Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 427 - 446 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları

Öz:
Bu çalışmanın amacı değer öğretiminde önemli bir yeri olan sınıf öğretmenlerinin zihin haritalarını incelemek ve değer algılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomonolojik yaklaşım kullanılmıştır. Araştırma, 2016-2017 yılında Isparta il merkezinde görev yapan 15 sınıf öğretmeni ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracının güvenirliği Miles ve Huberman formülü ile tespit edilmiş ve %95 oranında bir uzlaşma sağlanmıştır. Elde edilen veriler nitel araştırma tekniklerinde çok kullanılan betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Sonuç olarak bu araştırma göstermiştir ki araştırmaya katılan öğretmenler değer öğretimi adı altında verilmesi gereken çoğu değerin farkındadırlar. En çok ise dürüstlük değerini önemsemekle birlikte bu değerlere yönelik de farklı çağrışımlar oluşturmuşlardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik

Intelligence Map of Class Teachers for Value Teaching

Öz:
This study aims to examine intelligence map of class teachers and reveal their value perception. Phenomenological approach which is one of the qualitative research pattern is used in the research. The research covers 15 class teachers who work in Isparta city center. Semi-structured interview form is used in the paper which is developed by the researcher as data collection instrument. Reliability analysis of the research is determined by Miles and Huberman formula and a 95% compromise is provided. Collected data is analyzed via descriptive analysis methods which are constantly used in qualitative analysis methods. As a result of the study, it was found that teachers, who participated in the study, are aware of most ofthe values which are to teach students in the scope of values education. Although they pay more attention to honesty, they attached varied connotations to other values, too.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, M. B ve Aslan, M.(2012). Yeni Bir Değer Sınıflaması ve Bu Sınıflamaya Bağlı Olarak Öğrencilere Kazandırılması Gereken Değerler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 12(2), 1460-1474.
  • Ada, S., Baysal, Z. N ve Korucu, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 7-18.
  • Akbaş, O.(2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaş, O. (2015). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay, ve A. Öcal (Ed.) içinde, Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (s. 343-370). Ankara: PegemA. Arslan, A. (2012). Felsefeye giriş. Ankara: Adres.
  • Ateş, F. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin değerler eğitimi ve uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Balaban-Salı, J. (2004). Öğrenmede güdülenme, Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu (Ed.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar içinde (s.167-197). Ankara: Nobel.
  • Balım, A. G., Aydın, G., Türkoğuz, S., Evrekli, E ve İnel, D.(2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerine Yönelik Teknoloji Destekli Zihin Haritaları Uygulamaları, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 91-100
  • Brinkmann, A.(2003). Graphical Knowledge Display-Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education, Mathematics Education Review, 16, 35-48
  • Bryk, A and Schneider, B. (2002).Trust in Schools: A Core Resource for Improvement, New York: Russell Sage Foundation
  • Buzan, T and Buzan, B.(2010). Zihin Haritaları-The Mind Map Book Unlock Your Creativity, Boost Your Memory, Change Your Life, İstanbul: Alfa Yayınları Caine, R. N and Caine, G. (2002). Beyin Temelli Öğrenme, Ankara: Nobel Yayınları
  • Canatan, K. (2004). Avrupa Birliği Ülkelerinde Değerler Yönelimi, Değerler Eğitimi Dergisi, 2(7- 8), 41-63
  • De La Cruz-Bechtel, R. M. (2008). Unlocking creativity ın the classroom. Unpublished Dissertation for the Master of Arts in Teaching, The University of Texas at El Paso, USA
  • Derelioğlu, Y. (2005). Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi dersinde akıl haritasının kullanımı. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, (15-16 Ocak), Sabancı Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğanay, A. (2007). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 256-284). Ankara: PegemA.
  • Doğanay, H. (2014). Coğrafya öğretim yöntemleri (5. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Dönmez, B ve Cömert, M. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin değer sistemleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 29-59.
  • Ercan, İ. (2001). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Ulusal ve Evrensel Değerler, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Erden, M. (2008). Sınıf Yönetimi, Ankara: Arkadaş
  • Evrekli, E and Balım, A. G.(2010). Fen Ve Teknoloji Öğretiminde Zihin Haritası ve Kavram Karikatürü Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarına Etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-98
  • Evrekli, E.(2010). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Zihin Haritası ve Kavram Karikatürü Etkinliklerinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Sorgulayıcı Öğrenme Beceri Algılarına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Farrand, P., Hussain, F. and Hennessy, E.(2002). The Efficacy of the Mind Map Study Technique, Medical Education, 36, 426-431
  • Fidan, E. K.(2012). Fen ve Teknoloji Dersinde Bilgisayar Destekli Zihin Haritası Oluşturmanın Öğrencilerin Akademik Başarısına, Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Fidan, N and Erden, M. (2001). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım.
  • Gözütok, F. D. (1995). Öğretmenlerin demokratik tutumları, Ankara: Ekin.
  • Gündüz, M. (2016). Classifying Values by Categories. Journal of Education and Training Studies, 4(10), 212-220.
  • Güngör, E.(1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, İstanbul: Ötüken.
  • Gür, S ve Bütüner, H.(2006). Development of the Attitude Scale toward Mind Mapping Technique which is Used in Mathematics, Elementary Education Online, 5(2), 1305-3515
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramları arasındaki ilişki, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hyerle, D. (1996). Thinking Maps: Seeing is Understanding. Educational Leadership, 53(4), 85- 89.
  • Kale, N.(2004). Nasıl Bir Değerler Eğitimi, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • Karataş, S.(2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) Öğretmen Adaylarının Mesleklerine İlişkin Zihin Haritalarının Analizi (Gazi Üniversitesi Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,1, 159-173
  • Ladge, D. (2002). How We Write? London, England: Routledge.
  • Lickona, T. (1991). Educating for Character: How our schools can te¬ach respect and responsibility. Newyork: Bantam Books.
  • Ling, C. W.(2004). The Effectiveness of Using Mind Mapping Skills in Enhancing Secondary One and Secondary Four Students' Writing in CMI School, Master Thesis, The University of Hong Kong, China
  • Liu, K. W.(1995). The Study of the Effects of Mind Mapping Program on the Linguistic Creativity Ability of Fifth-Grade Students in Elementary School, Yüksek Lisans Tezi, National Chiayi University, Department of Special Education, Chiayi City, Taiwan
  • Lovat, T. (2007). Values Educatıon: The Missing Link in Quality Teching and Effective Learning, D.N. Aspin and J.D. Chapman (eds.), Values Educatıon and Lifelong Learning, pp. 199- 210
  • Marcus, M ve Fritzer, P. (1999). Moral Education as Public Issue. Contemporary Education. 70(3), 44-45.
  • Mayring, R. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev., A. Gümüş & M.S. Durgun), Adana: Baki Kitapevi.
  • Mentiş Taş, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 28-51.
  • Miles, M.B and Huberman, A.M. (1994). Qualitative dataanalysis,Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2004). İlköğretim sosyal bilgiler ders programı (4 ve 5.Sınıflar), Ankara.
  • Naylor, D, T and Diem, R. (1987). Elementary and middle school social studies, New York: Random House
  • Özen, Y., Güleryüz, K and Bulut-Özen, H. (2012). İlköğretim 1-3 sınıf Hayat Bilgisi, 4-5 sınıf Sosyal Bilgiler dersindeki değerler ve değerler eğitiminin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 277-286.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler, Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and emprical tests in 20 countries. Ad¬vances in Experimental Social Psychology, 25, 1- 65.
  • Seefeldt, C. (2004). Social studies for the preschool/primary child (7th edition). New Jersey: Pearson Education.
  • Serrat, O.(2009). Drawing Mind Maps, Asian Development Bank, 1-4
  • Snook, I. (2007). Values Educatıon in Context. D.N. Aspin and J.D. Chapman (eds.), Values Educatıon and Lifelong Learning
  • Şeyihoğlu, A ve Kartal, A.(2010). Yapılandırıcı Yaklaşım Temelli İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Zihin Haritalama Tekniğine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10, 3, 1613- 1656
  • Yarar, S ve Tekbıyık, A. (2009). "Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Sahip Oldukları Kişisel ve Mesleki Nitelikler Konusundaki Algılarının İncelenmesi", I. Uluslar Arası Eğitim Araştırmaları Konferansı, On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım. A ve Şimşek. H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Zampetakis, L. A., Tsironis, L and Moustakis, V. (2007). Creativity development in engineering education: The case of mind mapping. Journal of Management Development, 26(4), 370-380.
APA GÜNDÜZ M, aktepe v (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. , 427 - 446.
Chicago GÜNDÜZ Mevlüt,aktepe vedat Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. (2017): 427 - 446.
MLA GÜNDÜZ Mevlüt,aktepe vedat Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. , 2017, ss.427 - 446.
AMA GÜNDÜZ M,aktepe v Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. . 2017; 427 - 446.
Vancouver GÜNDÜZ M,aktepe v Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. . 2017; 427 - 446.
IEEE GÜNDÜZ M,aktepe v "Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları." , ss.427 - 446, 2017.
ISNAD GÜNDÜZ, Mevlüt - aktepe, vedat. "Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları". (2017), 427-446.
APA GÜNDÜZ M, aktepe v (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 427 - 446.
Chicago GÜNDÜZ Mevlüt,aktepe vedat Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.2 (2017): 427 - 446.
MLA GÜNDÜZ Mevlüt,aktepe vedat Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, 2017, ss.427 - 446.
AMA GÜNDÜZ M,aktepe v Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 6(2): 427 - 446.
Vancouver GÜNDÜZ M,aktepe v Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 6(2): 427 - 446.
IEEE GÜNDÜZ M,aktepe v "Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.427 - 446, 2017.
ISNAD GÜNDÜZ, Mevlüt - aktepe, vedat. "Sınıf Öğretmenlerinin Değer Öğretimine Yönelik Zihin Haritaları". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/2 (2017), 427-446.