ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI
Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 691 - 712 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI
Öz: Bu araştırmanın amacı; aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algılarını tespit etmektir. Araştırma 2012 Şubat döneminde Elazığ il Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ve diğer ilçelerdeki resmi ilkokul/ortaokul ve liselere atanan ve en az bir en fazla iki yıl görev yapan öğretmenler üzerinde yürütülmüştür. Araştırma tarama modelindedir. Bu amaçla araştırma kapsamında geliştirilen "Aday Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri" (AÖSYY) Ölçeği kullanılmıştır. Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlilik algılarını belirlemek üzere 54 maddelik beşli likert tipi dereceleme veri toplama aracı oluşturulmuştur. Güvenirlik çalışmaları 200 öğretmenden toplanan veriler üzerinden yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonrası faktör yük değerleri .35'in altında kalan 38 madde ölçek geliştirme çalışmaları sırasında çıkarılmış ve ölçekte geriye 16 madde kalmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2012-2013 öğretim yılında Elazığ il ve ilçe sınırları içinde yer alan tüm ilkokul ortaokul ve liselerde görev yapan 484 kadrolu aday öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının görüşlerinin cinsiyet, mezun olduğu fakülte, çalıştıkları yer ve okul türü değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis H-Testi yapılmıştır. Gözlenen anlamlı farkların hangi gruplar arasında ortaya çıktığını belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır. Bulgulara göre, aday öğretmenler kendilerini, ölçeğin "sınıfta ilişki yönetimi" faktöründe diğer faktörlere göre daha yeterli görürken, "öğretimin yönetimi", "öğrenciyi/çevreyi tanıma" faktörlerinde ve ölçeğin tamamında ise daha az yeterli görmektedirler. Sosyal bilimler ve fen bilimleri branşlarındaki aday öğretmenlerin algıları arasındaki fark, görsel sanatlar branşındaki aday öğretmenlerin lehine gözlenmiştir
Anahtar Kelime: THE PERCEPTION OF CANDIDATE TEACHERS RELATED TO COMPETENCIES IN CLASSROOM MANAGEMENT
Öz: The aim of this study is to gauge the opinions of candidate teachers to the classroom management. The study has been conducted on the candidate teachers, assigned in Feb, 2012 carrying out their missions varying from one year to two years in state schools in the countryside or Elazığ city center subordinated to MEM (National Education Directorship). The thesis also serves as a literature review on the subject. Is study has been conducted according to the Relational Scanning Model. Throughout the research the “Competencies of Candidate Teachers in Classroom Management” (CCTCM) scale has been used. A questionnaire built up with likert scale consisting of 54 items has been formed to assess the perception of the competencies of candidate teachers by the candidate teachers themselves. The reliability test was carried out on data collected from a total of 200 teachers. After the exploratory factor analysis, the 38 items which had a factor ratio below .35 has been casted out in the development phase and 16 items were left at the end of the process. There are a total of 484 candidate teachers teaching in all type of state schools including primary secondary ad high school in Elazığ. To detect if there is any correlation between the perception of the candidate teachers and their gender, the faculty which they graduated and the type of the school; a one-way variance analysis and Kruskal Wallis H-Test has been carried out. To determine the groups where significant differences have been detected, LSD test has been carried out (one of Post Hoc tests). According to the findings "Candidate Teachers' Classroom Management Competencies of" scale was found to be composed of three factors "relationship management in the classroom", "education management" and "student / environment recognition". The disparity between the perceptions of the candidate teachers who have graduated from Social Science related and Natural Science related areas seems to have been in the favor of teachers who have graduate from Visual Art related areas
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKIN, D. (2011). Temel Kavramlar ve Sınıf Yönetiminin Kapsamı. C. Gülşen, (Ed.), Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi (2. Baskı) İçinde (1-15). Ankara: Anı Yayıncılık.
- ARI, R. VE SABAN, A. (2000). Sınıf Yönetimi. Konya: Mikro Dizgi.
- AYDIN, A. (1998). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- BALCI, A. (2003). Örgütsel Sosyalleşme: Kuram, Strateji ve Taktikler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- BALCI, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okur Yazarlık Başarısı, Bilgisayar Öz Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Öz Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- BALOĞLU, N. (2001). Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: Baran Ofset.
- BAYRAM, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- CAFOĞLU, Z. (2007). Sınıf Yönetimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık.
- ÇAKMAK, M., KAYABAŞI, Y. VE ERCAN, L. (2008). Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:35, s:53-64.
- ÇUBUKÇU, Z. VE GİRMEN P. (2008). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Görüşleri, Sayı 44: 123-142, Ahmet Yesevi Üniversitesi.
- DEMİRTAŞ, Z. (2012). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Algılarına Göre Kendi Sınıf Yönetimi Yeterlik Düzeyleri. e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, 1C0503, 7, (1), 380-388.
- DEMİRTAŞ, Z. KAHVECİ, G. (2010). Öğrenci Algılarına Göre 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 18-29.
- DİLCİ, T. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme ve Öğretme Sürecine İlişkin Yeterlilik Algıları. Millî eğitim, sayı 194, bahar/2012.
- DURAN, E., SEZGİN F. VE ÇOBAN O. (2011). Aday Sınıf Öğretmenlerinin Uyum ve Sosyalleşme Sürecinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dumlupınar Üniversitesi, Sayı 31.
- EKİNCİ, A. (2010). Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 63-77.
- FİDAN, N VE ERDEN, M. (1994). Eğitime Giriş. 5. Baskı. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
- GÜLŞEN, C., BOSTANCI, A., AKAN, D., YOLCU, H., AYDOĞAN, İ., HELVACI, M., GÖKYER, N., AKBAŞLI, S., (2010). Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- GÜNAY, K. (2003). Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- GÜNDÜZ, Y. (2001). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimindeki Yeterlilikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- GÖKÇE, E. (1999). İlköğretim Öğretmenlerinin Yeterlikleri: Ankara’daki İlköğretim Okulu Öğretmenleri Üzerinde Yapılan Bir Araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- HACIOĞLU, F. (1991). Öğretmen Adaylarına Öğretmen Niteliği Kazandırmada Öğretmen Uygulamalarının işlevi. İstanbul: Eğitimde Arayışlar I.Sempozyum Bildiri Metinleri.
- İLGAR, L. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. S.12-13.
- JONES, V. VE JONES, L. (2004). Comprehensive Classroom Management. Creating Communities Of Support and Solving Problems. (Seventh Edıtıon). Pearson.
- KAHYAOĞLU, M. VE YANGIN, M. (2007). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki Öz yeterliklerine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
- KARACAOĞLU, Ö. C. (2009). Öğretmenlerin Sınıf İçi Yeterliklerine İlişkin Bir Araştırma (Ankara İli Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. C.8 S.30 (062-078).
- KARASAR, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım,12. Baskı, Ankara.
- KAVCAR, C. (1982). Tarihe Karışan Bir Öğretmen Modeli: Yüksek Öğretmen Okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15 (1), 197-214.
- KORKUT, K. VE BABAOĞLAN, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerisi. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı:26.
- KÖSE E. Ö. (2010). Sınıf Yönetimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 20-27.
- KÖYMEN, Ü. (1991). Nitelikli Öğretmen Yetiştirme Modeli. İstanbul: Eğitimde Arayışlar I. Sempozyum Bildiri Metinleri.
- KUĞUOĞLU, İ. H.(2005). Sınıf Öğretmenliği bölümü Mezunu Aday Öğretmenlerin Kendi Algılamalarına Göre Sınıf Yönetimi Alanındaki Yeterliliklerine dair Görüşleri ve Öneriler. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 11.
- KURT, T. (2012). Öğretmenlerin Öz Yeterlik Ve Kolektif Yeterlik Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi.10(2), 195-227.
- LEMLECH, J. K. (1995). Becoming A Professional Leader. New York: Scholastic.
- MARZANO, R. J. VE MARZANO, J. S. (2003). The Key To Classroom Management. Educational Leadership. 61 (1). 6-18.
- MEB. (2013). Ulusal Öğretmenlik Strateji Belgesi. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. http://www.memurlar.net/haber/373146/ Erişim tarihi: 20.05.2013
- MEB. (2002). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmen Yeterlilikleri. Ankara: MEB Yayınları.
- MEB. (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurların Yetiştirilmesine İlişkin Yönetmelik. Tebliğler Dergisi. Sayı: 2423.
- Milli Eğitim Temel Kanunu, (1973). (1739 S.K.), Md. 43.
- ÖKSÜZ Y, ÇEVİK C, BABA M, GÜVEN E, (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(2), 99-113.
- ÖZDEMİR, S. VE YALIN, H.İ. (2000). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Geliştirilmiş Üçüncü Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık Dağıtım.
- ÖZGAN, H., YİĞİT, C., AYDIN, Z. VE KÜLLÜK M. C. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının İncelenmesi ve Karşılaştırılması. Sos. Bil. D. 10(1):615- 635.
- SEZGİN, İ. (2002). Öğretmen Eğitiminde Gelişmeler Ve Sorunlar. Çağdaş Eğitim, 293, 6-8.
- STAPLETON, C. D. (1997). Basic concepts in exploratory factor analysis (EFA) as a toolto evaluates corevalidity: A right-brained approach.Texas A& M University. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm, Erişim Tarihi: Mayıs 2013
- ŞENTÜRK, H. VE ORAL, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi ile ilgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 7(26), 1-26.
- TABACHNİCK, G. B. VE FİDELL, S. L. (2001). Using multivariate statistics, fourthedition. Allyynand Bacon, A Pearson Company.
- TUNCER, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Turkish Studies. İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic. Volume 6/3. P. 1265-1275.
- TUNCER, M. (2012). The Development of Data Waste (D-Waste) Scale Toward for Computer Users. International Online Journal of Educational Sciences, 4 (3), 727-737.
- TÜRNÜKLÜ, A. (2000). Türk ve İngiliz İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf İçi Davranış Yönetim Stratejilerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (23), 449-466.
APA | GÖKYER N, ÖZER F (2014). ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. , 691 - 712. |
Chicago | GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. (2014): 691 - 712. |
MLA | GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. , 2014, ss.691 - 712. |
AMA | GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. . 2014; 691 - 712. |
Vancouver | GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. . 2014; 691 - 712. |
IEEE | GÖKYER N,ÖZER F "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI." , ss.691 - 712, 2014. |
ISNAD | GÖKYER, Necmi - ÖZER, Fulya. "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI". (2014), 691-712. |
APA | GÖKYER N, ÖZER F (2014). ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), 9(2), 691 - 712. |
Chicago | GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.2 (2014): 691 - 712. |
MLA | GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.2, 2014, ss.691 - 712. |
AMA | GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 691 - 712. |
Vancouver | GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 691 - 712. |
IEEE | GÖKYER N,ÖZER F "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.691 - 712, 2014. |
ISNAD | GÖKYER, Necmi - ÖZER, Fulya. "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI". Turkish Studies (Elektronik) 9/2 (2014), 691-712. |