Yıl: 2013 Cilt: 2 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 342 - 360 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme

Öz:
Okuma, bir harf dizisini doğru çözmeye, doğru seslendirmeye dayanan anlık bir eylemdeğil fiziksel ve zihinsel etkileşime dayanan bir süreçtir. Okuma, öğrenilebilen ve geliştirilebilen birbeceridir. Okuma becerisinin ve alışkanlığının kazandırılacağı ilk kurum, okuldur. Bu nedenle okullarda,okuma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler yapılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafındanuygulamaya konulan "100 Temel Eser" projesi de bu etkinliklerden biridir. Bu proje sonucundaöğrencilerin Türk ve dünya edebiyatından belli başlı eserleri okumuş olarak okuldan mezun olmasıhedeflenmektedir. Projenin bir devamı olarak çeşitli illerde ve okullarda 100 Temel Eser okumayarışmaları düzenlenmektedir. Elinizde çalışma, bu 100 Temel Eser okuma yarışmalarını incelemektedir.Doküman incelemesi yöntemiyle, 100 Temel Eser okuma yarışmalarının nasıl yapıldığı ve yarışmalardasorulan sorular incelenmiş; elde edilen bulgular Türkçe ve edebiyat eğitiminin ölçme-değerlendirmeilkeleri ve okuma eğitimi bakımından yorumlanmıştır. Kitap okuma yarışmalarının çoktan seçmelitestlerle değil de açık uçlu sorularla yapılmasının daha eğitici olacağı vurgulanmış; buna yönelik önerilersıralanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

A Critical Analysis about the 100 Essential Books Reading Competitions

Öz:
Reading based on interaction of physical and mental process. It not a momentary action based on right solving the right to say a letter. Reading is a skill that can be learned and improved. School is the first institution to impart reading skills and habits. Therefore the activities carried out in schools to improve reading skills. "The 100 Essential Books" project is one of those activities implemented by the Ministry of Education. The aim of this project is that the students must read books of Turkish and world literature before they graduation from schools. As a continuation of the project in schools in various provinces and 100 Essential Books reading competitions are organized. In this study examines the 100 Essential Books reading competition. Examined that how is this contests and questions of competition with document analysis method and findings were interpreted according to the principles of measurement and evaluation in Turkish education and reading education. Emphasized that the test questions should not be reading contests, should be open-ended questions and and recommendations presented.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2001). İlköğretim Okulları 5. Sınıf Türkçe Kitaplarındaki Okuma Metinleriyle İlgili Soruların Analizi. Eğitim Yönetimi. 26, 169–177.
  • Arıcı. A.F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Çetişli. İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Ankara: Akçağ.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Günay, D. (2000). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Güneş, F. (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları
  • Güneş, F. (2012). Testlerden Etkinliklere Türkçe Öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 1(1), 31-42
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser. 04.08.2005 Tarih ve 2005/70 Sayılı Genelge
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar)Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011). Dil ve Anlatım Dersi 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Nuhoğlu, M.M., Başoğlu, N., vd. (2008). Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları
  • Özbay, M. (2002). İlköğretim Okulları Türkçe Ders Kitaplarındaki Anlama Sorularının Öğrencilerin Düşünme Becerilerine Katkısı. Türk Dili, 609, 536-546.
  • Özbay, M. ve Özdemir B. (2012). Okuduğunu Anlama Sürecinde Çıkarım Yapma Becerisinin İşlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(18), 17-28
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2011). Okuduğunu Anlama Becerisinin Değerlendirilmesinde Çoktan Seçmeli Testlerle Açık Uçlu Yazılı Yoklama Sorularının Karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 30, 207-220.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA Balyemez S (2013). 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. , 342 - 360.
Chicago Balyemez Sedat 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. (2013): 342 - 360.
MLA Balyemez Sedat 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. , 2013, ss.342 - 360.
AMA Balyemez S 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. . 2013; 342 - 360.
Vancouver Balyemez S 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. . 2013; 342 - 360.
IEEE Balyemez S "100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme." , ss.342 - 360, 2013.
ISNAD Balyemez, Sedat. "100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme". (2013), 342-360.
APA Balyemez S (2013). 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 342 - 360.
Chicago Balyemez Sedat 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no.1 (2013): 342 - 360.
MLA Balyemez Sedat 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.1, 2013, ss.342 - 360.
AMA Balyemez S 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2(1): 342 - 360.
Vancouver Balyemez S 100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 2(1): 342 - 360.
IEEE Balyemez S "100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.342 - 360, 2013.
ISNAD Balyemez, Sedat. "100 Temel Eser Okuma Yarışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/1 (2013), 342-360.