SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 393 - 410 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ

Öz:
Sosyal bilgiler dersi insanlara birtakım becerilerin ve kavramların kazandırılmasın da çeşitli bilim dalları ile etkileşim halindedir. Bunlardan bir tanesi de vatandaşlık eğitimidir. Gelişmiş demokrasilerde etkili vatandaşlık eğitiminin ön plana çıktığı görülmektedir. Her kültürde, bireylere vatandaşlık bilinci kazandırılırken dikkate alınması gereken ortak noktalar bulunmaktadır. Bunlar: farklılıklara saygı, empati, küreselleşme ve işbirliği, birlik ve beraberlik, dayanışma, kimlik duygusu gibi kavram ve konulardır. Bu kavramlar ve konular ülkemizde sosyal bilgiler dersi ile öğrencilere kazandırılmaktadır. Bu çalışmanın amacı da Sosyal Bilgiler dersini almakta olan yabancı uyruklu öğrencilerin vatandaşlık eğitimindeki rolünü belirlemektir. Bu amaçla 14 yabancı uyruklu öğrencinin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim/fenomoloji deseninde tasarlanmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yönteminden kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından kullanılmıştır. Araştırmada yer alan bulgu sonuçlarında; çalışma grubunda yer alan öğrenciler hak ve sorumluluklarını bilen, başkalarının haklarına saygılı, sorumluk sahibi ve vatan sevgisi gibi konuların üzerinde durarak vatandaşlık eğitiminin bu değerleri kazandırma da büyük katkı sağlayacağını belirtmişlerdir. Katılımcıların görüşleri incelendiğinde, etkili bir şekilde kazandırılan vatandaşlık bilinci, insanlar arasındaki etkileşimin önemini vurgulayarak, bireylerin başka insanları, kültürleri, çevreleri, sorunları tanımalarına olanak sağlar. Vatandaşlık bilinci, yaşanılan çevreye aidiyet duygusuyla yabancı uyruklu öğrencinin bağlanmasını sağlarken, çevresine daha duyarlı,sorumlu bir vatandaş olmanın yolunu açtığı sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF TEACHING SOCIAL SCIENCE ON CITIZENSHIP SENSE/PERCEPTION FOR FOREIGN NATIONAL STUDENTS: TOKAT SAMPLE

Öz:
Social Science is interacting with various branc hes of science in acquiring some skills and concepts to people. One of them is citizenship education as well. When we analyze citizen ship education, it is seen that effective citizen ship education has become the fore ground in today's democracies. It is unders tood that there are commonpoints in acquiring citizen ship consciousness thanks to the interaction among the cultures. The seincludecon ceptsand subject sliker espect for differences, empathy, globalization and cooperation, unityand solidarity, cooperation and sense of identity. The aim of thisstudy is todetermine the role of foreignnational students who have take nandaretaking the course of Social Studies in citizen ship education. Forthis purpose, 14 foreign national students were consulted for their opinions. The way of working is the research model of phenomenology being one of the qualitativere search methods. Snow ballsampling method in purposeful sampling method wasused in determining the participants. A semi-structuredinter view form preparedbytheresearcherwasusedtocollect the data. Inthefindings of the study; The students in the working group stated that citizen ship education will make a great contribution in acquiring these values by emphasizing the rights and responsibilities of the students, respecting the rights of others, responsibility and patriotism. When he opinions of participants are examined, citizen ship awareness, which is gained effectively, allows individuals to identify other people, cultures, environment, problems by emphasizing the importance of interaction between people. While acquired the conciousness of citizens hip connects to the students with their sense of belonging to their environment,it resulted that it leads a way to be more sensitive to the environment and a responsible citizen
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, S. (2014). Çokkültürlü Toplumlarda Vatandaşlık Eğitimine Yönelik Öğretmen Ve Öğrenci Düşüncelerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim
  • Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Bilgili, H. (2016). İnönü Üniversitesi’nde Yabancı Uyruklu Öğrenci Olmak: Etnografik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yükseklisans tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Çolak, K. (2015). Sosyal Bilgiler ile Vatandaşlık Ve Demokrasi Eğitimi Derslerinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çifçi, T. ve Dikmenli, Y. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Vatan Algısı Ve Geçmişe Dönük Değişimi / The Perceptions of University Students Regarding Homeland and Retrospective Change in These Perceptions”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/3 Winter 2016, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9286, p. 847-860.
  • Göz, N. L. (2010). İlköğretimde Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Karasar, N. (1999) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kızılay, N., (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmenim: Bana Göre İyi Vatandaş / My Social Studies Teacher: A Good Citizen In My Opinion”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Volume 10/11 Summer 2015, Ankara/Turkey, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8468, p. 987-1006.
  • İbrahimoğlu, Z. (2014). Gayrimüslim Azınlıklara Göre Türkiye’de Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Akt. S. Turan). Ankara: Nobel YayıncılıK.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd edition). ThousandOaks, CA: Sage.
  • Talimciler, A. (2012). Eğitim Kurumu. S. Güçlü (Editör). Kurumlara Sosyolojik Bakış (s. 373434). İstanbul: Kitapevi.
  • Türkcan, B., Bozkurt, M., (2015). “İlkokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Kimlik, Kültür ve Yurttaşlık Algıları / Elementary School Students’ Perceptions Of Identity, Culture And Civic Within The Context Of The Social Studies Course”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, Volume 10/11 Summer 2015, Ankara/Turkey, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8639, p. 1501-1526.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA SONMEZ O, TATAN M (2017). SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. , 393 - 410.
Chicago SONMEZ OMER FARUK,TATAN Mehmet SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. (2017): 393 - 410.
MLA SONMEZ OMER FARUK,TATAN Mehmet SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. , 2017, ss.393 - 410.
AMA SONMEZ O,TATAN M SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. . 2017; 393 - 410.
Vancouver SONMEZ O,TATAN M SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. . 2017; 393 - 410.
IEEE SONMEZ O,TATAN M "SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ." , ss.393 - 410, 2017.
ISNAD SONMEZ, OMER FARUK - TATAN, Mehmet. "SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ". (2017), 393-410.
APA SONMEZ O, TATAN M (2017). SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), 12(14), 393 - 410.
Chicago SONMEZ OMER FARUK,TATAN Mehmet SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.14 (2017): 393 - 410.
MLA SONMEZ OMER FARUK,TATAN Mehmet SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.14, 2017, ss.393 - 410.
AMA SONMEZ O,TATAN M SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(14): 393 - 410.
Vancouver SONMEZ O,TATAN M SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(14): 393 - 410.
IEEE SONMEZ O,TATAN M "SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.393 - 410, 2017.
ISNAD SONMEZ, OMER FARUK - TATAN, Mehmet. "SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ VATANDAŞLIK ALGILARINA ETKİSİ: TOKAT İLİ ÖRNEĞİ". Turkish Studies (Elektronik) 12/14 (2017), 393-410.