Yıl: 2016 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 481 - 502 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim

Öz:
Dünyada ve Türkiye'de sağlık hizmetleri sunumu birçok karmaşık problemle karşı karşıyadır. Bu problemlerin çözümünde yalın sağlık hizmetleri uygulamaları bir çözüm olabilmektedir. Tarihsel açıdan bakıldığında yalın sağlık hizmetleri ilk olarak 2000'li yılların başında İngiltere'de ve ABD'de uygulanmış ve geçen sürede çeşitli başarılar elde edilmiştir. Türkiye'de ise yeni yeni uygulamaları görülmektedir. Bunlardan e-reçete, bilgisayar üstünden tetkik isteme ve kâğıt ortamından vazgeçme, elektronik hasta dosyası, randevu sistemi gibi uygulamalar makro düzeydeki yalın yönetim uygulamalarıdır. Mikro düzeydeki uygulamalar ise oldukça sınırlı ve daha çok özel hastanelerde uygulanmaktadır. Çalışmanın amacı; sağlık hizmetlerinde kullanılabilecek yalın tekniklerin analiz edilmesi ve dünya çapındaki öncü yalın sağlık uygulayıcılarının faaliyetlerinin ve Türkiye'deki bazı uygulamaların örneklerle açıklanmasıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri

Lean Management in Healthcare with Examples around the World and Turkey

Öz:
Healthcare services in the world and Turkey is faced with many complicated problems. Lean healthcare applications can be a solution for overcoming of these problems. From a historical perspective, the lean healthcare services was first applied in the UK and in the US in the early 2000s and various achievements were obtained in this period. New practices are yet seen in Turkey. Eprescribing, want to examine from the computer, give up the paper ambience,electronic patient file andappointment system are the macro level lean management practices. Micro level practicesare quite limited and applied in more private hospitals. The purpose of the study; analysing the simple techniques that can be used in healthcare and explaining the activities of leading worldwide lean healthcare practitioners with examples.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Ahlstrom J. (2007) Using the 5s Lean Tool For Health Care. http://s3.amazonaws.com/rdcms-himss/files/production/public/HIMSSorg/Cont ent/files/MEPI/5S_ImpactArticle.pdf Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 2. Aslan D. ve Demir S. (2005) Laboratuvar Tıbbında Altı-Sigma Kalite Yönetimi. Türk Biyokimya Dergisi 30(4): 272-278.
  • 3. Aytaç Z. (2009) Hastanelerde Yalın Yönetim Sistemleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 4. Ballard G., Decker D. and Mack J. (2008) Lean Construction in California Health Care. http://www.lean.org.tr/lean-construction-in-california-health-care/ Erişim Tarihi: 18.12.2015.
  • 5. Bolton NHS Foundation Trust. (t.y.) http://www.boltonft.nhs.uk/about-us/trust-profile/ Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 6. Buesa R. J. (2009) Adapting Lean to Histology Laboratories. Annals of Diagnostic Pathology 13(5): 322-333.
  • 7. Buggy J. M. and Nelson J. (2002) Applying Lean Production in Healthcare Facilities. Implications 6(5): 1-5.
  • 8. Buhara Hastanesi. (t.y.) http://www.buharahastanesi.com.tr/kurumsal.php Erişim Tarihi: 15.12.2015.
  • 9. Business Improvement (t.y.) http://www.business-improvement.eu/lean/lean_ manufacturing_eng.php Erişim Tarihi: 18.12.2015.
  • 10. Can A. ve İbicioğlu H. (2008) Yönetim ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hastanelerinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13(3): 253-275.
  • 11. Cima R. R, Brown M., Hebl J., Moore R., Rogers J., Kollengode A., Amstutz G., Aweisbrod C., Narr B. and Deschamps C. (2011) Use of Lean and Six Sigma Methodology to Improve Operating Room Efficiency in a High-Volume Tertiary-Care Academic Medical Center. American College of Surgeons 213(1): 83-92.
  • 12. Cooke D. J.(2007) Leading the Way to Lean. Business Finance 13(5): 13-16
  • 13. D'andreamatteo A., Ianni L., Lega F. and Sargiacomo M. (2015) Lean in Healthcare: A Comprehensive Review. Health Policy 119(9): 1197-1209.
  • 14. De Souza L. B. (2009) Trends and Approaches in Lean Healthcare. Leadership in Health Services 22(2):121-139.
  • 15. Derin N. (2008) Çalışanların Algılamalarına Göre Yalın Yönetimin İç İmaja Etkisi: Türkiye'deki Özel Hastanelerde Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Malatya.
  • 16. Dickson E. W., Anguelov Z., Vetterick D., Eller A. and Singh S. (2009) Use of Lean in the Emergency Department: A Case Series of 4 Hospitals. Annals of Emergency Medicine 54(4): 504-510.
  • 17. Dickson E. W., Singh S., Cheung D. S., Wyatt C. C. and Nugent A. S. (2009) Application of Lean Manufacturing Techniques in the Emergency Department. The Journal of Emergency Medicine 37(2): 177-182.
  • 18. Digioia III A. M., Greenhouse P. K., Chermak T. and Hayden M. A. (2015) A Case for İntegrating the Patient and Family Centered Care Methodology and Practice in Lean Healthcare Organizations. Healthcare 3(4): 225-230.
  • 19. Dobrzykowski D. D., McFadden K. L. and Vonderembse M. A. (2016) Examining Pathways to Safety and Financial Performance in Hospitals: A Study of Lean in Professional Service Operations. Journal of Operations Management 42: 39-51.
  • 20. Doğan N. Ö. (2011) Sağlık Sektöründe Etkinliğin İyileştirilmesi: Bir Yalın Üretim Uygulaması. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • 21. Efe Ö. F. (2011) Yalın Hizmet/Değer Akısı Haritalama: Bir Acil Serviste Uygulanabilirliği. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • 22. Efe Ö. F. ve Engin O. (2012) Yalın Hizmet-Değer Akış Haritalama ve Bir Acil Serviste Uygulama. Verimlilik Dergisi (4): 79-107.
  • 23. Emilliani M. L. (1998) Continous Personal Improvement. Journal of Workplace Learning 10(1): 29-38.
  • 24. Erkek S. (2008) Yalın Üretim Anlayışı. Konya Ticaret Odası Etüt Araştırma Servisi, Araştırma Raporu (36):1-12.
  • 25. Farris D. (2009) Leading the Way with Lean. http://www.averadvantage.org/app/files/public/5658/pdf-mckennan-leading-the-waywith-lean-update.pdf Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 26. Fillingham D. (2007) Can Lean Save Lives? Leadership in Health Services 20(4): 231-241.
  • 27. George M. L. (2003) Lean Six Sigma For Service. Mcgraw-Hill, USA.
  • 28. Gerger A. ve Demir B. (2010) Otomotiv Servis Hizmetlerinde Yalın Altı Sigma Kullanımı ile Servis Müşteri Memnuniyet Oranının Arttırılmasına Yönelik Bir Örnek. Taşıt Teknolojileri Elektronik Dergisi 2(1): 33-47.
  • 29. Graban M. (2011) Yalın Hastane. Çeviri: Pınar Şengözer, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • 30. Graig L. and Perosino K. (2011) Applying Lean to Improve the Patient Visit Process at Three Federally Qualified Health Centers. Altarum Institute. : 522-531.
  • 42. Mannon M. (2014) Lean Healthcare and Quality Management: The Experience of Thedacare. Quality Management Journal 21(1): 7-10.
  • 43. Mayo Clinic. (t.y.) http://www.mayoclinic.org/about-ma yo-clinic Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 44. McFadden K. L., Lee J. Y. and Gowen III C. (2015) Factors in the Path From Lean to Patient Safety: Six Sigma, Goal Specificity and Responsiveness Capability. Quality Management Journal 22(4): 37-53.
  • 45. Miller D. (2005) Innovation Series: Going Lean in Health Care. Institute for Healthcare Improvement, Cambridge, MA.
  • 46. Miller R. (2015) Utilizing Lean Tools to Improve Value and Reduce Outpatient Wait Times in an Indian Hospital Operations Management, Leadership in Health Services 28(1): 57-69.
  • 47. Milliyet Gazetesi (t.y.) http://www.milliyet.com.tr/medical-park-yalin-hastaneuygulamasini-samsun-yerelhaber-184638/ Erişim Tarihi: 12.12.2015.
  • 48. Nauhria Y., Late W. and Pandey S. (2009) ERP Enabled Lean Six Sigma: A Holistic Approach for Competitive Manufacturing. Global Journal of Flexible Systems Management 10(3): 35-43.
  • 49. Nayar P., Ojha D., Fetrick A. and Nguyen A. T. (2016) Applying Lean Six Sigma to Improve Medication Management. International Journal of Health Care Quality Assurance 29(1): 16-23.
  • 50. Odacıoğlu Y. (2003) Müşteri İlişkileri Yönetimi. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • 51. Öndaş A. (2004) Hedef Maliyetleme ve Yalın Yönetim İçerisindeki Rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 3(7): 76-86.
  • 52. Özdemir D. (2013) Hastane Süreçlerinin Yalın Yöntemler ile İyileştirilmesi. Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • 53. Özel Medicabil Hastanesi (t.y.) http://www.medikabil.com/yalinHastaneSayfasi.aspx Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 54. Özen İ. (2015) Yalın Düşünce Uygulaması: Hastanelerde Değer Katmayan Faaliyetlerin Ortadan Kaldırılması. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 11(44): 205-219.
  • 55. Özmez D. (2006) Bir Üretim Organizasyonu Olarak Yalın Üretim Sistemi. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa.
  • 56. Park Nicollet (t.y.) http://www.parknicollet.com/About Erişim Tarihi: 15.12.2015.
  • 57. Patel S. (2012) The Evolution of Lean Thinking in the NHS. https://uk.atos.net/content/dam/uk/documents/your-business/atos-whitepaper-theevolution-of-lean-thinking-in-the-nhs.pdf Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 58. Poppedieck M. (2001) Lean Programing. http://www.drdobbs.com/leanprogramming/184414734 Erişim Tarihi: 10.12.2015.
  • 59. Radnor Z. J., Holweg M. and Waring J. (2012) Lean in Healthcare: The Unfilled Promise? Social Science & Medicine 74(3): 364-71.
  • 60. Shannon P. W., Krumwiede K. R. and Street J. N. (2010) Using Simulation to Explore Lean Manufacturing Implementation Strategies. Journal of Management Education 34(2): 280-302.
  • 61. Simon R. W. and Canacarı E. G. (2012) A Practical Guide to Applying Lean Tools and Management Principles to Health Care Improvement Projects. Aorn Journal 95(1): 85- 103.
  • 62. Singh J. and Singh H. (2009) Kaizen Philosophy: A Review of Literature. The Icfai University Journal of Operations Management 8(2): 51-72.
APA ILKIM ŞİMŞEK N, Derin N (2016). Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. , 481 - 502.
Chicago ILKIM ŞİMŞEK Neslihan,Derin Neslihan Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. (2016): 481 - 502.
MLA ILKIM ŞİMŞEK Neslihan,Derin Neslihan Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. , 2016, ss.481 - 502.
AMA ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. . 2016; 481 - 502.
Vancouver ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. . 2016; 481 - 502.
IEEE ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N "Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim." , ss.481 - 502, 2016.
ISNAD ILKIM ŞİMŞEK, Neslihan - Derin, Neslihan. "Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim". (2016), 481-502.
APA ILKIM ŞİMŞEK N, Derin N (2016). Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(4), 481 - 502.
Chicago ILKIM ŞİMŞEK Neslihan,Derin Neslihan Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 19, no.4 (2016): 481 - 502.
MLA ILKIM ŞİMŞEK Neslihan,Derin Neslihan Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, vol.19, no.4, 2016, ss.481 - 502.
AMA ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2016; 19(4): 481 - 502.
Vancouver ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2016; 19(4): 481 - 502.
IEEE ILKIM ŞİMŞEK N,Derin N "Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim." Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19, ss.481 - 502, 2016.
ISNAD ILKIM ŞİMŞEK, Neslihan - Derin, Neslihan. "Dünyadan ve Türkiye'den Örneklerle Sağlık Hizmetlerinde Yalın Yönetim". Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 19/4 (2016), 481-502.