Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 525 - 544 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI

Öz:
Mehmet Akif Ersoy, kalemini toplumun hizmetine adayan ve cemiyetin sefaletini, coşkusunu, acısını yansıtan bir şairdir. Onun ferdi duygularında bile toplumsal bir yön bulunur; bu nedenle o, cemiyetin ruhuyla bütünleşmiş adeta cemiyetin bireyde tezahürüdür. O bazen mahalle kahvesinde, mezarlıkta, meyhanede bazen de bir hastanın başucunda görünür. Bu sahneleri bir ressam edasıyla yansıtarak cemiyetin içinde bulunduğu duruma ayna tutar. Akif; toplumda gördüğü cehalet, tembellik, kavmiyetçilik, Batı'yı yanlış anlama vb. olumsuzluklar karşısında sessiz kalamaz ve en hassas yerine dokunulmuş bir volkan gibi etrafına kıvılcımlar saçar. Bu kıvılcımlar cemiyetin sefaletine bir başkaldırı/isyandır. Onun isyanı, kaynağını sonsuz varlıktan alan ruhsal bir değişimi amaçlar. Bu değişim daha mükemmel bir düzen ve değere bir çağrıdır. Onun çağrısında menfaat, kin ve hüsran yoktur; aksine ümit, çıkış, mutluluk ve sevgi vardır. Âkif' in kaynağını sonsuz varlıktan alan isyan hareketiyle Stirner, J.J Rousseau ve Nietzsche gibi ahlak filozoflarının isyanı birbirinden farklıdır. Nietzsche, insanın mutluluğunu kuvvetlinin hâkimiyetinde arar. Ona göre, zayıflar güçlülerin karşısında yok olmalı ve böylece zayıflıktan arınmış güçlü, mükemmel insan tipleri ortaya çıkmalıdır. J.J. Rousseau'ya göre ahlak, doğaya dönüşle gerçekleşir. O, toplumun insanın yüce duygularını yok ettiğini ve yerine menfaati koyduğunu söyler. Stirner ise insanın mutluluğunu bencillikte arar. O, benliği sınırlayan ahlak, din, tabiat ve topluma isyan eder. Âkif ve diğer filozofları birbirinden ayıran temel fark, birinin ferdi yetersizliği neticesinde Allah'a katılması ve Allah'a ulaşarak yetersizliklerinden kurtulması; diğerlerinin ise Allah'a yönelmeyip kendi ahlak kurallarını oluşturma düşüncesidir
Anahtar Kelime:

MORAL REBELLION IN SAFAHAT BY MEHMET AKİF ERSOY

Öz:
Mehmet Akif Ersoy is a poet who dedicated to the service of society and the enthusiasm that reflects the suffering the misery of society. Even in his individual feeling, there is a social way. Therefore, he is integrated with the community spirit is indeed the manifestation of society. Sometimes he is seen in a neighborhood coffee, cemetery or in a pub and sometimes he is seen in a patient’s beside. He keeps light to his society by reflecting these stages as a painter. Akif sees ignorance, laziness, radical discrimination, misunderstand of west etc. in the society so he doesn’t be slient to these bad situation. He sparks to sheet to surroundings as the most vulnerable volcane. These sparks are rebellion to the misery of society. His rebellion purposes spiritual change which takes ıts source to the endless being. This change is a call to the a more perfect order and value. These is no benefit, hatred and frustration in his call, unlike there are hope, exit, happines and love. There is a difference between Akif’s rebellion movement which takes its source to the endless being and Stirner, J.J Rousseau, Nietzche, Socretes, Kant whom they are moral philosophers. Nietzche, calls people’s happiness to strong’s dominance. According to him, weak people should be disappear against strong people and so, perfect, strong person types come up. According to J.J. Rousseau, morality realizes with nature returning. He thinks that society exterminates person’s süblime feelings and benefit come up. Stirner thinks different. He calls person’s happiness in selfishness. He opposes to the limit of self morality, religion, nature and society. There is a basic difference between Akif and other philosophers. Akif participates to the God the result of his individual deficiencies and he escapes his deficiencies by reaching to the God. But other philosophers want to create their moral rules and they don’t reach to the God Rebellion starts before human’s earth adventure. It is differentaccording to ages and terms but today, it is still valid. Rebellion inTurkish dictionary “being rebellion, contradiction to current order, riot,attempt, revolte” is defined. Rebellion morality is not passion and benefit.It is a movement that person reaches more good and excellence. Thismovement starts with rejecting or criticizing the current order. Thiscritism is not a chaos and confusing. It is a longing to better order. Thus,Mehmet Akif Ersoy witnesses a term which lots of disaster, a huge empirethat stands against fragmentation, the result of inner and outercontention occuring a chaotic environment. He revolts misery of societyand bad condition in streets, mosques, newspapers and magazines. Hedreams up a better days. He is a an action man who struggles this dreamfor a lifetime.In Akif’s based on rebellion, there is a spiritual movement that aimshuman liberation. This movement is a travel to God passing humanstages. Because he calls moral changing sources in Koran and the true source of Islam. In this context, Akif’s rebellion is a call to Koran. Thiscall convers to a scream against to ignorance, exploitation, laziness andmisunderstand of west etc. Akif’s rebellion morality is different fromRousseau, Stirner and Nietzche’s ethics. Rousseau vocalizes an idealsociety how it should be in community convention. This work ignoressource of power to God and instead of this people and law are put. Byreason of, source of sovereignty is not God or King, it is people.Community order that directs to the people and laws are importantdoesn’t ensure person’s happiness. The solidarity seed that humanestablished orient to nature. Stirner calls the happiness values inselfishness. According to him, society state, morality and as religion allobstacles should be destroy, because these prevents personality, sohuman is free and lives happily as only himself. Individuals happiness isensured moving to instict and moving away from the pain soul, workingpleasant feeling. In this context, Stirner idealizes individual’s egos andinsticts and revolts all values that prevent this. Nietzche explainshappiness of human with nature laws. According to him, human makeswar for selfish requests and in the end strongs keeps up. In other words,powerlesses are extracted top person is coming up. In this context,Nietzche, revoltes all moral system that against the law of life. Instead ofthis, strong human’s values are moving in that making war in nature.Top person how strong it is, how ethical it is.Safahat which descripes Akif’s ethics and scream is consisting ofseven part. First two section are picture of society. These picturesdecripes ignorance, exploitation, laziness, misunderstand of West etc. InNeighborhood Cafe, Patient, Pub, Blind Neyzen, No Stop, Old Woman andÖmer etc. works there is no Akif, there is a community situation.Third section that names “Sounds of Right” takes the topic whichirregularity of social life, leaving from religion of basis. Akif thinks thatthese problems are result of leaving from religious basis with verses andhadiths. He also thinks for liberation there should be blamelessness inthe beginning years of Islam.In Fatih Rostrum section, he emphaizes without getting away ourown values, we should take working mind from West. In this section, Akifcriticizes people who don’t think their future concern, lazy, pessimisticand imitating luxury and entertainment life in West.Safahat’s fifth section “Memories” consist of journeys made in pastfor better understanding of lived term. Akif mentions Medina, Egypt andBerlin memories. He transfers East and West, past and present withcomparison. This situtation evokes Akif’s escaping of past who is notpleased with present reality. He revolts moral status in that term anddreams up bright days in the past. Also, spending time in Berlin providesopportunity to know better East and West to him.Akif tries to
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, Şerif (2008), “Mehmet Akif ve İnsan”, Hece Dergisi, S. 133, s. 26.
  • Aytaç, Ömer-İlhan, Süleyman (2008), “Yeni Kapitalizmin Kaotik Evreni: Belirsizlik, Sömürü ve Ahlaki Kriz”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 10, S. 1, s. 183.
  • Aydoğdu, Hüseyin (2009), “ ‘Ahlak Filozofu’ ve ‘Hareket Adamı’ Olarak Nurettin Topçu”, A.Ü Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S. 40, s. 447.
  • Baş, Selma (2012), “Bir Merhamet Şairi Olarak Mehmet Akif”, Türkish Studies, S. 7/2, s. 198.
  • Bilgiz, Musa (2009), “Mehmet Âkif’te Millî Birlik Düşüncesi”, A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 32, s. 22.
  • Camus, Albert (2015), Başkaldıran İnsan, İstanbul: Can Yayınları.
  • Çetin, Nurullah (212), İstiklal Marşı’nı Anlamak, Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetin, Nurullah (2011), Mankurtluk Külahı, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Doğan, D. Mehmet (2011), Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Yazar Yayınları.
  • Ersoy, Mehmet Âkif (2006), Safahat, İstanbul: Akvaryum Yayınları.
  • Ertürk, Ramazan (2004), “Modern ve Postmodern Düşüncelerde Bilim”, Felsefe Dünyası, S. 40, s. 68.
  • Fedai, Özlem (2008), “ ‘İman Şövalyesi’nin Mağarasındaki Gölgeler”, Hece Dergisi, S. 133, s. 314.
  • Gülendam, Ramazan (2011), Şiir Çözümlemeleri, İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Gülendam, Ramazan (2009), “Mehmet Akif’e Göre Müslümanlardaki Ümitsizlik İlleti”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 20, s. 129.
  • Gündoğan, Ali Osman (2006), “Topçu ve Hareket Felsefesi”, Hece Dergisi, S. 109, s. 7.
  • Gündoğan, Ali Osman (2009), “Bir İsyan Ahlakı Mümkün Müdür?”, Kocaeli Üniversitesi Sempozyum.
  • Kabaklı, Ahmet (2008), Mehmet Akif, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • Kanter, M. Fatih (2014), Milli Edebiyat Dönemi Türk Şiirinde Benlik Algısı ve Kimlik Kurgusu, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (1999), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 2, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (2000), Şiir Tahlilleri 1, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karakoç, Sezai (2015), Mehmet Akif, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Kefeli, Emel (2014), Batı Edebiyatında Akımlar, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan (2002), İkaros’un Yeni Yüzü Cahit Sıtkı Tarancı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan (2011), Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan (2005), "Yurtsuzluk İtkisi ve Anayurt Oteli", İlmi Araştırmalar, S.20, s. 143.
  • Taşdelen, Vefa (2008), “Safahat’ın Felsefi Yapısı”, Hece Dergisi, S. 133, s. 356.
  • Tepe, Harun (1998), “Bir Felsefe Dalı Olarak Etik: ‘Etik’ Kavramı, Tarihçesi ve Günümüzde Etik”, Doğu-Batı Dergisi, S. 4, s. 23.
  • Topçu, Nurettin (2015), Ahlâk, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, Nurettin (2014), İsyan Ahlâkı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, Nurettin (2013), Mehmet Âkif, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Ural, Şafak (1998), “Epistomolojik Açıdan Değerler ve Ahlak”, Doğu-Batı Dergisi, Ankara, S. 4, s. 53.
  • Ülken, Hilmi Ziya (2000), Genel Felsefe Dersleri, İstanbul: Ülken Yayınları.
APA PAKSOY H (2017). MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. , 525 - 544.
Chicago PAKSOY Hüseyin MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. (2017): 525 - 544.
MLA PAKSOY Hüseyin MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. , 2017, ss.525 - 544.
AMA PAKSOY H MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. . 2017; 525 - 544.
Vancouver PAKSOY H MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. . 2017; 525 - 544.
IEEE PAKSOY H "MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI." , ss.525 - 544, 2017.
ISNAD PAKSOY, Hüseyin. "MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI". (2017), 525-544.
APA PAKSOY H (2017). MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. Turkish Studies (Elektronik), 12(15), 525 - 544.
Chicago PAKSOY Hüseyin MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.15 (2017): 525 - 544.
MLA PAKSOY Hüseyin MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.15, 2017, ss.525 - 544.
AMA PAKSOY H MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(15): 525 - 544.
Vancouver PAKSOY H MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(15): 525 - 544.
IEEE PAKSOY H "MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.525 - 544, 2017.
ISNAD PAKSOY, Hüseyin. "MEHMET AKİF ERSOY’UN SAFAHAT’ INDA İSYAN AHLAKI". Turkish Studies (Elektronik) 12/15 (2017), 525-544.