass, San Francisco, CA
  • Hallinger, P. (2010). Leadership for learning: What we have learned from 30 years of empirical research. Paper presented at the Hong Kong School Principals' Conference 2010: Riding the Tide, The Hong Kong Institute of Education, Hong Kong.
  • Hallinger, P., ve Heck, R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: Understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership and Management, 30(20), 95-110.
  • Hallinger, P., Bickman, L. ve Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement. The Elementary School Journal, 96 (5), 527-49.
  • Hofman, W.H.A. ve Hofman, R.H. (2011). Smart management in effective schools: effective management configurations in general and vocational education in the Netherlands. Educational Administration Quarterly, 47 (4), 620-645.
  • Jacobson, S. (2011). Leadership effects on student achievement and sustained school success. International Journal of Educational Management, 25(1), 33-44.
  • Kanmaz, A. ve Uyar, L. (2016). Okul etkililiğinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education, 3(2), 123-136.
  • Kazancıoğlu, M. M. (2008). Özel okullarda üst düzey yöneticilerin liderlik tarzları ve okul etkililiği üzerine bir çalışma (İstanbul örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Klopf, G., Schelden, E. ve Brennan, K. (1982). The Essentials of effectiveness: A job description for principals. Principal, March, 35-39-8.
  • Laila, A. (2015). The effective school: The role of the leaders in school effectiveness. Educational Research and Reciews, 10(6), 695-721.
  • Leithwood, K., Anderson, S., Mascall, B. ve Straus, T. (2010). School leaders' influences on student learning: the four paths. in T. Bush, L. Bell ve D. Middlewood (Eds), The Principles of Educational Leadership and Management. London: Sage.
  • Mulford, B. (2003). School leaders: Challenging roles and impact on teacher and school effectiveness. OECD
  • Odhiambo, G., ve Hii, A. (2012). Key stakeholders' perceptions of effective school leadership. Educational Management Administration & Leadership, 40(2), 232-247.
  • Parylo, O. ve Zepeda, S.J. (2014). Describing an effective principal's perceptions of the central office leaders. School Leadership & Management, 34(5), 518-537.
  • Purkey, S.C. ve Smith, M.S. (1983). Effective schools: a review. The Elementary School Journal, 83 (4), 427-452.
  • Reezigt, G. ve Creemers, B. P.M. (2005). A comprehensive framework for effective school improvement. School Effectiveness and School Improvement, 16(4), 407-424.
  • Sammons, P., Gu, Q., Day, C. ve Ko, J. (2011). Exploring the impact of school leadership on pupil outcomes: results from a study of academically improved and effective schools in England. International Journal of Educational Management, 25(1), 83-101.
  • Sharma, S. (2010). Preferred leadership qualities of principals-What do teachers prefer? Journal Management & Leadership, 2, 42-58.
  • Şenel, T. ve Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim, 9 (4), 1-12.
  • Tatlah, I.A. ve Iqbal, M.Z. (2012). Leadership styles and school effectiveness: Empirical evidence from secondary level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 790-797.
  • Trujillo, T. (2013). The reincornation of the effective school research: Rethinking the literature on district effectiveness. Journal of Educational Administration, 51(4), 426-452.
  • Wallin, J. (2003). Improving school effectiveness. ABAC Journal, 23(1), 61-72.
  • Wang, A.W., Walters, A.M. ve Thum, Y.M. (2013). Identifying highly effective urban schools: Comparing two measures of school success. International Journal of Educational Management, 27(5), 517-540.
  • Witziers, B., Bosker, R. ve Krüger, M. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational Administration Quarterly, 39, 398-425.
  • Yıldırım, İ. (2015). Okul yöneticilerinin kişilik ve denetim odağı özelliklerinin öğretmenlerin iş doyumu ve okul etkililiği açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, İ. ve Ada, Ş. (2015). Okul müdürlerinin kişilik özellikleri ve denetim odakları ile okul etkililiği arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 429-446.
  • Yılmaz, E. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretimsel liderlik rolleri ile etkili okul arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
APA CERİT Y, YILDIRIM B (2017). İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. , 902 - 914.
Chicago CERİT Yusuf,YILDIRIM Bilal İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. (2017): 902 - 914.
MLA CERİT Yusuf,YILDIRIM Bilal İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. , 2017, ss.902 - 914.
AMA CERİT Y,YILDIRIM B İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. . 2017; 902 - 914.
Vancouver CERİT Y,YILDIRIM B İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. . 2017; 902 - 914.
IEEE CERİT Y,YILDIRIM B "İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki." , ss.902 - 914, 2017.
ISNAD CERİT, Yusuf - YILDIRIM, Bilal. "İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki". (2017), 902-914.
APA CERİT Y, YILDIRIM B (2017). İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 902 - 914.
Chicago CERİT Yusuf,YILDIRIM Bilal İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.3 (2017): 902 - 914.
MLA CERİT Yusuf,YILDIRIM Bilal İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.3, 2017, ss.902 - 914.
AMA CERİT Y,YILDIRIM B İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 6(3): 902 - 914.
Vancouver CERİT Y,YILDIRIM B İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 6(3): 902 - 914.
IEEE CERİT Y,YILDIRIM B "İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.902 - 914, 2017.
ISNAD CERİT, Yusuf - YILDIRIM, Bilal. "İlkokul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışları ile Okul Etkililiği Arasındaki İlişki". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/3 (2017), 902-914.