Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları

Yıl: 2017 Cilt: 1 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 196 - 221 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları

Öz:
Günümüzde mimarî mekân ve kullanıcı beden arasındaki ilişkiye ve algısal etkileşime odaklanan çok sayıda mekânsal deney yapılıyor. Bilim ve teknolojinin katkısıyla bedenin doğasını değiştirerek mücadele yeteneğini arttırmaya yönelik araştırmalar da buna paralel olarak sürdürülmekte. Ressam Arakawa ve şair Gins'in deneysel mekânları da bu bağlamda incelenebilir. Sanatçı çift "Ölmemeye Karar Verdik" sloganıyla manifestolarını ilan ettikten sonra, ölümü durdurabilecekleri araçlar yaratmanın yöntemini araştırırken,"gerçekten ölmek zorunda mıyız?" sorusuyla çıktıkları yolda, mimari bedeni normallikten azad edip dünyayı farklı bir şekilde algılamanın imkânını sorgulamışlardır. Makalenin amacı Arakawa ve Gins'in çalışmalarını zihin ve beden ilişkisi üzerine geliştirdikleri erken dönem diyagramlarından ölüme odaklanan mekânsal yapıtlarına kadarki süreçte hem kendi içlerinde hem de dönemlerinin sanat yaratması içinde karşılaştırarak değerlendirmek. Kartezyen İdealizmin göz merkezli mimarlığına karşı duyusal mimarlığın gelişimi bu incelemenin arka planını oluşturuyor; beden ve mimarlık ilişkisi de yine bu arka planı besleyen ve ondan beslenen bir diğer etken. Çiftin görme duyusu yerine tüm bedeni hareket üzerinden zihinle birleştirdikleri mekânsal çalışmaları Modern, Postmodern ve Çağdaş Sanat'a ait çeşitli tutumlarla yöntem ve sanat açısından paralellik kurmaktaysa da, köken ve amaç açısından tamamen farklı bir yaklaşım olarak dikkat çekmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

Reversible Destiny Between Art and Architecture / Utopia and Dystopia or Arakawa and Gins' Life Parkoure Against Death

Öz:
Nowadays, many spatial experiments are being carried out, aimed at the relationship between the architectural space and the user body and the perceptual interaction. Research is also underway on strengthening the nature of the body with science and technology. The experimental spaces of painter S. Arakawa and poet M. Gibs can also be examined in this context. After they declared their manifestos with the slogan “We have decided not to die”, they searched for the method of creating tools to stop death. On the journey they begun with asking whether we really have to die, they questioned the possibility of perceiving the world differently by liberating the architectural body from normality. The aim of this study is to compare the couple’s works on mind and body, from two dimensional diagrams to spatial experiments, with each other and with other artists’ works from the same period. The development of tactile architecture against the Cartesian idealistic eye-centered architecture is the background of this review. On the other hand, the relationship between body and architecture is also a factor that nourishes and feeds on this background. Although the couple's spatial studies that combine mind and the whole body through movement instead of visual sense establish parallelism with various attitudes of Modern, Post Modern and Contemporary art and architecture, in terms of method and art, they still draws attention as a completely different approach in terms of origin and purpose
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Antmen, Ahu. Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2010.
  • Aras, Kudret. “Gilles Deleuze Felsefesinde Özne Oluşun Ontolojik Tasarımı”. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, 2011.
  • Auster, Paul. Winter Journal. New York: Henry Holt, 2012.
  • Ayşe Uslu. “Bir Beden Neler Yapabilir Sorusunun Biyoetiksel Yankıması ya da Ölüm ve Yaşam Üzerine Felsefi Bir Soruşturma”. Türkiye Biyoetik Dergisi, Vol. 2, No. 2. (2015): s. 90-103.
  • Bachelard, Gaston. Uzamın Poetikası. Çev. Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki, 2008.
  • von Barloewen, Constantin. Bilgiler Kitabı, Çağımızın Önemli Düşünce İnsanlarıyla Söyleşiler. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Versus Kitap, 2007.
  • Baron, Reuben M. “Ecological Psychology”. The Role of Tentativeness in Perceiving Architecture and Art: A Far-from-Equilibrium Ecological Perspective. London: Routledge, 2008, s. 328-342.
  • Bernstein, Fred A. “Arakawa, Whose Art Tried to Halt Aging, Dies at 73”. New York Times, 20 Mayıs 2010, Erişim tarihi 29 Mart, 2017. http://www.nytimes.com/2010/05/20/arts/ design/20arakawa.html.
  • Brunner, Christoph Brunner. “AI & SOCIETY”. Nice-looking Obstacles: Parkour as Urban of Deterritorialization. Xin Wei Sha (Ed.) Springer, 2011, s. 143-152.
  • Buchwald, Dagmar. “Routen zur Unsterblichkeit”. Dagmar Buchwald (Ed.), Madeline Gins und Arakawa Niemals Sterben! Architektur gegen den Tod. Berlin: Jovis Verlag. 2008, s. 23-35.
  • Büyüktuncay, Mehmet. “Kış Günlüğü: Paul Auster’ın Otobiyografisinde Bedenin Fenomenolojisi ve Bedensel Algı Sorunu”. 9 Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 3, (2013): s. 35-60.
  • Ceylan, Erdem. "Modern Bir Mimarî Temsil ve Performans Aracı ya da Mimarlıkta Diyagram." Mimar Sinan Güzel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: 2010.
  • Cilento, Karen. “Reversible Destiny / Shusaku Arakawa + Madeline Gins”. 28 Mayıs 2010. Erişim tarihi 02 Nisan, 2017.
  • https://www.archdaily.com/62055/reversible-destiny-shusaku-arakawa-madeline-gins. Danto, Arthur C. “Arakawa: (1936-2010)”. Michelle Kuo (Ed.) Artforum International, (Eylül 2010).
  • Dereko, Ayhan. "Merleau-Ponty’de Kartezyen Özne Eleştirisi ve Tensel Özne". Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: 2011.
  • Direk, Zeynep (Haz.). Dünyanın Teni: Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler, İstanbul: Metis Yayınları, 2003.
  • Direk, Zeynep. “Hayvan, Ağaç ve Egemen: Lacan ve Derrida’da Öteki”. Felsefede Hayvan Sorusu, Cogito. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, (Bahar 2015): s. 243-273.
  • Duru, Damla. "Performans Olgusu Bağlamında Beden Mekân İlişkilerinin Araştırılması", İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: 2015.
  • Erkartal, Pınar Öktem, Hikmet Selim Ökem. “Mimari Tasarımda Dokunma Olgusu ve Dokunsal Haritalanmaya İlişkin Bir Alan Çalışması”. Faruk Tuncer (Ed.) Megaron, Cilt 10, Sayı 1, (2015): s. 92-111.
  • Hays, K. Michael. Mimarlığın Arzusu: Geç Avangardı Okumak. Çev. Volkan Atmaca - Bahar Demirhan. İstanbul: YEM Yayınları, 2015.
  • Heynen, Hilde. Mimarlık ve Modernite. Çev.Nalan Bahçekapılı - Rahmi Öğdül. İstanbul: Versus Kitap, 2011.
  • Housefield, James. “Marcel Duchamp’ın Sanatı ve Modern Paris’in Coğrafyası”. Çev. Ayşe Önuçak Bozdurgut, e-skop, skopbülten, 4. 12. 2013, Erişim tarihi 03 Mayıs 2017.
  • http://www.e-skop.com/skopbulten/marcel-duchampin-sanati-ve-modern-parisincografyasi/986 Keane, Jondi, Evan Selinger. “Architecture and Philosophy: Reflections on Arakawa Gins”, Architecture and Phenomenology, 3, (2008): s. 135-142, Erişim tarihi 04 Mayıs, 2017. http://footprint.tudelft.nl/index.php/footprint/article/view/691/869.
  • Keller, Ed. “# Architectural Theories /// Dislocative Architecture: An Essay by Ed Keller About the Wok of Arakawa and Gins”. Erişim 14 Nisan 2017, https://thefunambulist.net/architectural-projects/architectural-theories-dislocativearchitecture-an-essay-by-ed-keller-about-the-work-of-arakawa-and-gins.
  • Kunak, Göksu, “Hem İç Hem Dış Hem Parça Hem Tekrar”. e-skop, skopbülten. 13.10. 2013. Erişim tarihi 26 Mart 2017. http://www.e-skop.com/skopbulten/hem-ic-hem-dis-hem-parca-hem-tekrar/1567.
  • Lambert, Léopold.“Bedenin Düşünceleri” Japon Dans, Tiyatro ve Dövüş Sanatlarına Felsefeyle Bakmak. Çev. Elçin Gen, e-skop, skopbülten, 6.9. 2013. Erişim tarihi 3 Mart 2017. http://www.e-skop.com/skopbulten/bedenin-dusunceleri-japon-dans-tiyatro-ve-dovussanatlarina-felsefeyle-bakmak/1472.
  • Marquez, Gabriel Garcia.“Marquez Uçtu”. Gabriel Garcia Marquez'in 8 Aralık 1982'de Nobel Edebiyat Ödülü'nü alırken yaptığı konuşmadan... Çev. Ali Artun. e-skop, skopbülten, 19 Nisan 2014, Erişim tarihi 03 Nisan, 2017. http://www.e-skop.com/skopbulten/marquez-uctu/1906. May, Rollo. Yaratma Cesareti. Çev. Alper Oysal. İstanbul: Metis Yayınları, 2013.
  • Mustafa, Cihan. "Spinoza Felsefesinde Varlık ve Bilgi Problemi". Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. Erzurum: 2001.
  • Özayten, Nilgün. "Batı’da Obje Sanatı/Kavramsal Sanat/Post Kavramsal Sanat ve Türkiye’de 1965-1992 Yılları Arasındaki Benzer Eğilimler". İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. İstanbul: 1992.
  • Pallasmaa, Juhani. Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular. Çev. Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: YEM Yayınları, 2011.
  • Richardson, Tim (Ed.) The Garden Book. London: Phaidon Press, 2000.
  • Roysi Ojalvo, Roysi. “Modernitenin İki Yüzü Arasında Mimarlık: ‘Mesken Tutmak’tan Göçebeliğe”.e-skop,skopdergi, 12.3.2012. Sayı 2, Erişim tarihi 21 Mart 2017, http://www.e-skop.com/skopdergi/modernitenin-iki-yuzu-arasinda-mimarlik-meskentutmaktan-gocebelige/584.
  • Schonbek, Amelia. “The House Where You Live Forever”. 16 Ağustos 2016. Erişim tarihi 16 Nisan 2017,https://www.theawl.com/2016/08/the-house-where-you-live-forever/. Tsukahara, Fumi, “Highlights of Shusaku Arakawa Exhibition —From Diagrams to Reversible Destiny and Beyond”. Erişim tarihi 09 Nisan, 2017, http://www.yomiuri.co.jp/adv/wol/dy/culture/140528.html.
  • Vidler, Anthony. “Sürrealist Mimarlık Kuramları, Fantezi ve Tekinsiz”. Çev. Renan Akman. e-skop, skopbülten, 21. Mayıs 2014. Erişim 24 Nisan 2017, http://www.e-skop.com/skopdergi/surrealist-mimarlik-kuramlari-fantezi-ve-tekinsiz/1963
  • Vidler, Anthony Vidler. “Aidiyetsiz”. Çev. Gönül Çelik. Mimarlık, 277, Yıl: 35, Sayı: 5, (1997): s. 18-23.
  • Yılmaz, Barış. "'Belirsizlik' Kavramı ile Soyut Sanat İlişkisi Üzerine Görsel Çözümlemeler", Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, Ankara: 2014.
  • Zengin, Nilüfer. “Görünmeyi Görmek: Et Kavramı Üzerine.” Zeynep Direk (Haz.) Dünyanın Teni: Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler.İstanbul: Metis Yayınları, 2003.
APA ERKMEN E (2017). Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. , 196 - 221.
Chicago ERKMEN Elvan Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. (2017): 196 - 221.
MLA ERKMEN Elvan Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. , 2017, ss.196 - 221.
AMA ERKMEN E Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. . 2017; 196 - 221.
Vancouver ERKMEN E Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. . 2017; 196 - 221.
IEEE ERKMEN E "Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları." , ss.196 - 221, 2017.
ISNAD ERKMEN, Elvan. "Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları". (2017), 196-221.
APA ERKMEN E (2017). Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(16), 196 - 221.
Chicago ERKMEN Elvan Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1, no.16 (2017): 196 - 221.
MLA ERKMEN Elvan Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.16, 2017, ss.196 - 221.
AMA ERKMEN E Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 1(16): 196 - 221.
Vancouver ERKMEN E Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 1(16): 196 - 221.
IEEE ERKMEN E "Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları." MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1, ss.196 - 221, 2017.
ISNAD ERKMEN, Elvan. "Sanat ve Mimarlık / Ütopya ve Distopya Arasında Tersine Çevrilebilir Kader ya da Arakawa ve Gins’in Ölüme Karşı Yaşam Parkurları". MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1/16 (2017), 196-221.