Yıl: 2018 Cilt: 33 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 518 - 533 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme

Öz:
Bağlanma en yalın haliyle öğrenenin ilgili derse ilişkin öğrenme etkinliklerini istekli biçimde, bir başka ifadeyle keyif alarak sürdürmesi olarak tanımlanabilir. Bağlanma ile ilişkilendirilen önemli bir özellik öğrenme ortamının sosyal yapısıdır. Bu düşünceye göre, öğrenme ortamında gerçekleşen sosyal etkileşimin niteliği bağlanma durumunun önemli bir belirleyicisidir. Araştırmada bu bakışla lise öğrencilerinin derse bağlanma durumları okulun sosyal iklimi, sınıfın sosyal çevresi, yalnızlık, derse ilişkin tutum, okula ilişkin tutum ve akademik başarı ortalaması çerçevesinde ve İngilizce dersi bağlamında incelenmektedir. Veri toplama paketinde Derse Katılım Envanteri, Okulun Sosyal İklimi Ölçeği, Sınıfın Sosyal Çevresini Algılama Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu; ayrıca araştırmacılar tarafından geliştirilen İngilizce dersine ve okula ilişkin tutum ölçekleri yer almaktadır. Katılımcılar 2015-16 bahar yarıyılında eğitimine 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda devam etmekte olan 734 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler üzerinde betimsel istatistikler, Pearson momentler çarpımı katsayıları, çoklu doğrusal ve aşamalı regresyon analizleri yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre, sınıfın sosyal çevresi, İngilizce dersine ilişkin tutum, okulun sosyal iklimi ve akademik başarı ortalaması birlikte bağlanma durumu üzerindeki varyansın %54'ünü açıklamaktadır. Bağlanma durumu en çok sınıfın sosyal çevresine ilişkin algılar tarafından yordanmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

Student Engagement in the Margin of Sociocultural Perspective

Öz:
Engagement occurs when students are inherently eager to pursue a course. Many factors might influence student engagement. From a sociocultural perspective, one such factor might be the classroom social environment. From this point of view, the purpose of this study is to investigate the relationships between student engagement, school social climate, classroom social environment, loneliness, attitudes toward English course, attitudes toward the school and the grade point average. The instrument includes the scales of classroom engagement, school social climate, perceptions of classroom social environment, short form of the UCLA loneliness, attitudes toward English course and school. The data were collected from 734 high school students of 9, 10, 11 and 12th grades in 2015-16. The results indicated that perceptions of classroom social environment, attitudes toward English course, school social climate and grade point average significantly predicted student engagement. Furthermore, perceptions of classroom social environment explained the highest proportion of variance in student engagement
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmed, S. (2015). Attitudes towards English language learning among EFL Learners at UMSKAL. Journal of Education and Practice, 6(18), 6-16.
  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. McGraw-Hill Education (UK).
  • Akbari, E., Naderi, A., Simons, R. J., & Pilot, A. (2016). Student engagement and foreign language learning through online social networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 1(4), 1-22.
  • Allodi, M. W. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2), 89-104.
  • Astin, A. (1984). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel, 25(4), 297-308.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 26-44.
  • Baron, P., & Corbin, L. (2012). Student engagement: Rhetoric and reality. Higher Education Research & Development, 31(6), 759-772.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim İngilizce dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 411-424.
  • Bayar, Y. ve Uçanok, Z. (2012). Ergenlerin dahil oldukları zorbalık statülerine göre okul sosyal iklimi ve genellenmiş akran algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(4), 2337-2358.
  • Bayraktar, F. (2013). Sınıfın sosyal çevresini algılama ölçeği: İki ayrı örneklemde geçerlik ve güvenirliğin sınanması. Türk Psikoloji Yazıları, 16(31), 1-13.
  • Boekaerts, M. (2016). Engagement as an inherent aspect of the learning process. Learning and Instruction, 43, 76-83.
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cain, S. (2012). Quiet the power of introverts in a world that can’t stop talking. New York: Crown publishers.
  • Chipuer, H. M. (2001). Dyadic attachments and community connectedness: Links with youths' loneliness experiences. Journal of Community Psychology, 29(4), 429-446.
  • Coates, H. (2006). Student engagement in campus-based and online education: University connections. Routledge.
  • Coates, H., & Hillman, K. (2008). Australasian survey of student engagement: 2007 institution report. [Online] Retrieved on May, 29, 2016 at URL: http://research.acer.edu.au/ausse/19.
  • Demirtaş, Z. (2010). Liselerde okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 208-223.
  • Ergün, M. ve Özsüer, S. (2006). Vygotsky’nin yeniden değerlendirilmesi. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 269- 292.
  • Eryılmaz, A. (2013). Okulda motivasyon ve amotivasyon: “Derse katılmada öğretmenden beklentiler ölçeği’nin geliştirilmesi.” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi,1(25), 1-18.
  • Floyd, K. S., Harrington, S. J., & Santiago, J. (2009). The effect of engagement and perceived course value on deep and surface learning strategies. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline, 12, 181-190.
  • Frisby, B. N., Slone, A. R., & Bengu, E. (2016). Rapport, motivation, participation, and perceptions of learning in US and Turkish student classrooms: A replication and cultural comparison. Communication Education, 66(2), 183- 195.
  • Goktepe, F. T. (2014). Attitudes and motivation of Turkish undergraduate EFL students towards learning English language. Studies in English Language Teaching, 2(3), 314.
  • Gökdaş, İ. (2008). Bilgisayara yönelik tutumlar, D. Deryakulu (Ed.)Bilişim Teknolojileri Öğretiminde SosyoPsikolojik Değişkenler (ss. 34). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Göregenli, M. (1995). Kültürümüz açısından bireycilik-toplulukçuluk eğilimleri: Bir başlangıç çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 1-14.
  • Gurbetoğlu, A. ve Tomakin, E. (2011). Sevilen ve sevilmeyen öğretmen davranışlarına ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 261-276.
  • Gunuc, S., & Kuzu, A. (2015). Student engagement scale: development, reliability and validity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 587-610.
  • Gürer, M. D. (2013). Utilization of learning objects in social studies lesson: Achievement, attitude and engagement. Doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Hanif, R., & Smith, P. K. (2010). Perceptions, attitudes and experiences concerning bullying and school social climate: A comparison of Pakistan and England. K. Österman (Ed.), Indirect and direct aggression (pp. 159- 169). Frankfurt: Peter Lang Publishing.
  • Hays, R. D., & DiMatteo, M. R. (1987). A short-form measure of loneliness. Journal of personality assessment, 51(1), 69-81.
  • Hofstede, G. (1986). Cultural differences in teaching and learning. International Journal of Intercultural Relations, 10(3), 301-320.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. Revised and Expanded 3 rd Edition. McGraw-Hill.
  • Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the English language and its use in Turkish context. Journal of Arts and Sciences, 7(2007), 73-87.
  • Kuh, G. D., Kinzie, J., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006, July).What matters to student success: A review of the literature. [Available online at: https://www.ue.ucsc.edu/sites/default/files/WhatMatters StudentSuccess(Kuh,July2006).pdf], Retrieved on May, 29, 2016.
  • Leont’ev, A. N. (1981). Problems of the development of the mind. Moscow, Russia: Progress.
  • Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1997). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Destinct relation systems that contribute uniquely to children's school adjustment? Child development, 68(6), 1181-1197.
  • Leach, L. (2016). Enhancing student engagement in one institution. Journal of Further and Higher Education, 40(1), 23-47.
  • Liu, D., Yu, X., Wang, Y., Zhang, H., & Ren, G. (2014). The impact of perception of discrimination and sense of belonging on the loneliness of the children of Chinese migrant workers: a structural equation modeling analysis. International Journal of Mental Health Systems, 8(52), 1-6.
  • Louie, J. Y., Wang, S. W., Fung, J., & Lau, A. (2015). Children’s emotional expressivity and teacher perceptions of social competence: A cross-cultural comparison. International Journal of Behavioral Development, 39(6), 497- 507.
  • Luria, A. R. (1976). Cognitive development: Its cultural and social foundations. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Marshall, M. L. (2004). Examining school climate: Defining factors and educational influences. [Online] Retrieved on May, 15, 2016 at URL http://education.gsu.edu/schoolsafety/
  • Mouratidis, A. A., & Sideridis, G. D. (2009). On social achievement goals: Their relations with peer acceptance, classroom belongingness, and perceptions of loneliness. The Journal of Experimental Education, 77(3), 285- 308.
  • Mouton, S. G., Hawkins, J., McPherson, R. H., & Copley, J. (1996). School attachment: Perspectives of low-attached high school students. Educational Psychology, 16(3), 297-304.
  • Nauffal, D. I. (2012). Assessment of student engagement: An analysis of trends. Tertiary Education and Management, 18(2), 171-191.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2010). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33(149), 18-29.
  • Özbay, Y. ve Şahin, M. (2000). Empatik sınıf atmosferi tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 104-113.
  • Raman, R. A. (2016). Attitudes and behavior of Ajman University of Science and Technology students towards the environment. The IAFOR Journal of Education, 4(1), 69-88.
  • Ryan, A. M., & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38(2), 437-460.
  • Ryu, S., & Lombardi, D. (2015). Coding classroom interactions for collective and individual engagement. Educational Psychologist, 50(1), 70-83.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sever, M. (2014). Derse katılım envanterinin Türk kültürüne uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 171-182.
  • Sever, M., Ulubey, Ö., Toraman, Ç. ve Türe, E. (2014). Lise öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından derse katılımlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 183-198.
  • Shernoff, D. J., Kelly, S., Tonks, S. M., Anderson, B., Cavanagh, R. F., Sinha, S., & Abdi, B. (2016). Student engagement as a function of environmental complexity in high school classrooms. Learning and Instruction, 43(2016), 52-60.
  • Shukla, K., Konold, T., & Cornell, D. (2015). “School climate and student engagement: A concurrent validity investigation through a multilevel multivariate approach.” Paper presented at the 2015 Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
  • Şendur, E. (1999). “İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sınıf atmosferine ilişkin algıları ile başarı güdüsü arasındaki ilişki.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tableman, B. (2004). School Climate and Learning. Best Practice Briefs, 31(2004), 1-10.
  • Tubbs, J. E., & Garner, M. (2008). The impact of school climate on school outcomes. Journal of Collage Teaching & Learning, 5(9), 17-26.
  • Veiga, F. H. (2016). Assessing student engagement in school: Development and validation of a four-dimensional scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 813-819.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind and society: The development of higher mental processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Wang, Z., Bergin, C., & Bergin, D. A. (2014). Measuring engagement in fourth to twelfth grade classrooms: The classroom engagement inventory. School Psychology Quarterly, 29(4), 517-535.
  • Wasson, B. (1997). Advanced educational Technologies: The learning environment. Computers in Human Behavior, 13(4), 571-594.
  • Wasti, S. A. ve Eser Erdil, S. (2007). Bireycilik ve toplulukçuluk değerlerinin ölçülmesi: Benlik kurgusu ve INDCOL ölçeklerinin Türkçe geçerlemesi. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7, 39-66.
  • Yang, X. (2012). Attitude and motivation in L2 learning among ummaster students. International Journal of Management and sustainability, 1(1), 13.
  • Yildiz, M. A. ve Duy, B. (2014). Adaptation of the short-form of the UCLA loneliness scale (ULS-8) to Turkish for the adolescents. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27(3), 194-203.
  • Zepke, N., Leach, L., &Butler, P. (2014). Student engagement: students' and teachers' perceptions. Higher Education Research & Development, 33(2), 386-398.
APA BARDAKCI S, Arslan Ö, ULUHAN B, CAN Y (2018). Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. , 518 - 533.
Chicago BARDAKCI Salih,Arslan Ömer,ULUHAN Büşra,CAN Yafes Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. (2018): 518 - 533.
MLA BARDAKCI Salih,Arslan Ömer,ULUHAN Büşra,CAN Yafes Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. , 2018, ss.518 - 533.
AMA BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. . 2018; 518 - 533.
Vancouver BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. . 2018; 518 - 533.
IEEE BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y "Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme." , ss.518 - 533, 2018.
ISNAD BARDAKCI, Salih vd. "Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme". (2018), 518-533.
APA BARDAKCI S, Arslan Ö, ULUHAN B, CAN Y (2018). Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 518 - 533.
Chicago BARDAKCI Salih,Arslan Ömer,ULUHAN Büşra,CAN Yafes Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.2 (2018): 518 - 533.
MLA BARDAKCI Salih,Arslan Ömer,ULUHAN Büşra,CAN Yafes Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.2, 2018, ss.518 - 533.
AMA BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(2): 518 - 533.
Vancouver BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(2): 518 - 533.
IEEE BARDAKCI S,Arslan Ö,ULUHAN B,CAN Y "Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.518 - 533, 2018.
ISNAD BARDAKCI, Salih vd. "Derse Bağlanma Üzerine Sosyokültürel Bir İnceleme". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/2 (2018), 518-533.