Türkiye'de Dünden Bugüne Özel Okullara Bir Bakış (Gelişim ve Etkileri)
Bu çalışmada, Türkiye’de Tanzimat döneminden günümüze özel okulların gelişimi ve etkileri incelenmiştir. Özel okullar, geleneksel okul anlayışından farklı olarak, Batılılaşmanın başlangıcı sayılan Tanzimat dönemiyle birlikte yabancı ve azınlıkların öncülüğünde gelişmiştir. Yabancı ve azınlık özel okullarının, Türk eğitiminde yenileşme ve niteliğin artmasında olumlu etkileri olmuştur. Ancak bu okullar, dinî, siyasî, ekonomik, kültürel vb. yönlerden devletin politikasına aykırı etkinliklerde bulunduklarından zararlı sonuçlar doğurmuşlardır. Cumhuriyet öncesinde bu okulların olumsuz etkilerine karşı devlet, ekonomik ve siyasî iktidarsızlığı yüzünden, köklü bir çözüm bulamamıştır. Bu çözüme Türk halkının ulusal bir Kurtuluş Savaşı verip tam bağımsız bir Cumhuriyet kurulduktan sonra ulaşılabilmiştir. Cumhuriyet sonrasında, özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarında, yabancı ve azınlıkların okulları, devletin gözetim ve denetimine alınmış ve bunların faaliyet alanları sınırlanmıştır. Cumhuriyetin kuruluşundan 1960’lı yıllara kadar özel okulların gelişimi durağandır. 1960’lı yıllardan sonra özel okullar konusunda yeni hareketlenmeler başlamış ve bu hareketlenme, özellikle 1980’lerden sonra, özel okullar lehine hızlanmıştır. Günümüzde, anaokulundan üniversiteye kadar, her düzeyde eğitim-öğretim veren özel okulların sayısı, her geçen gün artmakta ve devlet bu okulları teşvik etmektedir. Bugün, büyük çoğunluğu Türkler tarafından açılan özel okullarda öğrencilerin hemen hemen tümü Türk’tür. Bu okullar, eğitimde bir rekabet ortamı oluşturarak, nitelikli eğitim ortamları sağlayabilmekte ve bu yüzden de buralara rağbet –eskisi gibi- çok olabilmektedir.
Sosyal > Sanat
Sosyal > Kültürel Çalışmalar
Sosyal > Tarih