MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 268 - 291 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Öz: Bu çalışmanın amacı, muhasebe meslek mensuplarının kullandıkları izlenim yönetimi taktiklerini belirleyerek ve bu taktiklerinin unvan, cinsiyet, çalışılan il, yaş, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak Trabzon ve Rize'de faaliyet gösteren 102 meslek mensubuna yüz yüze görüşme yöntemiyle anket uygulanmıştır. Çalışmada Kamile Demir (2002) tarafından geliştirilmiş olan izlenim yönetimi taktikleri ölçeği kullanılmıştır. İzlenim yönetimi taktiklerinin kullanımının cinsiyet, çalışılan il ve izlenimleri önemseme durumu değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediği Mann Whitney U Testi; unvan, yaş, mesleki deneyim ve öğrenim düzeyi değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediği Kruskal Wallis H Testi ile saptanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre muhasebe meslek mensuplarının kendini tanıtmaya yönelik izlenim yönetimi taktiklerinin kullanımı unvan, cinsiyet, çalışılan il, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Muhasebe meslek mensuplarının kendini savunmaya yönelik izlenim yönetimi taktiklerinin kullanımı ise unvan, cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi ve izlenimleri önemseme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, çalışılan il ve mesleki deneyime göre anlamlı bir farklılık göstermektedir
Anahtar Kelime: Konular:
A STUDY TO DETERMINE OF IMPRESSION MANAGEMENT TACTICS USED BY ACCOUNTING PROFESSIONS
Öz: The aim of this study is to determine impression management tactics used by accounting profession and identify whether the used impression management tactics change in terms of the variables, such as title, gender, city of profession, age, professional experience, level of education and importance given to impressions, or not. In accordance with this purpose, a questionnaire was used 102 accountants in order to collect data in Trabzon and Rize. In this study Impression Management Tactics Scale developed by Kamile Demir (2002) was used. The variables of gender, city and importance given to impressions were tested through Mann Whitney U Test and other variables, namely title, age, professional experience and level of education were tested through Kruskal Wallis H Test in order to see whether these variables are affecting the used impression management tactics or not. The two important findings of the study are as follow: Firstly, while the variables of title, gender, city of profession, professional experience, level of education and importance given to impressions do not show a significant difference in terms of the assertive impression management tactics by the members of the accounting profession, age variable creates a significant difference. Secondly, while the variables of title, gender, age, level of education, importance given to impressions do not display a significant difference in terms of the defensive impression management tactics by the members of the accounting profession, the variables of city of profession and professional experience show a significant difference
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKDOĞAN, Asuman ve Ebru AYKAN; (2008), “İzlenim Yönetimi Taktikleri: Erciyes Üniversitesinde Görev Yapan Akademisyenlerin İzlenim Yönetimi Taktiklerini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama”, İ.Ü. İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, Yıl:19, (60), ss. 6-21.
- AKGÜN, Tuğba (2009), İzlenim Yönetimi Taktikleri ile İş Performansı Değerleme Puanları Arasındaki İlişki: Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- ANDREWS, Martha C. (1999), Impression Management by Association: Construction and Validation of a Scale, The Florida State University Collage of Business Unpublished PhD Dissertation, USA.
- ARIKAN, Yahya; (2009), “Muhasebe Mesleğinde Uzmanlaşma ve Kurumsallaşma Süreci”, Mali Çözüm Dergisi, (91), ss. 9-17.
- BARSNESS, Zoe. I.; Kristina A. DIEKMANN ve Marc-David L. SEIDEL; (2005), “Motivation and Opportunity: The Role of Remote Work, Demographic Dissimilarity, and Social Network Centrality in Impression Management”, Academy of Management Journal, 48(3) , pp.401-419.
- BASIM, H. Nejat ve İlker TATAR; (2006), “Kamuda İzlenim Yönetimi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, Amme İdaresi Dergisi , 39(4), ss. 225-244.
- BASIM, H. Nejat; İlker TATAR ve Nesrin H. ŞİRİN; (2006), “İzlenim Yönetiminde Kendillik Algısı, Kontrol Odağı, Mesleki Hedeflere Ulaşma Düzeyi ve Stres: Bir Kamu Sektörü Örneği”, Türk Psikoloji Dergisi , 21(58), ss. 1-14.
- BOLINO, Mark C. ve William H. TURNLEY; (2001), “Gender and the Use of Supplication and Intimidation in Organizations”, Academy of Management Proceedings, pp. A1- A6. DOI: 10.5465/APBPP.2001.6132955
- BOZEMAN, Dennis P. ve K. Michele KACMAR; (1997), “A Cybernetic Model of Impression Management Processes in Organizations”, Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 69(1), pp. 9-30.
- CANTEKİN, Aytekin (2003), Etkileme Yönetimi: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- CHEN, Yei-Yi ve Wenchang FANG; (2008), “The Moderating Effect of Impression Management on the Organizational Politics–Performance Relationship”, Journal of Business Ethics, 79(3), pp. 263-277. DOI:10.1007/s10551-007-9379-3
- DEMİR, Kamile (2002), Türkiye'deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
- DOĞAN, Selen ve Selçuk KILIÇ; (2009), “Örgütlerde "İzlenim Yönetimi Davranışı" Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), ss. 53-83.
- GARDNER, William L. ve Mark J. MARTINKO; (1988), “Impression Management in Organizations”, Journal of Management, 14(2), pp. 321-338.
- JAIN, Ajay K.; (2012), “Does Emotional Intelligence Predict Impression Management?”, Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 16(2), pp. 11-24.
- KACMAR, K. Michele ve Dawn S. CARLSON; (1999), “Effectiveness of Impression Management Tactics Across Human Resource Situations”, Journal of Applied Social Psychology, 29(6), pp. 1293-1315.
- KAN, Neslihan (2011), İzlenim Yönetiminin Performans Değerlendirme Üzerindeki Etkisi: Akdeniz Bölgesi'nde Faaliyet Gösteren 4-5 Yıldızlı Otel İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
- LEARY, Mark R. ve Robin M. KOWALSKI; (1990), “Impression Management: A Literature Review and Two-Component Model”, Psychological Bulletin, 107(1), pp. 34-47.
- NARTGÜN, Şenay S.; Demet Z. GÜNEŞ; Emine S. KEPEKCİOĞLU ve Çiğdem SELVİ; (2013), “Öğretim Elemanlarının İzlenim Yönetimi Taktiklerini Kullanma Düzeyi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Sakarya Üniversitesi Örneği”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), ss. 1065-1090.
- SCHUTZ, Astrid; (1998), “Assertive, Offensive, Protective and Defensive Styles of SelfPresentation: A Taxonomy”, The Journal of Psychology, 132(6), pp. 611-628.
- ŞENGEL, Salim; (2010), “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (47), ss. 81-94.
- ÜNALDI, Serdar (2005), Emniyet Örgütü Yöneticilerinin İzlenim Yönetimi, Ankara
- Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- YILMAZ, Ö. Devrim; (2012), Örgütlerde Güç, Politik Davranış ve İzlenim Yönetimi: Turizm İşletmelerinden Örnek Olaylar, Birinci Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 161s.
- ZIVNUSKA, Suzanne; K. Michele KACMAR ; L. A. WITT; Dawn S. CARLSON ve Virginia K. BRATTON; (2004), “Interactive Effects of Impression Management and Organizational Politics on Job Performance”, Journal of Organizational Behavior, 25, pp. 627-640. DOI: 10.1002/job.262.
APA | AYGÜN D, TOPTAN M (2015). MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 268 - 291. |
Chicago | AYGÜN DAVUT,TOPTAN Merve MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. (2015): 268 - 291. |
MLA | AYGÜN DAVUT,TOPTAN Merve MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 2015, ss.268 - 291. |
AMA | AYGÜN D,TOPTAN M MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2015; 268 - 291. |
Vancouver | AYGÜN D,TOPTAN M MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2015; 268 - 291. |
IEEE | AYGÜN D,TOPTAN M "MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.268 - 291, 2015. |
ISNAD | AYGÜN, DAVUT - TOPTAN, Merve. "MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". (2015), 268-291. |
APA | AYGÜN D, TOPTAN M (2015). MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 268 - 291. |
Chicago | AYGÜN DAVUT,TOPTAN Merve MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6, no.12 (2015): 268 - 291. |
MLA | AYGÜN DAVUT,TOPTAN Merve MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.6, no.12, 2015, ss.268 - 291. |
AMA | AYGÜN D,TOPTAN M MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(12): 268 - 291. |
Vancouver | AYGÜN D,TOPTAN M MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(12): 268 - 291. |
IEEE | AYGÜN D,TOPTAN M "MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, ss.268 - 291, 2015. |
ISNAD | AYGÜN, DAVUT - TOPTAN, Merve. "MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ KULLANDIKLARI İZLENİM YÖNETİMİ TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/12 (2015), 268-291. |