Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi

Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 1957 - 1976 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Sistem dinamiği, bir sistemin zamanla nasıl değiştiğini anlamak için kullanılan bir öğrenme, öğretme yaklaşımıdır. Bu çalışmanın amacı; 1) ilköğretim öğrencilerinin sistem dinamiği yaklaşımını temel alan bir öğrenme süreci dâhilinde, bir sistemi tanımalarına ve analiz etmelerine yardımcı olacak modeller geliştirmelerini sağlamak, 2) öğrencilerin sosyobilimsel konularda kurdukları modelleri belli kriterleri göz önünde bulundurarak incelemek ve değerlendirmektir. Çalışmada örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini ilköğretim 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 7. ve 8. sınıflardaki 10 öğrencinin geliştirdiği 5 model incelenmiştir. Araştırma kapsamında ilk önce öğrencilere sistem düşüncesi ve sistem dinamiği yaklaşımının teorik altyapısı anlatılmış, daha sonra Stella programı ile bir sistemin nasıl modelleneceğine yönelik örnek senaryolar, farklı uygulamalar üzerinde çalışılmıştır. Deneysel çalışma bir dönem boyunca haftada bir saat olmak üzere toplam 14 saat devam etmiştir. Çalışmanın son 8 saatinde, öğrenciler daha önceden belirlenen konulardan birini seçerek Stella programı yardımıyla sistem dinamiği temelli modeller geliştirmişlerdir. Öğrencilerin geliştirdikleri model kayıtları ve öğrencilerle yapılan görüşmeler, 5 kriter (modelde doğru kavramları kullanma, değişkenleri belirleme ve kullanma, ilişki kurma, sayısal parametreleri yerleştirme, grafik çizme ve yorumlama) göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve gözlemci öğretmen tarafından tutulan gözlem kayıtlarının analizleri öğrenciler tarafından kurulan modellerle ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin bir sistemde stoku ve akışı belirleme noktasında sıkıntı yaşadıkları, bir sistemi bütün olarak algılamada zorlandıkları, sistemi oluşturan unsurlar arasında ilişkiyi doğru bir şekilde kuramadıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin geliştirdikleri modeller üzerinde çalışırken model konularını öğrenmeye yönelik ilgilerinde olumlu gelişmeler gözlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alessi, S. (2005). The application of system dynamics modeling in elementary and secondary school curricula. Retrieved from http://web.archive.org/web/20060304015136/http:// www.c5.cl/ieinvestiga/actas/ribie2000/charlas/alessi.htm
  • Bell, J., Bush, T., Fox, A., Goodey, J., & Goulding, S. (Eds.). (1984). Rethinking case study, conducting small scale investigations in educational management. London: P.C. Publishing.
  • Boyes, E., Chuckran, D., & Stanisstreet, M. (1993). How do high school students perceive global climatic change: What are its manifestations? What are its origins? What corrective action can be taken? Journal of Science Education and Technology, 2(4), 541-557.
  • Bozkurt, O. ve Cansüngü Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Brown, G. S. (1992). Improving education in public schools: Innovative teachers to the rescue. System Dynamics Review, 8(1), 83-89.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1989). Research methods in education. London: Rotledge.
  • Cruz, M., González, M. T., Restrepo, M. P., & Zuluaga, M. L. (2007). Colombian classroom experiments: A preliminary report. CLE Newsletters, 16(1), 9-11.
  • Davidsen, P. I., Bjurklo, M., & Wikström, H. (1993). Introducing system dynamics in schools: the Nordic experience. System Dynamics Review, 9(2), 165-181.
  • Draper, F., & Swanson, M. (1990). Learner-directed systems education. System Dynamics Review, 7(2), 209-213.
  • Fisher, D. M. (1994, July). Teaching system dynamics to teachers and students in 8-12 environment. Paper presented at the International System Dynamics Society Conference Sterling, Scotland.
  • Fisher, D. M. (2000, July). System dynamics models created by high school students. Paper presented at the 18th International System Dynamics Society Conference, Bergen Norway.
  • Forrester, J. W. (1987). 14 obvious truths. System Dynamics Review, 3(2), 156-159.
  • Forrester, J. W. (1992). Road map 1: System dynamics and learner-centered-learning in kindergarten through 12th grade education (MIT System Dynamics in Education Project). MIT: Creative Learning Exchange. Retrieved from http://www.clexchange.org/curriculum/roadmaps/
  • Forrester, J. W. (1996). Road map 1: System dynamics and k-12 teachers (MIT System Dynamics in Education Project). MIT: Creative Learning Exchange. Retrieved from http://www.clexchange.org/curriculum/roadmaps/
  • Grotzer, T. A., & Basca, B. B. (2003). How does grasping the underlying causal structures of ecosystems impact students’ understanding? Journal of Biological Education, 38(1), 16-29.
  • Klieme, E., & Maichle, U. (2000, July). Erprobungeines Modellbildungssystemsim Unterricht. Berichtübereine Pilotstudiezur Unterrichtsevaluation (Teaching System dynamics and systems thinking in Austria and Germany (Trans. G. Ossimitz). Paper presented at the System Dynamics Conference in Bergen, Norway.
  • Lee, Y. (2007). Developing decision-making skills for socio-scientific issues. Teaching for Science Literacy, 41(4), 170-177.
  • Lyneis, D. A. (2000, July). Bringing system dynamics to a school near you suggestions for introducing and sustaining system dynamics in K-12 education. Paper presented at the International System Dynamics Society Conference Bergen, Norway.
  • Mandinach, E. B., & Cline, H. F. (1994). Classroom dynamics: Implementing a technology-based learning environment. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Martin, L. A. (1997). Road map 2: Beginner modelling exercise (MIT System Dynamics in Education Project). MIT: Creative Learning Exchange. Retrieved from http:// www.clexchange.org/curriculum/roadmaps/
  • Meadows, D. H. (1997). Ways to intervene in a system. Whole Earth Review. Retrieved from http://center. sustainability.duke.edu/sites/default/files/documents/ system_intervention.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006) . İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu.
  • Nuhoğlu, H. (2008). Studying effects of systems approach on attitude, achievement, and different skills in science and technology lesson (Doctoral dissertation, Gazi University, Ankara). Retrieved from: http://tez2.yok.gov.tr
  • Nuhoğlu, H. (2009). Evaluation of the middle school students’ understanding level of basic system concepts. Elementary Education Online, 8(3), 866-882.
  • Ossimitz, G. (2000, July).. Teaching system dynamics and systems thinking in Austria and Germany. Paper presented at the System Dynamics Conference in Bergen, Norway. Pedretti, E. (1999). Decision making and STS education: Exploring Scientific knowledge and social responsibility in schools and science centers through an issues-based approach. School Science and Mathematics, 99, 174–181.
  • Penner, D. A. (2000). Explaining systems investigating middle school students’ understanding of emergent phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 37, 784–806.
  • Piaget, J., & Inhelder, B. (1969). The psychology of the child. New York: Basic Books.
  • Puig, B., & Jimenez-Aleixandre, M. P. (2011). Different music to the same score: Teaching about genes, environment and human performances. In T. D. Sadler (Ed.), Socioscientific issues in the classroom (pp. 201-238). New York: Springer Dordect.
  • Ramsey, J. (1993). The science education reform movement: Implications for social responsibility. Science Education, 77, 235-58.
  • Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship. Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.
  • Road Maps. (2005). MIT System Dynamics in Education Project. Creative Learning Exchange. Retrieved from http://www.clexchange.org/curriculum/roadmaps/
  • Rye, J., Rubba, R., & Wiesenmayer, R. (1997). An investigation of middle school students’ alternative conceptions of global warming as formative evaluation of teacher-developed STS units. International Journal of Science Education, 19(5), 527-551.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of literature. Journal of Research in Science Teaching, 4, 513–536.
  • Sadler, T. D. (Ed.). (2011).  Socio-scientific issues in the classroom: Teaching, learning and research. New York: Springer.
  • Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2004). The significance of content knowledge for informal reasoning regarding socioscientific issues: Applying genetics knowledge to genetic engineering issues. Science Education, 89(1), 71–93.
  • Schecker, H. P. (2005). System dynamics in high school physics. Retrieved from didaktik.physik.uni-bremen.de/ niedderer/download/SysDyn.pdf
  • Selçuk, Z. (2004). Gelişim ve öğrenme (10. basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. London: Sage.
  • Sterman, J. D. (2000). Business dynamics: Systems thinking and modelling for a complex world. Boston, MA: Irwin McGraw- Hill.
  • Stuntz, L. N., Lyneis, D.A. & Richardson, G. P. (2002, July).The future of system dynamics and learner-centered learning in K-12 education. Paper presented at the 20 th International System Dynamics Society Conference, Palermo, Italy.
  • Ticotsky, A., Quaden, R., & Lyneis, D. (1999). The in and out game: A preliminary system dynamics modeling lesson. Retrieved from systemdynamics.org/conferences/2001/ papers/Lyneis_1.pdf
  • Tinker, R. F., Nemirovsky, R., Mokros, J., & Barclay, W. T. (1990). Measuring and modeling project-First year annual report. Cambridge, Mass. Technical Education Research Center.
  • van der Zande, P. A. M., Warloo, A. J., Brekelmans, M., Akkerman, S. F., & Vermunt, J. D. (2011). A knowledge base for teaching biology situated in the context of genetic testing. International Journal of Science Education, 33, 2307-2067.
  • Zaraza R. J. (1995). The CC-STADUS Project: Developing and nurturing a cadre of pre-college teachers using system dynamics/computer modeling in the classroom. CLE Newsletters, 4(3), 1-11.
  • Zaraza, R., & Fisher, D. (1997, July). Introducing system dynamics into the traditional secondary curriculum: The CC-STADUS project’s search for leverage points. Paper presented at The 15th International System Dynamics Conference, Istanbul, Turkey.
  • Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A., & Simmons, M. L. (2002). Tangled up in views: Beliefs in the nature of science and responses to socioscientific dilemmas. Science Education, 86, 343-367
  • Zohar, A., & Nemet, F. (2002). Fostering students’ knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39, 36–62.
  • Zoller, U. (1987). The Israel environmental education project: A new model of interdisciplinary student-oriented curriculum. Journal of Environmental Education, 18, 25-31.
  • Zuman, J. P., & Weaver, S. L. (1988, April). Tools for teaching problem solving: An evaluation of a modeling and systems thinking approach. Paper presented at the Annual NARST Conference, Lake Ozark, MO.
APA Nuhoğlu H (2014). Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. , 1957 - 1976.
Chicago Nuhoğlu Hasret Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. (2014): 1957 - 1976.
MLA Nuhoğlu Hasret Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. , 2014, ss.1957 - 1976.
AMA Nuhoğlu H Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. . 2014; 1957 - 1976.
Vancouver Nuhoğlu H Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. . 2014; 1957 - 1976.
IEEE Nuhoğlu H "Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi." , ss.1957 - 1976, 2014.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi". (2014), 1957-1976.
APA Nuhoğlu H (2014). Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1957 - 1976.
Chicago Nuhoğlu Hasret Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.5 (2014): 1957 - 1976.
MLA Nuhoğlu Hasret Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.5, 2014, ss.1957 - 1976.
AMA Nuhoğlu H Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(5): 1957 - 1976.
Vancouver Nuhoğlu H Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(5): 1957 - 1976.
IEEE Nuhoğlu H "Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.1957 - 1976, 2014.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/5 (2014), 1957-1976.