Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 2303 - 2313 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ

Öz:
Biyolojide yer alan soyut kavramlar öğrencilerin öğrenmesinde sorunlar yaşamalarına neden olmaktadır. Soyut kavramların bilgisayar animasyonları ile anlatılmasının ve bu kavramların modellerinin yapılmasının düşünülmektedir. Bu nedenle çalışmada, Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D.'da öğrenim gören 3. sınıf öğrencilerine Genetik ve Biyoteknoloji dersinde DNA, RNA, DNA'nın replikasyonu ve protein sentezi ile ilgili kavramların öğretilmesinde, model yaptırılmasının ve animasyon kullanılmasının öğrencilerin öğrenmesine etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Buna göre "Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin Genetik ve Biyoteknoloji dersinde DNA kavramları ile ilgili animasyon ve model kullanılmasının öğrencilerin öğrenmesine etkisi var mıdır?" sorusu araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir üniversitenin Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D.'da öğrenim gören 66 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Genetik ve Biyoteknoloji dersinde DNA ve RNA kavramlarının yapısı ve özellikleri, DNA'nın replikasyonu, ve protein sentezi konularının anlatıldığı dört ders boyunca (8 saat) uygulama yapılmıştır. 66 kişilik sınıf gönüllük esas alınarak üç ayrı gruba bölünmüştür. Birinci grupta öğretim powerpoint eşliğinde düz anlatımla yapılmıştır. İkinci grupta powerpoint eşliğinde düz anlatımın yanı sıra öğrencilere DNA, RNA ve DNA'nın replikasyonu ile ilgili modeller yaptırılmıştır. Üçüncü grupta ise powerpoint ve düz anlatımın yanı sıra konularla ilgili animasyonlar izletilip konu bu animasyonlar geliştirilen DNA ile ilgili kavramları içeren 20 açık uçlu sorudan oluşan başarı testi öğrencilere uygulama öncesi ve sonrası uygulanmıştır. Başarı testi puanlanarak elde edilen veriler SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Buna göre veriler normal dağılım gösterdiğinden bağımlı gruplar için t-testi ve gruplar arası farklılığı görmek için ANOVA testi kullanılmıştır. Gruplar kendi içlerinde değerlendirildiğinde her grup için anlamlı farklılık olduğu ve gruplar birbiri ile karşılaştırıldığında ise bir ve üçüncü grup arasında üçüncü grup lehine bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta; Genetik ve Biyoteknoloji dersinde özellikle animasyon kullanılmasının öğrencilerin öğrenmesine powerpoint eşliğinde düz anlatıma göre daha etkili olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF ANIMATION AND MODEL USAGE REGARDING DNA CONCEPTION ON THE LEARNING OF SCIENCE TEACHING STUDENTS

Öz:
Concepts in biology cause problems in the process of learning for students. It has been thought that the explanation of abstract concepts through computer animations and making models of these concepts would contribute to the learning of students. In this study, therefore, it has been aimed to reveal the effect of animation and modeling on students learning in the process of teaching them concepts regarding protein synthesis, the replication of DNA, RNA and DNA in the lesson of Genetics and Biotechnology for third year students in Science Education Program. According to this, the question of “is there any effect of animation and modeling usage regarding DNA concepts in Genetics and Biotechnology lessons for third year students in Science Teaching?” has been examined. The study group of research is composed of 66 students of a university, who study in Science Education Program. Practices (for 8 hours) have been carried out in the four Genetics and Biotechnology lessons in which the topics of the structure and features of DNA and RNA concepts, the replication of DNA and the protein synthesis are elaborated. The class of 66 students has been divided into three groups with the principle of being voluntary. At the first group, teaching has been carried out with straight forward traditional lecture method accompanied by powerpoint. At the second group, models regarding DNA, RNA and the replication of DNA have been made by students alongside with lecture method accompanied by powerpoint. At the third group, alongside with powerpoint and straight forward lecture method, students were watched animations and the topic was given to them through these animations. The achievement test which is developed by researchers and consists of 20 open-ended question including concepts regarding DNA has been applied to students in pre- and post-test. The data obtained by achievement test has been assessed in SPSS 16.0 program. Data shows normal distribution. Paired-Samples T Test and One Way ANOVA test have been used to interpret the results. When groups are assessed within itself, it has been described that there was a meaningful difference for each group and when groups are compared with each other, it has been described that there was a difference between first and third groups in favor of third group. As a result, it could be said that particularly the usage of animation in Genetics and Biotechnology lesson is more effective in the students’ learning than straight forward lecture method accompanied by powerpoint
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ARICI, N. ve DALKILIÇ, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 421-430.
  • ATILBOZ, N. G. (2001). Lise 1.sınıf öğrencilerinde hücre ve moleküler biyoloji konuları ile ilgili görsel ve deneysel malzeme kullanımının başarı üzerine etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • BAHAR, M., JOHNSTONE, A. H.,& HANSELL, M. H.(1999). Revisiting learning difficulties in biology. Journal of Biological Education, 33, 84-86.
  • BALCI, N. (2001). Lise öğrencileri için mayoz bölünme ile ilgili model geliştirmesi ve bu modelin başarıya etkisinin araştırılması. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • BAYRAM, H., SÖKMEN, N., ve SAVCI, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaĢılma düzeyinin saptanması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 89-100.
  • BURKE, K. A., GREENBOWE, T. J.,& WINDSCHITL, M. A. (1998). Developing and using conceptual computer animations for chemistry instruction. Journal of Chemical Education, 75(12), 1658-1661.
  • CHUA, Y.C.,&REID, N. (2012). Genetics at school level: addressing the difficulties. Research in Science & Technological Education, 30(3), 285-309.
  • ÇEPNĠ, S., TAġ, E. ve KÖSE, S. (2006). The effect of computer-assisted material on students’ cognitive levels, misconceptions and attitudes towards science. Computers Education, 46, 192-205.
  • DAġDEMĠR, Ġ. ve DOYMUġ, K. (2012). Fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik baĢarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3).
  • DIAMOND, J.,&HEUSEL, G. (2002). Wonderwise, Genetic Counselor, Activity Book. Edition: University of Nebraska State Museum and Nebraska. Retrieved May, 2009, from http://wonderwise.unl.edu/02teach/genetic_book.pdf.
  • ERCANLI, D. (1997). İlköğretim okullarının 4. Sınıflarında dünyamız ve gökyüzü ünitesinin öğretilmesinde oyun ve modellerin başarıya etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġstanbul.
  • FRANKLIN, S., LEWIS, A. & PEAT, M. (2003). Non traditional interventions to stimulate discussion: the use of games and puzzles. Journal of Biological Education, 37(2), 79-84.
  • GÜMÜġ, Ġ., DEMĠR, Y., KOÇAK, E., KAYA, Y. ve KIRICI, M. (2008). Modelle öğretimin öğrenci baĢarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 65-90.
  • GÜNEġ, B., GÜLÇĠÇEK, Ç. ve BAĞCI, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elamanlarının model ve modelleme hakkındaki görüĢlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 1(1), 35-48.
  • KARAÇÖP, A., DOYMUġ, K., DOĞAN, A. ve KOÇ, Y. (2009). Öğrencilerin akademik baĢarılarına bilgisayar animasyonları ve jigsaw tekniğinin etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 211-235.
  • KATIRCIOĞLU, H. ve KAZANCI, M. (2003).Genel biyoloji derslerinde bilgisayar kullanımının öğrenci baĢarısı üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 127- 134.
  • KAYRĠ, M. (2009). AraĢtırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karĢılaĢtırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 51-64. Alıntı
  • Miller, R. G. (1969). Simultaneous statistical inference. New York: McGraw-Hill.
  • KINDFIELD, A.C.H. (1994a). Understanding a basic biological process: Expert and novice models of meiosis. Science Education, 78 (3), 255–283.
  • KINDFIELD, A.C.H. (1994b). Assessing understanding of biological processes: Elucidating students' models of meiosis. The American Biology Teacher, 56(6), 367-371.
  • KNIPPELS, M.C. P. J., WAARLO, A.J.,& BOERSMA, K. (2005). Design criteria for learning and teaching genetics. Journal of Biological Education, 39(3), 108-112.
  • MALACINSKI, G. M.,& ZELL, P. W. (1996). Manipulating the “invisible”. Learning molecular biology using inexpensive models. The American Biology Teacher, 58(7), 428-432.
  • MARBACH-Ad, G.,&STAVY, R. (2000). Students’ cellular and molecular explanations of genetic phenomena. Journal of Biological Education, 34(4), 200-205.
  • MORGIL, I., PENN, H. J., SEÇKEN, N., & OSKAY, Ö. Ö. (2006). Introduction to precipitation and solubility within a computer-enriched module for analytical chemistry. The Chemical Educator, 11 (5), 348-354.
  • SARIÇAYIR, H. (2007). Kimya eğitiminde kimyasal tepkimelerde denge konusunun bilgisayar destekli ve laboratuar temelli öğretiminin öğrencilerin kimya başarılarına, hatırlama düzeylerine ve tutumlarına etkisi. YayınlanmamıĢ Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġstanbul.
  • SARIKAYA, R., SELVĠ, M. ve DOĞAN Bora, N. (2004). Mitoz ve mayoz bölünme konularının öğretiminde model kullanımının önemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 85-88.
  • ġAHĠN, F., ÖZTUNA, A. ve SAĞLAMER, B. (2001). Ġlköğretim 2. kademe fen bilgisi dersinde sinir hücresinin model yoluyla öğretiminin baĢarıya etkisi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, Maltepe Üniversitesi, Ġstanbul.
  • TEMPLIN, A. T.,& FETTERS, M. K. (2002a). Meselson-Stahl experimental simulation using LegoTM building blocks. The American Biology Teacher, 64(8), 613-619.
  • TEMPLIN, A. T.,& FETTERS, M. K. (2002b). A working model of protein synthesis using LegoTM building blocks. The American Biology Teacher,64(9), 673-678.
  • TSUI, C.Y.,&TREAGUST, D. (2003). Learning genetics with computer dragons. Journal of Biological Education (Society of Biology), 37 (2),96-98.
  • YAKIġAN, M., YEL, M. ve MUTLU, M. (2009). Biyoloji öğretiminde bilgisayar animasyonlarının kullanılmasının öğrenci baĢarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 129-139.
  • YILDIZ, M. (2001). Orta öğretim 9. ve 11. sınıflarda okutulan biyoloji derslerinde bazı genetik kavramların öğretimindeki zorluklar ve bu zorlukları aşmaya yönelik önlemler: Erzurum örneği. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • YOSI, R., MARBACH-AD, G.,& STAVY, R. (2005). Understanding molecular genetics through a drawing-based activity. Journal of Biological Education (Society of Biology),39 ( 4),174- 178.
APA YURDATAPAN M, Şahin F (2013). DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. , 2303 - 2313.
Chicago YURDATAPAN Mehtap,Şahin Fatma DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. (2013): 2303 - 2313.
MLA YURDATAPAN Mehtap,Şahin Fatma DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. , 2013, ss.2303 - 2313.
AMA YURDATAPAN M,Şahin F DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. . 2013; 2303 - 2313.
Vancouver YURDATAPAN M,Şahin F DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. . 2013; 2303 - 2313.
IEEE YURDATAPAN M,Şahin F "DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ." , ss.2303 - 2313, 2013.
ISNAD YURDATAPAN, Mehtap - Şahin, Fatma. "DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ". (2013), 2303-2313.
APA YURDATAPAN M, Şahin F (2013). DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), 8(8), 2303 - 2313.
Chicago YURDATAPAN Mehtap,Şahin Fatma DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.8 (2013): 2303 - 2313.
MLA YURDATAPAN Mehtap,Şahin Fatma DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.8, 2013, ss.2303 - 2313.
AMA YURDATAPAN M,Şahin F DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 2303 - 2313.
Vancouver YURDATAPAN M,Şahin F DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 2303 - 2313.
IEEE YURDATAPAN M,Şahin F "DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.2303 - 2313, 2013.
ISNAD YURDATAPAN, Mehtap - Şahin, Fatma. "DNA KAVRAMLARI İLE İLGİLİ ANİMASYON VE MODEL KULLANILMASININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ". Turkish Studies (Elektronik) 8/8 (2013), 2303-2313.