TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR
Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 121 - 143 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR
Öz: Birçok ülkede, çocuklar için İnternet risklerini en aza indirmek ve aynı zamanda İnternet'in sunduğu fırsatları da en üst düzeye çıkarmak adına çalışmalar ve uygulamalar geliştirilmiştir. Türkiye'de de güvenli İnternet kullanımına yönelik birçok uygulama ve çalışma yapılmıştır. Gerçekleştirilen çalışmaların istenilen sonuçları ortaya çıkarması için, yapılan çalışmaların birlikte ele alınarak değerlendirilmesi önemli görülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye'de güvenli İnternet kullanımı konusunda gerçekleştirilen uygulamalar sınıflandırılmaya çalışılmıştır. Bu sayede yapılan çalışmaların genel bir bakış açısı ile değerlendirilerek, benzer uygulamaların planlanması aşamasında önemli bir referans noktası oluşturmak amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Veri toplama sürecinde doküman incelemesi ve bireysel mülakatlar yapılmıştır. Türkiye'de güvenli ve bilinçli İnternet kullanımlarını sağlamak için yapılan çalışmalar bilinçlendirme seminerleri, etkinlikler, farkındalık ve tanıtım kampanyaları, basılı ve görsel materyaller, ihbar hattı, teknik ve yasal önlemlerdir. Yapılan çalışmaların genellikle tek bir kurum veya kuruluş bünyesinde gerçekleştirilmiştir. Ayrıca çalışmalar ülke genelinden ziyade, belirli bir bölge veya pilot illerde uygulanmaktadır.
Anahtar Kelime: PRACTICES DEVELOPED TOWARDS SAFER INTERNET USE IN TURKEY
Öz: In many countries, studies and practices have been developed to minimize the Internet risks for children and at the same time maximize the opportunities presented by the Internet. In Turkey, many studies and practices have been done for safe internet use. It is important to evaluate the studies carried out together, in order to obtain the desired results from studies. In this context, the studies on safe Internet use in Turkey have been tried to be classified. Thus, it is aimed to establish an important point of reference in the planning of similar practices planned to be done with a general perspective of the studies carried out. Qualitative research methods were utilized in the study. During the data collection process, document review and individual interviews were conducted. At the end of the document review, awareness raising seminars, activities, awareness and promotion campaigns, printed and visual materials, notice lines, technical and legal measures are the practices made in order to ensure safe internet use of especially children and young people in Turkey. The studies carried out are usually performed within a single institution or organization. In addition, studies are carried out across the country in a number of specific regions or pilot provinces.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AEP. (t.y.). Erişim 16 Kasım 2015, http://WWW.aep.gov.tr/aep--hakkinda/icerigi--ne/ Aydın, S. (2011). Internet anxiety among foreign language learners. TechTrends, 55(2), 46--54.
- Batmaz, M., ve Ayas, T. (2013). İlköğretim İkinci Kademeki Öğrencilerin Psikolojik Belirtilere Göre Sanal Zorbalık Düzeylerinin Yordanması. Sakarya University.]ournal of Education, 3(1), 43--53.
- Aksoy, V. (2015). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin fen lisesi öğrencilerinin demografik özelliklerine göre değişimi ve akademik başarılarına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(19), 365--383.
- BlAK. (t.y.). Erişim 25 Ekim 2015, https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/ donem24/yi101/ss38 .pdf.
- Bilge, F. (2012). Bir grup ilköğretim öğrencisinde bilgisayara yönelik bağımlılık eğilimi değerlendirmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakiiltesi Dergisi, 43, 96--105. Bilgi lhbar Merkezi. (t.y.). Erişim Eylül 2015, https://Www.ihbarweb.org.tr/ssshtml.
- Büyükyıldırım, İ., ve Dilmaç, B. (2015). Siber mağdur olmanın insani değerler ve sosyodemografik değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. (29), 7-- 40.
- BTK Faaliyet Raporları. (t.y.). Erişim Kasım 20 https ://WWW.btk.gov.tr/File/7patthOOT0/02f1 0/02fDocuments°/02fS avfalaro/o2fFaa1ivet Raporlari%2f201 Faaliyet Raporupdf
- BTK Faaliyet Raporları. (t.y.). Erişim 10 Kasım 2015, https ://WWW.btk.gov.tr/File/7patthOOT0/02f1 0/02fDocuments%2fS ayfalar%2fFaa1iyet_ Raporlari0/02f20 2_Faaliyet_Raporu.pdf
- BTK Faaliyet Raporları. (t.y.). Erişim Kasım 20 https ://WWW.btk.gov.tr/File/7patthOOT0/02f1 0/02fDocuments°/02fS ayfalar%2fFaa1iyet_ Raporlari0/02f20 3_Faaliyet_Raporu.pdf
- BTK Faaliyet Raporları. (t.y.). Erişim 10 Kasım 2015, https ://WWW.btk.gov.tr/File/7patthOOT0/02f1 0/02fDocuments°/02fS ayfalar%2fFaa1iyet_ Raporlari0/02f20 14_Faaliyet_Raporu.pdfÇetin, B. A., ve Ceyhan, A. A. (2014). Ergenlerin İntemet'te kimlik denemeleri ve problemli İnternet kullanım davranışları. TheTurkishJournal on Addictions, (2), 5--46.
- Çivilidağ, A., ve Cooper, H. T. (2013). Ergenlerde siber zorba ve öfkenin incelenmesi üzerine bir araştırma: Niğde ili örneği. TheJournal ofAcademicSocialScienceStudies, 6(1), 497--51 1.
- Çölkesen, R., ve Örencik, B. (2003). Bilgisayar haberleşmesi ve ağ teknolojileri. Papatya Yayıncılık. Çubukcu, A., ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye'de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı İnternet'in bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. MiddleEastern&AfricanJournal of EducationalResearch, 5(1), 148--174.
- Dilmaç, B., ve Aydoğan, D. (2010). Parentalattitudes as predictor of cyberbullyingamongprimaryschoolchildren. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business andlndustrialEngineering, 4(7), 1667--1671.
- GİKP. (t.y.). Erişim 18 Kasım 2015,http://www.eba.gov.tr/haber/1359655962 Günüç, S. (2013). İnternet bağımlılığını yordayan bazı değişkenlerin cart ve chaid analizleri ile incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 88--101.
- Henkoğlu, H. Ş., Mahiroğlu, A., ve Keser, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgiye erişim aracı olarak İnternet'e yaklaşımları: betimleyici bir çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 72--110.
- Haddon, L., andStald, G. (2009). comparativeanalysis of Europeanpresscoverage of childrenandthe Internet. Journal of Childrenand Media, 3(4), 379--393.
- Hasebrink, U., Livingstone, S., andHaddon, L. (2008). Comparingchildren's online opportunitiesandrisksacross Europe: Cross--nationalcomparisonsfor EU Kids Online. Holfeld, B. (2014). Perceptions and attributions of bystanders to cyber bullying. Computers in Human Behavior, 38, 1--7.
- İNSAFE. (t.y.). Erişim 19 Kasım 2015,https://WWW.saferinternetday.org/web/sid/archive. Karahisar, T. (2014). İntemet'te çocukları bekleyen riskler ve medya okuryazarlığı. TheTurkish Online Journal of Design, Art andCommunication, 4(4), 82--95.
- Kaşıkcı, D. N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., ve Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa'daki çocukların İnternet alışkanlıkları ve güvenli İnternet kullanımı. Education&Science/Egitim ve Bilim, 39(171), 230--243.
- Kayri, M., Tanhan, F., ve Tanrıverdi, S. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinde İnternet bağımlılığı ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction&Cyberbullying, 1(1), 1--27.
- Lee, S. (2012). Parentalrestrictivemediation of children' Internet use: Effectiveforwhatandforwhom? New Media &Society, 15(4), 466--481.
- Lievens, E., Dumortier, J., andRyan, P.S. (2006). Thecoprotection of minors in newmedia: Europeanapproachtocoregulation. UC DavisJournal of JuvenileLaw&Policy, 10, 97--151Livingstone, S. (2013). Online risk, harmandvulnerability: Reflections on theevidencebaseforchild Internet safetypolicy. Zer: Revista de estudios de comunicacio'nKomunikazioikasketenaldizkaria, 35, 13--28.
- Livingstone, S., andHelsper, E. (2010). Balancingopportunitiesandrisks in teenagers' use of the Internet: The role of online skillsand Internet self--efficacy. New Media &Society, 12, 309-- 329.
- Livingstone, S., andHelsper, E. (2013). Children, internetand risk in comparativeperspective, Journal of Childrenand Media, 7(1), 1--8.
- Livingstone, S., Mascheroni, G., Olafsson, K., andHaddon, L. (2014). Children's online risksandopportunties: comparativejîndingsfrom EU Kids Online and Net ChildrenGo Mobile. London: London School of EconomicsandPoliIcalScience. Madden, M., Lenhart, A., Duggan, M., Cortesi, S., andGasser, U. (2013).
- Teensand technology 2013. Washington, DC: Pew Internet &American Life Project. MEB. (t.y.). Erişim 14 Kasım 20 ,http ://erenler.meb. gov.tr/rneb_iys_dosyalar /2015_07/28105357_internet1.pdf.
- MEB. (t.y.). Erişim 16 Kasım 2015,http://hbogrn.rneb.gov.tr/WWW/internet--salonu--isletmecileri-- ve--yoneticileri--uyurn--egitimine--yonelik--egiticilerin--egitimi/icerik/208. MEB. (t.y.). Erişim 15 Kasım 2015, http://aileegitimi.meb.gov.tr/materyaller/Program_hakkinda.pdf.
- MEB Fatih Projesi. (t.y.). Erişim 14 Kasım 2015, http://fatihprojesi.meb.ğov.tr/tr/icerikincele.php ?id=6.
- Morgan, D. (1997). Focusgroups as qualitativeresearch (2nd ed.). California: SAGE Publications. OKY. (t.y.). Erişim 19 Kasım 2015, http://mevzuat.meb.gov.tr/ html/ortaogrkurumyon_0/yonetmelik.pdf.
- Olafsson, K., Livingstone, S., andHaddon, L. (2013). Children 'suse of online technologies in Europe. review of theEuropeanevidencebase. LSE, London: EU Kids Online.
- O'Neill, B., andStaksrud, E. (2014). Final recommendationsforpolicy. London: EU Kids Online, LSE.
- O'Neill, B., Livingstone, S., anndLaughlin, S. (2011). Final recommendationsforpolicy, methodologyandresearch. LSE, London: EU Kids Online.
- Peker, A. (2014). Ergenlerin siber zorbalıkla başa çıkma davranışlarının cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction Cyberbullying, 1(1), 1-- 15.
- Peker, A., Eroğlu, Y., ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2),185--206.
- Piotrowski, C. (2012). From workplace bullying to cyberbullying: the enigma of eharassment in modern organizations, Organization Development Journal, 30(4), 43--52.SIF. (t.y.). Erişim 22 Kasım 2015,https://ec.europa.eu/digital--agenda/en/safer--internet--forum.
- Sonck, N., and de Haan, J. (2013). How the Internet skills of European 11--to 16--year--olds mediatebetween online risk andharm. Journal of Childrenand Media, 7(1), 79--95.
- Subrahmanyam, K., and Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 18(1), 119--146. TBMM. (t.y.). Erişim 18 Kasım 2015, https://Www.tbmm.gov.tr/develop/owa/ haber_portal.aciklama? p1:121469. TİB. (t.y.). Erişim 28 Ocak 2016,http://www.guvenliweb.org.tr/ istatistikler/files/ISTATISTIKpdf.
- Türel, Y. K., and Toraman, M. (2015). The relationship between Internet addictionand academic success of secondary school students. Anthropologist, 20(1--2), 280--288.
- Ulusal Çocuk Hakları Forumu. (t.y.). Erişim 17 Kasım 2015, http://cocukhizmetleri.aile.gov.tr/haberler/ulusal--cocuk--haklari--forumu--basladi.
- UTBK. (t.y.). Erişim 20 Kasım 2015,http://Www.hku.edu.tr/ Haberler/2--Uluslararasi--Teknoloji-- Bagimliligi--Kongresi--Yapildi/356/.
- Yeşilay. (t.y.). Erişim 18 Kasım 2015, http://www.yesilay.org.tr/tr/projeler/detay/teknoloji-- bagimliligi--calistayi.
- Yeşilay. (t.y.). Erişim 18 Kasım 2015, http://WWW.yesilay.org.tr/tr/projeler/ detay/yesilay--sosyal-- medya--okulu.
- Young, K. S. (2004). Internet addiction: new clinical phenomenon and its consequences. American behavioral scientist, 48(4), 402--415.
APA | Aslan A, KARAKUŞ YILMAZ T (2017). TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. , 121 - 143. |
Chicago | Aslan Alper,KARAKUŞ YILMAZ TÜRKAN TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. (2017): 121 - 143. |
MLA | Aslan Alper,KARAKUŞ YILMAZ TÜRKAN TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. , 2017, ss.121 - 143. |
AMA | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. . 2017; 121 - 143. |
Vancouver | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. . 2017; 121 - 143. |
IEEE | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T "TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR." , ss.121 - 143, 2017. |
ISNAD | Aslan, Alper - KARAKUŞ YILMAZ, TÜRKAN. "TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR". (2017), 121-143. |
APA | Aslan A, KARAKUŞ YILMAZ T (2017). TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(53), 121 - 143. |
Chicago | Aslan Alper,KARAKUŞ YILMAZ TÜRKAN TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.53 (2017): 121 - 143. |
MLA | Aslan Alper,KARAKUŞ YILMAZ TÜRKAN TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.53, 2017, ss.121 - 143. |
AMA | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 0(53): 121 - 143. |
Vancouver | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 0(53): 121 - 143. |
IEEE | Aslan A,KARAKUŞ YILMAZ T "TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR." Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.121 - 143, 2017. |
ISNAD | Aslan, Alper - KARAKUŞ YILMAZ, TÜRKAN. "TÜRKİYE'DE GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN UYGULAMALAR". Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 53 (2017), 121-143. |