Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 314 - 330 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri

Öz:
Bu çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. Araştırmanın birinci amacı, lise öğrencilerinin mesleki değerlerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek, diğeri ise lise öğrencilerinin mesleki değerlerinin cinsiyet ve ileride seçmek istedikleri meslek alanlarına göre düzey ve sıralamalarını belirlemektir. Bu çalışma 1736 (kız=801, erkek=935) lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Envanterin yapı geçerliğinin belirlenmesi için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 35 madde ve dokuz alt boyutta (yardım, kazanç, yaratıcılık, iş sağlığı, arkadaşlık, ekip çalışması, fiziksel özelliklerin kullanımı, liderlik, özgürlük) toplanan envanterin açıkladığı toplam varyans oranı % 65 ve toplam öz değeri 22.58'dir. Envanterde yer alan maddelerin faktör yük değerleri .53 ile .82 arasında değişmektedir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen yapının ?2/sd oranı, GFI, RMSEA, RMR / SRMR, CFI, uyum indeksleri değerlendirilmiş ve indeks değerlerinin model uyumu için yeterli düzeyde oldukları belirlenmiştir. Envanterinin alt boyutlarına ilişkin güvenirlilik katsayılarının belirlenmesi amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları.70 ile .83 arasında değişmektedir. Yapılan test-tekrar test analizi sonucunda envanterin alt boyutlarına ilişkin kararlılık düzeyleri .61 ile .82 arasında değiştiği görülmüştür. Elde edilen veriler, Mesleki Değer Envanteri'nin lise öğrencilerinin mesleki değerlerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda yardım mesleki değeri kız öğrenciler için ilk sırada yer alırken, erkek öğrenciler için arkadaşlık mesleki değeri ilk sırada yer almıştır. Öğrencilerin ileride seçmek istedikleri meslek alanlarına göre mesleki değer sıralamaları arasındaki düzey ve sıralamaları incelenmiş ve sonuçları tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An Analysis of High School Students' Career Values

Öz:
There are two objectives of the present study. The first objective is to develop a measurement tool to be used in determination of career values of high school students. The second objective of the study is to determine the levels and to rank high school students' career values based on gender and professional areas they want to choose in the future. The study was conducted with 1736 (female = 801, male = 935) high school students. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted to determine the construct validity of the inventory. As a result of exploratory factor analysis, the inventory included 35 items and 9 sub-dimensions (financial gain, leadership, independence, aid, use of physical properties, work health, creativity, friendship and teamwork) and explained 65% of the total variance, the eigenvalue of the inventory was 22.58. Factor load values for the inventory items varied between .53 and .82. The construct obtained as a result of confirmatory factor analysis was assessed for ?2/sd ratio, GFI, RMSEA, RMR / SRMR, CFI fit indices and it was determined that index values were good for model fitness. Coefficients of internal consistency calculated to identify the reliability of sub-dimensions of the inventory varied between .70 and .83. Test-retest reliability analysis conducted to determine the consistency level of the inventory revealed inventory sub-dimension consistency levels between .61 and .82. Thus, it was identified that Career Value Inventory was a valid and reliable measurement tool to determine career values of high school students. Results of the present study demonstrated that aid career value was the leading career value among female students, while friendship career value was the most prominent among male students. Levels and ranks between career values based on the professional areas that students wanted to select in the future were examined and the results are discussed.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, A. (1996) Empatik becerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Izmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bachtold, L. M. (1975). Women, eminence, and career value relationshis. The Journal of Social Psychology, 95, 187--192.
  • Bratsch, K. S. (2001). Career choices career exploration guide. ABD: American Book Business Press.
  • Brown, D. (2003). Career information, career counseling and career development. ABD: Pearson Education, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç--Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., ve Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (çev. A. Alpay ). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cowan, G., Khatchadourian, D. (2003). Empathy, ways of knowing, and interdependence as mediators of gender differences in attitudes toward hate speech and freedom of speech, Psychology of Women Quarterly, 27 (4), 300-308.
  • Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Edition). ABD: SAGE Publication, Inc.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları (2.baskı). Ankara: PegemA Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2014). Ölçek geliştirme: Kuram ve uygulamalar (Çev. T.Totan.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empati--yardım etme eğilimi ilişkisi ve yardım etme eğiliminin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Izmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Esbroeck, R. V. (2008). Career guidanceın global world. In. .A.Athanasou R. V. Esbroeck (Eds.), International Handbook of Career Guidance. Springer Science+Business Media.
  • Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS: And sex and drugs and Rock 'n' Roll (third edition). London: Sage publications.
  • Field, S. (2008). Career coach." Managing your career in education. New York: Ferguson Publishing, Inc.
  • Gibson, R. L., Mitchell, M. H. (2001). Introduction to career counseling for the 21. century. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., Altoe, G. 2007). Does empathy predict adolescents' bullying and defending behavior? Aggressive Behavior, 33, 467-476.
  • Hansen, J. C. (2005). Assessment of interests. In S.D.Brown R.W.Lent (Eds.), Career Development and Counseling. (282-304), New Jersey: John Wiley Sons, Inc.
  • Hartung, P. J. (2006).Values. In .H. Greenhause G. A. Callanan (Eds.), Encyclopedia of Career Development. (843-846). London: Sage Publications.
  • Hofstede, G. H. (2001).Culture 's consequence: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. ABD: Sage Publications Ltd.
  • Howe, M. C. A. (1998). Principles of abilities and human learning. East Sussex: Psychology Press Ltd.
  • Inkson, K., Elkin, G. (2008). Landscape with travellers: The context of careers in developed nations. In. J. A. Athanasou R.V. Esbroeck (Eds), International Handbook of Career Guidance. Springer Science+Business Media.
  • Johnson, B. L. (1970). An Investigation ofoccupational values held by group ofrural Northern Mexico senior high school students. Unpublished doctoral dissertation. New Mexico: The Universty of New Mexico.
  • Kahle, L. R., Beaty, S. E., Homer, P. (1986). Alternative approaches to consumer values: The list of values (LOV) and values and life style (VALS). The Journal of Consumer Research, 13 (3), 405-409.
  • Kaya, A. (2011). Kariyer danışmanlığında değerlendirme. In B.Yeşilyaprak (Eds.), Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kurumdan Uygulamaya (405--457). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkut--Owen, F., Kepir, D.D., Özdemir, S., Ulaş, Ö. Ve Yılmaz, 0. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (3), 135-151.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (4 th editions). New York: Guilford Publications, Inc.
  • Krane, N. E. R., Tirre, W. C. (2005). Ability assessment in career counseling. In S.D.Brown R.W.Lent (Eds.), Career Development and Counseling. (330-352), New Jersey: John Wiley Sons, Inc.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuram ve uygulamalar. Ankara Nobel Yayın Dağıtım. Kuzgun, Y. (2006). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın.
  • Liptak, J. J. (2008). Career quizzes: 12 tests to help you discover and develop your dream career. Indianapolis: JIST Publishing. Meikle, H. (2008). The role of occupational values and support in career choice: An emphasis on women in science. Unpublished doctoral dissertation. Florida: University of South Florida.
  • Nathan, R., Hill, L. (2006). Career counseling. London: Sage Publications.
  • Ng, E. S. W., Sears, G. J. (2010). What women and ethnic minorities want work values and labor market confidence: self-determination perspective. The International Journal of Human Resource Management, 2] (5), 676--698.
  • Öner, N. (2001). Farklı cinsiyet rol yönelimli kız ve erkek üniversite öğrencilerinin empatik beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgüven, E. İ. (2005), Bireyi tanıma teknikleri (6. Basım). İstanbul: PDREM Yayınları.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları: Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. Ankara: Nobel Akademi.
  • Patton, W., Mcmahon, M. (2006).Career develpment and system theory. Netherland: Sense Publishers.
  • Patton, W. (2000). Changing career: The role of values. In A. Collin R. A. Young (Eds.). The future of career. (69--82), United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Perry, N., Vanzandt, Z. (2006). Exploring future options, career development curriculum for middle school student. New York: ldeabate press books.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. In B.Yeşilyaprak (Eds.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş (43-78). Ankara: Pegem Akademi.
  • Posner, B. Z.(2010). Another look at the impact of personal and organizational values congruency. Journal of Business Ethics, 97 (4), 535-541
  • Rognstad, M. K., Aasland, O. (2007). Change in career aspirations and job values from study time to working life. Journal ofNursing Management, 15 (4), 424-432.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Ros, M., Schwartz, S. H., Surkiss, S. (1999). Basic indivdual values, work values, and the meaning of work. Applied Psychology." An international Review, 48 (1), 49--71.
  • Rotundo, M. (2006). Abilities. In .H. Greenhause G. A. Callanan (Eds.), Encyclopedia of career development (1--4). London: Sage Publications.
  • Round, J. B., Armstrong, P. I. (2005). Assessment of interests and values. In S. D. Brown R.W.
  • Lent (Eds.), Career development and counseling (305-329), New Jersey: John Wiley Sons, Inc. Saad, I. A., Isralowitz, R. E. (1997). Gender as determinant of work values among university students in Israel. The Journal of Social Psychology, 7(6), 749-763.
  • Super, D. E. (1995).Values: Their nature, assessmet, and practical use. In Super, D. Sverko, B., Life roles,values and careers (54--61), San Francisco: Jossey--Bass Publishers.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, (6), 49-74.
  • Sverko, B., Babarovic,T., Sverko, I. (2008). Assessment of value and role salience. In. .A.Athanasou R. V. Esbroeck (Eds.), International handbook of career guidance. Springer Science+Business Media.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Taveira, M. D. C., Moreno, M. L. R. (2003). Guidance theory and practice: The status of career exploration. British Journal of Guidance Counselling, 31 (2), 189-207.
  • Tavşancıl, E. (2010). utumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4.baskı). Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Turner, S. L., Lapan, R. T. (2005). Promoting career development and aspirations in school, age youth. In S. D. Brown R.W. Lent (Eds.), Career development and counseling (417-438), New Jersey: John Wiley Sons, Inc.
  • Valentine, S., Godkin, L., Fleischman, G. M., Kidwell, R. E., Page, K. (2011). Corporate ethical values and altruism: The mediating role of career satisfaction. Journal of Business Ethics, 101 (4) ,509--523.
  • Wied, M, Branje, S. .T., Meeus, W. H. J. (2007). Empathy and conflict resolution in friendship relations among adolescents. Agressive Behavior, 33 (1), 48-55.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş. In B.Yeşilyaprak (Eds), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kurumdan uygulamaya (1--41). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zunker, V. G. (2006). Career caunseling holistic approach. ABD: Brooks/cole product.
APA Atli A, KAYA A (2016). Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. , 314 - 330.
Chicago Atli Abdullah,KAYA Alim Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. (2016): 314 - 330.
MLA Atli Abdullah,KAYA Alim Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. , 2016, ss.314 - 330.
AMA Atli A,KAYA A Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. . 2016; 314 - 330.
Vancouver Atli A,KAYA A Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. . 2016; 314 - 330.
IEEE Atli A,KAYA A "Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri." , ss.314 - 330, 2016.
ISNAD Atli, Abdullah - KAYA, Alim. "Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri". (2016), 314-330.
APA Atli A, KAYA A (2016). Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 314 - 330.
Chicago Atli Abdullah,KAYA Alim Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2016): 314 - 330.
MLA Atli Abdullah,KAYA Alim Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2016, ss.314 - 330.
AMA Atli A,KAYA A Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 314 - 330.
Vancouver Atli A,KAYA A Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 314 - 330.
IEEE Atli A,KAYA A "Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.314 - 330, 2016.
ISNAD Atli, Abdullah - KAYA, Alim. "Lise Öğrencilerinin Mesleki Değerleri". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2016), 314-330.