Yıl: 2003 Cilt: 28 Sayı: 296 Sayfa Aralığı: 27 - 33 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü

Öz:
Öğretmenin program geliştirme sürecinde gereken rolünü üstlenmesi, öğrencilerin değişen dünyaya uyum sağlaması açısından zorunlu hale gelmektedir. Bu hayati sorumluluk öğretmenlerin program geliştirmede rollerini bilmeyi gerektirir. Bu çalışmada, öğretim programı geliştirmede öğretmenlerin sorumluluklarını yerine getirmelerinde ve dışarıdan araştırmacılarla yürüttükleri çalışmalarla ilgili olarak rollerin paylaşımında dikkate alınması gereken hususların neler olduğu tartışılmaktadır. Öncelikle, alanda ulaşılabilen kaynaklara dayalı olarak öğretmenlerin öğretim programı çalışmalarında ne şekilde yer aldığı, daha az merkeziyetçi eğitim sistemlerine sahip yabancı ülkelerden örnekler verilmiştir. İkinci olarak, öğretmenlerin program geliştirmede söz sahibi oldukları iki uygulama biçimi tanımlanmış ve bu yaklaşımlarda öğretmenlerin ne tür sorunlarının olabileceği, onların tutumlarını etkileyebilecek değişkenler açısından irdelenmiştir. Son olarak, öğretmenin kendi sınıfında kullanacağı bir programı hazırlaması için nasıl bir sıra takip edeceği temel düzeyde verilmiştir. Bu derleme çalışması, Türkiye gibi merkezi eğitim sistemine sahip bir ülkede program geliştirmedeki zorlukları, bu sahada araştırma yapan araştırmacı ve öğretmenlere tanıtmakta ve böylece ülkemizde bu alandaki çalışmalarda öğretmen öğesinin daha etkili olarak nasıl kullanılabileceği ile ilgili hususları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: müfredat geliştirme öğretmenler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altrichter, H., Posch, P. ve Somekh, B., (1993). Teachers Investigate Their Work: An Introduction to the Methods of Action Research, Routledge, London.
  • Aubussuon, P. J; ve Watson, K., (1999). "Issues and Problems Releated to Science Curriculum Manegers", Science Education, 83:603-620.
  • Clandinin, J. ve Connelly, M., (1992). Handbook of Research on Curriculum: A Project of the American Educational Research Association, Edited by Philip W. Jackson, Macmillan Publishing Company, New York.
  • Crawley, F. E. ve Salyer, B. A., (1995), "Origins of Life Science Teachers' Beliefs Underlying Curriculum Reform in Texas", Science Education, 79(6): 611 -635.
  • Elliott, J., (1991). The Fundamental Characteristics of Action Research: Action Research for Educational Change, Milton Keynes: Öpen University.
  • Erdoğan, İ., (1997). Çağdaş Eğitim Sistemleri, Sistem Yayıncılık, 2. Basım.
  • Ersoy, Y., (2000). "Fizik öğretmeninin Sürekli Eğitimi-I: Değişen İşlevi, Yeni Rolleri ve Görevleri", 19. Fizik Kongresi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Esteve, J. M., (2000). "The Transformation of the Teachers' Role at the End of the Twentieth Century: New Challenges for the Future", Educational Review, 52(2): 197-207.
  • Feldman, A. ve Kropf, A., (1999). "Teachers As Curriculum Desicion Makers: The Selection of Topics for High School Physics", Journal of Curriculum & Supervision, 14(3): 241-260.
  • Hancock, R., (2001). Why are Class Teachers Reluctant to Become Researchers? (Edited by Soler, J., Craft, A. and B urgess), Teacher Development: Exploring Oür own Practice. Sage Publications Company, London.
  • Hansen, K. H. ve Olson, J., (1996). "How Teachers Construe Curriculum Integration: the Science, Technology, Society (STS) movement as Bildung", Journal of Curriculum Studies, 28(6): 669-682.
  • Jenkins, E. W,, (2000). "The Inıpact of the National Curriculum on Secondary School Science Teaching in England and Wales", Science Education, 22(3): 325-336.
  • Marsh, C. J., (1997). Perspectives: Key Concepts for Understanding Curriculum, The Falmer Press, London.
  • Miller, J. P., Seller, W., (1985). Curriculum: Perpectives and Practice.
  • Schremer, O. D., (1991). "The Teacher-A Category in Curriculum Evaluation", Studies in Edueational Evaluation, 17: 23-39.
  • Shkedi, A., (1996). "School-based vorkshops for Teacher Participation in Curriculum Development", Journal of Curriculum Studies, 28 (6): 699-711.
  • Toh, K. A.; Yap, K. C.; Lee, S.; Springham, S. V.; Chua, P., (1996). "Developing Curriculum in Singapore: Teacher- Academic Partnerships", Journal of Curriculum Studies, 28(6): 683-697.
  • Tomak, M., (1988). "Orta öğretimde Fen Eğitimi ve Çağdaş Gelişmeler", TFV Sempozyumu, ODTÜ, Ankara, Bildiri Kitabı, 15-18.
  • White, R. C,, (1997). Curriculum Innovation A Celebration of Classroom Practice, Open University Pres.
  • Yiğit, N., (2001). "Fizik Eğitim-Öğretiminde Öğretmen Merkezli Program Geliştirme Yaklaşımı", K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
APA YİĞİT N (2003). Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. , 27 - 33.
Chicago YİĞİT Nevzat Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. (2003): 27 - 33.
MLA YİĞİT Nevzat Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. , 2003, ss.27 - 33.
AMA YİĞİT N Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. . 2003; 27 - 33.
Vancouver YİĞİT N Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. . 2003; 27 - 33.
IEEE YİĞİT N "Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü." , ss.27 - 33, 2003.
ISNAD YİĞİT, Nevzat. "Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü". (2003), 27-33.
APA YİĞİT N (2003). Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28(296), 27 - 33.
Chicago YİĞİT Nevzat Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi 28, no.296 (2003): 27 - 33.
MLA YİĞİT Nevzat Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, vol.28, no.296, 2003, ss.27 - 33.
AMA YİĞİT N Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2003; 28(296): 27 - 33.
Vancouver YİĞİT N Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2003; 28(296): 27 - 33.
IEEE YİĞİT N "Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü." Çağdaş Eğitim Dergisi, 28, ss.27 - 33, 2003.
ISNAD YİĞİT, Nevzat. "Öğretim Programı Geliştirmede Öğretmenin Rolü". Çağdaş Eğitim Dergisi 28/296 (2003), 27-33.