Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği
Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: Special Issue 2 Sayfa Aralığı: 151 - 161 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği
Öz: Üretimde kimyasal girdi kullanmadan, üretimden tüketime kadar her aşaması kontrollü ve sertifikalı tarımsal üretim biçimi olan ekolojik tarım; toprak ve su kaynakları ile havayı kirletmeden, çevre, bitki, hayvan ve insan sağlığını korumayı amaçlamaktadır. İnsanların daha sağlıklı beslenme bilinci ve alışkanlığı kazanması ile çevrenin korunmasına verilen önem artmış insanlar ekolojik tarım ürünlerine yönelmişlerdir. Tarım ve turizm ilişkisi çevre bilincinden etkilenerek ekoturizm, ekolojik tarım turizmi gibi içerisinde ekolojik tarım ürünlerinin yer aldığı turizm alanlarını doğurmuştur. Ekolojik tarım turizminin doğayı koruyan, ekolojik ürünlerin üretilmesini ve tüketilmesini teşvik eden, turizmden kaynaklanan doğadaki tahribatı asgariye indiren ve yerel ve ulusal kalkınmaya olumlu yanları düşünüldüğünde ekolojik tarım turizminin geliştirilmesi önem kazanmaktadır. Trakya Bölgesi bereketli toprakları ve ekoturizm olanakları ile geleceğin ekolojik tarım turizm destinasyonu olmaya adaydır. Bu çalışmada, ekolojik tarım ve turizm ilişkisini ortaya koyan ulusal ve uluslararası alan yazınlar araştırılmıştır. Çalışmada, Trakya Bölgesi'nin ekolojik tarım ürünlerinin üretilmesine oldukça uygun alanlarının olduğu ayrıca bölgenin ekoturizm potansiyeli de düşünüldüğünde, henüz yeni bir trend olan ekolojik tarım turizminin Trakya Bölgesinde uygulanabilirliği ve pazarlanabilirliğine dikkat çekilmiş ve bu konuda detaylı bilgiler verilerek öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime: Konular:
(Potential and Marketability of Ecological Agriculture Tourism in Thrace Region)
Öz: Ecological agriculture which consists of the controlled and certified agricultural production withoutincluding chemicals at every stage from production to consumption process; aims to protect theplant, animal and human health without polluting the soil, water and air. As people gain healthyeating awareness and habits, the emphasis for the environmental protection has increased andpeople turn into ecological agriculture products. The relationship between agriculture and tourismaffected by the environmental consciousness generated ecotourism and ecological agriculturetourism concepts which include ecological agriculture products. The improvement of the ecologicalagriculture tourism is significant and necessary as it protects nature, supports the production andconsumption of ecological products, decreases the damages due to tourism facilities, and supportsboth local and international developments. Grounded on this, Thrace region is an importantcandidate destination for ecological agriculture tourism by means of fertile soils and ecotourismopportunities. In this study, national and international studies examining the relationship betweenecological agriculture and tourism are investigated and presented. In this vein, this study concludedthat Thrace Region has many appropriate fields regarding ecological agriculture products and in thelight of the ecotourism potential of the region, the applicability of the ecological agriculture tourismin Thrace Region and marketing opportunities are highlighted with in-depth information. In thisregard, suggestions and implementations are offered for further research.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ahmadova, S. ve Akova, O. (2016). Türkiye’de Organik Ekoturizm Çiftlikleri Üzerine Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1): 14-29.
- Akdeniz Bahçesi (2009). Ekoturizm & Organik Tarım, http://www.akdenizbahcesi.com/, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Arabska, E. (2014). Marketing Strategies in Organic Production in Bulgaria. Discourse Journal of Agriculture and Food Sciences, 2(2): 76-84.
- Aslan, H. ve Olgun, A. (2012). Türkiye’de Organik Tarım ve Organik Tarıma Verilen Desteklemeler. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 29(1), 1-12.
- Ataseven, Y. ve Güneş, E. (2008). Türkiye’de İşlenmiş Organik Tarım Ürünleri Üretimi ve Ticaretindeki Gelişmeler. U.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2): 25-33.
- Balaban, Y. (2014). Organik Tarım. Ankara: Elma Yayınevi.
- Bozcaada Ataol Çiftliği (2002). http://ataolciftligi.com/ciftlik/bozcaada-ataol-ciftligi-hakkinda, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Bulut, Y. ve Akpınar, E. (2010). Ülkemizde Alternatif Turizm Bir Dalı Olan Eko Turizmi Çeşitlerinin Bölgelere Göre Dağılımı ve Uygulama Alanları. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, 4: 1575-1594.
- Choo, H. ve Jamal T. (2009). Tourism on Organic Farms in South Korea: A New Form of Ecotourism. Journal of Sustainable Tourism, 17(4): 431-454.
- Çeltek, E. (2014).Çiftlik Turizminde Ürün Geliştirme: Ekolojik Tarım Turizmi Çiftlikleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(8): 90-114.
- Demiryürek, K. (2011). Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1): 27-36.
- Er, C. (2009). Organik Tarım Bakımından Türkiye’nin Potansiyeli, Bugünkü Durumu ve Geleceği. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Ersun, N. ve Arslan, K. (2010). Türkiye’de Organik Tarım ve İyi Tarım Uygulamaları. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Gıda Hattı (2016). Türkiye’de Organik Tarımın Bilançosu, https://www.gidahatti.com/turkiyede-organik-tariminbilancosu-70957/, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Gülsoy, S. ve Özkan, K. (2008). Tür Çeşitliliğinin Ekolojik Açıdan Önemi ve Kullanılan Bazı İndisler. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, A (1): 168-178.
- Güven, S. ve Pekmezci, P. (2015) Tüketicilerin ‘Organik Ürünlere Bakışı ve Tüketicileri Organik Ürünlere Yönlendiren Motivasyonlar, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/?page=makaleler, (Erişim: 24.04.2017). http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9854/sinir-giris-cikis-istatistikleri.html, Erişim Tarihi: 28.06 2017.
- İnci, H., Karakaya, E. ve Şengül, Y. A. (2017). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler (Diyarbakır İli Örneği). KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 20(2): 137-147.
- İpek, S. ve Çil, Y. (2010). Uluslararası Ticari Boyutuyla Organik Tarım ve Devlet Destekleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1): 135-162.
- Karaer, F. ve Gürlük, S. (2003). Gelişmekte Olan Ülkelerde Tarım-Çevre-Ekonomi Etkileşimi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(2): 197-206.
- Kazdagiekoturizm.com (2013). http://kazdagiekoturizm.com/project/kazdaglari-dedetepe-ekolojik-ciftligi/, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Kılıç, B. ve Kurnaz, A. (2010). Alternatif Turizm ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Ekolojik Çiftlikler: Pastoral Vadi Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(4): 39-56
- Life @ Farm (2016). http://www.lifeatfarm.com/about-lifeatfarm/, Erişim Tarihi: 21.06.2017.
- Mango Meadovs. World’s Agricultural Theme Park, http://mangomeadows.in/, Erişim Tarihi: 21.06.2017.
- Marangoz, M. (2008). Organik Ürünlerin Pazarlanması. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
- Merdan, K. (2014). Türkiye’de Organik Tarımın Ekonomik Analizi: Doğu Karadeniz Uygulaması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Erzurum.
- Muslu, Y. (2000). Ekoloji ve Çevre Sorunları. İstanbul: Aktif Yayınevi.
- Nardallı, S. (2010). Organik Ürünlerin Pazarlanması ve Etik Sorunlar. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Narköy. Ekolojik Otel ve Eğitim Merkezi, http://www.narkoy.com/hakkinda/, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Odum, P. ve Barrett, G. W. (2008). Ekoloji’nin Temel İlkeleri, çev. Kani Işık. Ankara: Palme Yayıncılık.
- Okuyucu, R. B. ve Okuyucu, F. (2006). Çayır-Meralarda Organik Tarım Uygulamaları ve Yararları. Hayvansal Üretim, 47(1): 54-61.
- Oruç, M. C., Dalgın, T. ve Çeken, H. (2015). Tarım Turizmi ve Uygulama Modelleri: Türkiye İçin Bir Model Önerisi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5 (2): 40-45.
- Özer, M. A. (2001). Derin Ekoloji. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 10(4): 61-79.
- Öztürk, D. ve İslam, A. (2014). Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1: 75-94.
- Pastoral Vadi Yaşam Çiftliği. Ekolojik Tarım Turizmi, http://www.pastoralvadi.com/, Erişim Tarihi: 8 Kasım 2016.
- Sarıkaya, N. (2007). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(14) : 110-125.
- Selvi, S. M. ve Demirer, D. (2012). Ekolojik Tatil Çiftliklerinin TATUTA Projesi Deneyimine İlişkin Örnek Olay İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2): 187-202.
- Sevgi, O. (2015). Ecology Teriminin Türkçe Karşılıkları Üzerine Bir Değerlendirme. Avrasya Terim Dergisi, 3(1): 27 – 46.
- T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. Organik Tarım, (http://www.tarim.gov.tr/Konular/BitkiselUretim/Organik-Tarim/Urunlerinin-Ithalat-Ve-Ihracati, Erişim Tarihi: 20.04.2017.
- TDK (2006). Ekoloji, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=EKOLOJ%C4%B0, Erişim Tarihi: 8 Kasım 2016.
- Türe, C. (2013). Ekoloji ve Çevre İçin Temel Kavramlar. İçinde: C. Türe ve A. Çiçek (Der.), Ekoloji ve Turizm, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, ss. 2-21.
- Türkiye Turizm Stratejisi 2023 (2007). Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara, s. 60. Türkiyeturizm.com (2017). Bahçe Çapalayarak Tatil Yapılıyor, http://www.turkiyeturizm.com/news_print.php?id=11163, Erişim Tarihi: 04.05.2017.
- Uğurlu, K. (2014). Organic Tourism As A Tool To Raise Healty Tourism Destinations: An Investigation in Turkey. Aprastract, 8(4): 69-76.
- Ustaahmetoğlu, E. ve Toklu, T. İ. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1): 197-211.
- Yamamoto, D. ve Engelsted, A. K. (2014). World Wide Opportunities on Organic Farms (WWOOF) in the United States: Locations and Motivations of Volunteer Tourism Host Farms. Journal of Sustainable Tourism, 22(6): 264-282.
- Yavaş, İ. Ve Akgül, N. M. (2015).Organik Tarım ve Ege Bölgesinde Faaliyet Gösteren Ticari Firmaların Potansiyeli. Tralleis Elektronik Dergisi, 4: 26-37.
- Yılmaz, Ö. ve Yücel, E. G. (2017). Sürdürülebilir Kalkınma Sürecinde Türkiye’nin Tarımda Yaşadığı Dönüşüm. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1): 179-199.
APA | Ugurlu K, ÖZTÜRK H (2017). Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. , 151 - 161. |
Chicago | Ugurlu Kaplan,ÖZTÜRK Handan Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. (2017): 151 - 161. |
MLA | Ugurlu Kaplan,ÖZTÜRK Handan Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. , 2017, ss.151 - 161. |
AMA | Ugurlu K,ÖZTÜRK H Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. . 2017; 151 - 161. |
Vancouver | Ugurlu K,ÖZTÜRK H Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. . 2017; 151 - 161. |
IEEE | Ugurlu K,ÖZTÜRK H "Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği." , ss.151 - 161, 2017. |
ISNAD | Ugurlu, Kaplan - ÖZTÜRK, Handan. "Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği". (2017), 151-161. |
APA | Ugurlu K, ÖZTÜRK H (2017). Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 151 - 161. |
Chicago | Ugurlu Kaplan,ÖZTÜRK Handan Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5, no.Special Issue 2 (2017): 151 - 161. |
MLA | Ugurlu Kaplan,ÖZTÜRK Handan Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.5, no.Special Issue 2, 2017, ss.151 - 161. |
AMA | Ugurlu K,ÖZTÜRK H Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(Special Issue 2): 151 - 161. |
Vancouver | Ugurlu K,ÖZTÜRK H Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(Special Issue 2): 151 - 161. |
IEEE | Ugurlu K,ÖZTÜRK H "Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5, ss.151 - 161, 2017. |
ISNAD | Ugurlu, Kaplan - ÖZTÜRK, Handan. "Trakya Bölgesinin Ekolojik Tarım Turizmi Potansiyeli ve Pazarlanabilirliği". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/Special Issue 2 (2017), 151-161. |