Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 122 - 140 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi

Öz:
Yeni öğretim programlarının özelliklerine uygun teknoloji destekli ortamların oluşturulması her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu yönüyle, hizmet öncesi öğretmen eğitiminde bilgiyi üretmeyi model alan uygulamalı derslerin başında Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (ÖTvMT) dersi gelmektedir. Bu ders kapsamındaki öğretim etkinliklerinden biri de öğretmen adaylarının eğitici kısa film hazırlama veya kullanma etkinlikleridir. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Eğitim Bilişim Ağı (EBA) aracılığıyla eğitici kısa film tasarımlarını teşvik etmektedir. Bu tür etkinlikler ile öğretmen adaylarının sahip oldukları teknolojik bilgileri ile pedagojik hedeflenmektedir. Bu çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının kısa film tasarımlarındaki senaryolarının teknik ve pedagojik özelliklerinin incelenmesini içermektedir. KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği programındaki öğretmen adayları ile yürütülen araştırmada, dört kişilik gruplardan MEB Okul Öncesi Eğitim Programı (2013) kapsamındaki gelişim alanları ve kazanımlardan uygun olanlarına yönelik kısa süreli film hazırlamaları istenmiştir. Hazırlanan eğitsel içerikli filmlerden ölçüt örnekleme yoluyla seçilen 5 tane film; teknik beceriler, pedagojik açıdan kazanıma ve çocuğun gelişimine uygunluk, sunum çeşitliliği ile öğrenen bilgisi (ön bilgileri ve öğrenme güçlüklerini fark ettirici özellikleri) yönüyle incelenmiştir. Bulgular, bu tür senaryolaştırmalarda teknik beceri açısından film hazırlama becerilerinin yanında, kısa filmlerin içeriklerinin pedagojik açıdan kazanım göstergeleri ile gelişim alanlarına uygun olduğuna işaret etmektedir. Kısa film içeriklerinde okul öncesi eğitim açısından sunum çeşitliliği sağlanmakla birlikte, ön bilgilerin özelliğini fark ettirici uygulamalara yeterince yer verilmediği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examination of Technological and Pedagogical Properties in Short Film Designs

Öz:
Establishment of technology assisted environments suitable for new teaching programs has become more of an issue each passing day. From this aspect, Teaching Technologies and Material Design (TTMD) course comes first as applied courses modeling the knowledge generation in pre-service teacher education. One of the teaching activities within the scope of this course is the activities of pre-service teachers for short film preparation and application. Ministry of National Education (MEB) encourages the short film designs through Education Informatics Network (EBA). Integration of technological and pedagogical knowledge that pre-service teachers have within the frame of content knowledge to be taught has been aimed with this kind of activities. This study includes the examination of technological and pedagogical properties of scripts of early childhood pre-service teachers in short film designs. In this research that has been performed with pre-service teachers in KTÜ (Karadeniz Technical University) Fatih Faculty of Education, Early Childhood Education Department, short film production towards the suitable ones for the zones of development and objectives within the MEB Early Childhood Education Program (2013) was asked from groups of four. 5 films selected by criterion sampling method from educational short films prepared, were examined in terms of technical skills, suitability for pedagogical learning objectives and child development, varieties of representation, and knowledge of learner (pre-conceptions and learning disability characteristics). Results refer to that short film contents are suitable for zones of development with pedagogical learning objectives indicators in this type of scripting beside the film preparation skills in terms of technical skills, It has been seen that even if a variety of representation in terms of early childhood education was provided, there are not enough applications characterizing the pre-conceptions in short film contents.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, O. (2011). Bir öğrenme nesnesi olarak eğitsel kısa filmler: Öğretmen adaylarının çektikleri eğitsel kısa filmler üzerine bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 15-27.
  • Akbaş, O., Canoğlu, S. N. ve Ceylan, M. (2015). Eğitsel kısa film ve videoları yeniden düşünmek: Eğitsel kısa film ve video yarışmasına ilişkin bir değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim, 8(2), 282-296.
  • Alım, M. (2012). Coğrafya öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı/geliştirme dersinde elde ettikleri kazanımlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 33, 1- 10.
  • Alım, M. (2015). Coğrafya dersleri için materyal tasarımı. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 73-84.
  • Bayhan, P., Olgun, P. ve Yelland, N. J. (2002). A study of pre-school teachers' thoughts about computer-assisted instruction. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2), 298- 303.
  • Bektaş F., A. Nalçacı, H. ve Ercoşkun (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının "öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme/tasarımı" dersinin kazanımlarına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 19-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chen, J. ve Chang, C. (2006). Using computers in early childhood classrooms: Teachers' attitudes, skills and practices. Journal of Early Childhood Research, 4(2). 169-188.
  • Clements, D. H. (1994). The uniqueness of the computer as a learning tool: Insights from research and practice. J. L. Wright ve D. D. Shade (Eds.), Young children: Active learners in a technological age (ss. 31-50) içinde. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Clements, D. H. (1999). Young children and technology. G. D. Nelson (Ed.), Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education (ss. 92-105) içinde. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  • Clements, D. H. ve Samara, J. (2003). Strip mining for gold: Research and policy in educational technology--a response to "Fool's Gold". Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) Journal, 11(1), 7-69.
  • Friedrichsen, P. (2008). A Conversation with Sandra Abell: Science teacher learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4 (1), 71-79.
  • Geddis, A. N. (1993). Transforming subject matter knowledge: the role of pedagogical content knowledge in learning to reflect on teaching. International Journal of Science Education, 15, 673-68.
  • Geddis, A. N., Onslow, B., Beynon, C. ve Oesch, J. (1993). Transforming content knowledge: Learning to teach about isotopes. Science Education, 77(6), 575-591.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teacher College Press.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3, 1, 43-48.
  • Güven, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin kazandırdığı yeterlilikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4).
  • Haugland, S. W. (1992). Effects of computer software on preschool children's developmental gains. Journal of Computing in Childhood Education, 3(1), 15-30.
  • Haugland, S. W. (2000). What role should technology play in young children's learning? Part 2. Early childhood classrooms for the 21st century. Using computers to maximize learning. Young Children, 55(1), 12-18.
  • Haugland, S. W. ve Shade, D. D. (1994). Software evaluation for young children. J. L. Wright ve D.D. (Eds.), Shade In Young children: Active learners in a technological age (ss. 63-76) içinde. Washington, DC: NAEYC.
  • Henze, I., Van Driel, J. H. ve Verloop, N. (2008). Development of experienced science teachers' pedagogical content knowledge of models of the solar system and the universe. International Journal of Science Education, 3(10), 1321- 1342.
  • Hırça, N. ve Genç M. (2012). Fen eğitiminde materyal tasarımı için medya ve teknoloji. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 252-260.
  • Ihmedieh, F. (2010). The role of computer technology in teaching reading and writing: Preschool teachers' beliefs and practices. Journal of Research in Childhood Education, 24(1). 60-79.
  • İnan, C. (2006). Matematik öğretiminde materyal geliştirme ve kullanma, D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 47-56.
  • Judge, S. (2005). The impact of computer technology on academic achievement of young African American children. Journal of Research in Childhood Education, 20(2). 91- 101.
  • Kacar, A. Ö. ve Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. A.Ü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 86-95.
  • Karataş, S. ve Yapıcı, M. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin işlenişi ve uygulama örnekleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 311-326.
  • Kersten, F. (2006). Inclusion of technology resources in early childhood music education, General Music Today, 22 (1), 15-28.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological padagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152.
  • Kolburan-Geçer, A. (2010). Teknik öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme dersine yönelik deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-25.
  • Kurnaz, M. A. ve Yiğit, N. (2012, Eylül). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin materyal geliştirme alışkanlıkları. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri, MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul. Erişim adresi: Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Metin, M. Birişçi S. ve Coşkun, K. (2013). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1345-1364.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Okul öncesi öğretmeni özel alan yeterlikleri, Ankara: ÖYEGM.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara. Özer, Ö. ve Tunca, N. (2014). Öğretmen adaylarının materyal hazırlama ve kullanmaya yönelik görüşleri. Route Educational And Social Science Journal, 1(3), 214-229.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundation of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21.
  • Şahin, C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin dinleme becerilerinin geliştirilmesinde kısa filmlerin etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 66-79.
  • Şahin, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3),995-1012.
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepe örneği. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10),707-719.
  • Yiğit, N., Alev, N. Özmen, H. Altun, T. ve Akyıldız, S. (2012). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Trabzon: Süzer Kitabevi.
  • Yurt, Ö. ve Cevher-Kalburan, N. (2011). Early childhood teachers' thoughts and practices about the use of computers in early childhood education. Procedia Computer Science, 3, 1562-1570.
APA YİĞİT N, ALEV N, Yurt Ö, MAZLUM GÜVEN E (2017). Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. , 122 - 140.
Chicago YİĞİT Nevzat,ALEV Nedim,Yurt Özlem,MAZLUM GÜVEN EBRU Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. (2017): 122 - 140.
MLA YİĞİT Nevzat,ALEV Nedim,Yurt Özlem,MAZLUM GÜVEN EBRU Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. , 2017, ss.122 - 140.
AMA YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. . 2017; 122 - 140.
Vancouver YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. . 2017; 122 - 140.
IEEE YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E "Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi." , ss.122 - 140, 2017.
ISNAD YİĞİT, Nevzat vd. "Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi". (2017), 122-140.
APA YİĞİT N, ALEV N, Yurt Ö, MAZLUM GÜVEN E (2017). Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 122 - 140.
Chicago YİĞİT Nevzat,ALEV Nedim,Yurt Özlem,MAZLUM GÜVEN EBRU Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8, no.1 (2017): 122 - 140.
MLA YİĞİT Nevzat,ALEV Nedim,Yurt Özlem,MAZLUM GÜVEN EBRU Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.8, no.1, 2017, ss.122 - 140.
AMA YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(1): 122 - 140.
Vancouver YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(1): 122 - 140.
IEEE YİĞİT N,ALEV N,Yurt Ö,MAZLUM GÜVEN E "Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8, ss.122 - 140, 2017.
ISNAD YİĞİT, Nevzat vd. "Kısa Film Tasarımlarında Teknolojik ve Pedagojik Özelliklerin İncelenmesi". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8/1 (2017), 122-140.