Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 691 - 712 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI

Öz:
Bu araştırmanın amacı; aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algılarını tespit etmektir. Araştırma 2012 Şubat döneminde Elazığ il Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ve diğer ilçelerdeki resmi ilkokul/ortaokul ve liselere atanan ve en az bir en fazla iki yıl görev yapan öğretmenler üzerinde yürütülmüştür. Araştırma tarama modelindedir. Bu amaçla araştırma kapsamında geliştirilen "Aday Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri" (AÖSYY) Ölçeği kullanılmıştır. Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlilik algılarını belirlemek üzere 54 maddelik beşli likert tipi dereceleme veri toplama aracı oluşturulmuştur. Güvenirlik çalışmaları 200 öğretmenden toplanan veriler üzerinden yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonrası faktör yük değerleri .35'in altında kalan 38 madde ölçek geliştirme çalışmaları sırasında çıkarılmış ve ölçekte geriye 16 madde kalmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2012-2013 öğretim yılında Elazığ il ve ilçe sınırları içinde yer alan tüm ilkokul ortaokul ve liselerde görev yapan 484 kadrolu aday öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının görüşlerinin cinsiyet, mezun olduğu fakülte, çalıştıkları yer ve okul türü değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis H-Testi yapılmıştır. Gözlenen anlamlı farkların hangi gruplar arasında ortaya çıktığını belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır. Bulgulara göre, aday öğretmenler kendilerini, ölçeğin "sınıfta ilişki yönetimi" faktöründe diğer faktörlere göre daha yeterli görürken, "öğretimin yönetimi", "öğrenciyi/çevreyi tanıma" faktörlerinde ve ölçeğin tamamında ise daha az yeterli görmektedirler. Sosyal bilimler ve fen bilimleri branşlarındaki aday öğretmenlerin algıları arasındaki fark, görsel sanatlar branşındaki aday öğretmenlerin lehine gözlenmiştir
Anahtar Kelime:

THE PERCEPTION OF CANDIDATE TEACHERS RELATED TO COMPETENCIES IN CLASSROOM MANAGEMENT

Öz:
The aim of this study is to gauge the opinions of candidate teachers to the classroom management. The study has been conducted on the candidate teachers, assigned in Feb, 2012 carrying out their missions varying from one year to two years in state schools in the countryside or Elazığ city center subordinated to MEM (National Education Directorship). The thesis also serves as a literature review on the subject. Is study has been conducted according to the Relational Scanning Model. Throughout the research the “Competencies of Candidate Teachers in Classroom Management” (CCTCM) scale has been used. A questionnaire built up with likert scale consisting of 54 items has been formed to assess the perception of the competencies of candidate teachers by the candidate teachers themselves. The reliability test was carried out on data collected from a total of 200 teachers. After the exploratory factor analysis, the 38 items which had a factor ratio below .35 has been casted out in the development phase and 16 items were left at the end of the process. There are a total of 484 candidate teachers teaching in all type of state schools including primary secondary ad high school in Elazığ. To detect if there is any correlation between the perception of the candidate teachers and their gender, the faculty which they graduated and the type of the school; a one-way variance analysis and Kruskal Wallis H-Test has been carried out. To determine the groups where significant differences have been detected, LSD test has been carried out (one of Post Hoc tests). According to the findings "Candidate Teachers' Classroom Management Competencies of" scale was found to be composed of three factors "relationship management in the classroom", "education management" and "student / environment recognition". The disparity between the perceptions of the candidate teachers who have graduated from Social Science related and Natural Science related areas seems to have been in the favor of teachers who have graduate from Visual Art related areas
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÖKYER N, ÖZER F (2014). ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. , 691 - 712.
Chicago GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. (2014): 691 - 712.
MLA GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. , 2014, ss.691 - 712.
AMA GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. . 2014; 691 - 712.
Vancouver GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. . 2014; 691 - 712.
IEEE GÖKYER N,ÖZER F "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI." , ss.691 - 712, 2014.
ISNAD GÖKYER, Necmi - ÖZER, Fulya. "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI". (2014), 691-712.
APA GÖKYER N, ÖZER F (2014). ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), 9(2), 691 - 712.
Chicago GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.2 (2014): 691 - 712.
MLA GÖKYER Necmi,ÖZER Fulya ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.2, 2014, ss.691 - 712.
AMA GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 691 - 712.
Vancouver GÖKYER N,ÖZER F ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 691 - 712.
IEEE GÖKYER N,ÖZER F "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.691 - 712, 2014.
ISNAD GÖKYER, Necmi - ÖZER, Fulya. "ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI". Turkish Studies (Elektronik) 9/2 (2014), 691-712.