BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA
Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 449 - 470 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA
Öz: Kültürün alt sistemlerinden biri olan popüler kültür, yaygın olarak beğenilen, tüketilen anlamında kullanılmaktadır. Popüler kültür sürekli değişen, kabuk değiştiren, bulunduğu ortamda hızından tanınmayan bir üretim alanıdır. Televizyon, en önemli popüler kültür üreticisi ve taşıyıcısıdır. Çocuğun zihinsel dünyasının ve kültürün inşasında televizyon büyük öneme sahiptir. Bu nedenle araştırmada, Rafadan Tayfa çizgi filminde bulunan popüler kültür ögelerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmaya her bölümde en az altı popüler kültür ögesi barındıran toplam 13 bölüm dâhil edilmiştir. Çalışma nitel modelde tasarlanmış ve çalışmada durum deseni kullanılmıştır. Doküman analizi tekniği kullanılan araştırmada içerik analizi ve göstergebilim analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda, birçok ögesiyle seksenler döneminde geçtiği belirlenen çizgi filmin günümüze ait birçok popüler kültür ögesi içerdiği de belirlenmiştir. Geçmişte halk hikâyeleri ve masalların gerçekleştirdiği kültür aktarımı ve kültürün güncellenmesi görevini, günümüzde çizgi filmler yerine getirmektedir. Dolayısıyla, çizgi filmde yer alan popüler kültür ögelerinin belirlenmesi özgün bir değer taşıdığından alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
AN INVESTIGATION OF A CARTOON FROM THE PERSPECTIVE OF POPULAR CULTURE: RAFADAN TAYFA
Öz: Popular culture being one of the subsystems of culture is widely used to in the sense of acclaimed or consumed. Popular culture is a production area which is continuously changing, self-renewing and the courses it interflows cannot be recognized due to its speed. TV is the most important popular culture producer and conveyor. TV has a great importance in building a child's intellectual world and culture. Therefore, this study aimed to reveal the popular culture elements in the cartoon; Rafadan Tayfa. The study was conducted in a sample composed of 13 episodes each of which included at least six popular culture elements. The study was designed using qualitative research method, and case study design was incorporated. In this study in which document analysis technique was used, content analysis and semiotic analysis were conducted. At the end of the analyses, the cartoon was determined to take place in eighties as well as contained many popular culture elements. Recently, culture transfer which was fulfilled by folk tales in old times has been carried out by cartoons. In this respect, since determining the popular culture elements in cartoons is unique in this field, it is considered that this study will contribute a great deal to the field.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKGÜL, Ali E. (2006). Popüler Kültür Televizyon İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
- ALEMDAR, Korkmaz; ERDOGAN, İrfan (1994). Popüler Kültür ve İletişim, Ankara: Ümit Yayınları.
- ALİCENAP, Çiğdem T. (2015). "Kültürel Mirasın Çizgi Film Senaryolarında Kullanılması", Türklük Bilimi Araştırmaları, (37), s.11-26.
- BAKER, Kaysee; RANEY, Arthur A. (2007). Equally Super?: Gender - Role Stereotyping of Superheroes in Children's Animated Programs, Mass Communıcatıon & Socıety. 10 (1), p.25-41.
- BAŞAL, Handan A. (2007). "Geçmiş Yıllarda Türkiye'de Çocuklar Tarafından Oynanan Çocuk Oyunları", Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, s.243-266.
- BATMAZ, Veysel (2006). Medya Popüler Kültürü Gizler, İstanbul: Karakutu Yayınları.
- BAYHAN, Vehbi (2011).Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: "Tüketiyorum Öyleyse Varım.", http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iusoskon/article/viewFile/1023011361/10230 10621 , Erişim Tarihi: 25.05.2016.
- BRITISH BROADCASTING CORPORATION; (2015), Selfie çekerken gelen beş garip ölüm. http://www.bbc.com/ , Erişim Tarihi: 05.05.2016.
- BULGU, Nefise (1997). "Spor Kurumunda Cinsiyet Ayrımı: Haber Fotoğraflarına Yansıyan Toplumsal Değerler", Spor Bilimleri Dergisi, 8 (2), s.26-37.
- BULGU, Nefise (2005)."Sporda Şiddet ve Alt-kültürü", Spor Bilimleri Dergisi. 16(4), 229-250.
- CANÖZ, Nilüfer (2015). Kültür Endüstrisi Ürünü Olarak 14 Şubat Sevgililer Günü, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, s.135-143.
- CESUR, Sevim; PAKER, Oya (2007). Televizyon ve Çocuk: Çocuklarin Tv Programlarına İlişkin Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (19), s.106-125.
- ERDOĞAN, İrfan (2004). "Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine", Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5 (57), s.1-18.
- ERİSTİ, Suzan D. (2010). "İlköğretim Öğrencilerinin Resimsel Anlatımlarında Popüler Kültür Algısı (Norveç Çok Kültürlü Fjell İlköğretim Okulu Örneği)", İlköğretim Online, 9 (3), s.884-897.
- ERKAL, Mustafa (1983): Sosyoloji (Toplumbilimi), İstanbul: Filiz Kitabevi.
- ERSOY, Metin (2014). Sonunda selfie hastalığımız da oldu,http://irep.emu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11129/2655/Ersoy_4. pdf?sequence=1 , Erişim Tarihi: 20.05.2016.
- FAUSİNG, Bent (2013). "See for your selfie" , http://www.academia.edu/ , Erişim Tarihi: 05.06.2016.
- FROSH, Paul (2015). The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability, International Journal of Communication ,9, p.1607- 1628.
- GLESNE, Corrine (2015). Nitel araştırmaya giriş. (5. Baskı). (Çev. Ed. Ali Ersoy; Pelin Yalçınoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık.
- GÜLLÜOĞLU, Özlem (2012). "Bir Kitle İletişim Aracı Olarak Televizyonun Popüler Kültür Ürünlerini Benimsetme ve Yayma İşlevi Üzerine Bir Değerlendirme", Global Media Journal: Turkish Edition, 2 (4). s.64-86.
- GÜNGÖR, Nazife (1999). Popüler Kültür ve İktidar, Derleyen: Nazife Güngör, Ankara: Vadi Yayınları.
- HENDGES, Beth ve CASE, Kim (2017). Gender Representatıons on Dısney Channel, Cartoon Network, and Nıckelodeon Broadcasts ın the Unıted States, Journal of Children and Media. 7 (3), p.319-333.
- JOHNSON, Berke ve CHTISTENSEN, Larry (2014). Eğitim Araştırmaları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.
- KALAYCI, Nuran (2015). "Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Açısından Bir Çizgi Film Çözümlemesi: Pepee", Eğitim Bilim, 40 (177), s.243-270.
- MARSH, Jackie (2005). Popular Culture, New Media and Digital Literacy in Early Childhood, New York: RoutledgeFalmer.
- MİLLİYET GAZETESİ; (2015), "Selfie çekerken ölen gençlerin son görüntüleri", http://www.milliyet.com.tr, Erişim Tarihi: 05.05.2016.
- OĞUZ, Esin S. (2011). "Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 28, Sayı: 2.
- OKTAY, Ahmet (2002). Türkiye'de Popüler Kültür, İstanbul: Everest Yayınları.
- ORUÇ, Cemil; TECİM, Erhan; ÖZYÜREK, Hilal (2011). "Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik Ve Çizgi Filmler", Ekev Akademi Dergisi, 15 (48), s.281-297.
- ÖZBEK, Meral (2003). "Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski", İstanbul: İletişim Yayınları.
- ÖZDAĞ, Selçuk; DUMAN, Savaş, FİŞEKÇİOĞLU; İ. Bülent (2011). "Popüler Kültür: Futbol Mu "Putbol" Mu?", Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 4 (1), s.1309-1336.
- ÖZGÜR, Ahmet (2006). "Göstergebilim" , https://www.academia.edu/ , Erişim Tarihi: 17.04.2016.
- ÖZKAN, Hasan H. (2006). "Popüler Kültür Ve Eğitim", Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), s.29-38.
- ÖZTÜRK, Duygu ve BIKMAZ, Fatma (2007). Popüler Kültür ve Okul: Ankara ve Bolu İllerinde İlköğretim Öğrencileri Üzerine Yapılan Bir Araştırma, Popüler Kültür ve Çocuk. Haz. Nihal Ahioğlu, Neslihan Güney), Dipnot Yayınları, Ankara, s.103-125.
- PATTON, Michael Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.), Ankara: Pegem.
- RAFADAN TAYFA, http://www.wikipedia.org/ , Erişim Tarihi: 04.04.2016.
- SATIR, Ömer C. (2012). "Yeni Ankaralı Müzik Anlayışı ve Eğlence Geleneğinin Dönüşümü: Metâlaşma ve Tüketim Kültürü Bağlamında Bir İnceleme", Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, s.203-214.
- SOLMAZ, Pınar B. (2009). "Popüler Kültürün "Müzik Eğitimine "Ne Etkisi Üzerine Bir Değerlendirme", 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/samsun/P_Solmaz.pdf , Erişim Tarihi: 06.05.2016
- SÖNMEZ, Sevil ve UYSAL, Ahmet (2005). "Anasınıfına Deva Eden Çocukların Televizyon, Bilgisayar ve Video Oyunlarını Kullanma Durumları", 2. Uluslararası Çocuk ve İletişim Konferansı'nda sunulmuş bildiri. İstanbul Üniversitesi.
- ŞENTÜRK, Ünal (2007). "Popüler Bir Kültür Örneği Olarak Futbol", C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (1), 2s.5-41.
- UNESCO (1982). World Conference On Cultural Polıcıes Mexico City, 26 July-6 August.
- UZUNER, Zehra ve YAĞLICI, Mehpare (2014). "Sosyal medyanın TV dizilerinin içeriğine etkisi: Seksenler dizisi", International Academic Conference' da sunulmuş bildiri, İstanbul.
- YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- YUMLU, Konca (2014). "Toplumsal Cinsiyet ve Medya", Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, s.151-155.
APA | Tozduman Yaralı K, AVCI N (2017). BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. , 449 - 470. |
Chicago | Tozduman Yaralı Kevser,AVCI Neslihan BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. (2017): 449 - 470. |
MLA | Tozduman Yaralı Kevser,AVCI Neslihan BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. , 2017, ss.449 - 470. |
AMA | Tozduman Yaralı K,AVCI N BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. . 2017; 449 - 470. |
Vancouver | Tozduman Yaralı K,AVCI N BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. . 2017; 449 - 470. |
IEEE | Tozduman Yaralı K,AVCI N "BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA." , ss.449 - 470, 2017. |
ISNAD | Tozduman Yaralı, Kevser - AVCI, Neslihan. "BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA". (2017), 449-470. |
APA | Tozduman Yaralı K, AVCI N (2017). BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 449 - 470. |
Chicago | Tozduman Yaralı Kevser,AVCI Neslihan BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5, no.1 (2017): 449 - 470. |
MLA | Tozduman Yaralı Kevser,AVCI Neslihan BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.5, no.1, 2017, ss.449 - 470. |
AMA | Tozduman Yaralı K,AVCI N BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 5(1): 449 - 470. |
Vancouver | Tozduman Yaralı K,AVCI N BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 5(1): 449 - 470. |
IEEE | Tozduman Yaralı K,AVCI N "BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5, ss.449 - 470, 2017. |
ISNAD | Tozduman Yaralı, Kevser - AVCI, Neslihan. "BİR ÇİZGİ FİLMİN POPÜLER KÜLTÜR AÇISINDAN İNCELENMESİ: RAFADAN TAYFA". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5/1 (2017), 449-470. |