Yıl: 2014 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 48 - 61 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan ve derslerinde daha önce akıllı tahta kullanmış, bu deneyime sahip öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma katılımcılarını 2011-2012 öğretim yılında ilköğretim okullarında görev yapan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel bir araştırma olup, durum çalışması desenindedir. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonrasında içerik analizi ile bulgular ortaya konmuştur. Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımının öğrenci (aktif kılma, tutumu artırma, kalıcı öğrenme vb) ve kendileri (öğretimi kolaylaştırma, verimli olma, zaman tasarrufu vb) için çok sayıda avantaj sağladığı, buna karşın kalem zorluğu, teknik aksaklık ve gölge sorunu gibi öğrenciler açısından; materyal hazırlama, kalem kullanma zorluğu ve teknik sorunlar gibi öğretmenler açısından sorunlar olduğu ifade edilmiştir. Öğretmenler öğretmen ve öğrencilerin eğitilmesi, galeri gereksinimi, kaliteli projeksiyon kullanımı gibi öneriler de getirmişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Akıllı Tahta Kullanan Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Görüşleri

Öz:
The aim of this study is to determine the opinions of teachers working and using smart boards in their lectures. The participants of study include 18 teachers working in primary schools in the 2011–2012 academic year. This is a qualitative study designed as a case study. After the interviews with participants, the content analysis was used. It can be expressed that the use of smart boards by teachers provided a number of advantages for themselves (making the instruction easy, becoming effective, time saving etc.) and students (making them active, enhancing positive attitude, permanent learning etc.). However, there were some problems in terms of students (e.g. pen difficulty, technical fault, and shadow problem) and in terms of teachers (e.g. material preparation, difficulty of pen using, and technical problems). The teachers offered some suggestions such as training the teachers and students, need of gallery, and use of projection device in higher quality
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtalara ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Armstrong, V., Barnes, S., Sutherland, R., Curan, S., Mills, S. & Thompson, I. (2005), Collaborative research methodology for investigating teaching and learning: The use of interactive whiteboard technology. Educational Review Journal, 57(4), 455-466.
  • Beeland, W. D. (2002). “Student engagement, visual learning and technology: can interactive whiteboards help?” [Online] Retrieved on 12-September-2011, at URL: http://chiron.valdosta.edu/are/Artmanscrpt/vol1no1/beeland_am.pdf .
  • Bilici, A. (2011). “Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O. Örneği”. Paper presented at 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium .Fırat Üniversitesi, Elazığ, Turkey.
  • Březinová, J. (2009). Interactive whiteboard in teaching English to young learners. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Masaryk University, Brno, Czech Republic.
  • Bulut, İ. & Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • Clyde, L. A. (2004). Electronic whiteboards. Infotech Journal (December, 2004). 32(2).[Online]: Retrieved on 12-March-2012, at URL: www.teacherlibrarian.com/tltoolkit/info_tech_32_2.html.
  • Cogill, J.(2002). “How is the interactive whiteboard being used in the primary school and how does this affect teachers and teaching”. [Online] Retrieved on 12-April-2012, at URL: http://www.activewhiteboards.co.uk/ifs_interactive_whiteboards_in_the_primary_school. pdf
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, condacting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Eroldogan, A.Y. (2009). İlköğretim II. Kademe Okullarındaki Branş Öğretmenlerinin, Bazı Değişkenlere Göre Öğretim Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, Türkiye.
  • Gay, L. R.,Mills, G. E. & Airasian, P. (2006). Educational research: competencies for analysis and applications (8th Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Glover, D. & Miller, D. (2001). Running with technology: the pedagogic impact of the large-scale introduction of interactive whiteboards in one secondary school. Journal of Information Technology forTeacher Education. 10(3), 257-278.
  • Glover, D., Miller, D. & Averis, D. (2003). “The impact of interactive whiteboards on classroom practice: examples drawn from the teaching of mathematics in secondary schools in england”. [Online] Retrieved on 20-September-2011, at URL: http://dipmat.math.unipa.it/~grim/21_project/21_brno03_Miller-Averis.pdf.
  • Glover, D., Miller, D., Averis, D. &Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard in mathematics and modern languages: an emprical analysis from the secondary sector. Learning Media and Technology. 32(1), 5–20.
  • Kennewell, S. & Morgan, A. (2003). “Student teachers’ experiences and attitudes towards using interactive whiteboards in the teaching and learning of young children”.[Online] Retrieved on 13-March-2012, at URL: http://crpit.com/confpapers/CRPITV34 Kennewell1.pdf.
  • Kent, S. (2004). “Interactive whiteboards and the journey to ‘e-teaching’”, .[Online] Retrieved on 20-August-2012, at URL: http://www.richardsonps.act.edu.au/__data/assets/pdf_file/ 0014/83120/Interactive_Whiteboards_and_the_journey_to_e-teaching.pdf.
  • Lai, H.-J. (2010). Secondary school teacher perceptions of interactive white board training workshops: A case study from Taiwan. Educational Technology, 26(4), 511-522.
  • Lewin, C.,Somekh, B. & Steadman, S. (2008). Embedding interactive whiteboards in teaching and learning: The process of change in pedagogic practice. Education and Information Technologies. 13, 291-303.
  • MEB, (2010). “Eğitimde Fırsatları Artırma Ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) ProjesiProje Hakkında”. Milli Eğitim Bakanlığı Fatih Projesi Resmi Web Sitesi. [Online] Retrieved on 12-May-2012, at URL: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/site/projehakkinda.php.
  • MEB, (2011). “Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Tarafından Yürütülmekte Olan Projeler”. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Resmi Web Sitesi. [Online] Retrieved on 14-May-2012, at URL: http://egitek.meb.gov.tr/kapaklink/projeler/ yurutulenprojeler.html.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Miller, D. & Glover, D. (2006). “Interactive whiteboard evaluation for these condary national strategy.” [Online] Retrieved on 20-October-2011, at URL: http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/node/96272.
  • Önal, H. (2009). İlköğretim 8.sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinde bilgisayar desteğinin klasik yöntemlere göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, Kars:Türkiye.
  • Schut, C. R. (2007). Student perceptions of interactive whiteboards in a biology classroom. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Cedarville University, Ohio, USA.
  • Slay, H.,Ingrid, S. & Cheryl H.W. (2008).Interactive whiteboards: realbeauty or just “lipstick”?.Computer&Education, 51(3), 1321–1341.
  • Smith, A. (2000). “Interactive whiteboard evaluation.” [Online] Retrieved on 12-August-2012, at URL: http://www.mirandanet.ac.uk/pubs/smart board.htm.
  • Sunkur, M. Şanlı, Ö. ve Arabacı İ.B. (2011). “Akıllı Tahta Uygulamaları Konusunda İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Görüşleri (Malatya İli Örneği).” Paper presented at 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium.Fırat Üniversitesi, Elazığ, Turkey.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Dersine Karşı Tutumları Ve Özyeterlik Düzeylerine Etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Tate, L. (2002). “Using the interactive Whiteboard to increase student retentition, attention, participation,interest and success in a required. general education collage course”. Shepherd College, [Online] Retrieved on 18-October-2012, at URL: http://downloads01.smarttech. com/media/sitecore/en/pdf/research_library/higher_education/using_the_interactive_whiteboard .pdf
  • Tezci, E. (2002). Oluşturmacı Öğretim Tasarım Uygulamasının İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(1), , [Online]: http://www.tojet.net/articles/v3i1/3116.pdf adresinden 15 Ocak 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Trench, S. (2007). “Can the medium of interactive whiteboards create a radical change to education and learning in classrooms or are they just expensive whiteboards?.” [Online] Retrieved on 03- February-2012, at URL:https://www.cs.tcd.ie/~trenchs/portfolio/ Interactive%20Whiteboards%20shorter%20version.doc.
  • Wood, R. andAshfield, J. (2008). The use of the interactive whiteboard for creative teaching and learning in literacy and mathematics: A case study. British Journal of Educational Technology, . 39(1), 84-96.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yin, R. K. (1984). Case study research: design and methods. Newbury Park, CA.:Sage.
APA ÇOKLAR A, TERCAN İ (2014). Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. , 48 - 61.
Chicago ÇOKLAR Ahmet Naci,TERCAN İbrahim Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. (2014): 48 - 61.
MLA ÇOKLAR Ahmet Naci,TERCAN İbrahim Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. , 2014, ss.48 - 61.
AMA ÇOKLAR A,TERCAN İ Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. . 2014; 48 - 61.
Vancouver ÇOKLAR A,TERCAN İ Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. . 2014; 48 - 61.
IEEE ÇOKLAR A,TERCAN İ "Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards." , ss.48 - 61, 2014.
ISNAD ÇOKLAR, Ahmet Naci - TERCAN, İbrahim. "Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards". (2014), 48-61.
APA ÇOKLAR A, TERCAN İ (2014). Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. İlköğretim Online (elektronik), 13(1), 48 - 61.
Chicago ÇOKLAR Ahmet Naci,TERCAN İbrahim Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. İlköğretim Online (elektronik) 13, no.1 (2014): 48 - 61.
MLA ÇOKLAR Ahmet Naci,TERCAN İbrahim Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. İlköğretim Online (elektronik), vol.13, no.1, 2014, ss.48 - 61.
AMA ÇOKLAR A,TERCAN İ Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(1): 48 - 61.
Vancouver ÇOKLAR A,TERCAN İ Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(1): 48 - 61.
IEEE ÇOKLAR A,TERCAN İ "Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards." İlköğretim Online (elektronik), 13, ss.48 - 61, 2014.
ISNAD ÇOKLAR, Ahmet Naci - TERCAN, İbrahim. "Opinions of Teachers toward the Use of Smart Boards". İlköğretim Online (elektronik) 13/1 (2014), 48-61.