Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs
Yıl: 2018 Cilt: 33 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 402 - 416 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs
Öz: Bu çalışmanın amacı öğretmen adayları ve öğretmenlerin öz yeterlilik inançlarının belirli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda yapılan çalışma genel anket modeli uygulanarak açıklayıcı bir şekilde oluşturulmuştur. Çalışmayı oluşturan grup Anadolu' nun bir şehrinde çalışan öğretmenlerden ve 2014-2015 akademik yılında aynı şehirde bulunan eğitim fakültesi 4.sınıf, Sınıf Öğretmenliği, Fen ve Teknoloji Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Beden Eğitimi Öğretmenliğinde okuyan öğrencilerden oluşmuştur. Bu çalışmanın örneklemi 249 öğretmen ve 105 öğretmen adayını kapsamaktadır. Bu çalışmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları cinsiyete ve birinci ya da ikinci öğretimde okumalarına göre çok büyük değişiklik göstermemiştir. Asıl büyük değişiklik devam ettikleri bölüme ve meslek seçimi nedenlerine göre olmuştur. Diğer taraftan görevde olan öğretmenlerin özyeterlilik inançlarında cinsiyet ve eğitim statüsünün önemli etkisinin olmadığı ancak işteki kıdemin büyük etkisi olduğu görülmüştür. Bununla birlikte her iki grubun katılımcılarının aynı seviyede mesleki özyeterlilik inancına sahip olduğu görülmüştür
Anahtar Kelime: Konular:
Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Öz Yeterlik İnançlarının Karşılaştırılması
Öz: The purpose of the present study is to investigate pre-service teachers and teachers’ self-efficacy beliefs in relation to some variables. For this purpose, the present study was designed as a descriptive study employing a general survey model. The universe of the study consists of teachers working in a city of Anatolia in Turkey and fourth-year students from the departments of classroom teacher education, science and technology teacher education, Turkish language teaching and physical education teacher education of the education faculty at a university located in the same city in 2014-2015 academic year. The sampling of the study included 249 teachers and 105 pre-service teachers. The findings of the study revealed that the pre-service teachers’ self-efficacy beliefs do not vary significantly depending on their gender and whether they attend day-time or evening-time classes; yet, their selfefficacy beliefs vary significantly depending on the department attended and reasons for professional preferences. On the other hand, on the teachers’ self-efficacy beliefs, both gender and educational statues do not have a significant impact; however, professional seniority significantly affects their self-efficacy beliefs. Moreover, it was found that the participants of both groups have same level of self-efficacy perceptions of their profession
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
- Ayra, M. ve Kösterelioğlu, İ. (2016). Öğretmenlerin mesleki öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi (GÜSBEED), 7(17), 81-101.
- Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (12), 235-252.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191– 215.
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. Newyork: W. H. Freeman.
- Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137–144.
- Brouwers, A. ve Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16, 239-253.
- Chacon, C. T. (2005). Teacher’ perceived efficacy among efl teachers in middle schools in venezuela. Teaching and Teacher Education, 21(3), 257–272.
- Çakır, Ö., Kan, A. ve Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve öz yeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
- Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmenlik öz yeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137), 74–81.
- Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
- Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
- Daugherty, S. G. (2005). Teacher efficacy and ıts relation to teachers’ behaviors in the classroom. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Houston, Texas.
- Demirel, M. ve Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin özyeterlik inançları ve tutumları. II. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
- Derbedek, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik özelliklerinin öğretmenlerin öz yeterlikleri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Döş, B. ve Özdemir Doğan, G. (2016). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, (13)2, 2488-2503.
- Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 87-96.
- Gaith, G. & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education. 15: 487-496.
- Gençtürk, A. ve Memiş, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları ve iş doyumlarının demografik faktörler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 9(3), 1037-1054.
- Gerçek, C., Yılmaz, M., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Biyoloji eğitimi öğretmen adaylarının biyoloji öğretiminde öz-yeterlik inançları. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 57-73.
- Gömleksiz M. N. ve Erten, P. (2013). Öğretmen adaylarının genel internet özyeterlik algıları (fırat üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 119-140.
- Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the ımplementation of ınstructional ınnovation. Teaching and Teacher Education, 4(1), 63–69.
- Guskey, T. R. ve Passaro P. D. (1994). Teacher efficacy: a study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31, 627–643.
- Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1395-1404.
- Güvenç, H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin özerklik destekleri ve mesleki öz-yeterlik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 99-116.
- Howell, D. M. (2006). A comparative analysis of self-reported teacher self-efficacy and student performance in the elementary classroom. Unpublished Doctoral Dissertation, Idaho State University, Idaho.
- Jeong, J. (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd in organizational learning styles as identified by key informants at selected corporations in the republic of Korea. Unpublished Master Dissertation, Texas A&M University, Texas.
- Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
- Karahan, Ş. ve Uyanık Balat, G. (2011). Özel eğitim okullarında çalışan eğitimcilerin öz-yeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1),1-14.
- Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2012). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 76-96.
- Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmen yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1-2), 1-14.
- Korkut, K. ve Babaoğlan, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 269-281.
- Kuçuradi, İ. ve Taşdelen, D. (2013). Etik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları Kurtuldu, K. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik algılarının incelenmesi. II. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Hacettepe Üniversitesi, Ankara..
- Kurz, T. B. (2001). An exploration of the relationship among teacher efficacy, collective teacher efficacy, and goal consensus. Dissertation Abstracts International: A. The Humanities and Social Sciences, 62(07), (UMI No. 3020068).
- Küçükyılmaz, A. ve Duban, N. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlilik inançlarının artırılabilmesi için alınacak önlemlere ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1- 23.
- Morgil, İ., Seçken N. ve Yücel, A. S. (2004). Kimya öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62-72.
- Morrell, D., Carroll, J. B. (2003). An extended examination of preservice elementary teachers' science teaching selfefficacy. School Science & Mathematics, 103(5), 246-251.
- Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 533-578.
- Pajares, F. (2002). Self-efficacy beliefs in academic contexts: an outline. [On-line]. Available at:http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/efftalk.html Adresinden 20.06.2013 tarihinde alınmıştır.
- Rummel, N. P. (2007). Teacher self efficacy belifes and their ımpact on recommendations for student retention at grades K-2. Unpublished Doctoral Dissertation,The College of William and Mary, Virginia.
- Savran, A. ve Çakıroğlu, J. (2001). Pre-service biology teachers’ perceived efficacy beliefs in teaching biology. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 21, 105-112.
- Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Ertem Matbaacılık.
- Taşkın Can, B. Cantürk Günhan, B. ve Öngel Erdal, S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen derslerinde matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançlarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 47–52.
- Tataroğlu, B., Özgen, K. ve Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretemenliği tercih nedenleri ve beklentileri. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
- Tatçı, M. (2012). Yunus Emre divan-ı ilahiyat. İstanbul: Kapı Yayınları.
- Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2002). The ınfluence of resources and support on teachers’ efficacy beliefs. Paper Presented At The Annual Meeting of The American Educational Research Association, New Orleans, http://anitawoolfolkhoy.com/pdfs/aera-2002-megan.pdf, Adresinden 13.06.2013 tarihinde alındı.
- Tschannen-Moran, M. ve Woolfolk Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23, 944–956.
- Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies, 7(2), 1079-1091.
- Uygur, M. (2010). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı lisans öğrencilerinin öz-yeterlik algılarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
- Ülper, H. ve Bağcı, H. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine dönük öz yeterlik algıları. Turkish Studies. 7(2), 1115-1131.
- Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16
- Wallick, J. S. (2002). The relationship between teacher efficacy and student academic outcomes on curriculum-based measures. Unpublished doctoral dissertation, University of the Pacific, Stockton.
- Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
- Yılmaz, K. ve Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
APA | Elkatmış M (2018). Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. , 402 - 416. |
Chicago | Elkatmış Metin Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. (2018): 402 - 416. |
MLA | Elkatmış Metin Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. , 2018, ss.402 - 416. |
AMA | Elkatmış M Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. . 2018; 402 - 416. |
Vancouver | Elkatmış M Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. . 2018; 402 - 416. |
IEEE | Elkatmış M "Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs." , ss.402 - 416, 2018. |
ISNAD | Elkatmış, Metin. "Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs". (2018), 402-416. |
APA | Elkatmış M (2018). Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 402 - 416. |
Chicago | Elkatmış Metin Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.2 (2018): 402 - 416. |
MLA | Elkatmış Metin Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.2, 2018, ss.402 - 416. |
AMA | Elkatmış M Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(2): 402 - 416. |
Vancouver | Elkatmış M Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(2): 402 - 416. |
IEEE | Elkatmış M "Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.402 - 416, 2018. |
ISNAD | Elkatmış, Metin. "Comparison of Pre-service Teachers and Teachers’ Self-efficacy Beliefs". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/2 (2018), 402-416. |