Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 443 - 455 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI

Öz:
On dokuzuncu yüzyıldan bu yana, din konusunun çok yönlü olarak incelemeye tabi tutulduğu bir dönem olmuştur. Dinin çok yönlü araştırmaya tabii tutulduğu bu dönemlerde felsefi, psikolojik, sosyolojik ve fenomenolojik açıdan çok yönlü din tanımları yapılmıştır. Yapılan araştırmalarda dinin kaynağı olarak kutsal gösterilmiştir. Böylece kutsal kavramı din kavramı birlikte ele alınmıştır. Din Fenomenolojisi, fenomenolojinin kavramsal çerçevesinden hareketle kutsalın tezahürü şeklinde tanım getirerek, kutsal tarihsel bir fenomen olarak algılamıştır. Bu çalışmada, din kavramı üzerinden hareketle, fenomenolojik açıdan kutsal ele alınıp pagan kültürlerden başlayarak kutsal'ın zaman ve mekân içindeki yansıması ve bu yansımanın farklı dinlere mensup insanlar tarafından algılanması, İbrahimi gelenekten gelen Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamiyet açısından fenomenolojik düzlemde ele alınacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

PHENOMELOGIC PERCEPTION OF HISTORICAL STRUCTURE OF SACRED TIME AND SPACE IN RELIGIONS

Öz:
XIX. and XX. centuries were the ages that religion as a theme was examined multidimensionaly. Multidimensional definitions of religion were made in terms of philosophy, psychology, sociology and phenomenology in the periods in which religion was being search in a multi-pronged way. In the surveys, sacred was indicated as the source of religion.Thus, the concept of sacred was dealt with the concept of religion.The phenomenology of religion concerning from the conceptual frame of phenomenology by defining it as a manifestation of sacred concept, it perceived sacred as a historical phenomenon. In this study, from this point of religion concept, the sacred will be examined in terms of phenomenology and the sacred time and spaces will be evaluated beginning from the pagan cultures and to the Judaism, Christianity and Islam that were emerged from the Abraham tradition.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKGÜL, Mehmet (2012), "Mit, Din ve Toplum İlişkisi' ss.20-39; Mitoloji ve Din, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BIÇAK, Ayhan 2012), Evren Tasavvuru, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • BIÇAK, Ayhan (2004),Tarih Düşüncesinin Oluşumu, Istanbul: Dergâh Yayınları.
  • COX, L.]ames 2004), Kutsalı İfade Etmek, Din Fenomenolojisine Giriş,(Çev. Fuat Aydın), İstanbul: Iz Yayıncılık.
  • ÇELİK, Celalettin (2010), "Sosyal Zaman ve Din", Konya: Çizgi Yayınları.
  • ELIADE, Mircea (1991), Kutsal ve Din Dışı, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), Ankara: Gece Yayınları.
  • ESTİN, Colette; LAPORTE, Helene (2002) Yunan ve Roma Mitolojisi,(Çev:Musa Eran) Ankara: Tübitak.
  • FEİGEL, K. Friedrich (1948) "Das Helige"Kritische Abhandlung über Rudolf Ottos Glechnamiges Buch, Tübingen.
  • GEERTZ, ]. Clifford (1973), The Interpretation of Cultures: Selected Essays, Basic Books Place of Publication, New York.
  • KUŞÇU, Emir (2011), Din Fenomenolojisi, Wilfred Cantwell Smith Örneği, Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • KÜÇÜK, Abdurrahman, (1993), Dinler Tarihi, Ankara: Ocak Yayınları.
  • NASR, Seyyid Hüseyin (1995), Bir Kutsal Bilim Anlayışı, (çev. Şehabeddin Yalçın), İstanbul.
  • NEF, ]hon U. (1970), Sanayileşmenin Kültür Temelleri,(Çev: Erol Güngör) İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • SHAPIN, Steven (2000), Bilimsel Devrim (çev:Ayşegül Yurdaçalış), İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • SCHİMMEL, A. Maria (2004), Dinler Tarihi, İstanbul: Kırkambar Kitaplığı.
  • ÜNAL, Mustafa (1999), Din Fenomenolojisi; Tarihçe, Yöntem, Uygulama, Kayseri: Geçit Yayınevi. TDK,Türkçe Sözlük, Ankara, 1998.
  • WAHRIG, Gerhard (1982), Deutsches Wörterbuch, ,München: Mosaik Verlag.
  • B) Makaleler
  • ÇEVİK, Mustafa (2007,Bahar), "Kutsal'ın Anlam Alanı" Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 13: 131-133.
  • DEMİRCİ, Kürşat (2002)," Kutsiyet Maddesi" TDV, İslam Ansiklopedisi, ,C.26,s.496, Ankara, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • ERBAŞ, Ali (2002), "İslam Dışı Dinlerde Hac", Sakarya Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi C.4, (5): 97-100.
  • ÖKTEM, Ülker (2005), Fenomenoloji ve Edmund Husserl'de Apaçiklık Evidenz), Problem", Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 45(1) 27-55
  • GÜÇ, Ahmet (1998) "Dinlerde Kutsal ve Kutsallık Anlayışı", Dinler Tarihi Araştırmaları. I:(337-- 338),Ankara.
  • GÜÇ, Ahmet (2000), "Kur'an'da Kutsallık Anlayışı", Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.9,(9).
  • GÜRKAN, Salime Leyla (2007 Yahudilikte Mabet: Kutsalin Tezahürü', Gezgin Dergisi, S.11:86.
  • HARMAN, Ömer, Faruk 1996), "Hac" Maddesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 14 382- 386, İstanbul.
  • KINAL, Füruzan (1956), "Eski Anadolu'da Kadının Mevkii Belleten, XX(79):355-366.
  • KUŞÇU, Emir (2011)," Kutsal Kavramıni Yeniden Düşünmek: Mana Modelinden Düzen Nosyonuna Doğru", Dilbilimleri Akademik Araştırma Dergisi C. 11,(3) :167-169
  • OYMAK, İskender (2000)," Akçadağ ve Çevresinde Kutsal Mekân Anlayışı" F.Ü, İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 5,(445).
  • ŞEKER, Cihat (2016), "Hıristiyanlıkta Yahudiliğe Tepki Olarak Gelişen Kutsallık Anlayışı", İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi,C.5,(1):46-47.
  • YILDIRIM, Münir (2007,Mayıs-Ağustos),"Mircea Eliade'de Kutsal ve Kutsal Zaman Kavrami" Dini Araştırmalar, C.10,(28).
  • AĞAOĞLU, Zeynep Erdem (2009), "Dini Ziyaret Yerleri ve Halk İnanışları AçısındanKızılcahamamÇamlıdere",Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi.
  • YILMAZ, Fatma Büşra (2011), "Mircea Eliade'nı'n Kutsal Anlayışı," AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • D) Internet ww.arkitera.com. /proje/, Kutsallık Kavramı ve Mekân, 2016.
APA KAYNAK İ (2016). DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. , 443 - 455.
Chicago KAYNAK İBRAHİM HAKKI DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. (2016): 443 - 455.
MLA KAYNAK İBRAHİM HAKKI DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. , 2016, ss.443 - 455.
AMA KAYNAK İ DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. . 2016; 443 - 455.
Vancouver KAYNAK İ DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. . 2016; 443 - 455.
IEEE KAYNAK İ "DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI." , ss.443 - 455, 2016.
ISNAD KAYNAK, İBRAHİM HAKKI. "DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI". (2016), 443-455.
APA KAYNAK İ (2016). DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(39), 443 - 455.
Chicago KAYNAK İBRAHİM HAKKI DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 0, no.39 (2016): 443 - 455.
MLA KAYNAK İBRAHİM HAKKI DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.39, 2016, ss.443 - 455.
AMA KAYNAK İ DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2016; 0(39): 443 - 455.
Vancouver KAYNAK İ DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2016; 0(39): 443 - 455.
IEEE KAYNAK İ "DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI." Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0, ss.443 - 455, 2016.
ISNAD KAYNAK, İBRAHİM HAKKI. "DİNLERDE KUTSAL ZAMAN VE MEKÂNIN TARİHSEL YAPISININ FENOMENOLOJİK ALGISI". Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 39 (2016), 443-455.