Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 255 - 267 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi

Öz:
Son yıllarda gerek dünyada gerekse ülkemizde gastronomi alanında yapılan çalışmaların arttığı görülmektedir. Türkiye'de gastronomi bölümlerinin varlığı ve literatürde sıkça yer alması gastronomi kavramını derinlemesine incelemeyi zorunlu kılmıştır. Araştırmanın amacı, Türkiye'de gastronomi kavramının aşçılık ve gastronomi/mutfak sanatları bölümü öğrencileri tarafından nasıl algılandığının belirlenmesidir. Bu amaçla veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi (KİT) formu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Gastronomi alanında eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Amaçlı örnekleme modelinden ölçüt örnekleme yöntemi seçilmiştir ve örneklem grubu olarak gastronomi ve mutfak sanatları öğrencileri ve aşçılık programı öğrencilerine uygulama yapılmıştır. 25 Nisan-2 Mayıs tarihleri arasında 26 üniversiteden 69 öğrenciye ulaşılmış ve gastronomi algıları belirlenmiştir. Sonuç olarak, katılımcılardan toplam 481 yanıt alınmış ve en fazla "sanat", "mutfak", "yemek", "kültür", "lezzet" kelimeleriyle ilişkilendirme yapılmıştır. Ayrıca gastronomi tanımlarında "mide bilimi", "yeme içme kültürü", "mutfak sanatı" na vurgu yapılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

(Analysis of Gastronomy Concept Throught the Word Association Test)

Öz:
It has been observed that the number of studies done in the gastronomy literature, both In Turkey and worldwide, has increased in recent years. The presence of gastronomy departments in Turkey and the frequent presence of them in the field necessitated an indepth analysis of the concept of gastronomy. The aim of the research is to determine how the concept of gastronomy is perceived by the students of the department of cookery and gastronomy / culinary arts in Turkey. The word association test form was used as the data collection tool for this purpose. The universe of the research were the students who are trained in tha field of gastronomy. The sampling method was chosen from the purposeful sampling model and the sample group was applied to students of gastronomy, culinary arts and cookery program students. Between 25 April and 2 May, 69 students from 26 universities did the test and their perceptions of gastronomy were determined. As a result, 481 replied in total and most were associated with the words "art", "cuisine", "food", "culture", "taste". In addition, gastronomy definitions emphasized "stomach science", "eating and drinking culture", "culiniary art".
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aymankuy, Y. ve Sarıoğlan, M. (2007). Yiyecek-içecek felsefesi ve beslenme alışkanlığının geliştirilmesine yönelik bir model önerisi. 1. Ulusal Gastronomi Sempozyumu. Antalya, 31-33.
  • Bahar, M. ve Özatlı, S. (2003). Kelime İlişkilendirme Testi Yöntemi ile Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. ve Sutcliffe, R.G. (1999). İnvestigation of Students’ Cognitive Structure in Elemaentary Genetics Through Word Association Tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Beşirli, Hayati (2010). Yemek, Kültür ve Kimlik. Millî Folklor, C.11, (87), s.159-169.
  • Chaneya, S. ve Ryan, C. (2012). Analyzing the Evolution of Singapore’s World Gourmet Summit: An Example of Gastronomic Tourism. International Journal of Hospitality Management (31), 309– 318.
  • Clausi, A., Powers, J., Francis, J. (2000). A Century of Food Science. İnstitue of Food Technologists. Çalışkan, O. (2013). Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik. Journal of Tourism And Gastronomy Studies. 1/2, (39- 51).
  • Çavuşoğlu, M. (2011). Uluslararası IV. Ulusal Eğridir Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı. N. Avcı ve Ö.
  • Kürşat (Editörler). Gastronomi Turizmi ve Kıbrıs Mutfak Kültürü Üzerine Bir Araştırma, ss. 527-538, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Basımevi.
  • Deveci, B.,Türkmen, S., ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2), 29-34.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi: Balıkesir İli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hillel, D., Belhassen, Y. & Shani, A. (2013). What Makes A Gastronomic Destination Attractive? Evidence From The Israeli Negev. Tourism Management, 36, 200-209.
  • Horng, J.S. ve Tsai, C.T. (2012). Constructing İndicators of Culinary Tourism Strategy: An Application of Resource-Based Theory. Journal of Travel and Tourism Marketing, 29(8),796-816
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık: Ankara
  • Karim, S.A. (2006). Culinary Tourism As A Destination Attraction: An Empirical Examination of The Destination’s Food Image and Information Sources. Yayınlanmamış doktora tezi. Oklahama State University, USA.
  • Kempa, R.F. ve Nicolas, C.E. (1983). Problem Solving Ability and Cognitive Structure; an Explanatory İnvestigation. Europan Journal of Science Education, 5, 171-184.
  • Keskin, E. ve Örgün, E. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Sürdürülebilir Turizm Olgusunun Kavramsal Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 30-40.
  • Kivela, J. ve Crotts, C.,J. (2006).Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destinastion. Journal of Hospitality and Tourism Research. 30 (3), ss. 354-377.
  • Mülayim, S. (1994). Sanata Giriş, Bilim Teknik Yayınevi: İstanbul
  • Özatlı, N. S. ve Bahar, M. (2010). Öğrencilerin Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler İle Ortaya Konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Özatlı, N.S. (2006). Öğrencilerin Biyoloji Derslerinde Zor Olarak Algıladıkları Konuların Tespiti ve Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler İle Ortaya Konması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Pekyaman, A. (2008). Turistik Satın alma Davranışında Destinasyon İmajının Rolü Afyonkarahisar Bölgesinde Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Polat, G. (2013). 9. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Test Tekniği İle Tespiti, NEF-EFMED Cilt 7, Sayı 1, Haziran 2013/sayfa:97-120.
  • Yalvaç, G.H. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Çevreye İlişkin Zihinsel Yapılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
APA KESKİN E, Örgün E, Akbulut B (2017). Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. , 255 - 267.
Chicago KESKİN EMRAH,Örgün Emrah,Akbulut Burcu Ayşenur Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. (2017): 255 - 267.
MLA KESKİN EMRAH,Örgün Emrah,Akbulut Burcu Ayşenur Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. , 2017, ss.255 - 267.
AMA KESKİN E,Örgün E,Akbulut B Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. . 2017; 255 - 267.
Vancouver KESKİN E,Örgün E,Akbulut B Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. . 2017; 255 - 267.
IEEE KESKİN E,Örgün E,Akbulut B "Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi." , ss.255 - 267, 2017.
ISNAD KESKİN, EMRAH vd. "Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi". (2017), 255-267.
APA KESKİN E, Örgün E, Akbulut B (2017). Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 255 - 267.
Chicago KESKİN EMRAH,Örgün Emrah,Akbulut Burcu Ayşenur Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5, no.3 (2017): 255 - 267.
MLA KESKİN EMRAH,Örgün Emrah,Akbulut Burcu Ayşenur Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.5, no.3, 2017, ss.255 - 267.
AMA KESKİN E,Örgün E,Akbulut B Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(3): 255 - 267.
Vancouver KESKİN E,Örgün E,Akbulut B Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(3): 255 - 267.
IEEE KESKİN E,Örgün E,Akbulut B "Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5, ss.255 - 267, 2017.
ISNAD KESKİN, EMRAH vd. "Gastronomi Kavramının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Analizi". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/3 (2017), 255-267.