Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 39 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları

Öz:
Bu çalışmada programlama öğretiminde eğitsel bir programlama ortamı olan Scratch aracı kullanımına ilişkin Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmen adaylarının algıları incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi 2013-2014 yılı güz ve bahar döneminde Scratch programlama aracıyla desteklenmiş olan Eğitsel Bilgisayar Oyun Tasarımı adlı derse farklı şubelerde katılan 159 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada verilerin toplanması için nicel ve nitel yöntemlerin uygulandığı karma desen kullanılmıştır. Nicel veriler çevrimiçi anketler (Kişisel Bilgi Anketi, Scratch ile Bilgisayar Programlamaya Yönelik Öğrenci Algısı Anketi) ile toplanmış bunun yanı sıra BT öğretmen adaylarının algılarını detaylı bir biçimde öğrenmek amacıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları BT öğretmen adaylarının Scratch ile programlamaya ilişkin motivasyon, kullanışlılık ve kullanım kolaylığına ilişkin algılarının olumlu yönde olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Pre-Service Information Technology Teachers` Perceptions about Using Scratch Tool in Teaching Programming

Öz:
The purpose of this study was to analyze the pre-service IT (Information Technology) teachers' perceptions about using scratch in teaching programming. The sample of this study consisted of 159 pre-service IT teachers who attended the course supported with Scratch programming in the 20132014 Spring and Fall semesters. Both quantitative and qualitative methods were used to collect data in this study. Two online questionnaires (Personal Information Questionnaire, Students' Perceptions about Scratch Programming Tool Questionnaire) were used to gather data on quantitative variables and focus group interviews were conducted to learn pre-service IT teachers' perceptions in a detailed way. The results indicated that pre-service IT teachers` perceptions about programming with Scratch related with motivation, usefulness and ease of use were generally positive.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, T. (2009). Perceptions of students and teachers about the use of kid's programming language in computer courses. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Akpınar, Y. ve Altun, Y. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13 (1), 1-4.
  • Başer, M. (2013). Bilgisayar programlamaya karşı tutum ölçeği geliştirme çalışması. The Journal OfAcademic Social Science Studies, (6), 199--215.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: An integrated problem--solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom (APMC), I5 (4), 9--14.
  • Choi, H, (2013). Learners' reflections on computer programming using Scratch: Korean primary pre--service teachers' perspective. 0th International Conference for Media in Education 2012 (ICOME), 22-24 August 2012, Beijing Normal University, China.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Çakıroğlu, Ü., Sarı, E. Akkan, Y. (2011). The view of the teachers about the contribution of teaching programming to the gifted students ın the problem solving. 5th International Computer Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ.
  • Du Boulay, B. (1989). Some difficulties of learning to program. Journal of Educational Computing Research, (1), 57--73.
  • Erdoğan, Y., Aydın, E. Kabaca, Y.T. (2008). Exploring the psychological predictors of programming achievement. Journal of Instructional Psychology, 35(3), 264-270.
  • Ersoy, H., Madran, R. ve Gülbahar, Y. (2011). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: robot programlama. Akademik Bilişim 2011 Konferansı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Fesakis, G. Serafeim, K. (2009). Influence of the familiarization with scratch on future teachers' opinions and attitudes about programming and ıct in education. 4th Annual ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (Iticse-2009), New York, NY, USA, 25 8-262.
  • Fraenkel, J. R. Wallen, N.E (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw--Hill, New York.
  • Green, T. R. G., Petre, M. (1996). Usability analysis of visual programming environments: cognitive dimensions framework. Journal of Visual Languages Computing,7 (2),131-- 174.
  • Günüç, S., Odabaşı, HP. ve Kuzu, A. (2013). 21. Yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir Twitter uygulaması, Eğitimde Kuram ve Uygulama, (4), 436-455.
  • MIT Media Lab (2016). Strach. http://scratch.n1it.edu adresinden 10 Ocak 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Kalelioğlu, F. Gülbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via scratch on problem solving skills: discussion from leamers' perspective. Informatics in Education, 13 (1), 33--50.
  • Korkmaz, Ö. (2012). The impact of critical thinking and logical--mathematical intelligence on algorithmic design skills. Journal of Educational Computing Research, 46 (2), 173-193.
  • Korkmaz, Ö., Altun, H. (2013). Engineering and ceit student's attitude towards learning computer programming. Journal ofAcademic Social Science Studies, (2),1169-1185.
  • Korkmaz, Ö., Altun, H. (2014). Adapting computer programming self--efficacy scale and engineering students' self--efficacy perceptions. Wulfenia Journal Klagenfurt, 20 (3), 56-71.
  • Lamb, A., Johnson, L., (2011), Scratch: computer programming for 2lst century learners. Teacher Librarian, 38 (4), 64--68.
  • Lin, J. M.C., Liu, SF. (2012), An investigation into parent--child collaboration in learning computer programming. Educational Technology Society, 15 (1), 162--173.
  • Malan, D.J., Leitner, H.H. (2007). Scratch for budding computer scientists, SIGCSE, Kentucky, USA.
  • Maloney, J., Resnick, M., Rusk, N., Silverman, B. Eastmond, E. (2010). The Scratch programming language and environment. ACM Transactions on Computing Education, IO, 1-15.
  • Meerbaum-Salant, 0., Armoni, M. Ben--Ari, M. (2010). Learning computer science concepts with Scratch. Sixth International Workshop on Computing Education Research (ICER 'IO), New York, USA, 69--76.
  • Ozoran, D., Çağıltay, N.E. Topallı, D. (2012). Using scratch in introduction to programming course for engineering students. 2nd International Engineering Education Conference (IEECZOIZ), Antalya, 125-132.
  • Schwartz, J., Stagner, J. Morrison, W. (2006). Kid's programming language (kpl). 3rd International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques, Nov Dec 2006, Boston, Massachusetts.
  • Turşak, M. (2007). Perceptions of students and instructors about using remote access technology in programming language courses: case study. Unpublished master's thesis. Ankara. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Üniversitesi.
  • Tüzün, H. (2007). Programlama 2.0: programlama eğitiminde yenilikçi internet teknolojilerinin kullanılması. Akademik Bilişim Konferansı, 31 Ocak Şubat 2007, Kütahya: Dumlupinar Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA YÜKSELTÜRK E, ALTIOK S (2016). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. , 39 - 52.
Chicago YÜKSELTÜRK Erman,ALTIOK SERHAT Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. (2016): 39 - 52.
MLA YÜKSELTÜRK Erman,ALTIOK SERHAT Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. , 2016, ss.39 - 52.
AMA YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. . 2016; 39 - 52.
Vancouver YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. . 2016; 39 - 52.
IEEE YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S "Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları." , ss.39 - 52, 2016.
ISNAD YÜKSELTÜRK, Erman - ALTIOK, SERHAT. "Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları". (2016), 39-52.
APA YÜKSELTÜRK E, ALTIOK S (2016). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 39 - 52.
Chicago YÜKSELTÜRK Erman,ALTIOK SERHAT Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2016): 39 - 52.
MLA YÜKSELTÜRK Erman,ALTIOK SERHAT Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2016, ss.39 - 52.
AMA YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 39 - 52.
Vancouver YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 39 - 52.
IEEE YÜKSELTÜRK E,ALTIOK S "Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.39 - 52, 2016.
ISNAD YÜKSELTÜRK, Erman - ALTIOK, SERHAT. "Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Programlama Öğretiminde Scratch Aracının Kullanımına İlişkin Algıları". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2016), 39-52.