Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri
Yıl: 2016 Cilt: 22 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 537 - 564 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı, eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına devam eden 8.sınıf öğrencileri ile söz konusu bu kurslarda görev alan ortaokul öğretmenlerinin uygulamaya ilişkin görüşlerinin neler olduğunu belirlemektir. Araştırma, olgu bilim deseninde yapılmıştır. Veriler, nitel araştırma tekniklerinden olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak 2015-2016 eğitim-öğretim yılı birinci döneminde toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu Bolu merkez ilçedeki devlet ortaokullarının 8.sınıflarında eğitim-öğretim gören, aynı zamanda eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına devam eden öğrenciler ile bu okullarda görev yapan ve söz konusu kurslarda görev alan öğretmenler oluşturmaktadır. Öğrenci ve öğretmenler, eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarının genel değerlendirilmesine yönelik olumlu görüşe sahip olup bu kursların öğrenci motivasyonunu, ders performansını büyük ölçüde artırdığını düşünmektedirler. Kursların derse katılımı artırması, konu tekrarı sağlaması, ders notlarında artış meydana getirmesi öğrencilerce; özgüven sağlaması, daha fazla soru çözme fırsatı vermesi, derse katılımı artırması ise öğretmenlerce en sık tekrarlanan olumlu yöndeki görüşler olmuştur
Anahtar Kelime: Konular:
Student and Teacher Views on Educational Support and Training Courses
Öz: This study aimed to identify the views of 8th graders who participated in the educational support and training courses and the views of teachers employed in these courses about the practice. The study, designed in the form of a phenomenology study. Semi-structured interview technique was used to collect the data, the data were collected in the first semester of 2015-2016 academic year. Students who were 8th graders at public high schools in the city center of Bolu and participated the educational support and training courses and teachers who were teaching at public high schools in the city center of Bolu and participated the educational support and training courses formed the study group of the study. Teachers and students have positive perceptions about the general evaluation of Educational Support and Training Courses and they believe that these courses mostly increase students’ motivation and classroom performances. While students mostly stated the positive effects of these courses as increase in their classroom participation, revision of topics studied, increase in their academic achievement levels and self-confidence levels and solving more examples, teachers stated that increase in their students’ classroom participation as the positive effects of these courses
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaba-Altun, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
- Argon, T. ve Dilekçi, Ü. (2014). Öğretmenlerin okul müdürlerinin yönetim tarzları ve kurumsal itibara yönelik algıları arasındaki ilişki. Turkish
- Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 161-181. doi: 10.7827/TurkishStudies.6234
- Biçer, N. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde motivasyona ilişkin öğrenci görüşleri ve sınıf içi gözlemler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 84-99.
- Birleşmiş Milletler, (1948). İnsan hakları evrensel beyannamesi. Retrieved from http://www.unicef.org/turkey/udhr/_gi17.html
- Birleşmiş Milletler, (1989). Çocuk hakları sözleşmesi. Retrieved from http://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html
- Bozkurt, V. (2006). Sosyoloji: Temeller, kavramlar, kurumlar. Bursa: Ekin.
- Broussard, S. C., & Garrison, M.E. (2004). The relationship between classroom motivation and academic achievement in elementary school-aged children.
- Family and Consumer Sciences Research Journal, 33(2), 106-120. doi: 10.1177/1077727X04269573
- Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş. ve Atar, H. Y. (2014). TIMSS uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. Ankara: MEB YEĞİTEK Genel Müdürlüğü.
- Çolak, E. ve Cırık, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin motivasyon kaynaklarının incelenmesi. İlköğretim Online, 14(4), 1307-1326. doi: 10.1705/io.2015. 08906
- Davis, D., & Sorrell, J. (1995). Mastery learning in public schools: Educational psychology interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved from http://teach.valdosta.edu/whuitt/files/mastlear.html
- Er, Ö. ve Ören, F. Ş. (2015). Fen ve teknoloji dersi 7. sınıf “ışık” ünitesinde alternatif değerlendirme yaklaşımları temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 135-164. doi: 10.18026/cbusos.17987.
- Ergin, T. (2009). Bilişsel değerlendirme sistemi (cognitive assessment systemCAS). Öğrenme performansını yükseltme projesi semineri. İstanbul: Terakki Vakfı Okulları Yayınlanmamış Seminer Notları.
- Gök, F. (2004). Eğitim hakkı: Türkiye gerçeği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
- Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
- Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar. İstanbul: Evrim.
- Keskin, G. ve Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik basan durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi. Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 4-18.
- Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
- Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning. In K.R., Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences. New York: Cambridge University Press.
- Lemos, M. S., & Verissimo, L. (2014). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112(7), 930-938. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.01.1251
- Lepper, M. R., Corpus, J. H., & Iyengar, S. S. (2005). Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, 97(2), 184-196. doi: 10.1037/0022-0663.97.2.184
- MEB, (1973). Millî Eğitim Temel Kanunu. Ankara.
- MEB, (2015a). Destekleme ve Yetiştirme Kursları e-Kılavuzu.
- MEB, (2015b). Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2014-2015.
- MEB, (2015c). http://www.meb.gov.tr
- Mercanlıoğlu, Ç. (2012). Örgütlerde performans yönetimi ile işgörenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 41-52.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage.
- Nartgün, Ş. S., Altundağ, Ü. ve Özen, R. (2012). Öğrencilerin sosyal ve ekonomik yaşamlarına dershanelerin etkisi. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 54-61.
- Özdemir, N. K. (2016). Deneysel bir çalışma: Bibliyopsikolojik danışmaya dayalı özgüven geliştirme programının 6. sınıf öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 15(1), 132-147. doi: 10.17051/io.2016.59570.
- Resmî Gazete, (2010). Yaygın Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Kabul Tarihi: 21/5/2010
- Resmî Gazete, (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Kabul Tarihi: 7/9/2013
- Resmî Gazete, (2014a). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Kabul Tarihi: 26/7/2014
- Resmî Gazete, (2014b). Millî Eğitim Temel Kanunu İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Kanun No: 6528, Kabul Tarihi: 1/3/2014
- Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
- Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya (10. Baskı). Ankara: Gazi.
- Şad, S. N. ve Şahiner, Y. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. İlköğretim Online, 15(1), 53-76. doi: 10.17051/io.2016.78720
- TDK, (2016). Türk Dil Kurumu. Retrieved from http://www.tdk.org.tr/ Tekin E. G. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi olma duygusal zekâ ve sosyal iyi olma düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Telli, E., Ünsar, A. S. ve Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: konuyla ilgili bir uygulama. EJOVOC: Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 135-150.
- Topçu, H. (2014). Bulanık AHP yönteminin incelenmesi ve KPSS hazırlık kaynak kitap seçimi problemi üzerine bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Turan, S., Bektaş, F., Yalçın, M. ve Armağan, Y. (2016). Eğitim yönetimi alanında bilgi üretim süreci: Eğitim yönetimi kongrelerinin rolü ve serüveni üzerine bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 81-108. doi: 10.14527/kuey.2016.004
- Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (1982). Retrieved from www.tbmm.gov.tr/ anayasa82.htm
- Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yıldırım, F. ve İlhan, İ. Ö. (2010). Genel öz yeterlilik ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 21(4), 301-308.
- Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarını yordayıcısı olarak yalnızlık sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 167-176.
APA | SEZGİN NARTGÜN Ş, DİLEKÇİ Ü (2016). Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. , 537 - 564. |
Chicago | SEZGİN NARTGÜN Şenay,DİLEKÇİ ÜMİT Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. (2016): 537 - 564. |
MLA | SEZGİN NARTGÜN Şenay,DİLEKÇİ ÜMİT Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. , 2016, ss.537 - 564. |
AMA | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. . 2016; 537 - 564. |
Vancouver | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. . 2016; 537 - 564. |
IEEE | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü "Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri." , ss.537 - 564, 2016. |
ISNAD | SEZGİN NARTGÜN, Şenay - DİLEKÇİ, ÜMİT. "Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri". (2016), 537-564. |
APA | SEZGİN NARTGÜN Ş, DİLEKÇİ Ü (2016). Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537 - 564. |
Chicago | SEZGİN NARTGÜN Şenay,DİLEKÇİ ÜMİT Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22, no.4 (2016): 537 - 564. |
MLA | SEZGİN NARTGÜN Şenay,DİLEKÇİ ÜMİT Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.22, no.4, 2016, ss.537 - 564. |
AMA | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(4): 537 - 564. |
Vancouver | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(4): 537 - 564. |
IEEE | SEZGİN NARTGÜN Ş,DİLEKÇİ Ü "Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22, ss.537 - 564, 2016. |
ISNAD | SEZGİN NARTGÜN, Şenay - DİLEKÇİ, ÜMİT. "Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22/4 (2016), 537-564. |