Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları

Yıl: 2017 Cilt: 18 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 471 - 492 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları

Öz:
Farklı özel gereksinimlere sahip olan okul öncesi yaş grubundaki çocukların normal gelişim gösteren akranları ile aynı ortamlarda gerekli sınıf içi ve sınıf dışı destekler sağlanarak eğitim almaları, tarihsel süreç içerisinde entegrasyon, kaynaştırma ya da bütünleştirme yaklaşımları kapsamında Amerika Birleşik Devletleri'nin yanı sıra diğer gelişmiş ülkelerde 70'li yıllardan beri kullanılagelen bir uygulamadır. Kaynaştırma eğitiminin başarılı bir şekilde uygulanması için temel gerekliliklerden birisi, özel gereksinimli çocuklar ile kaynaştırma ortamlarında çalışan öğretmenlerin öğretimde özel gereksinimli çocuklara uyarlama yapma, etkili doğal öğretim yaklaşımlarını belirleme ve bu yaklaşımları kullanma becerilerine sahip olmalarıdır. Bu çalışmanın amacı, kaynaştırma eğitimi kapsamında, özel gereksinimli çocukların gelişim ve öğrenmelerini desteklemek için geliştirilmiş doğal öğretim yaklaşımlarını, bu yaklaşımların temel bileşenlerini ve bilimsel dayanaklarını açıklamaktır. Bu bağlamda, ilk olarak, doğal öğretim yaklaşımlarının ortak özellikleri ve tarihsel gelişimi sunulmuş ve takiben alanyazında en çok rastlanan ve en sık kullanılan beş doğal öğretim yaklaşımı (fırsat öğretimi, doğal bağlama dayalı dil öğetimi, etkinlik temelli müdahale, geçiş temelli öğretim, ve gömülü öğretim) ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Makalenin sonunda, öğretmenleri doğal öğretim yaklaşımlarını kullanma konusunda eğitmek için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akalın, S., Demir, Ş., Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., & İşcen, F. (2014). The needs of inclusive preschool teachers about inclusive practices. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 39-60.
  • Akçamete, G. A. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Apache, R. R. G. (2005). Activity-based intervention in motor skill development. Perceptual & Motor Skills, 100(3), 1011-1020.
  • Baer, D., Wolf, M., & Risley, R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1(1), 91-97.
  • Bakkaloğlu, H. (2008). The effectiveness of activity-based intervention program on the transition skills of children with developmental disabilities aged between 3 and 6 years. Educational Sciences: Theory and Practice, 8(2), 393-406.
  • Bishop, C.(2014). High quality instruction through complete learning trials: Blending intentional teaching with embedded instruction. KITS Newsletter, 23(3), 1-4.
  • Bishop, C. D., Snyder, P. A., & Crow, R. E. (2015). Impact of video self-monitoring with graduated training on implementation of embedded instructional learning trials. Topics in Early Childhood Special Education, 35(3), 170-182.
  • Botts, D. C., Losardo, A. S., Tillery, C. Y., & Werts, M. G. (2014). A comparison of activity-based intervention and embedded direct instruction when teaching emergent literacy skills. The Journal of Special Education, 48(2), 120-134.
  • Boyd, B. A., Kucharczyk, S., & Wong, C. (2016). Implementing evidence-based practices in early childhood classroom settings. In B. Reichow, B. Boyd, E. E. Barton, & S. L. Odom (Eds.), Handbook of early childhood special education (pp. 335-347). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Bricker, D., & Cripe, J. (1989). Activity-based intervention. In D. Bricker (Ed.), Early education of at-risk and handicapped infants, toddlers, and preschool children (2nd ed.) (pp. 251-274). Palo Alto, CA: VORT.
  • Bricker, D., & Cripe, J. (1992). An activity-based approach to early intervention. Baltimore, MD: Brookes.
  • Bricker, D., Pretti-Frontczak, K., & McComas, N. (1998). An activity-based approach to early intervention (2nd ed.). Baltimore, MD: Brookes.
  • Buysse, V., & Bailey, D. B. (1993). Behavioral and developmental outcomes in young children with disabilities in integrated and segregated settings: A review of comparative studies. The Journal of Special Education, 26(4), 434-461.
  • Buysse, V., Bailey, D. B., Smith, T. M., & Simeonsson, R. J. (1994). The relationship between child characteristics and placement in specialized versus inclusive early childhood programs. Topics in Early Childhood Special Education, 14(4), 419-435.
  • Charlop-Christy, M. H., & Carpenter, M. H. (2000). Modified incidental teaching sessions a procedure for parents to increase spontaneous speech in their children with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 2(2), 98-112.
  • Christensen-Sandfort, R. J., & Whinnery, S. B. (2013). Impact of milieu teaching on communication skills of young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education, 32(4), 211- 222.
  • Çakıroğlu, O., & Melekoğu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808.
  • Daugherty, S., Grisham-Brown, J., & Hemmeter, M. L. (2001). The effects of embedded skill instruction on the acquisition of target and nontarget skills in preschoolers with developmental delays. Topics in Early Childhood Special Education, 21(4), 213-221.
  • DEC/NAEYC. (2009). Early childhood inclusion: A joint position statement of the Division for Early Childhood (DEC) and the National Association for the Education of Young Children (NAEYC). Chapel Hill, NC: The University of North Carolina, FPG Child Development Institute.
  • Delprato, D. J. (2001). Comparisons of discrete-trial and normalized behavioral intervention for young children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(3), 315-325.
  • Diken, Ö. (2013). Okul öncesi kaynaştırma ortamlarında dil ve konuşmanın desteklenmesi. B. Sucuoglu & H.
  • Bakkaloglu (Eds.), Okul öncesinde kaynaştırma içinde (ss. 315-354). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Diken, İ. H., Rakap, S., Diken, O., Tomris, G., &Çelik, S. (2016). Early childhood inclusion in Turkey. Infants & Young Children,29(3), 231-238.
  • Eren, B., Deniz, J., & Düzkantar, A. (2013). The effectiveness of embedded teaching through the most-to-least prompting procedure in concept teaching to children with autism within orff-based music activities.
  • Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1877-1885.
  • Fenske, E. C., Krantz, P. J., & McClannahan, L. E. (2001). Incidental teaching: A non-discrete-trial teaching procedure. In C. Maurice, G. Green & R. M. Foxx (Eds.), Making a difference: Behavioral intervention for autism (pp. 75-82). Austin, TX: Pro-Ed.
  • Gersten, R., Fuchs, L. S., Compton, D., Coyne, M., Greenwood, C., & Innocenti, M. (2005). Quality indicators for group experimental and quasi-experimental research in special education. Exceptional Children, 71(2), 149-164.
  • Gilbert, K. (2008). Milieu communication training for late talkers. SIG 1 Perspectives on Language Learning and Education, 15(3), 112-118.
  • Grisham-Brown, J., Pretti-Frontczak, K., Hawkins, S. R., & Winchell, B. N. (2009). Addressing early learning standards for all children within blended preschool classrooms. Topics in Early Childhood Special Education, 29(3), 131-142.
  • Güzel-Özmen, R. (2005). Otistik bir çocuğa dil öğretimi. Egitim ve Bilim, 30(138), 18-27.
  • Halle, J. W., Baer, D. M., & Spradlin, J. E. (1981). Teachers' generalized use of delay as a stimulus control procedure to increaselanguage use in handicapped children. Journal ofApplied Behavior Analysis, 14(4), 389-409.
  • Hart, B. M., & Risley, T. R. (1968). Establishing the use of descriptive adjectives in the spontaneous speech of disadvantaged children. Journal of Applied Behavior Analysis, 1(2), 109-120.
  • Hart, B. M., & Risley, T. R. (1974). Using preschool materials to modify the language of disadvantaged children. Journal of Applied Behavior Analysis, 7(2), 243-256.
  • Hart, B. M., & Risley, T. R. (1975). Incidental teaching of language in the preschool. Journal of Applied Behavior Analysis, 8(4), 411-420.
  • Hart, B. M., & Risley, T. R. (1980). In vivo language intervention: Unanticipated general effects. Journal of Applied Behavior Analysis, 13(3), 243-25
  • Hart, B. M., & Risley, T. R. (1982). How to use incidental teaching for elaborating language. Austin, TX: ProEd. Hemmeter, M. L., & Kaiser, A. P. (1994). Enhanced milieu teaching: Effects of parent-implemented language intervention. Journal of Early Intervention, 18(3), 269-289.
  • Horasan, M. M., & Birkan, B. (2015). Fırsat öğretiminin otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara kaybolan nesnelerini sözcük kullanarak isteme becerisinin öğretiminde etkililiği. International Journal of Early Childhood Special Education, 7(2), 361-383.
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single-subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional Children, 71(2), 165-180.
  • Kaczmarek, L. A., Hepting, N. H., & Dzubak, M. (1996). Examining the generalization of milieu language objectives in situations requiring listener preparatory behaviors. Topics in Early Childhood Special Education, 16(2), 139-167.
  • Kaiser, A. P. (1993). Parent-implemented language intervention: An environmental perspective. In A. P. Kaiser & D. B. Gray (Eds.), Enhancing children's communication: Research foundations for intervention (pp. 63- 84). Baltimore, MD: Brookes.
  • Kaiser, A. P., Yoder, P. J., & Keetz, A. (1992). Evaluating milieu teaching. In S. F. Warren & J. E. E. Reichle (Eds.), Causes and effects in communication and language intervention. Communication and language intervention series, Vol. 1, (pp. 9-47). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
  • Kratochwill, T. R., Hitchcock, J., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., & Rindskopf, D. M., et al. (2010). Single-case designs technical documentation. Retrieved from http://ies.ed.gov/ncee/wwc/pdf/wwc_scd.pdf
  • Kurt, O. (2008). Doğal öğretim yöntemleri. E. Tekin-İftar (Ed.), Davranış ve öğrenme sorunu olan çocukların eğitimi içinde (ss. 162-179). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kurt, O. (2009). Otistik özellikler gösteren çocuklara zincirleme serbest zaman becerilerinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin ve eşzamanlı ipucuyla öğretimin gömülü öğretimle sunulmasının etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kurt, O., & Tekin-İftar, E. (2008). A comparison of constant time delay and simultaneous prompting within embedded instruction on teaching leisure skills to children with autism. Topics in Early Childhood Special Education, 28(1), 53-64.
  • Losardo, A., & Bricker, D. (1994). Activity-based intervention and direct instruction: A comparison study. American Journal on Mental Retardation, 98(6), 744-765.
  • Lovaas, O. I., Koegel, R., Simmons, J. Q., & Long, J. S. (1973). Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. Journal of Applied Behavior Analysis, 6(1), 131-166.
  • Macy, M. G., & Bricker, D. D. (2007). Embedding individualized social goals into routine activities in inclusive early childhood classrooms. Early Child Development and Care, 177(2), 107-120.
  • McCathren, R. B. (2000). Teacher-implemented prelinguistic communication intervention. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 15(1), 21-29.
  • McDuffie, A. (2013a). Incidental teaching. In F. R. Volkmar (Ed.), Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders (pp. 1559-1561). New York, NY: Springer.
  • McDuffie, A. (2013b). Milieu teaching. In F. R. Volkmar (Ed.), Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders (pp. 1857-1860). New York, NY: Springer.
  • McGee, G. G., Morrier, M. J., & Daly, T. (1999). An incidental teaching approach to early intervention for toddlers with autism. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities,24(3), 133-146.
  • McWilliam, R. A., Ferguson, A., Harbin, G. L., Porter, P, Munn, D., & Vandiviere, P (1998). The Familycenteredness of individualized family service plans. Topics in Early Childhood Special Education, 18(2), 69-82.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Retrieved from http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_son .pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Milli Eğitim istatistikleri örgün eğitim 2010-2011. Retrieved from http://sgb.meb.gov.tr/www/milli-egitim-istatistikleri-orgun-egitim-2010-2011/icerik/69
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Retrieved from http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html
  • National Professional Development Center on Inclusion. (2011). Research synthesis points on practices that support inclusion. Chapel Hill, NC: The University of North Carolina, FPG Child Development Institute, Author. Available at http://npdci.fpg.unc.edu
  • Odluyurt, S. (2011). The effects of constant time delay embedded into teaching activities for teaching the names of clothes for preschool children with developmental disabilities. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(3), 1457-1460.
  • Odluyurt, S., & Batu, E. S. (2010). Teaching inclusion preparation skills to children with developmental disabilities. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(3), 1563-1572.
  • Odom, S. L. (2000). Preschool inclusion: What we know and where we go from here. Topics in Early Childhood Special Education, 20(1), 20-27.
  • Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood special education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25.
  • Odom, S. L., Vitztum, J., Wolery, R., Lieber, J., Sandall, S., Hanson, M. J., et al. (2004). Preschool inclusion in the United States: A review of research from an ecological systems perspective. Journal of Research inSpecial Educational Needs, 4(1), 17-49.
  • Olive, M. L., Cruz, B., Davis, T. N., Chan, J. M., Lang, R. B., & O'Reilly, M. F., et al. (2007). The effects of enhancedmilieu teaching and a voice output communication aid on the requesting of three children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(8), 1505-1513.
  • Özen, A., & Ergenekon, Y. (2011). Activity-based intervention practices in special education. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 359-362.
  • Pretti-Frontczak, K., & Bricker, D. (2000). Enhancing the quality of individualized education plan (IEP) goals and objectives. Journal of Early Intervention, 23(2), 92-105.
  • Pretti-Frontczak, K., & Bricker, D. (2001). Use of the embedding strategy during daily activities by early childhood education and early childhood special education teachers. Infant and Toddler Intervention: The Transdisciplinary Journal, 11(2), 111-128.
  • Pretti-Frontczak, K., & Bricker, D. D. (2004). An activity-based approach to early intervention (3rd ed.). Baltimore, MD: Brookes.
  • Rakap, S. (2013). Engagement behaviors of young children with disabilities: Relationships with preschool teachers' implementation of embedded instruction (Unpublished doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville, FL.
  • Rakap, S. (2015). Quality of individualised education programme goals and objectives for preschool children with disabilities. European Journal of Special Needs Education, 30(2), 173-186.
  • Rakap, S. (2016). Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar. V. Aksoy (Ed.), Özel eğitim içinde (ss. 181- 211). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rakap, S. (2017). Impact of coaching on pre-service teachers use of embedded instruction in inclusive preschool classrooms. Journal of Teacher Education, 68(2), 125-139.
  • Rakap, S., & Balıkçı, S. (2016). Using embedded instruction to teach functional skills to a preschool child with autism. International Journal of Developmental Disabilities, 63(1), 17-26.
  • Rakap, S., & Parlak-Rakap, A. (2011). Effectiveness of embedded instruction in early childhood special education: A literature review. European Early Childhood Education Research Journal, 19(1), 79-96.
  • Rakap, S., & Rakap, S. (2014). Parent-implemented naturalistic language interventions for young children with disabilities: A systematic review of single-subject experimental research studies. Educational Research Review, 13, 35-51.
  • Roberts, M. Y., & Kaiser, A. P. (2011). The effectiveness of parent-implemented language interventions: A metaanalysis. American Journal of Speech-Language Pathology, 20(3), 180-199.
  • Rogers-Warren, A., & Warren, S. (1980). Mands for verbalization: Facilitating the display of newly trained language in children. Behavior Modification, 4(3), 362-382.
  • Rule, S., Losardo, A., Dinnebeil, L. A., Kaiser, A., & Rowland, C. (1998). Research challenges in naturalistic intervention. Journal of Early Intervention, 21(4), 283-293.
  • Sainato, D., & Lyon, S. (1989). Promoting successful mainstreaming transitions for handicapped preschool children. Journal of Early Intervention, 13(4), 305-314.
  • Sainato, D. M., Strain, P. S., Lefebvre, D., & Rapp, N. (1987). Facilitating transition times with handicapped preschool children: A comparison between peer mediated and antecedent prompt procedures. Journal of Applied Behavior Analysis, 20(3), 285-291.
  • Salend, S. J., & Duhaney, L. M. G. (1999). The impact of inclusion on students with and without disabilities and their educators. Remedial and Special Education, 20(2),114-126.
  • Scheeler, M. C. (2008). Generalizing effective teaching skills: The missing link in teacher preparation. Journal of Behavioral Education, 17(2), 145-159.
  • Scheeler, M. C., Bruno, K., Grubb, E., & Seavey, T. L. (2009). Generalizing teaching techniques-From university to K-12 classrooms: Teaching preservice teachers to use what they learn. Journal of Behavioral Education, 18(3), 189-210.
  • Snyder, P., Denney, M., Pasia, C., & Rakap, S., & Crowe, C. (2011). Professional development in early childhood intervention: Emerging issues and promising approaches. In C. Groark (Series Ed.) & L. Kaczmarek (Vol.
  • Ed.), Early childhood intervention: Shaping the future for children with special needs and their families, Vol. 3. Emerging trends in research and practice (pp. 169-204). Santa Barbara, CA: Praeger/ABC-CLIO.
  • Snyder, P., Hemmeter, M. L., McLean, M., Sandall, S., & McLaughlin, T. (2013). Embedded instruction to support early learning in response-to-intervention frameworks. In V. Buysse & E. Peisner-Feinberg (Eds.), Handbook of response-to-intervention in early childhood (pp. 283-298). Baltimore, MD: Brookes.
  • Snyder, P. A., Rakap, S., Hemmeter, M. L., McLaughlin, T. W., Sandall, S., & McLean, M. E. (2015). Naturalistic instructional approaches in early learning a systematic review. Journal of Early Intervention, 37(1), 69- 97.
  • Stokes, T., Baer, D., & Jackson, L. (1974). Programming the generalization of a greeting response in four retarded children. Journal of Applied Behavior Analysis, 7(4), 599-610.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., İşcen, F., Demir, Ş., & Akalın, S. (2014). Preschool teachers' knowledge levels about inclusion. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1467-1495.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., İşcen Karasu, F., Demir, Ş., & Akalın, S. (2013). Inclusive preschool teachers: Their attitudes and knowledge about inclusion. International Journal of Early Childhood Special Education, 5(2), 107-128.
  • Toğram, B., & Erbaş, D. (2010). The effectiveness of instruction on mand model-one of the milieu teaching techniques. Eurasian Journal of Educational Research, 38(1), 198-215.
  • Warren, S. F., & Kaiser, A. P. (1986). Incidental language teaching: A critical review. Journal of Speech and Hearing Disorders, 51(4), 291-299.
  • Warren, S. F., McQuarter, R. J., & Rogers-Warren, A. P. (1984). The effects of mands and models on the speech of unresponsive language-delayed preschool children. Journal ofSpeech and Hearing Disorders, 49(1), 43-52.
  • Warren, S. F., Yoder, P. J., Gazdag, G. E., Kim, K., & Jones, H. A. (1993). Facilitating prelinguistic communication skills in young children with developmental delay. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 36(1), 83-97.
  • Werts, M. G., Wolery, M., Holcombe-Ligon, A., Vassilaros, M. A., & Billings, S. S. (1992). Efficacy of transitionbased teaching with instructive feedback. Education and Treatment of Children, 15(4), 320-334.
  • Wolery, M. (2005). DEC recommended practices: Child-focused practices. In S. Sandall, M. L. Hemmeter, B. J.
  • Smith, & M. E. McLean (Eds.), DEC recommended practices: A comprehensive guide for practical application in early intervention/early childhood special education (pp. 71-106). Longmont, CO: Sopris West.
  • Wolery, M., Anthony, L., & Heckathorn, J. (1998). Transition-based teaching: Effects on transitions, teachers' behavior, and children's learning. Journal of Early Intervention, 21(2), 117-131.
  • Wolery, M., Doyle, P. M., Gast, D. L., Ault, M. J., & Simpson, S. L. (1993). Comparison of progressive time delay and transition-based teaching with preschoolers who have developmental delays. Journal of Early Intervention, 17(2), 160-176.
  • Yoder, P. J., Kaiser, A. P., Goldstein, H., Alpert, C., Mousetis, L., & Kaczmarek, L., et al. (1995). An exploratory comparison of milieu teaching and responsive interaction in classroom applications. Journal of Early Intervention, 19(3), 218-242
APA RAKAP S (2017). Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. , 471 - 492.
Chicago RAKAP Salih Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. (2017): 471 - 492.
MLA RAKAP Salih Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. , 2017, ss.471 - 492.
AMA RAKAP S Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. . 2017; 471 - 492.
Vancouver RAKAP S Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. . 2017; 471 - 492.
IEEE RAKAP S "Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları." , ss.471 - 492, 2017.
ISNAD RAKAP, Salih. "Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları". (2017), 471-492.
APA RAKAP S (2017). Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 471 - 492.
Chicago RAKAP Salih Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18, no.3 (2017): 471 - 492.
MLA RAKAP Salih Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.18, no.3, 2017, ss.471 - 492.
AMA RAKAP S Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2017; 18(3): 471 - 492.
Vancouver RAKAP S Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2017; 18(3): 471 - 492.
IEEE RAKAP S "Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18, ss.471 - 492, 2017.
ISNAD RAKAP, Salih. "Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Desteklenmesinde Doğal Öğretim Yaklaşımları". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18/3 (2017), 471-492.