BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR

Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1459 - 1475 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR

Öz:
Bu araştırma ile sınıf öğretmeni adaylarının ilk görev yeri ve öğretmenlik performans algıları ile birleştirilmiş sınıf üzerine oluşturdukları metaforlar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma türündedir. Çalışma grubu (?64), amaçsal örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Katılımcı görüşleri içerik analizi ile analiz edilip, gruplandırılarak açıklanmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların büyük bir kısmı mezra, köy ya da belde gibi taşra yaşam deneyimine sahip olmalarına karşın halen il ya da ilçe merkezde yaşamaktadırlar. Sınıf öğretmeni adayı öğrenciler, mesleğe ilk başlangıç yapacakları okulun gerekli niteliklerle donanmış hatta ileri teknolojik donanımlara sahip olması, okul ve çevresinin sosyal, kültürel ve diğer özellikler bakımından olumlu özellikler taşıması gerektiği düşüncesindedirler. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarından %42'sinin kendilerini birleştirilmiş sınıflı okullarda öğretim için hazır olduğu düşüncesinde, %38'inin teorik açıdan hazır fakat uygulama deneyimi açısından hazır olmadığını düşüncesinde olmalarına karşın, %58'i ise kendilerini birleştirilmiş sınıflı okullarda öğretmenlik yapacak donanımda görmemektedirler. Bununla birlikte, sınıf öğretmen adayları sınıf öğretmeni yetiştirme sürecinde birleştirilmiş sınıflı ortamlarda dâhil olmak üzere yeterli uygulama öğretmenlerinin köy ya da şehir okullarında görev yapacak olmalarının öğretmenlik idealizmi ve performansını etkileyeceğini ifade eden katılımcıların oranı %61'dir. Sınıf öğretmeni adayı katılımcılar birleştirilmiş sınıflı bir okul hakkında, 9 bitki, 11 insan-hayvan, 18 eşya, 11 kurum-organizasyon temalı olmak üzere 49 farklı metafor oluşturmuşlardır. Buna karşılık birleştirilmiş sınıf öğretmenliği hakkında 30 insan, 8 masal kahramanı, 10 eşya, 3 hayvan temalı olmak üzere toplam 51 metafor oluşturmuşlardır
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKPINAR, B., TURAN, M. ve GÖZLER, A. (2006). “Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim müfredatına ilişkin görüş ve önerileri” Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 14–16/Nisan/2006, Ankara), Bildiri Kitabı 2. Cilt, 415–420, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • AKSOY, N. (2008a). Multigrade schooling in Turkey: An Overview. International Journal of Educational Development, 28, 218–228.
  • AKSOY, N. (2008b). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim-Öğretim: Genç ve Deneyimsiz Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Bir Araştırma. Eğitim Bilim Toplum.6 (21), 83–108.
  • ARYAL, P.N, NEUPANE,S.R, LAUDARI,D.C., and BHATTARAI,K.R. (2003). A Study on Multi-grade/Multi-class Teaching: Status and Issues. Tribhuvan University, Research Centre for Educational Innovation and Development. Tripureshwar, Kathmandu, Nepal, July
  • ASLAN,S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin “Öğretmen” Kavramı İle İlgili Algılarının Metaforik İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/6 Spring, 43–59,
  • BALCI, A. (1999). Metaphorical images of school, school perceptions of students, teachers,and parents from four selected schools. Unpublished MA Thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • BLUMS, N., DIWAN,R. (2007). Small, Multigrade Schools and Increasing Access to Primary Education in India: National Context and NGO Initiatives. Create Pathways To Access. Research Monograph No 17. Consortium for Researh. Centre for International Education, Sussex School of Education, University of Sussex, Falmer, Brighton BN1 9QQ, United Kingdom
  • BURNS, R.B., MASON, D.A. (2002). Class Composition and Student Achievement in Elementary Schools. American Educational Research Journal, 39(1), 207–233.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E.K., AKGÜN, Ö.,E.,KARADENIZ, Ş. ve DEMIREL, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 2.Basım, Pegem A, Ankara.
  • CORNISH, L. (2006). Parents’ view of composite classes in an Australian school. http://www.aare.edu.au /aer/online/0602h.pdf, adresinden 12 Ocak 2012 tarihinde indirilmiştir
  • ÇINAR, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi C.5,S.7
  • DALKA, S. (2006 ) “ Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarının Problemleri ve Durum Tespiti: Doğu Beyazıt Örneği” Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi 14–16/Nisan/2006, Ankara), Bildiri Kitabı 2. Cilt, 415–420, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • DURSUN, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2,:33–57
  • EDINME: 05 Ocak.2012, URL 1: http://www.ehow.com/how_7629738_teach-multigradeclassroom.html
  • EDINME: 07 Ocak .2012, URL 2: www.ioe.ac.uk/multigrade
  • EDINME: 10 Ocak 2012, URL 3: http://www.ehow.com/how_7636022_teach-multiple-gradelevels.html#ixzz1TDxfjXnz
  • EDINME: 11 Ocak .2012,URL 4: http://www.ehow.com/how_7629738_teach-multigradeclassroom.html.
  • EDINME: 13 Ocak .2012, URL 5: bir sın materyalleri training_ curriculum. htm.
  • EDINME: 13 Ocak .2012, URL 6:How to Teach a Multi-Grade Classroom | eHow.com http://www.ehow.com/how_7629738_teach-multigradeclassroom.html#ixzz1TDvO5XDM.
  • ERDEM, A. R., KAMACI, S. ve AYDEMIR, T. (2005). Birleştirilmiş Sınıfları Okutan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar: Denizli Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 1 (1-2), 3-13.
  • ERDEN, M. (1996). Multigraded Classes in Turkey : Improvıng The Quautıy of Instruction. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12: 85-88
  • FELDMAN, J., GRAY, P. (1999). Some Educational Benefits of Freely Chosen Age Mixing Among Children and Adolescents. Phi Delta Kappan. Vol. 80, No. 7, 507-512.
  • GAUSTAD, J. (1997). Building support for multi-age education. ERIC Digest No. 114 http://www.ed.gov/databases/ERIC_Digests/ed409604.html, adresinden 18.01.2012’tarihinde indirilmiştir.
  • GAYFER, M. (ED). (1991). The multi-grade classroom: myth and reality. a Canadian study. http://books.google.com.tr/books?id=QnI1xJbQC5UC&pg=PP7&hl=tr&source=gbs_select ed_pages&cad=3#v=onepage&q&f=false. adresinden 15 Ocak 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • HARGREAVES, E., MONTREO, C., CHAU, N., SIBLI, M. and THANH, T. (2001). 4. Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: An Overview. International Journal of Educational Development 21, 499-520.
  • JAKOBSON, E. (2007). Teachers' views of multigrade classes. Estonian case. (Unpublished Doctorate thesis). University of Tartu, Estonya.
  • KALAOJA, E. (ED.) 2002. Viewpoints on village schools and their development. A publication of the Kajaani Department of Teacher Education, University of Oulu. Series A: Research rcpords 2112002.
  • KANNAPEL, P. J., DEYOUNG, A. J. (1999). The Rural School Problem in 1999: A Review and Critiqe of the Literatur. Journal of Research in Rural Education, 15 ( 2), 67-79.
  • KARASAR, N., PLATTEAU, C. (1998). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamaları. Cumhuriyetin 75. Yılında İlköğretim 1. Ulusal Sempozyumu. Ankara: 27-28 Kasım Ankara: Tekışık Yayıncılık, 160-170.
  • KAYA, K., TAŞDEMİRCİ, E. Birleştirilmiş Sınıflar İle Bağımsız Sınıflarda İlk Okuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların Karşılaştırmalı İncelemesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı : 19 Yıl : 2005/2 (1-26 s.) 5
  • KOCAOLUK, Ş., KOCAOLUK, F. (1994). İlkokul Programı ve Beş Sınıfın Yıllık Planları. İstanbul, Kocaoluk Yay. C.2, 24.Basım.
  • KÖKSAL, K. (2005). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • LITTLE, A.W. (1995). Multi-grade teaching - a review of research and practice http://www.dfid.gov.uk/Pubs/files/mulgradeteachedpaper12.pdf. adresinden 12 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • LITTLE, A.W. and PRIDMORE, P. (2004). The MUSE training programme: a final evaluation. web:http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextReportOct2004.pdf. adresinden 28 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • LITTLE, A.W. (2001). Mutligrade Teaching: Towards an İnternational Research and Policy Agenda. International Journal of Educational Development 21, 481-497.
  • MASON, A. D., DOEPNER. B.R. (1998). 10. Principals’ View of Combination Classes. Journal of Educational Research, 91(3), 160-172.
  • MEB (1996). Milli Eğitimde: Sorunlar, Reformlar, Hedefler, Projeler. Yasal Düzenlemeler. Personel Durumu. Ankara.
  • MILLER, B.A. (1991a). A Review of Qualitative Research on Multigrade İnstruction. Journal of Research in Rural Education, 7(2), 3–12.
  • MILLER, B.A. (1991b). Teaching and Learning in the Multigrade Classroom: Student Performance and Instructional Routines ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV.
  • OĞUZKAN, A.F. (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: T.D.K. Yay.
  • OK, A., ÖNKOL,P. (2007). Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Öğretmen Adaylarının Profili. Eğitim ve Bilim Cilt 32, Sayı 143, 13-26.
  • PAVAN, N. B. (1992). 19. The Benefits of Nongraded Schools. Educational Leadership, 50(2), 22-25.
  • PRAT, D. (1986). 20. On the Merits of Multiage Classrooms. Research in Rural Education, 3(3), 111-115.
  • RECEPOĞLU, E (2009).. Taşımalı İlköğretim Uygulaması ve Karşılaşılan Sorunlar: Kastamonu İli Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:17 No:2, 427-444
  • SABAN, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • SAĞ, R. (2009). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretmen Olmak. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar, C.8,S. 28, 20-39.
  • SAĞ, R. (2010). Etkinlik Teorisine Göre Zenginleştirilmiş Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim Uygulamalarının Adayların Öğretmenlik Algısına Etkisi. Eğitim ve Bilim. C.35, S.158, 44- 57.
  • SAĞ, R., SAVAS, B. ve SEZER, R. (2009). Burdur’daki Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Özellikleri, Sorunları ve İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan, Cilt. 10, Sayı. 1, 37-56
  • SEMERCİ, N., KEREMGİL, S., MERAL, E., PULLU, S. ve ÇETİNTAS, S. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına İlişkin Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 499-504.
  • ŞAHİN, A. E. (2003). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,166-175.
  • ŞAHİN, Ç. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TAŞDEMİR, M. (2012). Birleştirilmiş Sınıflarla Öğretim. (Geliştirilmiş 6.Basım) Ankara: Pegem A Yayınları.
  • THOMAS, C., SHAW, C. (1992). Issues in the development of multigrade schools. World Bank Technical Paper number 172. Washington, D.C.: The World Bank.
  • UYGUR, M. ve YAPPAR-YELKEN, T. (2010). Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Uygulanan Fen ve Teknoloji Dersine (Yeni Fen Programına)Yönelik Öğrencilerin ve Öğretmenlerin Görüşleri. Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi: 38 (2010), 01-18
  • VEENMAN, S. (1996). Effects of Multigrade and Multi-Age Classes Reconsidered. Review of Educational Studies, 11(3), 171–180.
  • WICK, P. M. (1998) Multıage Teachıng And Learnıng Envıronments: A Literature Revıew March 17.
  • WOLFF, L., GARCIA, N. (2000). Multi-Grade Schools and Technology. TechKnowLogia, May/June, 17-18. www.TechKnowLogia.org. adresinden 18 Ocak 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • YILDIZ, M., KÖKSAL, K. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Ocak, Cilt:17 No:1, 1-14.
  • YILDIRIM, A., ŞİMSEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6.Basım) Seçkin Yayıncılık, Ankara.
APA Taşdemir M (2014). BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. , 1459 - 1475.
Chicago Taşdemir Mehmet BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. (2014): 1459 - 1475.
MLA Taşdemir Mehmet BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. , 2014, ss.1459 - 1475.
AMA Taşdemir M BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. . 2014; 1459 - 1475.
Vancouver Taşdemir M BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. . 2014; 1459 - 1475.
IEEE Taşdemir M "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR." , ss.1459 - 1475, 2014.
ISNAD Taşdemir, Mehmet. "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR". (2014), 1459-1475.
APA Taşdemir M (2014). BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. Turkish Studies (Elektronik), 9(2), 1459 - 1475.
Chicago Taşdemir Mehmet BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.2 (2014): 1459 - 1475.
MLA Taşdemir Mehmet BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.2, 2014, ss.1459 - 1475.
AMA Taşdemir M BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 1459 - 1475.
Vancouver Taşdemir M BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 1459 - 1475.
IEEE Taşdemir M "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.1459 - 1475, 2014.
ISNAD Taşdemir, Mehmet. "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDA SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: BEKLENTİ VE METAFORLAR". Turkish Studies (Elektronik) 9/2 (2014), 1459-1475.