Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 253 - 271 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği

Öz:
Bu çalışma, üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin küresel konularla ilgili duyarlılığını artırmak ve bu konularla ilgili gelecekte daha etkili baş etme mekanizmaları geliştirmelerini sağlamak amacıyla verilen küresel vatandaşlık eğitiminin etkililiğini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ön test-son test kontrol grupsuz deneysel desenle yürütülen bu çalışmaya üstün yetenekli olarak tanılanmış toplam kırk ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrencilere, üstün yetenekli öğrencilere küresel vatandaşlık eğitimi programı kapsamında verilen altı günlük eğitim süresince küresel vatandaşlık ile ilgili konuları içeren bilim, yaratıcılık ve etik dersleri ile sosyal faaliyetler sunulmuştur. Eğitimin etkililiği nicel ve nitel verilerin analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen nicel ve nitel veriler ışığında, küresel vatandaşlık eğitiminin katılımcılara genel olarak katkı sağladığını söylemek mümkündür. Çalışmanın sonucunda ortaya çıkan bulgular değerlendirilerek öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Effectiveness of Global Citizenship Education Program on Gifted Middle School Students

Öz:
The aim of this study was to investigate the effectiveness of global citizenship education program conducted to increase the sensitivity of gifted children about global issues and help them develop more effective coping mechanisms with these issues in future. The study was designed as pretest-posttest experimental study without a control group. Forty middle school students attended to the program. Within the scope of global citizenship education for gifted students, science, creativity and ethics lessons along with social activities including topics related with global citizenship were offered to students during 6-day education period. The effectiveness of the education was evaluated with the analysis of qualitative and quantitative data. In the light of obtained qualitative and quantitative data, it can be said that the students benefited from the program in general. Suggestions were also offered based on these findings
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bailey, K. D. (1987). Methods of social research, (3rd Ed). New York: Division of Mc Millian.
  • Banks, J. A. Nguyen, D. (2008). Diversity and citizenship education: Historical, theoretical, and philosophical issues. In L. S. Levstik C. A. Tyson (Ed.), Handbook of research in social studies education (pp. 137-151). New York, NY: Routledge.
  • Banks, J. A. (2004). Teaching for social justice, diversity, and citizenship in global world. The Educational Forum, 68, 289-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006), Veri analizi el kitabı, (6. Baskı), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çalışkan, H., Saglam, H. I. (2012). study on the development of the tendency to tolerance scale and an analysis of the tendencies of primary school students to tolerance through certain variables. Kuram ve Uygalamada Eğitim Bilimleri, 12, 1449--1446.
  • Cetinkaya, C., ve Kıncal, R. Y. (2015). Üstün zekâlı ve yetenekli çocukların demokrasi eğitimi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi UYAD), (1), 1-22.
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, (1), 78-93.
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted (5th Ed.). Columbus, OH: Charles E. Merrill.
  • Collins, M. (2008). Global citizenship for young children (Lucky Duck Books).United States, Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davies, I., Pike, G. (2009). Global citizenship education: Challenges and possibilities. In R.
  • Lewin (Ed.), The handbook ofpractice and research in study abroad: Higher education and the questfor global citizenship (pp. 61-77). New York, NY: Routledge.
  • Dillon, S., Ruane, B., Kavanagh, A. M. (2010). Young children as global citizens. Policy Practice: Development Education Review, I, 84--91.
  • Ebbeck, M. (2006). The challenges of global citizenship: Some issues for policy and practice in early childhood. Childhood Education: Association for Childhood Education International, 82 (6), 353-358.
  • Eryılmaz, A. (2008). Investigaton of Peace Attitudes with Respect to Gender. World Conference of International Association of Child and Adolsecent Psychiarty and Allied Disciplines (IACAPAP) Conference, 30 April-3 May 2008, Istanbul, Turkey.
  • Freeman, J. (1994). Some emotional aspects of being gifted. Journal for the Education of the Gifted, I7, 180--197.
  • Gardner, H. (2004). How education changes: Considerations of history, science and values. Marcelo M. Suarez-Orozco. M. M., Qin-Hilliard, D. (Eds), Globalization: Culture and Education in the New Millennium, (252-293). Berkley, CA: University of California Press.
  • Global Citizenship Initiative (2015). 10 Eylül, 2015 tarihinde www.theglobalcitizensinitiative.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Gross, M. U. M. (1993). Exceptionally gifted children. London: Routledge. Gündüz, T. (2010). Üstün zekâlı çocuklarda ahlak gelişimi ve eğitimi. 22 Ekim, 2015 tarihinde http://www.uycap.com/wpcontent/uploads/2014/03/Makale_UY_AhlakGelisimi_Turga yGunduz.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hague, W. J. (1998). Is there moral giftedness? Gified Education International, 12, 170--174.
  • Hicks, D. (2003). Thirty years of golabal education: reminder of key principles and precedents. Educational Review, 55 (3), 265-275.
  • Ikeda, D. (2005). Foreward. In N. Noddings (Ed.) Educating citizens for global awareness, (ixXi) New York, NY: Teachers College Press.
  • International Baccalaureate Organization (2014). 20 Aralık 2014 tarihinde http://www.ibo.org adresinden erişilmiştir.
  • Jost, M. (2006). İleri zekâlı çocukları tespit etmek ve desteklemek. (Çev. A. Kanat). İzmir: İlya Yayıncılık.
  • Kan, C. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, (3), 895--904.
  • Karataş, Y. ve Sarıçam, H. (2015, Kasım). Üstün yetenekli öğrencilerde ahlaki olgunluk ile sorumluluk duygusu arasındaki ilişki. 2. Uluslararası Katılımlı Değerler Eğitimi Kongresi 5-7 Kasım 2015, Kırıkkale: Türkiye.
  • Karnes, F. A., McGinnis, J. C. (1995). Looking for leadership: Students' perceptions of leaders for the next millennium. Gifted Child Today, 18 (1), 30-35.
  • Kaya, B. ve Kaya, A. (2012). Teknoloji çağında öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık algıları. Sakarya University Journal of Education, (3), 81-95.
  • Lee, S. Y., Olszewski--Kubilius, P. (2006). The emotional intelligence, moral judgment, and leadership of academically gifted adolescents. Journal for the Education of the Gifted, 30, 29--67.
  • Lim, C. P. (2008). Global citizenship education, school curriculum and games: Learning mathematics, English and science as global citizen. Computers Education, 51, 1073-1093.
  • Lovecky, D. V. (1994). Exceptionally gifted children: Different minds. Roeper Review, 17(2), 16--120.
  • Merryfield, M. (2000). Using electronic technologies to promote equity and cultural diversity in social studies and global education. Theory Research in Social Education, 28 (4), 502-526.
  • Merryfield, M. (2002). Rethinking our framework for understanding the world. Theory Research in Social Education, 30 (1), 148-151.
  • Merryfield, M. (2007). The web and teachers' decision-making in global education. Theory and Research in Social Education 35 (2), 256-276.
  • Merryfield, M. (2009). Moving the center of global education: From imperial worldviews that divide the world to double consciousness, contrapuntal pedagogy, hybridity, and crosscultural competence. In T. F. Kirkwood-Tucker (Ed.), Visions in global education (215- 239). New York: Lang Publishing.
  • Mutluer, C. (2003). The place of history in global citizenship education: The views of the teacher. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (2), 189-200.
  • Noddings, N. (2005). Global citizenship: Promises and problems. In: N. Noddings (Ed.), Educating citizens for global awareness, (1-21). New York, NY: Teachers College Press.
  • Öcal, A., Demirkaya, H. ve Altınok, A. (2013). İlköğretim öğrencilerine yönelik sosyal duyarlılık ölçeğinin geliştirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, (1), 67-76.
  • Özbey, A. ve Sarıçam, H. (2015, Kasım). Üstün yetenekli öğrenciler ve normal öğrencilerde insani değerler ve duyarlı sevgi. 2. Uluslararası Katılımlı Değerler Eğitimi Kongresi 5--7 Kasım 2015, Kırıkkale: Türkiye.
  • Passow, A. H. (1988). Educating gifted persons who are caring and concerned. Roeper Review, l, 13-15.
  • Piechowski, M. M. (1991). Emotional development and emotional giftedness. In. N. Colangelo G. A. Davis (eds.). Handbook of gifted education (pp. 285-306). Boston: Allyn Bacon.
  • Pohl, M. (1995). Global concerns of the gifted. Australasian Journal of Gifted Education, (2), 1-5.
  • Renzulli, J. S., Smith, L. H., White, A. J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., Westberg, K. L. (2002). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Roeper, A. (1988). Should educators of the gifted and talented be more concerned with world issues? Roeper Review, ll, 12-13.
  • Roeper, A. (2008). Global awareness and gifted children: Its joy and its history. Roeper Review, 30, 8-10.
  • Rogers, M. T. (1986). comparative study of developmental traits of gifted and average children. Unpublished doctoral dissertation, University of Denver, Denver, CO.
  • Sak, U., Ayas, M.B., Sezerel, B.B., Gpengin, E., Özdemir, N.N. ve Gürbüz, S.D. (2015). Türkiye'de üstün yeteneklilerin egitiminin elestirel bir degerlendirmesi. Tiirk Üstün Zekâ ve Egitim Dergisi (2), 110-132.
  • Schattle, H. (2008). The Practices of Global Citizenship. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Schmitz, C., Galbraith, J. (1985). Managing the social and emotional needs of the gifted. Minneapolis, MN: Free Spirit Press.
  • Sheard, W. (2008). Lessons from our kissing cousins: Third culture kids and gifted children. Roeper Review, 30, 31--38.
  • Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver: Love.
  • Silverman, L. K. (1994). The moral sensitivity of gifted children and the evolution of society. Roeper Review, 7, 110-116.
  • Silverman, L. K. (1997). Characteristics of giftedness scale: review of the literature. Retrieved December 5, 2013 from www.gifteddevelopment.com Sisk, D. (1982). Caring and sharing: moral development of gifted students. The Elementary School Journal, 82, 221--229.
  • Sisk, D. (2008). Engaging the spiritual awareness of gifted students to build global awareness in the classroom. Roeper Review, 30, 24--30.
  • Sword, L. (2003). Gifted children: Emotionally immature or emotionally intense. 10 Mart 2012 tarihinde http://www.giftedservices.com.au. adresinden erişilmiştir..
  • Takkac, M., Akdemir, A.S. (2012). Training future members of the World with an understanding of global citizenship. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 881 885.
  • Tallent-Runnels, M. K., Yarbrough, D. W. (1992). Effects of the future problem solving program on children's concerns about the future. Gifted Child Quarterly, 36, 190--194.
  • Tallent--Runnels, M.K. (2007). Resources for gifted students studying the future. Gifted Child Today, 30 (1), 50-54.
  • Tannenbaum, A. J. (1983). Gifted children: Psychological and educational perspectives. New York: Macmillan.
  • Terry, A., Bohnenberger, J. (2007). Service learning...by degrees: How adolescents can make difiference in the real world. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Terry, A.W. (2008). Student voices, global echoes: Service learning and the gifted. Roeper Review, 30, 45-51.
  • UNICEFCanada. (2014). 20 Eylül, 2015 tarihinde http://WWW.unicef.ca/ adresinden erişilmiştir.
  • Volk, V. (2007). Citizens of the future world: International outreach in the Future Problem Solving Program. Creative Learning Today, 15 (2), 4-10.
  • Volk, V. (2008). global village is small world. Roeper Review, 30, 39--44.
  • Webb, J. T., Gore, J. L., Amend, E. R., Devries, A. R. (2007). parent's guide to gifted children. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Yamashita, H. (2006). Global citizenship education and war: The needs of teachers and learners. Educational Review, 58 (1), 27--39.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA OĞURLU Ü, KAYA F, ERCAN YALMAN F, AYVAZ Ü (2016). Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. , 253 - 271.
Chicago OĞURLU Üzeyir,KAYA Fatih,ERCAN YALMAN Feride,AYVAZ Ülkü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. (2016): 253 - 271.
MLA OĞURLU Üzeyir,KAYA Fatih,ERCAN YALMAN Feride,AYVAZ Ülkü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. , 2016, ss.253 - 271.
AMA OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. . 2016; 253 - 271.
Vancouver OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. . 2016; 253 - 271.
IEEE OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü "Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği." , ss.253 - 271, 2016.
ISNAD OĞURLU, Üzeyir vd. "Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği". (2016), 253-271.
APA OĞURLU Ü, KAYA F, ERCAN YALMAN F, AYVAZ Ü (2016). Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 253 - 271.
Chicago OĞURLU Üzeyir,KAYA Fatih,ERCAN YALMAN Feride,AYVAZ Ülkü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2016): 253 - 271.
MLA OĞURLU Üzeyir,KAYA Fatih,ERCAN YALMAN Feride,AYVAZ Ülkü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2016, ss.253 - 271.
AMA OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 253 - 271.
Vancouver OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 253 - 271.
IEEE OĞURLU Ü,KAYA F,ERCAN YALMAN F,AYVAZ Ü "Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.253 - 271, 2016.
ISNAD OĞURLU, Üzeyir vd. "Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerine Küresel Vatandaşlık Eğitimi Programının Etkililiği". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2016), 253-271.