Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon
Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 25 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon
Öz: Bu çalışma, klasik kamu yönetimi kuramında halkla ilişkiler kavramı çerçevesinde şekillenen ve gelişen vatandaş-idare etkileşimi ve bunun olumlu yönlerini konu almaktadır. Gelişen teknolojik olanaklar çerçevesinde, vatandaşların idareye müracaatları ve idarenin bu müracaatlara cevapları, idarede inovasyonu geliştirecek potansiyel barındırmaktadır. Çalışma, kronolojik bağlamda, 1982 Anayasası ile başlayan dönemi temel almaktadır. İlgili anayasada "dilekçe hakkı" ile başlayan idareye müracaat kavramı, gelişen yeni imkânlar, kuramsal değişimler, uluslararası gelişmeler vb. faktörlerin de yardımıyla son derece değişik araç ve olanaklarla desteklenmiş, artık klasik halkla ilişkiler kavramıyla tanımlanamayacak bir dönüşüm göstermiştir. Bilgi edinme hakkı, Kamu Denetçiliği Kurumu'na (Ombudsman) müracaat hakkı, Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) ve Cumhurbaşkanı'na Yazın (CİMER) uygulamaları gibi olanaklar, vatandaş ile idare arasındaki geleneksel tek yönlü ilişkinin, çift yönlü ilişkiye dönüşmesine yardımcı olmaktadır. Bu olanaklar, içerisinde, idarenin karşılaştığı yönetsel sorunlara dönük inovatif çözümler sağlama potansiyeli de barındırmaktadır. Bu çalışmada, başta BİMER olmak üzere vatandaş ile idare arasındaki etkileşimlerin, geleneksel tek yönlü idare-vatandaş ilişkisini etkileşime dönüştüreceği, hem de söz konusu etkileşimin idarenin muhtaç olduğu inovatif dönüşümü sağlayacağı iddia edilmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Right to Information in the context of Citizen-Administration Interaction: Case of BİMER and Innovation
Öz: This study deals with the interaction between citizen-administration, which is shaped and developed in the concept of public relations within classical public administration theory and its positive aspects. Within the scope of developing technological opportunities, citizens' applications to the administration and the answers to these applications have the potential to improve innovation for the administration. In the chronological context, the study is based on the period beginning with the Constitution of 1982. The concept of the application to the authority starting with the "right to petition" in the relevant constitution, is supported with the help of various tools and facilities such as developing new possibilities, theoretical changes, international developments and so on, has shown a transformation that it cannot be defined by the concept of classical public relations anymore. Facilities such as the right to information, the right to appeal to the Turkish Ombudsman Office, Prime Ministry Communications Centre (BİMER) and write to President (CIMER) help to the transition from traditional one-way relationship between the citizen and the administration to a two-way relationship. These possibilities also include the potential to provide innovative solutions to the managerial problems that the administration is facing. In this study, it is claimed that the interactions between the citizen and the administration, notably BİMER, will transform the traditional one-way administrative-citizen relationship to interaction, and this interaction will provide an innovative transformation that the administration needs.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ağır, O., Turhan, A. (2014). Demokratik Toplumda Bilginin Önemi ve Bilgi Edinme Hakkı Kanunu. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(2), 283-312.
- Akkaya Kia, R. (2013). Devlet Sırrı, Kimin Sırrı?. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi (M ÜHF--HAD) Armağan Özel Sayısı, 19(2), 749-755.
- Akyıldız, F., Demir, F. (2011). Beşinci Yılında Bilgi Edinme Hakkı: Uşak İli Örneği. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 588-612.
- Akyürek, R., Solmaz, B. (2003). "Evaluation of "Public Relation" Descriptions According to the Communication Dimension in the Books Written in Turkey". 15" International Symposium on Communication in the Millennium: Dialogue between Turkish and American Scholars Vol. içinde (pp. 387-402), 19-21 February, U.S.A.
- Aras, Z., 8: Altınok, EB. (2009). Türkiye'de Bilgi Edinme Hakkı ve Uygulama Sorunları, Ankara Barosu Dergisi, 67(1), 107-112.
- Arpacı, İ. (2011). Kamu kurumlarında teknolojik inovasyon ve inovasyon politikası. ODTÜ Gelişme Dergisi, 38(2),111-123.
- Asna, A. (2012). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler, İstanbul: Pozitif Yayınları.
- Aydın, M. (2004). 1982 Anayasası'nda Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne Bireysel Başvuru Hakkı ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 293-328.
- Başok, N., Coşkun, G. (2012). Teoriden Pratige Halkla İlişkiler Projeleri: Ödüllü Örnek Uygulamalar, Ankara: Nobel Yayınevi.
- Borins, S. (2002). Leadership and innovation in the public sector. Leadership e'r Organization Development Journal, 23(8), 467 476.
- Bozkurt, A. (2010). BİM'leri tanıyoruz Başbakanlık BİB. Bilişim (Aylık Bilişim Kültürü Dergisi Türkiye Bilişim Derneği),125,108-115.
- Bulduklu, Y., Türkmenoğlu, A. T. (2015). Bilgi Toplumunda Kamu Kurumlarının Bilgi Edinme Birimleri ve Halkla İlişkiler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 47-64.
- Candan, H., Kaya, T. P. (2015). İhbarcılık (Whistleblowing) ve Algılanan Örgütsel Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Kamu Kurumunda Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 305-330.
- Contini, F., Lanzara, G. F. (2009). "Introduction". İn ICT and Innovation in the Public Sector: European Studies in the Making of E-Government. Francesco Contini and Giovan Francesco Lanzara (eds.), Palgrave Macmillan, UK.
- Çevikbaş, R. (2006). Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(l), 265-289.
- Çımat, A. (1997). Türkiye'de Gizliliğin Yasal Temelleri ve Açıklık. Vergi Raporu, 30, 19-26.
- Demirci, K. (2015).Türkiye'de Yurttaş- Devlet İletişimi Açısından E-Devlet Uygulamaları: BİMER Örnek Olayı. Akdeniz İletişim (Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi), 23, 98-114.
- Demirkol, S. (2012). Kamu Denetçisi (Ombudsman) Kurumunun Etkinliğinin Sağlanması ve Yargıyla İlişkisi Hakkında Kıyaslamalı Bir Çalışma Taslağı. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 15(2), 45-72.
- Efe, H., Demirci, M. (2013). Ombudsmanlık Kavramı ve Türkiye'de Kamu Denetçiliği Kurumundan Beklentiler. Sayıştay Dergisi, 90, 49-72.
- Eken, M. (1994). Kamu Yönetiminde Gizlilik Geleneği ve Açıklık İhtiyacı. Amme İdaresi Dergisi, 27(2), 25- 54.Fendoğlu, H. T. (2013). Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) ve Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı. Ankara Barosu Dergisi, 2013/4, 21-49.
- Güran, S. (1982). Yönetimde Açıklık. İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 3(1-3), 101-112.
- Hatipoğlu, C. (2014). Vergisel Uyuşmazlıklar Bakımından Kamu Denetçiliği Kurumuna Başvuru Koşulları. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 20(2), 309-330.
- Harlow, R. F. (1975). Management, public relations, and the social sciences. Public Relations Review, 1(1), 5-13.
- Harlow, R. F. (1976).Building Public Relations Definition. Public Relations Review, 2(4), 34-42.
- Harlow, R. F. (1977). Public relations definitions through the years. Public Relations Review, 3(1), 49-63.
- Harlow, R. (1980). timeline of public relations development. Public Relations Review, 6(3), 3-13.
- Hasdemir, T. A. (2014). Türkiye'de Kamusal İletişim ve Bilgi Edinme: 10 Yılın Ardından Panoramik Bir Inceleme. Amme İdaresi Dergisi, 47(3), 111-144.
- http://www.aydindenge.com.tr/guncel/19/04/2013/esnaf-belediyeyi-belediye-bimeri-dinlemiyor. http://www.haber3.corn/belediyeyi-birnere-sikayet-etti-tandirligindan-oldu-1626914h.htm.
- http://www.hurriyet.com.tr/bimere-sikayet-dagin-altinda-hazine-var-40128272).
- http://www.kayseriolay.corn/develi-de-esnaflar-arasinda-kaldirirn-davasi-h12014.htrn.
- İbiş, H., Akdağ, M. (2015). Bilgi Edinme Kanunu'ndan Yararlanma Sıklığı: Erciyes Üniversitesi Örneği (2011-2014). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 157 -174.
- İnaç, H., Ünal, F. (2007). Türkiye'de Kamu Yönetiminin Denetlenmesinde Yönetimde Açıklığın Önemi ve Uygulanma Düzeyi. Dumlupınar Üniversitesi SBE Dergisi, 18, 41-62.
- Kazancı, M. (2013). Kamuda ve Özel Kuruluşlarda Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları.
- Kırışık, F. (2013). ldare ile Bireyler Arasındaki İlişkilerde Güç Dengesizliğinin Giderilmesinde Etkili Bir Yöntem: İdari Usul. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 245-252.
- Küçük, A. (2011). Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Bu Hakkın İhlalinde İdare ve Kamu Görevlilerinin Sorumluluğu. Sayıştay Dergisi, 81,111-139.
- Külcü, Ö., Turan, M. (2013). Kamu Hukukunda Geleneksel ve Elektronik İletişim, Bilgi ve Belge Yönetimi Uygulamaları. Türk Kütüphaneciligi Dergisi, 27(2), 266-300.
- Millard, ]. (2013). "ICT-enabled public sector innovation: trends and prospects". In Proceedings of the 7thInternational Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (İCEGOV '13), Tomasz Ianowski, Jeanne Holm, 8: Elsa Estevez (Eds.) ACM, New York, NY, USA, 77-86. DOl=http://dx.doi. org/10.1145/2591888.259l901.
- Misuraca, G. Viscusi, G. (2015). Shaping public sector innovation theory: an interpretative framework for lCT-enabled governance innovation. Electronic Commerce Research,15(3), 303-322.
- OECD. (2011). Together for Better Public Services: Partnering with Citizens and Civil Society, OECD Public Governance Reviews, OECD Publishing, Paris, DOİ: http://dx.doi.org/10.1787/9789264118843-en.
- OECD. (2009), Focus on Citizens: Public Engagementfor Better Policy and Services, OECD Studies on Public Engagement, OECD Publishing, Paris, DOI: http://dx.doi.org/ 10.17 87/9789264048874-en.
- Polater, Y. Z. (2016). Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Devlet Sırrı. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 122, 99- 140.
- Sayan, İ. O. (2014). Türkiye'de Ombudsmanlık Kurumunun Uygulanabilirliği ve Alternatif Denetim Yöntemleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 69(2), 333-349.
- Şaylan, G. (2000). Kamu Yönetimi Disiplininde Bunalım ve Yeni Açılımlar Üzerine Düşünceler. Amme İdaresi Dergisi, 33(2), 1-22.Şengül, R. (2005). Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Türk Kamu Yönetimini "Camdan Eve" Dönüştürür mü?, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 60(3), 215-234.
- Şengül, R. (2008). Bilişim Çağında Şejaf Yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Şengül, R. (2015). Örgütsel Değişim Faktörü Olarak İnovasyon ve Kamu Yönetimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 141- 151.
- T.B.M.M. (Ly. a). Bilgi Edinme Hakkı 12 Eylül 2010 Tarihli Anayasa Değişikliği ile Anayasaya Girdi. https:// www.tbmm.gov.tr/bilgiedinme/2010_raporu_baskanlik_aciklamasi.pdf (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.B.M.M. (Ly. b). Dilekçe. https://WWW.tbmm.gov.tr/komisyon/dilekce/mevzuat.htm (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.B.M.M. (Ly. c). Gül Hükümeti Programı. https://Www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP58.htm (Erişim Tarihi: 13.0.2017).
- T.B.M.M. (Ly. d). 1. Erdoğan Hükümeti Programı. https://WWW.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP59.htm (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.B.M.M. (Ly. e). Bilgi Edinme Hakkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı. http://WWW2. tbmm.gov. tr/d22/1/1-0955.pdf (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.C. Cumhurbaşkanlığı (t.y.). Cumhurbaşkanına Yazın. https://basvuru.tccb.g0v.tr/Forms/pgDefault.aspx (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.C. Başbakanlık. (t.y.). Başbakanlık İletişim Merkezi. http://WWW.bimer.gov.tr/Forms/ngainaspx (Erişim Tarihi: 13.01.2017).
- T.C. Başbakanlık. (2003). Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Tasarısı Genel Gerekçesi. http://WWW2.tbmm.gov.tr/ d22/1/1-0632.pdf (Erişim Tarihi: 13.09.2016).
- T.C. Başbakanlık Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu (2014). Bilgi Edinme Hakkı Mevzuatı. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu Yayınları 1, Ankara, http://WWW.bedk.gov.tr/Yayinlar/BEHMevzuati/BILG1_ EDİNME_HAKK1_MEVZUAT1_TR.html (Erişim Tarihi: 15.09.2016).
- T.C. Başbakanlık BEDK (2015). BEDK Kararları Işığında Açıklamalı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu, BEDK Yayınları 4, Ankara, http://WWW.bedk.gov.tr/Yayinlar/AciklamaliBilgiEdinmeHakkiKanunu/index. html (Erişim Tarihi: 16.09.2016).
- T.C. Salihli Belediyesi (t.y.). Salihli Belediyesi Meclis Kararı. http://WWW.salihli.bel.tr/external/ dokuman/2016_291455809257.pdf (Erişim Tarihi: 15.01.2017).
- Türk Dil Kurumu. (Ly. a). Genel Türkçe Sözlük, http://tdk.gov.tr/index.php?optionzcom_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS5878be614066985140865 (Erişim Tarihi: 13.01.2017 ).
- Türk Dil Kurumu. (Ly. b). Genel Türkçe Sözlük, http://tdk.gov.tr/index.php?optionzcom_ gts&aramazgtsSzguidzTDK.GTS.5878bb325f4550.27263089 (Erişim Tarihi: 13.01.2017 ).
- Yılmaz, H. (2015). Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Kapsamında İtiraz Usulü. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Özel Sayı II, 965-986.
APA | Karkin N, ZOR A (2017). Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. , 25 - 44. |
Chicago | Karkin Naci,ZOR Akın Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. (2017): 25 - 44. |
MLA | Karkin Naci,ZOR Akın Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. , 2017, ss.25 - 44. |
AMA | Karkin N,ZOR A Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. . 2017; 25 - 44. |
Vancouver | Karkin N,ZOR A Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. . 2017; 25 - 44. |
IEEE | Karkin N,ZOR A "Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon." , ss.25 - 44, 2017. |
ISNAD | Karkin, Naci - ZOR, Akın. "Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon". (2017), 25-44. |
APA | Karkin N, ZOR A (2017). Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 5(1), 25 - 44. |
Chicago | Karkin Naci,ZOR Akın Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi 5, no.1 (2017): 25 - 44. |
MLA | Karkin Naci,ZOR Akın Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, vol.5, no.1, 2017, ss.25 - 44. |
AMA | Karkin N,ZOR A Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. 2017; 5(1): 25 - 44. |
Vancouver | Karkin N,ZOR A Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. 2017; 5(1): 25 - 44. |
IEEE | Karkin N,ZOR A "Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon." Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 5, ss.25 - 44, 2017. |
ISNAD | Karkin, Naci - ZOR, Akın. "Vatandaş - İdare Etkileşimi Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı: BİMER Örneği ve İdarede İnovasyon". Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi 5/1 (2017), 25-44. |