Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 557 - 578 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI

Öz:
Günümüzde gelişmiş ülkeler başta olmak üzere dünyadaki birçokülkede organik ürünlere olan talebin her geçen gün arttığı görülmektedir.Organik Olmayan tarımda üretimi artırmak için kullanılan aşırı kimyasalgübre, sentetik ilaç, hormon vb. durumlar insan yaşamını ve çevreyiolumsuz yönde etkilemektedir. Bu olumsuz etkiler göz önüne alındığındatüketiciler daha az kirlilik yaratan, atıkları azaltan, daha fazla geridönüşüm sağlayan yenilenebilir kaynakların üretimde daha fazlakullanımını talep etmektedirler. Çalışmada, organik ürünleri kullanantüketicilerin organik ürün tercihinde etkili olan faktörler ve tüketicidavranışları, tutundurma yöntemleri ve müşteri algısı incelenmiştir. Bubağlamda 3 büyük ilde 1200 anket yapılmıştır. Tüketicilerin demografiközellikleri belirlenerek frekans tabloları oluşturulmuş ve elde edilensonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında 18 soruluktüketicilerin organik ürünlere karşı düşünceleri ölçeği ile verilertoplanmıştır. Bu kapsamda SPSS 16 paket programı kullanılarak faktöranalizi uygulanmıştır. 18 değişken, faktör analiziyle 3 faktöre (organikürün güvenirliği, ulaşamama ve çeşitliliğin az olması, faydalı olması)indirgenmiştir. Ayrıca, araştırma kapsamında tutundurma yöntemleri vemüşteri algısını incelemek amacıyla sorulan 11 değişken, faktöranaliziyle reklam ve satış geliştirme olarak 2 faktöre indirgenmiştir.Faktör Analizi Ölçekleri için Güvenirlik analizi yapılmıştır. Tüketicilerinorganik ürünlere karşı düşünceleri ölçeği, tutundurma yöntemleri vemüşteri algısı ölçeğinin alt boyutlarına hangi testin yapılıpyapılmayacağını belirlemek için Kolmogorov Smirnov testi yapılmıştır.Dağılımın normal olmadığına karar verilerek non parametrik testleruygulanmıştır. Bu kapsamda cinsiyete göre alt boyuta ilişkin düşüncelerarasında farklılık olup olmadığını ortaya koymak için Mann Whitney Utesti yapılmıştır. Araştırmaya katılanların, cinsiyete göre, organikürünlere karşı düşünceleri ölçeğinin alt boyutlarından 'faydalı olması' altboyutuna ilişkin yargılarında farklılık olduğu bulunmuştur. Ayrıca,tüketicilerin cinsiyete göre, tutundurma yöntemi ve müşteri algısı 'Satışgeliştirme' alt boyutuna ilişkin yargılarında da farklılık olduğu tespitedilmiştir.
Anahtar Kelime:

FACTORS THAT AFFECT ORGANIC PRODUCT PREFERENCE AND CONSUMER ATTITUDES

Öz:
Today, it has been observed that the demand for organic products has been increasing day by day throughout the entire world especially in developed countries. In non-organic agriculture, the factors such as high amounts of chemicals in fertilizers, synthetic pesticides, and hormones affect the human life and environment negatively. When these negative factors are considered, the consumers demand for the renewable resources which are less polluting, which decrease the amount of waste and provide more recycling. In the study, the factors that are effective on organic product preference of the consumers who use organic products and their attitudes, promotional methods and customer perception have been examined. Within this context, 1200 questionnaires have been conducted in 3 metropolitan cities. Frequency tables have been formed by determining the demographics of the consumers and the results have been interpreted accordingly. In the scope of the study, the data have been collected with an 18-question scale of the thoughts of consumers towards organic products. Within this framework, factor analysis has been applied by using SPSS 16 package software. 18 variables have been degraded into 3 factors (organic product reliability, failure in reaching the product and short supply of product diversity, being beneficial) by factor analysis. Moreover, 11 variables that have been asked in order to examine promotional methods and customer perception have also been degraded into 2 factors as advertising and sales development by factor analysis. Reliability analysis has been conducted for the scales of factor analysis. Kolmogorov Smirnov test has also been conducted in order to determine which tests are to be done to the sub-dimensions of the consumers' attitudes towards organic products scale and promotional methods and customer perception scale. Non-parametric tests have been carried out due to the fact that the distribution is not normal. Therefore, Mann Whitney U test has been conducted to find out whether there is a difference in the sub-dimension of thoughts according to gender or not. It has been found out that out of the sub-dimensions of participants' thoughts towards organic products scale, there is a difference in the attitudes of "being beneficial" sub-dimension according to gender. It has also been determined that there is a difference in "sales development" sub-dimension of promotional method and customer perception scale in relation to gender.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ONURLUBAS E, OZTÜRK D (2015). ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. , 557 - 578.
Chicago ONURLUBAS EBRU,OZTÜRK DERYA ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. (2015): 557 - 578.
MLA ONURLUBAS EBRU,OZTÜRK DERYA ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. , 2015, ss.557 - 578.
AMA ONURLUBAS E,OZTÜRK D ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. . 2015; 557 - 578.
Vancouver ONURLUBAS E,OZTÜRK D ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. . 2015; 557 - 578.
IEEE ONURLUBAS E,OZTÜRK D "ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI." , ss.557 - 578, 2015.
ISNAD ONURLUBAS, EBRU - OZTÜRK, DERYA. "ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI". (2015), 557-578.
APA ONURLUBAS E, OZTÜRK D (2015). ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. Turkish Studies (Elektronik), 10(14), 557 - 578.
Chicago ONURLUBAS EBRU,OZTÜRK DERYA ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.14 (2015): 557 - 578.
MLA ONURLUBAS EBRU,OZTÜRK DERYA ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.14, 2015, ss.557 - 578.
AMA ONURLUBAS E,OZTÜRK D ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(14): 557 - 578.
Vancouver ONURLUBAS E,OZTÜRK D ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(14): 557 - 578.
IEEE ONURLUBAS E,OZTÜRK D "ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.557 - 578, 2015.
ISNAD ONURLUBAS, EBRU - OZTÜRK, DERYA. "ORGANİK ÜRÜN TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI". Turkish Studies (Elektronik) 10/14 (2015), 557-578.